Innovaties noodzakelijk voor economisch herstel
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:18 PM
---
Uit de nieuwste uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat het
Nederlandse midden- en kleinbedrijf onvoldoende innoveert. John van
Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, hield dat
zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade. Hij waarschuwde
ervoor dat onze concurrentiepositie onder druk staat en wees op de
noodzaak van innovatie om uniek en onderscheidend te zijn.
Van Nuenen concludeerde dat het hard nodig is dat het Nederlandse MKB
zowel aan de kosten- als aan de omzetkant meer innoveert. De groei van
de arbeidsproductiviteit staat sterk onder druk door de tegenvallende
omzetgroei, door een afname van de bezettingsgraad binnen de bedrijven
en door de sterk gestegen loonkosten. Daardoor zijn de loonkosten per
eenheid product sterk opgelopen en komen de marges steeds verder onder
druk te staan. Van Nuenen: "Het Nederlandse MKB moet voorkomen dat het
zich uit de markt prijst!"
Innovaties (in producten, processen, diensten) zijn volgens Van Nuenen
hèt middel om de kosten te verlagen èn de omzet te verhogen. Het MKB
innoveert wel, maar niet genoeg. Slechts 5% van de innovaties is
werkelijk nieuw, de rest van wat ondernemers innovaties noemen is
geadopteerd uit andere branches en bedrijven. Samenwerking daarbij is
slechts bij 45% aan de orde (ter vergelijking: in de agrarische sector
75%), terwijl slechts 5% gebruik maakt van subsidiemogelijkheden.
Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.