Rabobank Nederland

Innovaties noodzakelijk voor economisch herstel Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:18 PM

---

Uit de nieuwste uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf onvoldoende innoveert. John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, hield dat zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade. Hij waarschuwde ervoor dat onze concurrentiepositie onder druk staat en wees op de noodzaak van innovatie om uniek en onderscheidend te zijn.

Van Nuenen concludeerde dat het hard nodig is dat het Nederlandse MKB zowel aan de kosten- als aan de omzetkant meer innoveert. De groei van de arbeidsproductiviteit staat sterk onder druk door de tegenvallende omzetgroei, door een afname van de bezettingsgraad binnen de bedrijven en door de sterk gestegen loonkosten. Daardoor zijn de loonkosten per eenheid product sterk opgelopen en komen de marges steeds verder onder druk te staan. Van Nuenen: "Het Nederlandse MKB moet voorkomen dat het zich uit de markt prijst!"

Innovaties (in producten, processen, diensten) zijn volgens Van Nuenen hèt middel om de kosten te verlagen èn de omzet te verhogen. Het MKB innoveert wel, maar niet genoeg. Slechts 5% van de innovaties is werkelijk nieuw, de rest van wat ondernemers innovaties noemen is geadopteerd uit andere branches en bedrijven. Samenwerking daarbij is slechts bij 45% aan de orde (ter vergelijking: in de agrarische sector 75%), terwijl slechts 5% gebruik maakt van subsidiemogelijkheden.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.