Rabobank Nederland

Rabobank verwacht gematigde omzetgroei voor detailhandel food Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:36 PM

---

Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat er voor de sector detailhandel food een gematigde omzetgroei wordt verwacht. Die groei is vooral gebaseerd op de prijsstijgingen. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.

De nieuwste Rabobank Cijfers & Trends signaleert voor de detailhandel food dat de omzet vorig jaar met ruim 6% steeg tot ruim 26 miljard euro. Dit groeicijfer is helemaal te danken aan prijsstijgingen. De omzetstijging was bij de supermarkten groter dan bij de speciaalzaken: 7% tegen 5%.

Ook voor het jaar 2002 wordt een groei van de omzet in de food-detailhandel verwacht. Die groei zit met name in prijsstijging. Dit heeft onder andere te maken met vraag en aanbod (bijvoorbeeld slechte oogst). Maar ook kopen consumenten steeds duurdere, luxere producten. Daarnaast speelt een verhoging van de marge, die noodzakelijk is om de gestegen loonkosten te compenseren. Er is nog steeds sprake van schaarste op de arbeidsmarkt en hogere lonen zijn nodig om het grote aantal moeilijk vervulbare vacatures in te vullen.

Trends Voedingstrends zijn er natuurlijk legio. De consument let steeds meer op zijn gezondheid, eist veilig voedsel en is bereid daar ook voor te betalen. Een andere trend is dat de consument vaker zelf de plaats en de tijd van zijn eetmoment kiest. Men wil minder tijd besteden aan het doen van de boodschappen en aan het bereiden van de maaltijd, en kiest daarom voor het gemak van de supermarkt, waar men keuze heeft uit een groeiend aantal gemaksproducten.

De speciaalzaken hebben nog steeds geen goed antwoord op het steeds veranderende consumentengedrag. De supermarkten daarentegen wél. Die spelen erop in met meer verse en gekoelde producten, gemaksproducten, meer non-foodartikelen en non-fooddiensten.

Food-speciaalzaken zullen meer toegevoegde waarde moeten bieden. Dat kan door een bijzonder assortiment en dienstverlening aan te bieden. Ook zullen de foodspecialisten hun krachten verder moeten bundelen. Dat kan door samenwerking te zoeken binnen de branche, bijvoorbeeld commerciële samenwerking met sterke formules, of met andere branches; denk aan verspassages. Dan kunnen ze optimaal gebruikmaken van hun kracht, namelijk kennis van en inspelen op de lokale markt.

Detailhandel Food en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit onderzoek met betrekking tot de detailhandel food:


- In veel ondernemingen in de food-detailhandel zijn de afgelopen twee jaar vernieuwingen doorgevoerd. De tabaksspeciaalzaken waren het minst innovatief. - De innovaties zijn met name gericht op het verbeteren van bedrijfsprocessen en producten. Speciaalzaken zijn vooral gefocust op het ontwikkelen van nieuwe producten. Supermarkten richten zich meer op het toepassen van ICT en het opleiden van personeel.


- Het realiseren van omzetgroei is het belangrijkste motief in de detailhandel food om te innoveren. Daarnaast wordt wet- en regelgeving vaak genoemd als motief. De speciaalzaken noemen verbetering van het personeelsbeleid vaak als motief, evenals het hoofd bieden aan de concurrentie. - De ondernemers maken gemiddeld gebruik van kennis en middelen van derden. In een aantal branches binnen de sector spelen de brancheorganisaties een prominente rol.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.