75 jaar Kinderpostzegels
24 September 2002
'Kind en kleur' als thema van frisse, vrolijke Kinderpostzegels 2002
TPG Post geeft dit jaar voor de 75ste keer, samen met de Stichting Kinderpostzegels Nederland (SKN), de Kinderpostzegels uit. De opbrengst van de bijslag op de zegels wordt door SKN gebruikt om projecten te financieren voor kinderen in achterstandssituaties. Met dit initiatief proberen SKN en TPG Post kinderen perspectief in hun leven te geven in een samenleving waar ze kind kunnen zijn.
"Wij ondersteunen al 75 jaar van harte de SKN projecten. TPG Post
staat midden in de maatschappij en levert graag een bijdrage aan goede
doelen, zeker waar dit kinderen betreft. Ik ben dan ook blij dat
Nederland massaal Kinderpostzegels koopt. De oplage van de zegels is
inmiddels opgelopen tot 6 miljoen velletjes. Hierdoor kunnen steeds
meer projecten ondersteund worden", aldus Herna Verhagen, Directeur
Consumentenmarkt TPG Post.
Het thema van dit jaar is 'Kind en kleur' Het ontwerp laat
verschillende figuren zien in frisse, vrolijke kleuren. De postzegels
worden uitgegeven als velletje met zes verschillende zegels die een
speelse uitstraling hebben. Peter Bakker, bestuursvoorzitter van TPG,
zal tijdens een feestelijke bijeenkomst in Amsterdam, op 5 november
aanstaande het eerste velletje aanbieden aan Job Cohen, burgemeester
van Amsterdam.
De ontwerper is grafisch vormgever Jan Bons uit Amsterdam. Hij heeft
zich laten inspireren door de speelsheid van kinderen. De afbeeldingen
op het postzegelvelletje bestaan uit een getekend figuurtje, in
verschillende felle kleuren, dat als het ware over de zes vlakjes (de
postzegels) huppelt. Het verband tussen de afbeeldingen legde de
vormgever door gebruik te maken van een door kinderen geschreven
gedicht uit de gedichtenbundel "Alles mag zijn" van uitgeverij DiVers
2001. Het gedicht luidt:
'mijn poes is geel mijn vader blauw
wat gek denk ik hoe kan dat nou
mijn poes is rood mijn vader groen
wat leuk denk ik dat kan ik doen
met verf'
De frankeerwaarde van de Kinderpostzegels is ¤ 0,39 met een
bijslag van ¤ 0,19. De geldigheid van de postzegels is onbeperkt.
Vanaf 25 september gaan een kwart miljoen kinderen in de leeftijd van
10 - 12 jaar van deur tot deur om zoveel mogelijk bestellingen voor de
Kinderpostzegels en wenskaarten te verzamelen. De uitgiftedatum van de
Kinderpostzegels is 5 november 2002. Vanaf die datum zijn ze te koop
bij de bekende verkooppunten en www.tpgpost.nl.
Koninklijke TPG Post is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post, express en logistieke diensten verleent. TPG heeft meer dan 143.000 werknemers in 60 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001 ¤ 11,2 miljard. De omzet is gedurende het eerste halfjaar van 2002 met 4,2% gestegen. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.