Vervanging schuimbeton busbaan Zuidtak Zuidtangent
Tussen de N207 en de Lucas Bolsstraat in Nieuw-Vennep wordt het eerste
deel aangelegd van de busbaan van de Zuidtak. Voor de fundering wordt
schuimbeton gebruikt. De kwaliteit voldoet echter niet aan de eisen
die de provincie Noord-Holland en de aannemer stellen. De aannemer
haalt daarom over een afstand van 1 kilometer het schuimbeton weg. De
kosten van de herstelwerkzaamheden komen voor rekening van de
aannemer.
Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep komt de vrije busbaan van de Zuidtak.
Het is een nieuw onderdeel van de Zuidtangent. De Zuidtak sluit in
Hoofddorp - op de Van Heuven Goedhartlaan - aan op de Zuidtangent. In
Nieuw-Vennep sluit de Zuidtak - onder Getsewoud-Zuid - aan op de N207.
Tussen de N207 en de Lucas Bolsstraat in Nieuw-Vennep wordt het eerste
deel van de busbaan aangelegd.
De werkzaamheden zijn opgedragen via een zogenaamd build & design
overeenkomst, wat betekent dat de aannemer voor de uitvoering én voor
het ontwerp verantwoordelijk is. Tussen de provincie Noord-Holland en
de aannemer zijn strikte afspraken gemaakt over de totstandkoming en
de gewenste kwaliteit van de busbaan. De aannemer heeft een
alternatief aangeboden, waarbij de fundering in schuimbeton wordt
uitgevoerd. Dit heeft voordelen tijdens de uitvoering. Een kortere
uitvoeringsperiode, minder vrachtverkeer en geen verzakking van de
ondergrond. Tijdens de uitvoering zijn er echter problemen ontstaan
met de menginstallaties, waardoor de kwaliteit van het schuimbeton
zeer wisselend is. Op verschillende plaatsen was het beton niet sterk
genoeg en was het beton te zwaar voor de ondergrond. Daarom wordt op
dit moment over een afstand van bijna 1 kilometer het schuimbeton
eruit gehaald. De financiële gevolgen van de herstelwerkzaamheden
komen voor rekening van de aannemer.
De aannemer is al bezig het aanwezige schuimbeton van de busbaan weg
te halen. Dat duurt tot ongeveer 20 september. Aansluitend start de
aannemer met de nieuwe betonverharding ter hoogte van de Lucas
Bolsstraat. De aannemer gaat alle zeilen bijzetten om dit deel van de
busbaan - volgens de oorspronkelijke planning - eind dit jaar klaar te
hebben.
De aanleg van het tracé van Hoofddorp naar Nieuw-Vennep is in drie
delen opgedeeld. Een deel van het tracé, ook wel cluster 3 genoemd,
loopt door Getsewoud tussen de Lucas Bolsstraat en de N207. Eind 2002
is de aanleg van cluster 3, inclusief drie tijdelijke haltes, gereed.
De twee andere clusters zijn nog in onderzoek.
De Zuidtangent is openbaar vervoer van hoge kwaliteit tussen Haarlem,
Vijfhuizen, Hoofddorp, Schiphol, Amstelveen, Ouderkerk a/d Amstel,
Amsterdam-Zuidoost en IJburg. Het deel tussen station Haarlem CS en
het Bijlmerstation in Amsterdam is nu al in gebruik. In 2008 is de
rest van het tracé klaar. Tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp komt de
Zuidtak van de Zuidtangent. De Zuidtak is op 1 januari 2006 klaar.
Inlichtingen voor de pers: S. Boedijn, 023-5144458
Sacha Boedijn 23-9-2002 18:12:00