24-09-2002
Job done: Transit bewijst zichzelf in crashtest
In de personenautowereld zijn onafhankelijke crashtests de laatste
jaren gemeengoed geworden. Voor het eerst is nu ook een onafhankelijke
botsproef uitgevoerd met een bedrijfswagen. Het Duitse maandblad
lastauto omnibus riep daarvoor de hulp in van de Dekra
ongevallenonderzoeksafdeling. Het lijdend voorwerp van de test: een
Ford Transit FT 330 met achterwielaandrijving, lange wielbasis (3.750
mm), hoog dak en drie zitplaatsen voorin. Deze Transit was voorzien
van de standaard bestuurdersairbag, de optionele passagiersairbag en
vijfhonderd kilo belading in de vorm van meetapparatuur en drie
testdummys.
De conclusie: de Bestelauto van het jaar 2002 biedt een zeer goede
inzittendenbescherming. De carrosseriestructuur is zeer stevig en
geleidt bovendien op effectieve wijze de botsenergie. Ook de airbags
en driepuntsgordels (voor bestuurder en buitenste passagier in hoogte
verstelbaar en voorzien van gordelklampen) bewezen zeer goede
diensten. De verwondingsrisicos zijn voor geen enkel lichaamsdeel van
de drie inzittenden hoog. Verder presteerde de Transit zeer goed in de
koprolsimulator: de tank houdt de brandstof goed vast, wat het
brandrisico aanzienlijk vermindert.
De crashtest in detail
Dekra liet de Ford Transit met 48,3 km/h en draaiende motor frontaal
tegen een wand van gewapend beton rijden. Vanaf dat moment doen alle
veiligheidssystemen hun werk. De langsdragers in de wagenvloer worden
samengedrukt en vangen zo een groot deel van de botskrachten op. Ook
de cardanas knikt, motor en versnellingsbak verschuiven een stukje
naar achteren en er ontstaan bobbels in het dak. Dat is prima, want de
bewegingsenergie (kinetische energie) moet bij een ongeval worden
afgebouwd. Het is beter dat de carrosserie dit doet, dan de
inzittenden ermee te belasten, aldus Peter Rücker, Dekra
Projectmanager Botsproeven in lastauto omnibus. Een pluim voor de
Transit, zeker ook omdat de kinetische energie van een bedrijfswagen
door zijn grootte en massa hoger is dan die van een personenauto met
dezelfde snelheid.
Voor het openen van de voorportieren is na de botsing weliswaar meer
kracht nodig, maar dit kan nog steeds met de hand gebeuren. Dat is van
groot belang als omstanders bij een echte aanrijding snel hulp willen
bieden. De schuifdeur opent zelfs alsof er helemaal geen aanrijding is
geweest. Het robuuste karakter van de Transit is van groot voordeel:
de A-, B- en C-zuilen zijn tijdens de aanrijding niet noemenswaardig
vervormd.
Bestudering van de testdummys leert dat de verwondingsrisicos voor
alle lichaamsdelen laag of middelhoog is. Pedalen en stuurkolom
schuiven slechts in geringe mate het interieur in.
Robuust, duurzaam en betrouwbaar: job done
De Ford Transit, Van of the Year 2001 en Bestelauto van het Jaar 2002,
is er in meer dan tweehonderd uitvoeringen. Zo is er keuze uit voor-
en achterwielaandrijving, drie wielbases, vier laadlengtes en drie
dakhoogtes. Bovendien zijn vele carrosserie- en opbouwvarianten
mogelijk. Sinds kort is de Transit ook leverbaar met de geavanceerde
TDCi commonrail turbodieselmotor van 92 kW/125 pk.
Extra aantrekkelijk zijn de speciale uitvoeringen, zoals de ´Business
Edition´ en de Cool Edition. De laatst genoemde is op basis van de
Transit met luxe dubbele cabine met korte wielbasis. Deze is onder
andere uitgerust met veiligheidsvoorzieningen als dubbele airbags en
een achterbank met armleuningen en driepuntsgordels. Er is al een Ford
Transit vanaf 13.995 exclusief BTW.