BedrijfsautoRAI

24-09-2002

Job done: Transit bewijst zichzelf in crashtest

In de personenautowereld zijn onafhankelijke crashtests de laatste jaren gemeengoed geworden. Voor het eerst is nu ook een onafhankelijke botsproef uitgevoerd met een bedrijfswagen. Het Duitse maandblad lastauto omnibus riep daarvoor de hulp in van de Dekra ongevallenonderzoeksafdeling. Het lijdend voorwerp van de test: een Ford Transit FT 330 met achterwielaandrijving, lange wielbasis (3.750 mm), hoog dak en drie zitplaatsen voorin. Deze Transit was voorzien van de standaard bestuurdersairbag, de optionele passagiersairbag en vijfhonderd kilo belading in de vorm van meetapparatuur en drie testdummys.

De conclusie: de Bestelauto van het jaar 2002 biedt een zeer goede inzittendenbescherming. De carrosseriestructuur is zeer stevig en geleidt bovendien op effectieve wijze de botsenergie. Ook de airbags en driepuntsgordels (voor bestuurder en buitenste passagier in hoogte verstelbaar en voorzien van gordelklampen) bewezen zeer goede diensten. De verwondingsrisicos zijn voor geen enkel lichaamsdeel van de drie inzittenden hoog. Verder presteerde de Transit zeer goed in de koprolsimulator: de tank houdt de brandstof goed vast, wat het brandrisico aanzienlijk vermindert.

De crashtest in detail
Dekra liet de Ford Transit met 48,3 km/h en draaiende motor frontaal tegen een wand van gewapend beton rijden. Vanaf dat moment doen alle veiligheidssystemen hun werk. De langsdragers in de wagenvloer worden samengedrukt en vangen zo een groot deel van de botskrachten op. Ook de cardanas knikt, motor en versnellingsbak verschuiven een stukje naar achteren en er ontstaan bobbels in het dak. Dat is prima, want de bewegingsenergie (kinetische energie) moet bij een ongeval worden afgebouwd. Het is beter dat de carrosserie dit doet, dan de inzittenden ermee te belasten, aldus Peter Rücker, Dekra Projectmanager Botsproeven in lastauto omnibus. Een pluim voor de Transit, zeker ook omdat de kinetische energie van een bedrijfswagen door zijn grootte en massa hoger is dan die van een personenauto met dezelfde snelheid.

Voor het openen van de voorportieren is na de botsing weliswaar meer kracht nodig, maar dit kan nog steeds met de hand gebeuren. Dat is van groot belang als omstanders bij een echte aanrijding snel hulp willen bieden. De schuifdeur opent zelfs alsof er helemaal geen aanrijding is geweest. Het robuuste karakter van de Transit is van groot voordeel: de A-, B- en C-zuilen zijn tijdens de aanrijding niet noemenswaardig vervormd.

Bestudering van de testdummys leert dat de verwondingsrisicos voor alle lichaamsdelen laag of middelhoog is. Pedalen en stuurkolom schuiven slechts in geringe mate het interieur in.

Robuust, duurzaam en betrouwbaar: job done
De Ford Transit, Van of the Year 2001 en Bestelauto van het Jaar 2002, is er in meer dan tweehonderd uitvoeringen. Zo is er keuze uit voor- en achterwielaandrijving, drie wielbases, vier laadlengtes en drie dakhoogtes. Bovendien zijn vele carrosserie- en opbouwvarianten mogelijk. Sinds kort is de Transit ook leverbaar met de geavanceerde TDCi commonrail turbodieselmotor van 92 kW/125 pk.

Extra aantrekkelijk zijn de speciale uitvoeringen, zoals de ´Business Edition´ en de Cool Edition. De laatst genoemde is op basis van de Transit met luxe dubbele cabine met korte wielbasis. Deze is onder andere uitgerust met veiligheidsvoorzieningen als dubbele airbags en een achterbank met armleuningen en driepuntsgordels. Er is al een Ford Transit vanaf 13.995 exclusief BTW.