Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

21-9-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Rio de Janeiro, circuit Nelson Piquet

SPRAAKMAKEND DEBUUT JAKOB SMRZ (15E) MET SCHUIVER EN WK-PUNT

ONTKETENDE REGENSPECIALIST HARU AOKI GEVELD DOOR VASTLOPER


Nadat twee weken geleden de GP van Portugal al in de regen werd afgewerkt, kregen de heren GP-coureurs tijdens de Rio GP in het normaal gesproken zonnige Brazilië, wederom met een grote dosering van Pluvius te maken. Dat was precies waar ik om gevraagd had , opende de kopman uit het DeGraaf Grand Prix Team, Haruchika Aoki. Deze 12e GP van et seizoen verliep echter anders dan ik had durven hopen. Na een bliksemstart rukte ik in de eerste ronde van mijn schamele 19e startplaats op naar de 11e plek. In de 2e ronde pakte ik ook nog eens twee man, maar toen liep de motor vast en werd ik door het blokkerende achterwiel van mijn machine gezwiept. Pover en uit. Weg gedachten aan weer een inhaalrace in de regen en weer weg een fiks aantal WK-punten , treurde Aoki, die zijn 5e Not Finish van dit seizoen op zijn conto moest bijschrijven. En dat juist nu in nat Rio de Janeiro, waar ik mijn revanche op de glijder in het natte Estoril had willen goed maken. Maar aan deze mechanische pech kon ik niets doen. Waarschijnlijk de electronica, dat heeft ons ook al de 2e vrije training gekost, wat weer resulteerde in een slechte startplaats , somt Aoki de negatieve optelling van feiten op tijdens de Rio GP. Zijn nieuwe teammaat Jakob Smrz voldeed boven verwachting. Hij stuurde zijn Honda in zij n allereerste 250cc GP-optreden naar een nette 12e plaats, gleed even onderuit, hield de machine aan de praat, pakte hem op om zo toch nog als 15e zijn eerste kwartliter WK-punt te pakken.

Haruchika Aoki baalde als een stekker en wil de Rio GP zo snel mogelijk vergeten. Eerst zat het tijdens de 2e trainingsdag fiks tegen, toen de electronica van zijn machine van slag was en hij een kostbare training verloren zag gaan. En dan een vastloper in een race waarin hem na zijn 500cc winst in de regenrace vorig jaar in Mugello- hele goede kansen werden toegedicht. Het was echter niet zo nat als toen in Mugello of dit jaar in Suzuka of Estoril, maar ik had er zin in. Ook op deze opdrogende baan had ik mezelf een goede kans gegeven op een topklassering, en dan dit. Zo scoor ik 3 keer niet in een regen race. Twee keer door mijn eigen fout een 4e plaats in Suzuka en een 2e plaats in Estoril laten schieten, maar vandaag kwam het niet tot een revanche. Jammer, dan richt ik mijn pijlen maar op mijn 2e thuisrace in Japan, over 2 weken in Japan, waar de technici van HRC Honda ook nog weer wat nieuwe onderdelen voor me hebben klaar liggen. Ik wil dit jaar zeker nog pieken, want er zit meer in dan de 6e plaats in Assen, wat tot nu toe mijn beste resultaat is geweest , meent Aoki.

De Tsjechische jongeling Jakob Smrz, die na een start voor Henk van de Lagemaat en Rob Filart op aandringen van de IRTA voor de laatste 5 GP s de plaats van de uitgestapte Jarno Janssen in het team inneemt, debuteerde op een unieke wijze in de 250cc klasse. Na eerder 27 GP-starts in de 125cc te hebben gemaakt, voelde Smrz zich uitermate verguld en in zijn nopjes in het Nederlandse DeGraaf Grand Prix Team. De motovatie van de pas 19-karioge Jakob is heel groot. Hij is geen moment uit de pitbox geweest. Hij volgde alles, ja werkelijk alles, van voor tot achter en van het begin tot het einde. En als ie even niets te doen had pakte hij de bezem of ruimde hij de pitbox waar nodig op. Een jongen met mentaliteit en doorzettingsvermogen, hetgeen hem vandaag een uniek 1e 250cc WK-punt opleverde. Loon naar werken , merkt teammanager Martin van Genderen terecht op. Want Smrz maakte dit weekeinde grote stappen. Tussen de mannen die al een heel seizoen in de 250cc klasse race, nam de debutant zelfs de 12e plaats in handen. Dat ging 4 ronden goed, maar toen het even harder begon te regenen schoof ik 4 ronden voor de finish even onderuit. Ik hield de Honda vast en de machine aan de praat. Ik had hem zo weer opgepakt en kon mijn race vervolgen om weliswaar 3 plaatsen te verliezen, maar toch nog mijn eerste WK-punt in de 250cc klasse te pakken. Dat had ik tevoren niet durven hopen , laat een dolblije Smrz weten, die niet kan wachten tot de volgende GP s zich aandienen.

Nog 4 te rijden GP s:

6 okt. - Motegi Japan

13 okt. - Sepang Maleisië

20 okt. - Phillip Island Australië

3 nov. - Valencia Spanje

Valentino Rossi eerste wereldkampioen in MotoGP-klasse

Met zijn 10e MotoGP-overwinning van dit seizoen pakte het Italiaanse wonderkind Valentino Rossi de eerste wereldtitel in de nieuw gecombineerde 500cc 2-talt en 990cc 4-takt klasse MotoGP. Rossi was de laatste 500cc wereldkampioen en is nu de eerste MotoGP-titelhouder, na winst in een race die gekenmerkt werd door 7 valpartijen, waaronder die van race-leider Checa en Kato, Ukawa, Nakano, McWilliams, Hopkins en Laconi. De 23-jarige Rossi pakte zijn 4e WK-titel (125cc, 250cc, 500cc en MotoGP) op dezelfde baan als waar hij in 1999 zijn 250cc titel won. Jurgen van den Goorbergh behaalde zijn beste seizoensprestatie door, na eerder tijdens de Gauloises Dutch TT als 10e over de meet te gaan en nu, in het regenachtige Rio als 9e de finish te passeren, na in de openingsfase zelfs enige tijd in 4e positie te hebben gestreden.

Stoelendans:

Biaggi verhuist van de Yamaha naar de Honda Pramac 4-takt machine. Loris Capirossi wordt naast Superbike kampioen Troy Bayliss de nieuwe man in het MotoGP-Ducati team met als sponsors Marlboro en Shell. USA Superbike kampioen Nicky Hayden is gecontracteerd door Honda om een RCV 990cc 4-takt in de MotoGP-klasse te rijden (team n.n.b.)

Uitslag 250cc race + WK-stand na 12 van de 16 GP s:

Weersomstandigheden: natte opdrogende baan


1. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 47.01,307 = 138,479 km/uur gem.; 2. Roberto Rolfo, I, Honda op 14,114; 3. Franco Battaini, I, Aprilia op 15,812; 4. Marco Melandri, I, Aprilia op 26,998; 5. Toni Elias, E, Aprilia op 29,533; 6. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 31,868; 7. Emilio Alzamora, E, Honda op 45,373; 8. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 1.11,324; 9. Shahrol Yuzy, Mal, Yamaha op 1.13,787; 10. Leon Haslam, GB, Honda op 1.15,478; 11. Jaroslav Hules, CZ, Yamaha op 1.16,715; 12. David Checa, E, Aprilia op 1.50,844; 13. Erwan Nigon, F, Aprilia op 1.58,717; 14. Dirk Heidolf, D, Aprilia op 2.12,040; 15. Jakob Smrz, CZ, DeGraaf Honda op 1 ronde (na schuiver op 13e plaats in 19e ronde); 16. Raul Jara, E, Aprilia op 1 ronde ; 17. Hector Faubel, F, Aprilia op 1 ronde. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda - In de 2e ronde een vastloper in 11e positie op de natte Rio-piste.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap met nog 4 GP s te gaan:


1. Melandri, 228; 2. F. Nieto, 183; 3. Rolfo, 160; 4. Porto, 135; 5. Elias, 116; 6. Battaini, 104; 7. Locatelli, 98; 8. De Puniet, 86; 9. Alzamora, 82; 10. Matsudo, 73; 14. Haru Aoki, 42; 33. Smrz, 1.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 12 van de 16 GP s: Weersomstandigheden: natte baan tijdens regen


1. Valentino Rossi, I, Honda (10E MotoGP-overwinning en WERELDKAMPIOEN) 49.09,516 = 144,502 km/uur gem.; 2. Max Biaggi, I, Yamaha op 1,674; 3. Kenny Roberts, USA, Suzuki op 18,764; 4. Alex Barros, Bra, Honda op 25,759; 5. Loris Capirossi, I, Honda op 32,354; 6. Norick Abe, J, Yamaha op 34,360; 7. Olivier Jacque, F, Yamaha op 44,250; 8. Sete Gibernau, E, Suzuki op 57,150; 9. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 1.09,987; 10. Garry McCoy, Aus, Yamaha op 1.17,611; 11. Cardoso,12. N. Aoki; 13. Harada; 14. Hopkins.

Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap (nog 4 GP s te gaan):


1. Valentino Rossi (wereldkampioen) 270; 2. Biaggi, 164; 3. Ukawa, 156; 4. Barros, 118; 5. Checa, 116; 6. Abe, 109; 7. Capirossi, 86; 8. Kato, 80; 9. Roberts, 74; 10. Jacque, 57; 18. Jurgen vd Goorbergh, 34.

Uitslag 125cc race + WK-stand na 12 van de 16 GP s:


1. Masao Azuma, J, Honda 46.28,675 = 133,731 km/uur gem.; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia op 1,705; 3. Manuel Poggiali, SM, Gilera op 1,760; 4. Gabor Talmacsi, H, Honda op 9,177; 5. Pablo Nieto, E, Aprilia op 26,596; 6. Stefano Perugini, I, Italjet op 32,745; 7. Jorge Lorenzo, E, Derbi op 34,150; 8. Mika Kallio, SF, Honda op 34,488.

Tussenstand 125cc wereldkampioenschap met nog 4 GP's te gaan:


1. Vincent, 214; 2. Poggiali, 187; 3. Pedrosa, 166; 4. Cecchinello, 132; 5. Jenkner, 122; 6. Sanna en Pablo Nieto, 89; 8. Azuma, 86; 9. De Angelis, 68; 10. Borsoi, 67.