ECA/02/12
Luxembourg, 20/09/2002
Persbericht van de Europese Rekenkamer over speciaal verslag nr.
4/2002 over lokale acties voor werkgelegenheid
(1)
"Lokale werkgelegenheid" omvat een grote verscheidenheid van
activiteiten met uiteenlopende kenmerken ter bevordering van de
schepping van arbeidsplaatsen op lokaal niveau. Deze activiteiten
houden verband met nationaal werkgelegenheidsbeleid in het kader van
de Europese werkgelegenheidsstrategie (EWS), acties die worden
gefinancierd uit het Europees Sociaal Fonds (ESF), en innovatieve
projecten en voorbereidende acties die rechtstreeks door de Commissie
worden beheerd. Hoewel elk weer een andere rechtsgrondslag, een
specifieke doelstelling en een bevoegde instantie heeft, zijn zij alle
gericht op de gemeenschappelijke doelstelling van schepping van
arbeidsplaatsen door een lokale werkgelegenheidsstrategie. In de
periode 1994-1999 werd circa 10 % of 5 000 miljoen euro van de totale
ESF-financiering aan lokale werkgelegenheid besteed, terwijl het
algeheel totaal van de communautaire middelen voor lokale ontwikkeling
circa 20 455 miljoen euro beliep.
De controle van de Rekenkamer had tot doel, vast te stellen:
* of er een samenhangend en duidelijk communautair beleid ter
bevordering van lokale werkgelegenheid was;
* of er toereikende informatie voorhanden was voor de formulering en
implementatie van het beleid inzake lokale werkgelegenheid;
* of de lokale werkgelegenheidsprojecten adequaat werden beheerd, en
* wat de grootste belemmeringen waren bij het ontwikkelen van de
lokale werkgelegenheid in de lidstaten.
De controle van de Rekenkamer had betrekking op de functies van de
Commissie ten aanzien van beleidsformulering en informatieverzameling
op dit gebied, alsmede op het rechtstreekse beheer door de Commissie
van innovatieve projecten in de periode 1994-2001. Ook werden er
lokale werkgelegenheidsprojecten ter plaatse bezocht.
De Rekenkamer kon in de beleidsverklaringen van de Commissie geen definitie van lokale werkgelegenheid vinden. Het Verdrag voorziet weliswaar in een gecoördineerde strategie, maar biedt geen wettelijk afdwingbare grondslag voor een Europees werkgelegenheidsbeleid; zodoende blijft het aan de nationale overheden, prioriteiten op het gebied van lokale werkgelegenheidsacties vast te stellen.
Het ontbrak aan informatie voor het toezicht en de beoordeling van lokale werkgelegenheid: bij de ESF-financiering was er te weinig informatie over de mate waarin operationele programma's betrekking hebben op de horizontale prioriteit "lokale werkgelegenheid", en bij de EWS ontbrak het aan informatie van de lidstaten.
Er werden in de procedures voor het financieel beheer van de Commissie
tekortkomingen aangetroffen ten aanzien van innovatieve en
voorbereidende acties. De financiële voorschriften werden in enkele
gevallen niet in acht genomen; sommige subsidieovereenkomsten werden
getekend nadat de betrokken projecten waren afgesloten, en er bestond
een zekere overlapping tussen de innovatieve acties en voorbereidende
maatregelen.
Ook kwamen er belemmeringen aan het licht voor een doeltreffende
uitvoering van lokale werkgelegenheidsacties in de lidstaten, zoals
vertragingen die in enkele lidstaten optraden bij de invoering van
mechanismen voor kleine subsidies in het kader van het ESF, nationale
bestuurlijke beperkingen waardoor vooruitbetalingen door het ESF aan
uiteindelijke begunstigden verboden waren, en in sommige gevallen
beperkingen van de betrokkenheid van de particuliere sector op dit
gebied.
De Rekenkamer doet de volgende aanbevelingen:
* er moet een globale beoordeling komen van de waarschijnlijke
toegevoegde waarde van een lokaal werkgelegenheidsbeleid;
* de Commissie dient ervoor te zorgen dat zij over toereikende
informatie beschikt om haar faciliterende en coördinerende rol te
kunnen vervullen door de lidstaten preciezere richtsnoeren inzake
verslaggevingsvereisten te geven en door erop aan te dringen dat
in het kader van de EWS de lidstaten meer informatie inzake lokale
werkgelegenheidsacties verstrekken;
* de activiteiten van de Commissie op het gebied van innovatieve
projecten moeten worden gerationaliseerd en de procedures voor
financieel beheer moeten worden verscherpt.
http://www.eca.eu.int/NL/RS/2002/rs04_02nl.pdf
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de
internetsite en zal binnenkort in het Publicatieblad van de
Europese Gemeenschappen, serie C, verschijnen.
Europese Rekenkamer, Dienst Externe betrekkingen
12, Rue Alcide De Gasperi, L-1615 Luxemburg Tel.: (352) 4398 45410 Fax: (352) 4398 46430 E-mail : euraud@eca.eu.int
(1)