20/09/02
Station Vilvoorde krijgt nieuwe perronoverkapping
Na de volledige renovatie van het stationsgebouw van Vilvoorde, wordt
geïnvesteerd in het comfort en de toegankelijkheid van de perrons.
Deze maand wordt de onderdoorgang waterdicht gemaakt en komen er de
nieuwe perronboorden. Vooraleer eind 2003 de bouw van de luifel,
liften en roltrappen kan starten, moet de onderdoorgang worden
gerenoveerd. Het project vergt ook aanpassingen aan de steunmuur
tussen het stationsgebouw en de perrons.
Het plaatsen van nieuwe perronboorden gaat samen met de modernisering
van de sporen tussen Brussel en Mechelen. Om het drukke
reizigersverkeer op deze verbinding zo weinig mogelijk te hinderen en
om in veilige omstandigheden te kunnen werken, worden de werkzaamheden
tijdens acht weekends uitgevoerd. Na het weekend van 22-23 september
is het lossen van steenballast achter de rug.
De luifels boven de perrons worden vervangen door een lichtdoorlatende
overkapping. Over het ontwerp werd overlegd met de dienst
Monumentenzorg. De originele glasschermen aan de perrontrappen worden
gerenoveerd en teruggeplaatst. Verwarmde schuilplaatsen en zitjes
zorgen voor extra comfort. Bij de materiaalkeuze wordt rekening
gehouden met de wensen van slechtzienden en reizigers met beperkte
mobiliteit. Zowel in de onderdoorgang als op de perrons krijgt de
reiziger informatie via digitale aankondigingsborden. Ook aan de
parkinguitgang komt een bescherming tegen guur weer.
In 2007 zal elk perron bereikbaar zijn met liften en roltrappen vanuit
de onderdoorgang.
Om de hinder voor de klanten te beperken wordt het project in fasen
uitgevoerd. Het zal circa 5 miljoen euro vergen. De reizigers krijgen
in de wachtzaal informatie over het project.
De NMBS investeert fors in Vilvoorde omdat dit station met ruim 4000
instappende reizigers per weekdag een van de belangrijkste knooppunten
is op de spoorlijn Brussel-Mechelen-Antwerpen.
© 2002 NMBS