D66 presenteert tegenbegroting
Financien en belastingen
D66 kiest anders
18-09-2002 - Politiek is kiezen, en D66 kiest voor kennis, natuur,
referendum en spaarloon. De tegenbegroting van D66 is doorgerekend
door het Centraal Planbureau en biedt een serieus en verantwoord
alternatief voor het kabinetsbeleid.
D66 kiest voor kennis
Politiek is kiezen, en D66 kiest voor kennis. Dat is onontbeerlijk
voor de ontwikkeling van onze samenleving en economie. Het
regeerakkoord bewijst wel lippendienst aan het belang van onderwijs en
wetenschap, maar levert de komende jaren geen boter bij de vis. In
plaats daarvan wordt krampachtig gekozen voor aflossing van de
staatsschuld in 25 jaar. D66 kiest anders.
en maakt vrij van Jan-Saliegeest en zonder potverteren
D66 kiest anders, maar D66 kiest niet voor de makkelijke oppositie.
Wel een degelijke tegenbegroting, doorgerekend door het Centraal
Planbureau (CPB). Geen geforceerde aflossing van de staatsschuld, maar
ook niet potverteren. Want 2003 wordt in budgettair opzicht een
moeilijk jaar: na jaren van overschotten is zelfs begrotingsevenwicht
niet meer haalbaar. Dit vereist financiële voorzichtigheid. Waren de
grote visies over maakbaarheid van de conjunctuur niet sinds de
ervaringen in de jaren 70 ontmaskerd als kiezersbedrog van spilzieke
politici?
ruimte voor investeren in de toekomst
Binnen betrouwbare financiële kaders slaagt de tegenbegroting van D66
erin in 2003 bijna 0,35 mrd extra beschikbaar te stellen voor kleinere
scholen met meer zelfstandigheid, betere beloning van leraren en
wetenschappelijk onderzoek. Voor studenten worden de collegegelden
bevroren en kan geïnvesteerd worden in betere huisvesting.In
tegenstelling tot het kabinet wil D66 reeds in 2003 extra ruimte
creëren voor de opleiding van agenten en versterking van de
rechterlijke macht en het openbaar ministerie. Voor de gezondheidszorg
wil D66 in 2003 100 miljoen extra uittrekken. Tegenover het vervallen
van Melkertbanen moet een investering in reguliere, maatschappelijk
nuttige banen (zoals in de zorg, stadswachten, conducteurs, etc.) in
de collectieve sector komen te staan.
met zicht op behoud van spaarloon
Voor de Nederlandse welvaart is kennis uiteindelijk bepalend, maar op
de korte termijn mag de werkgelegenheid niet in de waagschaal worden
gesteld door al te sterke loonstijgingen. D66 steunt het kabinet op
dit punt, maar denkt dat de 500 miljoen die het kabinet (onder
voorwaarde dat de sociale partners overgaan tot loonmatiging) wil
uittrekken voor verlaging van de WW-premies beter besteed kan worden
aan behoud van de spaarloonregeling. Uit de reacties op het
regeerakkoord is gebleken hoezeer veel werknemers hechten aan deze
regeling. Mogelijke instandhouding ervan zal beter bijdragen aan een
klimaat van loonmatiging dan mogelijke premieverlaging.
terwijl andere missers uit het regeerakkoord ongedaan worden gemaakt
D66 wijst de bezuinigingen van het kabinet op de natuur af. In plaats
daarvan moet juist meer besteed worden aan vergroening van de
leefomgeving. Ook de kabinetsbezuinigingen op duurzame energie
(waaronder de vrijstelling van de ecotax voor groene stroom), schone
autos, groen beleggen en stads- en streekvervoer worden wat D66
betreft geschrapt. Daar tegenover staat dat het belastingstelsel
verder kan worden vergroend door verhoging van de ecotax voor
niet-groene stroom en invoering van een energieheffing voor
grootverbruikers.Ook de bezuinigingen op fiscale verlofregelingen zijn
onacceptabel. De levensloopregeling zoals het kabinet nu voorstelt
biedt hiervoor geen geloofwaardig alternatief. Kruidenierspolitiek als
het afschaffen van de feestdagenregeling moet eveneens achterwege
blijven.
door elders op de kleintjes te letten
Uiteraard moeten de ambities wel op een degelijke wijze betaald
worden. Tegenover een bedrag van bijna 0,9 miljard aan extra uitgaven
wil D66 zon 1,5 miljard extra bezuinigen en tegenover een aantal
lastenverlichtingen ook een aantal lastenverzwaringen doorvoeren.
Besparingen worden onder andere gevonden door de overheid beter te
laten aanbesteden. De verhoren in de bouwenquête maken eens te meer
duidelijk dat hier grote mogelijkheden liggen.Bezuinigingen zijn onder
andere ook mogelijk op de huursubsidie (die te veel bijdraagt aan de
armoedeval), op de levensloopregeling, op publiek-private
samenwerkingsprojecten uit het Bereikbaarheidsoffensief en op
subsidieverstrekking in het algemeen. Gezien de precaire budgettaire
situatie wil D66 in 2003 als noodmaatregel een éénmalige korting op de
prijsbijstelling doorvoeren.
zodat met behoud van grote financiële degelijkheid blijkt
Uit de doorberekening van het CPB blijkt dat het EMU-tekort bij
uitvoering van de D66-voorstellen 0,1% BBP lager uitkomt dan bij het
kabinet-Balkenende. De macro-economische effecten ten opzichte van de
Miljoenennota zijn op deze korte termijn relatief klein; wel is sprake
van een gunstige uitwerking op de arbeidsmarkt. Het kan dus. Ook in
deze tijd van economisch zwaar weer zijn andere keuzes mogelijk.
D66 kiest anders!
Download:
- D66 Tegenbegroting 2003 .doc
- D66 Tegenbegroting 2003 .pdf
- doorberekening CPB .pdf