Verbetering doorstroom ZMOK-leerlingen naar vervolgonderwijs of werk campagne
Iedereen doet mee
datum: 10 september 2002
Het Trajectbureau Onderwijs Eemland gaat samen met de Mulock
Houwerschool, Banenplan en ROC De Amerlanden overdraagbare methodieken
ontwikkelen om zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK) beter door te
laten stromen naar vervolgonderwijs en/of werk.
In het kader van de campagne 'Iedereen doet mee' stellen burgemeester
en wethouders hiervoor éénmalig een subsidie van ¤ 22.700,-
beschikbaar.
Het Trajectbureau is een intermediair tussen jongeren enerzijds en
scholen, gemeenten, organisaties en jeugdhulpverlening anderzijds. Dit
bureau heeft in het eerste half jaar van zijn bestaan te maken gehad
met een relatief grote groep jongeren afkomstig uit het voortgezet
ZMOK-onderwijs. Het gaat om jongeren tussen 16 en 18 jaar die graag
vervolgonderwijs willen volgen op een 'gewone school'.
Maar door een combinatie van factoren hebben zij dit onderwijs
voortijdig verlaten. Wel willen zij graag een andere beroepsopleiding
gaan volgen.
Voortijdig schoolverlaten verminderen
Door een aantal acties van de betrokken organisaties kan het
voortijdig schoolverlaten van deze jongeren worden beperkt.
* In het laatste jaar van het ZMOK-onderwijs moet al vroeg worden
bepaald of de jongere vervolgonderwijs of een traject richting
werk gaat volgen. De wens van de jongere speelt daarbij een rol
maar ook het leervermogen en de studie- en sociale vaardigheden.
Ook moet de school samen met de jongere bekijken of
vervolgonderwijs reëel haalbaar is.
* Het is belangrijk dat de jongere goed weet wat zijn beroepskeuze
inhoudt. Door een relevante stage in het laatste schooljaar kan
hij een duidelijk beeld krijgen van het gekozen beroep.
* Het is ook belangrijk om het uitvalrisico vooraf te bepalen. Dit
kan door instroomtesten en capaciteitenonderzoek. Als dit zo vroeg
mogelijk gebeurt, is er nog tijd om het niveau te verbeteren of
naar alternatieven te zoeken.
* Als de school een beroepskeuzeprobleem zelf niet op kan lossen, is
een beroepskeuzeonderzoek via het Trajectbureau mogelijk.
* Jongeren die kiezen voor beroepsbegeleidend onderwijs moeten zelf
een erkende leerplaats zoeken. Dit is voor jongeren die uit het
ZMOK-onderwijs komen vaak een probleem. Daarom is het belangrijk
dat het beroepsbegeleidend onderwijs deze jongeren bemiddelt naar
een leerplaats. Als dat niet lukt, kan de expertise van Banenplan
uitkomst bieden.
* Structurele nazorg is ook van belang. Die kan het beste worden
gegeven door de ZMOK-school waar de jongere vandaan komt. Deze
school kent de jongere het beste en weet waar valkuilen zitten.
Aanpak
Om te zorgen dat deze acties goed en gestructureerd worden uitgevoerd,
worden vier methodieken ontwikkeld gericht op de instroom in het
vervolgonderwijs, de samenwerking met het vervolg-onderwijs en
Banenplan, de nazorg en de opvangmogelijkheden voor jongeren die toch
uitvallen.
Dit gebeurt in de vorm van een project. Daarom moeten de methodieken
overdraagbaar zijn, zodat de betrokken organisaties er blijvend mee
kunnen werken. Het project wordt uitgevoerd gedurende het schooljaar
2002 -2003.