More on Dutch English ... please? A study of request performance by
Dutch native speakers, English native speakers and Dutch learners of
English
Datum 13-9-2002
Tijd van 15:30 tot 16:30 uur
promovendus Mw. drs. B.C. Hendriks
promotores Prof. dr. C.L.J. de Bot, prof. dr. C.J.M. Jansen
copromotores Dr. H.P.L.M. Korzilius
faculteit Faculteit der Letteren
beschrijving Wie een willekeurig Engelstalig boek openslaat over
omgaan en communiceren met Nederlanders, zal passages tegenkomen
waarin op vaak anekdotische wijze verslag wordt gedaan van de
ervaringen van in Nederland wonende Engelstalige buitenlanders met wat
vaak Dutch directness wordt genoemd. Maar hoe direct zijn Nederlanders
nu eigenlijk wanneer ze in het Engels communiceren?
Dit proefschrift gaat over indirectheid in verzoeken van Nederlanders,
Engelsen en leerders Engels. Op basis van de resultaten van het
onderzoek kan niet geconcludeerd worden dat Nederlanders te Dutch
direct communiceren. Wel blijkt dat Nederlanders minder goed zijn om
kleine nuanceverschillen in hun Engelse verzoeken aan te brengen.
Verschillen in de manier waarop de leerders Engels en
moedertaalsprekers Engels verzoeken formuleren, lijken met name te
liggen op het vlak van het verzachten van het verzoek. De leerders
Engels doen dit over het algemeen minder en maken minder gebruik van
typisch Engelse verzoekmarkeringen. Het zou kunnen zijn dat de
typische Dutch directness in de ogen van Engelsen met name veroorzaakt
wordt door dit soort kleine nuanceverschillen.
biografie Berna Hendriks (Nijmegen) werd in augustus 1987 aangesteld
als parttime junior docent bij de sectie Engels-Amerikaans van de
universiteit Nijmegen. Ze werkte verder als freelance taaltrainer voor
Van Dale Talen in Bilthoven. Sinds 1992 werkt ze als docent bij de
studierichting bedrijfscommunicatie aan de universiteit van Nijmegen,
waar ze betrokken is bij het onderwijs en onderzoek
Bedrijfscommunicatie Engels.
contactpersoon Communicatie
email B.Hendriks@let.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30
Katholieke Universiteit Nijmegen