Nederlands Verbond van de Groothandel


Persbericht

Den Haag, 12 september 2002

FILELEED RESULTEERT IN KOSTENEXPLOSIE GROOTHANDEL

Elke Nederlander is jaarlijks ¤ 60 extra kwijt door de extra kosten die de groothandel in Nederland moet maken door het fileleed. Deze sector is jaarlijks ongeveer 10% aan extra kosten kwijt aan stilstaande transportmiddelen, doorlopende lonen van chauffeurs en lading die langer dan wenselijk is ' in de pijplijn' blijft zitten. De kosten voor de burger worden in de komende jaren nog hoger door een toenemende verkeerscongestie, gebrekkige afstemming van spertijden bij aan- en afvoer, nieuwe regelgeving via het Rijtijdenbesluit, slinkende budgetten voor infrastructuur en scherp stijgende transportkosten. Zij ondermijnen tevens structureel de distributiefunctie van de Nederlandse groothandel die ook internationaal een vooraanstaande handelsfunctie vervult. Dit schrijft het Nederlands Verbond van de Groothandel (NVG) in een brandbrief aan minister R. de Boer van Verkeer en Waterstaat. Het onderzoeksbureau EIM heeft, in opdracht van het NVG, de huidige en toekomstige knelpunten in de logistieke dienstverlening geïnventariseerd.

Uit deze inventarisatie blijkt dat er bij afnemers in de komende jaren een groeiende vraag is naar meer en kleinere leveringen die ? overdag en 's-nachts - op afroep direct beschikbaar moeten zijn. Dit vergt extra inzet van transportmaterieel. De verwachte groei van de goederenstromen in de komende 10-20 jaar vergt, zelfs bij verdubbeling van het railvervoer, een aanzienlijke groei (met ten minste 1/3) van het wegvervoer.

Het EIM heeft becijferd dat nu een vrachtauto overdag gemiddeld zo'n 10% van de beoogde tijd werkeloos stilstaat in een file. Dat betekent voor de groothandel in Nederland een inkomensderving van vele miljarden euro's. Het EIM becijfert de transportkosten op 3-4% van de groothandelsomzet. Ogenschijnlijk niet veel, maar ze maken toch zo'n 20% van de totale groothandelskosten uit. Ter vergelijking: de nettowinst vóór belasting van de sector bedraagt ongeveer hetzelfde percentage. Dus vertegenwoordigt 3-4% van de omzet jaarlijks een bedrag aan transportkosten van 7½-10 miljard euro (exclusief de loonkosten voor planning en organisatie van ritten etc).

Steeds vaker besteden ondernemingen het vervoer uit aan (gespecialiseerde) derden. Daardoor ontstaat de indruk, aldus het NVG, dat logistieke problemen door Den Haag, provincies en gemeenten niet meer moeten worden opgelost. Weliswaar neemt de beroepsvervoerder de groothandelsproblemen over, maar hij kan ze niet oplossen. Immers de infrastructuur wordt niet verbeterd. Zo zijn er in de nieuwe begroting hiervoor geen extra fondsen gereserveerd. Vanaf 2003 is er slechts 420 miljoen Euro extra beschikbaar tot 2006.

NVG-voorzitter P. Slagmulder: "De kloof tussen plannenmakerij en de bedrijfshorizon wordt steeds groter. Wegtransport is en blijft belangrijk. Het is een reëel gevaar dat infrastructurele knelpunten de bekende druppel gaan vormen die de emmer doet overlopen. Er moet veel gebeuren voordat een bedrijf een dure verhuizing naar een andere locatie in binnen- of buitenland verkiest boven de huidige standplaats. Is het echter eenmaal zover, mede door andere oorzaken, dan kunnen - de dan te late - verbeteringen van de infrastructuur geen omkering van de loop van de gebeurtenissen meer bewerkstelligen."

Voor verdere informatie:

Mr. L. Antonini, algemeen secretaris NVG
Adriaan Goekooplaan 5 / 2517 JX DEN HAAG

Postbus 29822 / 2502 LV DEN HAAG

Telefoon: 070 - 354 68 11

Fax : 070 - 351 27 77

Email : nvg@verbondgroothandel.nl