* Besluiten B&W
+ 12 september 2002
... B & W-nieuws week 36
WOC
Het college heeft besloten de noodopvang voor uitgeprocedeerde
asielzoekers in de gemeente Haarlem mede te ondersteunen. Het
college houdt weliswaar vast aan het rijksbeleid om
uitgeprocedeerde asielzoekers zo spoedig mogelijk uit te zetten.
Onverkort rijksbeleid volgen echter wel betekenen dat
uitgeprocedeerde asielzoekers letterlijk op straat komen te staan
omdat alle voorzieningen worden stopgezet. Dit is maatschappelijk
en humaan gezien een ongewenste situatie. Daarom wil het college in
bepaalde gevallen een uitzondering maken, echter wel onder strikte
voorwaarden. Zo moet het gaan om uitgeprocedeerde asielzoekers die
bereid zijn om mee te werken aan uitzetting, maar in praktijk niet
binnen 28 dagen het land kunnen verlaten vanwege het ontbreken van
de vereiste papieren (dus buiten hun schuld) en om personen van wie
het op medische gronden onverantwoord is dat zij buiten de opvang
verblijven.
Verder dienen de uitgeprocedeerde asielzoekers alles in het werk te
stellen terug te keren naar het land van herkomst. In
Haarlemmermeer gaat het jaarlijks gemiddeld om 20 uitgeprocedeerde
asielzoekers. De noodopvang wordt gedurende maximaal een half jaar
betaald en bedraagt maximaal ¤ 1300,-- per persoon. Ook geeft
het college aan dat het functioneren van de regeling over een jaar
geëvalueerd moet worden. Het benodigde budget wordt betaald uit de
reserve nieuwkomers en het minderhedenbudget.
Het college kiest overigens om aan te sluiten bij het initiatief van Haarlem, omdat het in verhouding om een beperkte groep asielzoekers gaat. Het starten van een eigen voorziening kost in verhouding veel meer geld. Aan het presidium stelt het college voor het B&W-besluit voor overleg met het college te agenderen voor de raadscommissie Algemene Bestuurszaken en Middelen.
RWE
Het college acht RegioNet van essentieel belang voor de
ontwikkeling van hoogwaardig openbaar vervoer in onze gemeente en
de regio. RegioNet wil een logische schakel zijn tussen
stadsvervoer en het intercity vervoer en beoogt een geïntegreerd
netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Het college stemt
in met de visie dat bestuurlijke samenwerking voor verbetering van
het HOV het beste kan plaatsvinden op de schaal van RegioNet. Het
belang van Haarlemmermeer bij RegioNet is namelijk groot. De
gemeente bevindt zich precies in het 'schakelgebied' tussen het
lokale en regionale openbaar vervoer.
Omdat Haarlemmermeer zich aan de rand van het RegioNet bevindt,
gaat de filosofie van RegioNet pas op als ook aangrenzende gebieden
in westelijke en zuidelijke richting in 'het net' worden opgenomen.
Verder heeft het college kennisgenomen van de voortgang RegioNet
Korte Termijn in Haarlemmermeer. Voor veel van de voorgestelde
verbindingen zijn tal van infrastructurele maatregelen nodig om aan
de kwaliteitseisen van RegioNet te voldoen. Het college benadrukt
in haar brief aan het ROA, dat de HOV-projecten voor de korte
termijn prioriteit moeten krijgen, zodat de OV-reiziger in de
regio, behalve van de Zuidtangent, ook van andere OV-trajecten kan
profiteren, zoals de verhoging van treinfrequenties op station
Hoofddorp, de Zuidtak richting Nieuw Vennep en de Oosttak richting
Aalsmeer. Het college pleit in dit kader voor een gezamenlijke,
resultaatgerichte benadering om RegioNet goed te laten
fucntioneren. Het college neemt in dit kader kennis van het
principe dat voor de realisatie van bus-infrastructuurmaatregelen
in Haarlemmermeer, de gemeente de voorfinanciering regelt en een
eigen bijdrage levert als onderdeel van de totale projectkosten.
Het gaat hierbij om het project Kruisweg Houtwijkerveld, een
project dat onderdeel uitmaakt van de 2e HOV-corridor door
Hoofddorp (lijn 540 over Haarlem - Heemstede - Hoofddorp - Aalsmeer
- Utrecht).
Het ROA wordt op de hoogte gebracht van de visie van Haarlemmermeer
waarin opgenomen is dat RegioNet naast concessieverleners ook
vertegenwoordigd dient te worden door de grootste gemeenten uit het
ROA-gebied. Aan het presidium stelt het college voor het
B&W-besluit voor overleg met het college van B&W te agenderen voor
de raadscommissie Wonen en Verkeer.
Het college heeft het gewijzigde Uitwerkingsplan Noordpunt Groene
Carré West vastgesteld en het ter goedkeuring verzonden aan
Gedeputeerde Staten. De wijziging is van formeel-juridische aard en
niet inhoudelijk. Tijdens de ter inzage legging zijn geen
zienswijzen ingediend. Nadat het besluit van Gedeputeerde Staten
bekend is gemaakt , zal het besluit en het uitwerkingsplan ter
inzage gelegd worden volgens artikel 11 WRO.
Bestuursdienst
Het college heeft ingestemd met het door Transclean ingediende
voorstel tot schikking om op die manier het lopende hoger beroep
bij het Gerechtshof te Amsterdam te staken. Dit tegen terugbetaling
van de ¤ 127.645,35 die de gemeente na een eerdere uitspraak
heeft ontvangen. Gedurende een aantal jaren is tegen Transclean
B.V. geprocedeerd in verband met de uitvoering van een overeenkomst
betreffende het ophalen van bedrijfsafval in Haarlemmermeer in de
periode 1987-1997. Beide partijen hebben elkaar finale
kwijtschelding verleent voor de uitvoering van de overeenkomst.
Het college heeft kennis genomen van de beantwoording van vragen
die gesteld zijn door de kern- en dorpsraad van Abbenes tijdens het
bezoek van burgemeester Van Houwelingen en wethouder Nolta op 21
juni jl. De vragen betroffen overlast van het woonwagenkamp te
Abbenes, de riolering en herbestrating van de Langerak, de
woonruimteverdeling, naschoolse opvang en openbare verlichting. De
dorpsraad heeft een uitgebreide schriftelijke beantwoording van de
vragen ontvangen.
Het college heeft ingestemd met het plan van aanpak ter invoering
van de wet Bescherming Persoonsgegevens. Deze nieuwe wet Wbp is per
1 september 2002 in werking getreden en vervangt de wet
persoonsregistraties (WPR). De nieuwe wet beoogt de burger te
beschermen tegen de gevaren van de geautomatiseerde verwerking van
persoonsgegevens in de informatiemaatschappij. De nieuwe norm is
dat alle bewerkers van persoonsgegevens aan een toezichthouder
moeten aantonen dat zij hier verantwoordelijk mee omgaan. Bewerkers
kunnen kiezen voor het toezicht van het College Bescherming
Persoonsgegevens, voorheen de Registratiekamer, of voor een eigen,
maar onafhankelijke privacyfunctionaris die binnen de organisatie
toezicht houdt. De Wbp-meldingsplichtige administraties worden nu
gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens en voldoen aan
de eisen van het Wbp. De keuze toezicht door het genoemde College
of toezicht door een eigen onafhankelijke privacyfunctionaris wordt
gemaakt gemaakt wanneer het nieuwe technische beheer voor de
computersystemen is geïmplementeerd. Ter overbrugging voor die
periode van een jaar, is een Wbp helpdesk ingericht bij de sector
bestuursondersteuning. De kosten hiervan bedragen ¤ 28.000.
Openbare Werken
Het college heeft kennis genomen van en ingestemd met de brief die
is geschreven als reactie op het conceptrapport van het ministerie
van VROM over de uitvoering en naleving van de VROM-regelgeving bij
de Van der Valk-vestiging naast het brugrestaurant langs de A4
(Hotel Schiphol). Dit onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van
de calamiteit bij hotel-restaurant Van der Valk te Tiel. In het
betreffende rapport is verzocht om een bestuurlijke reactie.
De gemeente stelt in haar reactie het belang van VROM-inspecties te
erkennen, evenals de aanleiding voor deze specifieke inspectie. De
kritiek betreft vooral de onderzoeksaanpak en enkele inhoudelijke
aspecten. Zo heeft men kritiek op het onaangekondigde onderzoek van
het uitvoerende bureau. Dit komt volgens de gemeente de kwaliteit
van het onderzoek niet ten goede. Ook het korte tijdsbestek voor de
reactie past naar de mening van de gemeente niet bij de
samenwerking die tussen de gemeente en de inspectie wordt beoogd.
Ten aanzien van het dossieronderzoek merkt de gemeente een aantal
onjuistheden en onvolkomenheden op. Zo wordt melding gemaakt van
een aantal ontbrekende documenten en vergunningen die wel degelijk
aanwezig zijn en kunnen worden overlegd. Daarbij geeft de gemeente
aan reeds zelf een onderzoek te hebben gedaan naar de naleving van
VROM-regels in maart 2002. Daarin is geconstateerd dat het hotel
geen ernstige afwijkingen vertoonde en er geen sprake was van acute
onveiligheid. Voor wat betreft de tekortkomingen die door zowel de
gemeente als de inspectie van VROM is geconstateerd, loopt
inmiddels al een handhavingstraject of een wijzigingstraject met
betrekking tot de vergunning. Tekortkomingen die de inspectie van
VROM aanvullend noemt op de constateringen van het onderzoek van de
gemeente, worden meegenomen bij de verlening van de nieuwe
gebruiksvergunning die inmiddels is aangevraagd. Overigens
beoordeelt het ministerie van Binnenlandse Zaken onze inspanningen
op het gebied van de gebruiksvergunning en
brandveiligheidsprogramma's "goed" tot "uitstekend". Dit onderzoek
wordt in november dit jaar gepresenteerd. Naast alle activiteiten
die in het kader van de Kadernota Handhaving en Veiligheid worden
uitgevoerd, doet de gemeente al heel veel onder het adagium: meer,
sneller en consequenter controleren en handhaven.
Tot slot acht het college het van belang dat de
verantwoordelijkheid voor veiligheid en de daaraan verbonden
milieuaspecten primair bij de burger en de onderneming - in casu
Hotel Schiphol ligt. De overheid heeft op verschillende niveau's -
te weten het eerste en tweede lijns toezicht- de taak het nakomen
van de plichten die aan de verantwoordelijkheid van de burger zijn
gebonden, te toetsen aan regelgeving.
De gemeente wil op een constructieve, professionele en collegiale
manier het handhaven en controleren op gemeente- en rijksniveau
verbeteren. Het is belangrijk de verschillende rollen elk goed te
waarderen en te onderkennen dat rijksoverheid en gemeenten een
gezamenlijk belang bij regelgeving en de handhaving daarvan hebben.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen