Peugeot Nederland


De 307 SW - Vrijetijdsbesteding in brede zin
De vernieuwende 307 berline heeft de normen voor auto's aan de onderzijde van het middensegment (M1) aardig verlegd, vanwege zijn ongebruikelijke afmetingen, zijn ruimte, zijn veiligheid en zijn uitgebreide standaarduitrusting.

Met de 307 SW is Peugeot nog beter vertegenwoordigd in het M1-segment dat op Europees niveau jaarlijks goed is voor zo'n 5 miljoen auto's (bijna één op de drie nieuwe auto's komt uit dit segment). Juist in dit segment is de vorm van de carrosserie de afgelopen tien jaar sterk veranderd.
Naarmate de klanten steeds meer en andere gebruiksmogelijkheden gingen eisen, verloor de traditionele berline geleidelijk aan steeds meer terrein aan de break en de MPV.

De 3/4/5-deurs heeft eind 2000 nog steeds het grootste aandeel (64 %), gevolgd door de MPV (16 %) en de break (14,5 %) en dan de coupés en cabriolets (4,5 %). Sinds het begin van de jaren 90 is de overmacht van de berline echter met zo'n 20 % teruggelopen, geheel en al ten gunste van de break en de MPV.

Uitgebreide studies naar de wensen en eisen van de hedendaagse automobilist, heeft uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van de 307 SW, een nieuwe vrijetijdsauto, met innoverende eigenschappen die emoties kunnen opwekken en de moderne automobilist zeker zullen aanspreken.

Een natuurlijke elegantie
De styling aan de voorzijde benadrukt het dynamische karakter met zijn pure lijnen en zijn enorme transparante dak in het verlengde van de op zichzelf al grote voorruit. Het ontwerp toont een elegantie en een raffinement dat nog wordt onderstreept door de in de kleur van de carrosserie gespoten stootstrips en de chroomkleurige dakrails en portiergrepen.

Aandacht voor licht!
Een carrosserie met in totaal 5,34 m² glasoppervlak zorgt voor veel licht.
Opvallend en tot de verbeelding sprekend is het grote panoramische dak van groen getint glas met een oppervlakte van 1,33 m2, in het verlengde van de voorruit die zelf al een oppervlak van 1,46 m2 heeft. Aan de binnenzijde van het dak bevindt zich een elektrisch bediend zonnescherm en dankzij de standaard airconditioning kan de temperatuur in het interieur precies naar wens van de inzittenden geregeld worden.

Nuttige centimeters
De 307 SW staat op het nieuwe platform van de 307 berline dat op een aantal punten werd aangepast.
Zo heeft de 307 SW een 10 cm grotere wielbasis en een 12 cm grotere overhang aan de achterzijde, ruimte die volledig ten goede kwam aan het interieur.
De totale lengte van de auto is 4,42 m, de breedte is 1,757 m (1,1 cm meer dan de berline) en de totale hoogte van de 307 SW inclusief de standaard dakrails bedraagt 1,544 m (+ 3,4 cm t.o.v. de berline). Deze royale afmetingen en het concept van de bodemplaat achter bieden de mogelijkheid tot drie zitrijen met in totaal zeven afzonderlijke stoelen.

Multifunctioneel en gebruiksvriendelijk
Als het gaat om multifunctionele gebruiksmogelijkheden en aanpassing van het interieur aan onvoorziene situaties biedt de 307 SW ongekende mogelijkheden. De belangrijkste zijn: twee voorstoelen met verstelmogelijkheden in drie richtingen, drie afzonderlijke stoelen op de 2e zitrij met lengte- en rugleuningverstelling die, als de rugleuning is neergeklapt, als tafeltje gebruikt kunnen worden en die ook geheel voorover gekanteld kunnen worden. De stoelen kunnen bovendien gemakkelijk verwijderd worden of op de 3e zitrij worden geplaatst. Als de middelste stoel is verwijderd kunnen de beide buitenste stoelen ook naar het midden verplaatst worden. Eén of twee extra stoelen op de 3e zitrij bieden de mogelijkheid om extra passagiers mee te nemen. Deze speciale stoelen zijn eveneens opvouwbaar, neerklapbaar en uit de auto te nemen. Met bijna tien verschillende opstellingen in het interieur heeft de 307 SW altijd een pasklaar antwoord op vervoersvragen, of het nu gaat om plezierreisjes, het dagelijkse gebruik in de praktijk, of het vervoer van kleine en vooral ook grote spullen.

Naast zijn originele ontwerp en z'n vele praktische gebruiksmogelijkheden beschikt de auto over tal van zaken die het rijden met de 307 SW nog verder veraangenamen. Zoals bijvoorbeeld de vele opbergmogelijkheden, bagagenetten om spullen goed op hun plaats te houden en een hoedenplank met rolhoes die de spullen aan het zicht onttrekt. Het vrijetijdskarakter van de auto wordt nog verder benadrukt door de mogelijkheid van een videoscherm (16 x 9) dat als accessoire leverbaar is, en waarop een DVD of videospelletjes kunnen worden weergegeven.

Motoren
De 307 SW biedt keuze uit vier verschillende motoren (twee benzinemotoren en twee HDi-diesels). De 1.6 16V en de 2.0 16V motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een 4-traps automaat met Tiptronic System Porsche. Deze motoren hebben dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder en sequentiële multipointinjectie.
Daarnaast zijn er twee 2.0 HDi-motoren, direct ingespoten common rail-diesels. De sterkere uitvoering van deze twee is uitgerust met een interkoeler, een turbocompressor met een elektronisch geregelde laaddrukklep, een twee-massavliegwiel en een roetfilter.

Smaakvol, licht, multifunctioneel en dynamisch, dat zijn de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe Peugeot met tal van slimme zaken die het rijden veraangenamen en ervoor zorgen dat veilig reizen niet alleen een nuttige, maar vooral ook een leuke bezigheid is.

De 307 SW is medio mei 2002 leverbaar. De meerprijs van de 307 SW ten opzichte van de gelijk gemotoriseerde 5-deurs 307 is EUR 1700,-.

Utrecht, februari 2002

Peugeot Boxer, een bijzonderheid in z`n segment De Peugeot Boxer is ontstaan uit de in 1978 gestarte samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Fiat, en werd in maart 1994 geïntroduceerd. Na 8 succesvolle jaren wordt de auto nu op tal van belangrijke punten gewijzigd: een nieuw uiterlijk, een nieuw interieur, nieuwe motoren en een nog uitgebreidere uitrusting.

Qua vormgeving valt de nieuwe Boxer op door de schuine, in het verlengde van de voorruit doorlopende motorkap, de nieuwe voorbumper en de grotere grille. De gladde koplampglazen met de meervlaks reflectoren, die we al kennen van de personenauto's, zijn het resultaat van een grondige studie naar een betere verlichting.

De zorg die aan de vormgeving van de carrosserie is besteed, is ook in het interieur terug te vinden. Een optimale integratie van zaken als comfort, functionaliteit, ergonomie en een hoog uitrustingsniveau zorgt voor een moderne uitstraling. In het interieur vallen twee elementen direct op:

Ø het nieuwe dashboard met een elektronisch instrumentenpaneel waarin alle informatie met betrekking tot het rijden en het onderhoud van de auto is samengebracht.

Ø de nieuw ontworpen stoelen, met maar liefst vier verschillende afstelmogelijkheden op de bestuurderstoel.

Ø De handige en alom gewaardeerde plaats van de versnellingshendel op het dashboard, bleef uiteraard behouden.
De nieuwe Boxer heeft een uitgebreide standaarduitrusting met o.a. centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrische spiegels en een bestuurdersairbag die nog verder kan worden aangevuld met allerlei opties.

De standaard of optionele uitrusting van de Boxer beschikt over een aantal wereldprimeurs voor auto's in deze klasse:

Ø Standaard een in hoogte verstelbaar stuurwiel.

Ø Een dodehoekdetector, bestaande uit een microcamera in de linker buitenspiegel die de dode hoek, het gedeelte tussen het blikveld van de bestuurder en het zicht dat de buitenspiegel biedt, in de gaten houdt. Als een medeweggebruiker aanstalten maakt om in te halen, gaat er een verklikkerlampje op het instrumentenpaneel branden, als de bestuurder van de Boxer dan de linker richtingaanwijzer aanzet om naar links te gaan, klinkt er bovendien een geluidssignaal.

Ø De parkeerhulp. Net als bij de 607 is de parkeerhulp enorm handig bij het achteruitrijden overdag en 's nachts. Door het vaak beperkte zicht naar achteren, inherent aan de vorm van de bestelwagen, komt dit systeem bij de nieuwe Boxer optimaal tot z'n recht.

Ø Keuze uit vier verschillende communicatiesystemen die allerlei informatie verschaffen en communicatie met de buitenwereld mogelijk maken; systemen die tot dusver alleen in personenauto's in de topklasse te vinden waren.

Het onderstel werd op veel punten aangepast en verstevigd vanwege het brede aanbod van stuk voor stuk sterke en zuinige motoren. Naast een 2.0 liter benzinemotor van 80 kW (110 pk) zijn er drie moderne HDi-dieselmotoren:

Ø een 2.0 liter met een vermogen van 62 kW (85 pk) en een maximaal koppel van 192 Nm bij 1900 omw. die de krachtige basis onder de diesels vormt

Ø een 2.2 liter met een vermogen van 74 kW (102 pk) en een koppel van 235 Nm bij 1900 omw.

Ø een 2.8 liter, de top van het gamma, met een vermogen van 93,5 kW (127 pk) en een maximum koppel van 300 Nm bij 1.800 omw/min.

Voor de nieuwe Boxer zijn twee handgeschakelde 5-versnellingsbakken beschikbaar, afhankelijk van het motorkoppel dat overgebracht moet worden. Op een later tijdstip wordt op de Boxer 2.8 HDi een autoadaptieve 4-traps automaat (ZF 4HP20) met sequentiële bediening ("Tiptronic System Porsche") als optie leverbaar.

Net als zijn voorganger is de nieuwe Peugeot Boxer er in tal van uitvoeringen om optimaal te kunnen voldoen aan de wensen van de klant: 4 verschillende wielbases, 3 verschillende hoogtes en met een laadvolume van 7,5 tot 14 m3. Daarmee kan een brede markt worden bediend. Deze auto valt in het K2-segment (nuttig laadvermogen van 900 tot 1.400 kg en laadvolumes van 6 tot 9 m3) en in het K3-segment (meer dan 1.400 kg en meer dan 9 m3, zonder het maximum G.V.W. van 3,5 ton te overschrijden).
Tot nu toe werden er bijna 314.000 Boxers gebouwd in de Italiaanse fabriek van SEVEL in Val di Sangro (I) en kreeg de Boxer de reputatie van een auto met een royale, nuttige laadruimte in combinatie met een groot comfort en een uitstekende afwerking van de cabine.

De nieuwe Boxer is met name bestemd voor het lichte transport (tot 3.500 kg G.V.W.) en valt in het K2/K3-segment. Beide segmenten samen vormen 90% van de totale Europese verkoop van lichte bedrijfswagens (559.500 registraties in 2000, waarvan 33.500 Boxers, een marktaandeel van 6%).

De nieuwe Boxer is leverbaar vanaf EUR 14.050,- exclusief BTW als benzineversie. De 2.0 HDi is leverbaar vanaf EUR 15.150,- exclusief BTW.

Utrecht, januari 2002