De 307 SW - Vrijetijdsbesteding in brede zin
De vernieuwende 307 berline heeft de normen voor auto's aan de
onderzijde van het middensegment (M1) aardig verlegd, vanwege zijn
ongebruikelijke afmetingen, zijn ruimte, zijn veiligheid en zijn
uitgebreide standaarduitrusting.
Met de 307 SW is Peugeot nog beter vertegenwoordigd in het M1-segment
dat op Europees niveau jaarlijks goed is voor zo'n 5 miljoen auto's
(bijna één op de drie nieuwe auto's komt uit dit segment). Juist in
dit segment is de vorm van de carrosserie de afgelopen tien jaar sterk
veranderd.
Naarmate de klanten steeds meer en andere gebruiksmogelijkheden gingen
eisen, verloor de traditionele berline geleidelijk aan steeds meer
terrein aan de break en de MPV.
De 3/4/5-deurs heeft eind 2000 nog steeds het grootste aandeel (64 %),
gevolgd door de MPV (16 %) en de break (14,5 %) en dan de coupés en
cabriolets (4,5 %). Sinds het begin van de jaren 90 is de overmacht
van de berline echter met zo'n 20 % teruggelopen, geheel en al ten
gunste van de break en de MPV.
Uitgebreide studies naar de wensen en eisen van de hedendaagse
automobilist, heeft uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van de 307
SW, een nieuwe vrijetijdsauto, met innoverende eigenschappen die
emoties kunnen opwekken en de moderne automobilist zeker zullen
aanspreken.
Een natuurlijke elegantie
De styling aan de voorzijde benadrukt het dynamische karakter met zijn
pure lijnen en zijn enorme transparante dak in het verlengde van de op
zichzelf al grote voorruit. Het ontwerp toont een elegantie en een
raffinement dat nog wordt onderstreept door de in de kleur van de
carrosserie gespoten stootstrips en de chroomkleurige dakrails en
portiergrepen.
Aandacht voor licht!
Een carrosserie met in totaal 5,34 m² glasoppervlak zorgt voor veel
licht.
Opvallend en tot de verbeelding sprekend is het grote panoramische dak
van groen getint glas met een oppervlakte van 1,33 m2, in het
verlengde van de voorruit die zelf al een oppervlak van 1,46 m2 heeft.
Aan de binnenzijde van het dak bevindt zich een elektrisch bediend
zonnescherm en dankzij de standaard airconditioning kan de temperatuur
in het interieur precies naar wens van de inzittenden geregeld worden.
Nuttige centimeters
De 307 SW staat op het nieuwe platform van de 307 berline dat op een
aantal punten werd aangepast.
Zo heeft de 307 SW een 10 cm grotere wielbasis en een 12 cm grotere
overhang aan de achterzijde, ruimte die volledig ten goede kwam aan
het interieur.
De totale lengte van de auto is 4,42 m, de breedte is 1,757 m (1,1 cm
meer dan de berline) en de totale hoogte van de 307 SW inclusief de
standaard dakrails bedraagt 1,544 m (+ 3,4 cm t.o.v. de berline). Deze
royale afmetingen en het concept van de bodemplaat achter bieden de
mogelijkheid tot drie zitrijen met in totaal zeven afzonderlijke
stoelen.
Multifunctioneel en gebruiksvriendelijk
Als het gaat om multifunctionele gebruiksmogelijkheden en aanpassing
van het interieur aan onvoorziene situaties biedt de 307 SW ongekende
mogelijkheden. De belangrijkste zijn: twee voorstoelen met
verstelmogelijkheden in drie richtingen, drie afzonderlijke stoelen op
de 2e zitrij met lengte- en rugleuningverstelling die, als de
rugleuning is neergeklapt, als tafeltje gebruikt kunnen worden en die
ook geheel voorover gekanteld kunnen worden. De stoelen kunnen
bovendien gemakkelijk verwijderd worden of op de 3e zitrij worden
geplaatst. Als de middelste stoel is verwijderd kunnen de beide
buitenste stoelen ook naar het midden verplaatst worden. Eén of twee
extra stoelen op de 3e zitrij bieden de mogelijkheid om extra
passagiers mee te nemen. Deze speciale stoelen zijn eveneens
opvouwbaar, neerklapbaar en uit de auto te nemen.
Met bijna tien verschillende opstellingen in het interieur heeft de
307 SW altijd een pasklaar antwoord op vervoersvragen, of het nu gaat
om plezierreisjes, het dagelijkse gebruik in de praktijk, of het
vervoer van kleine en vooral ook grote spullen.
Naast zijn originele ontwerp en z'n vele praktische
gebruiksmogelijkheden beschikt de auto over tal van zaken die het
rijden met de 307 SW nog verder veraangenamen. Zoals bijvoorbeeld de
vele opbergmogelijkheden, bagagenetten om spullen goed op hun plaats
te houden en een hoedenplank met rolhoes die de spullen aan het zicht
onttrekt. Het vrijetijdskarakter van de auto wordt nog verder
benadrukt door de mogelijkheid van een videoscherm (16 x 9) dat als
accessoire leverbaar is, en waarop een DVD of videospelletjes kunnen
worden weergegeven.
Motoren
De 307 SW biedt keuze uit vier verschillende motoren (twee
benzinemotoren en twee HDi-diesels). De 1.6 16V en de 2.0 16V motoren
zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een 4-traps
automaat met Tiptronic System Porsche. Deze motoren hebben dubbele
bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder en sequentiële
multipointinjectie.
Daarnaast zijn er twee 2.0 HDi-motoren, direct ingespoten common
rail-diesels. De sterkere uitvoering van deze twee is uitgerust met
een interkoeler, een turbocompressor met een elektronisch geregelde
laaddrukklep, een twee-massavliegwiel en een roetfilter.
Smaakvol, licht, multifunctioneel en dynamisch, dat zijn de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe Peugeot met tal van slimme zaken die het rijden veraangenamen en ervoor zorgen dat veilig reizen niet alleen een nuttige, maar vooral ook een leuke bezigheid is.
De 307 SW is medio mei 2002 leverbaar. De meerprijs van de 307 SW ten opzichte van de gelijk gemotoriseerde 5-deurs 307 is EUR 1700,-.
Utrecht, februari 2002
Peugeot Boxer, een bijzonderheid in z`n segment
De Peugeot Boxer is ontstaan uit de in 1978 gestarte samenwerking
tussen PSA Peugeot Citroën en Fiat, en werd in maart 1994
geïntroduceerd. Na 8 succesvolle jaren wordt de auto nu op tal van
belangrijke punten gewijzigd: een nieuw uiterlijk, een nieuw
interieur, nieuwe motoren en een nog uitgebreidere uitrusting.
Qua vormgeving valt de nieuwe Boxer op door de schuine, in het verlengde van de voorruit doorlopende motorkap, de nieuwe voorbumper en de grotere grille. De gladde koplampglazen met de meervlaks reflectoren, die we al kennen van de personenauto's, zijn het resultaat van een grondige studie naar een betere verlichting.
De zorg die aan de vormgeving van de carrosserie is besteed, is ook in
het interieur terug te vinden. Een optimale integratie van zaken als
comfort, functionaliteit, ergonomie en een hoog uitrustingsniveau
zorgt voor een moderne uitstraling. In het interieur vallen twee
elementen direct op:
Ø het nieuwe dashboard met een elektronisch instrumentenpaneel waarin
alle informatie met betrekking tot het rijden en het onderhoud van de
auto is samengebracht.
Ø de nieuw ontworpen stoelen, met maar liefst vier verschillende
afstelmogelijkheden op de bestuurderstoel.
Ø De handige en alom gewaardeerde plaats van de versnellingshendel op
het dashboard, bleef uiteraard behouden.
De nieuwe Boxer heeft een uitgebreide standaarduitrusting met o.a.
centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrische
spiegels en een bestuurdersairbag die nog verder kan worden aangevuld
met allerlei opties.
De standaard of optionele uitrusting van de Boxer beschikt over een
aantal wereldprimeurs voor auto's in deze klasse:
Ø Standaard een in hoogte verstelbaar stuurwiel.
Ø Een dodehoekdetector, bestaande uit een microcamera in de linker buitenspiegel die de dode hoek, het gedeelte tussen het blikveld van de bestuurder en het zicht dat de buitenspiegel biedt, in de gaten houdt. Als een medeweggebruiker aanstalten maakt om in te halen, gaat er een verklikkerlampje op het instrumentenpaneel branden, als de bestuurder van de Boxer dan de linker richtingaanwijzer aanzet om naar links te gaan, klinkt er bovendien een geluidssignaal.
Ø De parkeerhulp. Net als bij de 607 is de parkeerhulp enorm handig bij het achteruitrijden overdag en 's nachts. Door het vaak beperkte zicht naar achteren, inherent aan de vorm van de bestelwagen, komt dit systeem bij de nieuwe Boxer optimaal tot z'n recht.
Ø Keuze uit vier verschillende communicatiesystemen die allerlei
informatie verschaffen en communicatie met de buitenwereld mogelijk
maken; systemen die tot dusver alleen in personenauto's in de
topklasse te vinden waren.
Het onderstel werd op veel punten aangepast en verstevigd vanwege het
brede aanbod van stuk voor stuk sterke en zuinige motoren.
Naast een 2.0 liter benzinemotor van 80 kW (110 pk) zijn er drie
moderne HDi-dieselmotoren:
Ø een 2.0 liter met een vermogen van 62 kW (85 pk) en een maximaal
koppel van 192 Nm bij 1900 omw. die de krachtige basis onder de
diesels vormt
Ø een 2.2 liter met een vermogen van 74 kW (102 pk) en een koppel van
235 Nm bij 1900 omw.
Ø een 2.8 liter, de top van het gamma, met een vermogen van 93,5 kW
(127 pk) en een maximum koppel van 300 Nm bij 1.800 omw/min.
Voor de nieuwe Boxer zijn twee handgeschakelde 5-versnellingsbakken beschikbaar, afhankelijk van het motorkoppel dat overgebracht moet worden. Op een later tijdstip wordt op de Boxer 2.8 HDi een autoadaptieve 4-traps automaat (ZF 4HP20) met sequentiële bediening ("Tiptronic System Porsche") als optie leverbaar.
Net als zijn voorganger is de nieuwe Peugeot Boxer er in tal van
uitvoeringen om optimaal te kunnen voldoen aan de wensen van de klant:
4 verschillende wielbases, 3 verschillende hoogtes en met een
laadvolume van 7,5 tot 14 m3. Daarmee kan een brede markt worden
bediend. Deze auto valt in het K2-segment (nuttig laadvermogen van 900
tot 1.400 kg en laadvolumes van 6 tot 9 m3) en in het K3-segment (meer
dan 1.400 kg en meer dan 9 m3, zonder het maximum G.V.W. van 3,5 ton
te overschrijden).
Tot nu toe werden er bijna 314.000 Boxers gebouwd in de Italiaanse
fabriek van SEVEL in Val di Sangro (I) en kreeg de Boxer de reputatie
van een auto met een royale, nuttige laadruimte in combinatie met een
groot comfort en een uitstekende afwerking van de cabine.
De nieuwe Boxer is met name bestemd voor het lichte transport (tot
3.500 kg G.V.W.) en valt in het K2/K3-segment. Beide segmenten samen
vormen 90% van de totale Europese verkoop van lichte bedrijfswagens
(559.500 registraties in 2000, waarvan 33.500 Boxers, een marktaandeel
van 6%).
De nieuwe Boxer is leverbaar vanaf EUR 14.050,- exclusief BTW als
benzineversie. De 2.0 HDi is leverbaar vanaf EUR 15.150,- exclusief
BTW.
Utrecht, januari 2002