Klanten uitkeringsinstanties in Noorden wat positiever
De dienstverlening aan het uitkeringsloket laat nog veel te wensen
over. Dat is de conclusie die de FNV trekt uit de resultaten van de
Vierde Grote Wachtkamerenquête die zij eerder dit jaar organiseerde.
De enquêteresultaten van cliënten in Noord-Nederland wijken echter af
van het landelijke beeld. Ze geven op een aantal punten de
activiteiten van sociale diensten, uitvoeringsinstellingen en CWI's
een wat positievere beoordeling. Regiobestuurder Wietze de Haan van
FNV Noord geeft op de regionale cijfers en percentages in dit bericht
een korte toelichting.
Wat positiever
Als het gaat om de tevredenheid van cliënten over het werk van de
uitkeringsinstanties en het CWI (voormalige arbeidsbureaus) in het
Noorden geven de resultaten een wat hogere score dan elders in het
land. Bij de volgende activiteiten wordt het noordelijk percentage
vergeleken met percentages elders in het land. Een aantal regionale
tabellen is te bezien op dit internetadres.
Aanvraag uitkering
Bij het soepel aanvragen van een uitkering blijkt dat het Noorden
positiever uit het onderzoek komt (75% t.o.v. de laagste 51%). Ook de
aanvragen bij CWI(77% ja) (laagste 55%) en UWV (73% ja) (laagste 46%)
laten dat beeld zien.
Betaling
De betaling van de uitkering welke in de verschillende regio's zijn
onderzocht geven het beeld van behoorlijke verschillen. In het Noorden
werd de op tijd betaling beantwoord met 81% terwijl de laagste score
in andere regio's lager was (tot 64%) Uitsplitsend naar CWI en UWV
verhielden die percentages zich van 75% (CWI) tot 83 % (UWV).
Geloof in verkrijgen werk
Positief in dit onderzoek blijkt het verschil tussen de overall
cijfers en de Noordelijke cijfers als het gaat om het geloof in de
kans op het opnieuw verkrijgen van werk. In fase 1 ligt dat cijfer op
63% terwijl het Noorden hier uitkomt op een cijfer van 69%. Fase 2,
overall 42%, het Noorden 56%. Fase 3, overall 20%, het Noorden 33%.
Fase 4, overall 17%, het Noorden 40%.
Toch is er nog veel te verbeteren
* Cliënten willen een betere kwaliteit van dienstverlening.
* Cliënten willen een betere informatie voorziening over rechten en
plichten.
* Cliënten willen meer maatwerk.
* Cliënten willen een vastcontactpersoon voor zaken rond de
uitkering en het vinden van werk. (een soort coach)
* De kansmeter en fasering zijn bij veel cliënten onbekend.
* De begeleiding en bemiddeling in de richting van de arbeidsmarkt
zou beter moeten zijn, evenals de voorlichting over
opleidingsmogelijkheden ter verbetering van de
arbeidsmarktpositie.
* De kwaliteit van dienstverlening gericht op reïntegratie is
beneden de maat.
Nadere informatie
Wietze de Haan, regiobestuurder FNV Noord
Telefoon: 050-3631700 of 06-24234056
E-mail
Gea Lotterman, medewerker kaderwerk FNV Noord
Telefoon: 050-3631700 of 06-12861189
E-mail