Ingezonden persbericht
Juridische Nieuwsbrief Duitsland september 2002
Geachte dames en heren,
Wij informeren u bij deze over juridische ontwikkelingen in Duitsland die wellicht van waarde kunnen zijn voor uw organisatie, uw leden en/of relaties.
De Juridische Nieuwsbrief Duitsland is een kosteloze service van Anwaltskanzlei Strick en verschijnt maandelijks. Eerdere edities staan vermeld op onze website (www.strick.de/nieuwsbrief/).
In deze nieuwsbrief worden de volgende onderwerpen besproken:
1. Vloedcatastrofe in Bayern, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Niedersachsen treft ook Nederlandse leveranciers en afnemers
2. Nieuwe VOB 2002
3. Bancaire incassovarianten in Duitsland (niet elke vorm van Lastschrifteinzug is zeker)
4. Terugtrekken uit de Duitse markt
5. Duitse fiscus vist in Nederlandse vijver
6. Belangrijke wijzigingen regels e-commerce
7. Regels voor het zetten van een handtekening in Duitsland
8. Nederlandse industrie volgt Duits ondernemersvertrouwen
9. Duitse verkiezingen op 22 september
10. 2 miljoen minder werklozen in drie jaar!!!
11. "De tien geboden" van zakendoen in Duitsland; het achtste gebod
12. Seminars en workshops over zakendoen in Duitsland
### 1. Vloedcatastrofe in Bayern, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Niedersachsen treft ook Nederlandse leveranciers en afnemers.
Na aanleiding van de overstromingen met name in Zuid- en Oost-Duitsland hebben wij een groot aantal telefoontjes gekregen van (verontruste) Nederlandse ondernemers c.q. bedrijven.
Naast het medeleven dat tot uitdrukking werd gebracht m.b.t. deze nationale ramp (de schade bedraagt meer dan 15 miljard Euro) was echter ook (een gezond gevoel voor) eigenbelang in het spel.
Een bloemlezing van de gestelde vragen:
a) Welke gebieden zijn getroffen?
b) Wij hebben klanten in Zuid- en Oost-Duitsland, zijn die getroffen?
c) Hoe moet ik omgaan met mijn toeleverancier aldaar? Ik ben niet zeker dat zij hun leveringsverplichtingen daadwerkelijk kunnen nakomen.
d) Wij ontwikkelen een machine voor een bedrijf in het gebied...en nu...?
e) Wat is met onze opeisbare vorderingen die onder verwijzing naar de catastrofe niet betaald worden?
f) Er komt toch geld vanuit de overheid. Bestaat de mogelijkheid om via een cessie onze rekeningen betaald te krijgen? (neen).
g) Hoe betrouwbaar is een twee maanden oude kredietinformatie over een bedrijf uit de regio?
h) Welke kansen ziet u voor het Nederlandse bedrijfsleven? (of :elk nadeel heeft z´n voordeel (I)).
Een aantal van deze vragen zal men in een gesprek met de afnemer/leverancier ter plaatse moeten ophelderen.
Vast staat echter dat een kredietinformatie van voor de catastrofe van geen enkele waarde meer is. Maar wat is de waarde van een nieuwe informatie, zelfs als het bedrijf niet getroffen is. Zegt dit iets over de vraag of hun toeleveranciers nog bestaan, of hun medewerkers wel bereid zijn om te werken terwijl hun huis in de puin ligt? Hebben zij veel regionale klanten die hun verplichtingen niet meer (kunnen) nakomen?
Voor de lezers van de nieuwsbrief hebben wij in elk geval de volgende tools, die het mogelijk maken te zien of er klanten/relaties in de getroffen gebieden zijn gevestigd:
a) Een kaart van de getroffen gebieden: Klik hier
b) Een lijst van postcodes van de getroffen gemeentes. (Via een vergelijking met uw Duits klantenbestand kunt u snel zien of er wellicht problemen bij uw zakenrelaties zijn). Klik hier
Indien er voldoende belangstelling is om informatie over de concrete schade en daaruit voortvloeiende ook de kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven te verkrijgen, zullen wij een bijeenkomst met een schade-expert organiseren, die ter plaatse de aard en omvang van de schade heeft geanalyseerd.
Heeft u belangstelling voor een dergelijke bijeenkomst, laat het ons weten via een e-mail: nieuws@strick.de onder vemelding van: bijeenkomst schade-expert vloedcatastrofe
### 2. Nieuwe VOB 2002
Zoals reeds aangekondigd zal dit najaar een nieuwe versie van de VOB (Verdingungsordnung Bau) van toepassing worden verklaard. De meest belangrijke veranderingen tegenover de VOB 2000 zijn in de onderstaande synopsis opgenomen. Zo kunt u gemakkelijk zien wat er allemaal gaat veranderen.
NB: de VOB 2002 is pas na officiële publicatie van toepassing. Wij zullen u over het tijdstip van ingaan nog informeren.
Klik hier voor de synopsis VOB 2002
### 3. Bancaire incassovarianten in Duitsland (niet elke vorm van Lastschrifteinzug is zeker)
In Duitsland kennen wij twee vormen van het bancaire incasso die alle twee onder de naam "Lastschrift" bekend zijn.
a) het Einzugsermächtigungsverfahren: hier heeft de betrokkene onbeperkt het recht de afboeking te herroepen met het gevolg dat het geïncasseerde bedrag weer van uw rekening wordt afgeschreven, zonder dat u er enige invloed op heeft. Dit kan ook nog maanden na de bijschrijving geschieden!!!!!
b) het Abbuchungsauftragsverfahren: de debiteur moet de afboeking binnen 3 dagen nadat deze van zijn bankrekening is afgeschreven tegenspreken. Doet hij dat niet kan hij het afgeschreven bedrag niet meer terug (laten) boeken.
Het moge duidelijk zijn welke variant u moet kiezen.
### 4. Terugtrekken uit de Duitse markt
Regelmatig worden wij verzocht de ontmanteling van een Duitse dochteronderneming te begeleiden. De redenen zijn uiteenlopend maar over het algemeen is men het beu dat er geen uitzicht op structurele winst in de Duitse vestiging is. Nadat de vestiging jarenlang door de Nederlandse moeder financieel is ondersteund wordt de algehele economische situatie tot aanleiding genomen om een streep onder de directe activiteiten in Duitsland te zetten.
Gezien de juridische implicaties van een dergelijk besluit leek het ons gepast er eens over na te denken hoe het zover heeft kunnen komen.
Omdat vele van onze lezers niet alleen managers maar ook beleggers zijn hebben wij een parallel met de aandelenmarkt getrokken onder de titel:
"De instapkoers is psychologisch van groot belang... of de waarnemingsval" Klik hier
Meer vragen over de liquidatie van een Duitse vestiging? Neemt u dan contact op met dhr. A. Lutze van ons kantoor. Tel: 0049-2821-7222-0
### 5. Duitse fiscus vist in Nederlandse vijver
Onder de titel "Steuerliche Erfassung in der Bundesrepublik Deutschland" verstuurt het Finanzamt Kleve ( de speerpunt fiscus voor alle Nederlandse bedrijven die in Duitsland enigszins actief zijn ) op het moment talloze vragenformulieren aan Nederlandse bedrijven. Doel van deze actie is om te bekijken of een Nederlands bedrijf in Duitsland belastingplichtig is (een fiscale vaste inrichting heeft, zie ook de nieuwsbrieven juli, juni en mei 2002 over dit onderwerp).
De fiscus beroept zich op een melding m.b.t. het leveren van diensten c.q. uitvoeren van werkzaamheden door het Nederlandse bedrijf, die men heeft ontvangen. En natuurlijk rijst de vraag welke meldingen dat zouden kunnen zijn.
Welnu, zoals in een eerdere nieuwsbrief vermeld, is in Duitsland een nieuwe wettelijke regeling ter bestrijding van illegale activiteiten in werking getreden. In het kader van deze wet zijn alle overheidsinstanties nu in staat gesteld o.a. de gegevens m.b.t. buitenlandse bedrijven te matchen. Logisch, dat de fiscus hier dankbaar gebruik van zal maken.
Ook de fiscus zelf heeft zijn organisatiestructuur door het creëren van landenspeerpunten verbeterd. Zoals ook in Nederland gebruikelijk worden Duitse bedrijven regelmatig door de belastingdienst gecontroleerd. Wordt in het kader van een dergelijke controle nu een rekening van een Nederlands bedrijf aangetroffen, zo is het voor de controlerende inspecteur een kleinigheid om een kopie van deze rekening naar het Finanzamt in Kleve te zenden. Aldaar wordt wederom gekeken of er op basis van de in de rekening omschreven activiteiten een aanleiding bestaat te vermoeden dat er sprake is van een belastingplicht in Duitsland.
Verder zijn er Duitse bedrijven die op basis van de 15% regeling, waarna alle opdrachtgevers van bouwgerelateerde werkzaamheden 15% van het factuurbedrag moeten inhouden en aan de fiscus moeten afdragen, geld aan het Finanzamt Kleve over maken. Als het Nederlandse bedrijf voor diens werkzaamheden het geld bestemd is bij het Finanzamt niet bekend is, roept dit natuurlijk vraagtekens op.
Uiteindelijk zijn natuurlijk ook de meldingen in het kader van het Arbeitnehmer Entsendegesetz en de verzoeken tot restitutie van Duitse Mehrwertsteuer bij het Bundesamt für Finanzen een onuitputtelijke bron voor het Finanzamt.
Een voorbeeld van het vragenformulier kunt u hier downloaden, waarbij vermeld moet worden dat er verschillende versies bestaan. Klik hier
Belangrijk is dat u bij het beantwoorden van de vragen uiterst zorgvuldig te werk moet gaan omdat het voor degene, die de achter de vragen liggende intentie niet kent, vangvragen zijn. Met een goed bedoeld, maar onnozel antwoord maakt u uw bedrijf tot belastingplichtige in Duitsland. Laat u zich derhalve in elk geval door een ter zake deskundige bijstaan.
Meer weten?: Neemt u dan contact op met dhr. Meier van ons kantoor. Tel: 0049-2821-7222-0
### 6. Belangrijke wijziging regels e-commerce
Doet u zaken o.a. via het internet dan dient u de afnemer bij de totstandkoming van de overeenkomst te informeren ("belehren") over de mogelijkheid de overeenkomst te annuleren. Ook bent u verplicht de condities van de teruggave van goederen te omschrijven. Komt u deze verplichtingen niet na, dan kan de consument nog 6 maanden na de koop de zaak terugdraaien.
Per 31-07-02 is nu de mogelijkheid van een Nachbelehrung ( informatie achteraf) ingevoerd.
Omdat er enige onduidelijkheid heerst omtrent een juiste Belehrung heeft het Ministerie van Justitie nu een tweetal Muster-Belehrungen geformuleerd. De tekst treft u hier aan: Klik hier
### 7. Regels voor het zetten van een handtekening in Duitsland
Wij zien regelmatig brieven van "Nederlandse" GmbH´s in Duitsland die (vriendelijk geformuleerd) nogal wat vraagtekens bij de Duitse lezer moeten oproepen. Daarbij maakt een handtekening op de verkeerde plaats een uiterst onprofessionele indruk. Wat is in Duitsland gebruikelijk?
In het volgende overzicht treft u een typische Duitse Unterschriftenregelung aan, zoals die in talloze bedrijven wordt gebruikt.
Conform de telkens verstrekte volmacht worden brieven en documenten met de volgende toevoegingen ondertekend:
funktie toevoeging
Geschäftsführer Geschäftsführer Prokuristen: ppa. Handlungsbevollmächtigte: i.V. (in Vertretung) alle andere medewerkers i.A. (im Auftrag)
Brieven aan derden worden (over het algemeen) door twee medewerkers ondertekend. De tweede handtekening is die van de in rang meerdere. De meerdere ondertekent aan de linker kant!!!!
Beschikken de ondertekenaars over de zelfde volmacht (zijn zij gelijk in rang) ondertekent de voor de inhoud verantwoordelijke op de linker kant.
Zoals u ziet is de Linksunterzeichner altijd de belangrijkere figuur. Dit feit is bij elke Duitser ingebakken. U kunt zich voorstellen wat voor een indruk het maakt als de Nederlandse Geschäftsführer aan de rechter kant ondertekent naast zijn verkoopleider. Hij wordt niet meer serieus genomen in het zakelijke verkeer.
### 8. Nederlandse industrie volgt Duits ondernemersvertrouwen
26 % van de algehele Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het is derhalve niet verwonderlijk dat de Nederlandse industriële productie in grote mate dezelfde ontwikkeling toont als de Duitse Geschäftsklima-index van het Duitse Institut für Wirtschaftsforschung. Reden genoeg de ontwikkelingen in Duitsland op de voet te volgen.
Meer weten: Voor de uitvoerige analyse van het CBS klik hier
### 9. Duitse verkiezingen op 22 september
Schröder of Stoiber, wie gaat het winnen? Niemand kan dit op het moment zeggen. Nadat Stoiber de laatste maanden als de zekere overwinner uit de peilingen naar voren kwam heeft de vloedcatastrofe Schröder weer naar boven gespoeld (elk nadeel heeft z´n voordeel II).
De manier van "leiding geven" in deze noodsituatie heeft blijkbaar indruk op de bevolking gemaakt. Leiding geven is echter een groot woord voor de slechts mediale aanwezigheid van de heren politici, waarbij toegegeven moet worden dat Schröder met zijn groene laarzen en legerjack een wat serieuzere indruk maakte dan Stoiber met zijn gele laarzen (toch echt Duits) een zijn blauwe Lacoste shirt (hij kwam van zijn vakantieadres).
Regeren is vooruitzien..., zegt men. Als dat echter een criterium voor de keuze van een nieuwe regering is, hebben wij in Duitsland een probleem. Leest u eens op de Duitse websites van verschillende hulporganisaties hoe chaotisch de hulpverlening in deze situatie is gecoördineerd. Er was gewoon geen plan van aanpak. Noch vanuit de deelstaten (Stoiber is ministerpresident van een deelstaat) noch vanuit de bondsregering (met Schröder als kanselier).
Heeft het (Duitse of Nederlandse) bedrijfsleven voordeel van de overwinning van de een of de ander? Het antwoord is het zelfde als vier jaar geleden: Het is niet te verwachten dat de nieuwe bondskanselier de grote wijzigingen die Duitsland nodig heeft serieus gaat aanpakken (de volgende deelstaatverkiezingen moeten immers ook gewonnen worden). Mocht onverwacht iemand de moed opbrengen toch ingrijpende veranderingen te willen doorvoeren dan is hij afhankelijk van de medewerking van de Bundesrat (de eerste kamer). Hier heeft de huidige regering op het moment niet meer de meerderheid. Dus...
### 10. 2 miljoen minder werklozen in drie jaar!!! (een must voor iedereen met personeel in Duitsland)
De Hartz-commissie (ingesteld na het gesjoemel met de statistieken over bemiddelde werklozen bij de Bundesanstalt für Arbeit) heeft een veertiental voorstellen gedaan om de werkloosheid in Duitsland binnen korte termijn met 50% te reduceren. De (huidige) regering heeft aangekondigd de voorstellen zo snel als mogelijk te willen overnemen en de nodige wetswijzigingen door te voeren. Lees en huiver!
1) Job-Center
De arbeidsbureaus worden centrale aanlooppunten voor iedereen die werk zoekt. Zij worden ook verantwoordelijk voor mensen met een sociale uitkering (Sozialhilfe-Empfänger).
2) Quick-Vermittlung
Werklozen moeten zich in de toekomst onmiddellijk na ontvangst van de Kündigung bij het Arbeitsamt melden om zodoende de duur van de werkloosheid te verkorten. Wie zich niet onmiddellijk meldt moet met boetes t.h.v. zeven tot vijftig Euro per "vertragingsdag" rekening houden.
3) Zumutbarkeitsregelungen (passende arbeid)
Weigert een werkloze een aangeboden baan, dan moet hij in de toekomst bewijzen!!! dat de aangeboden baan voor hem unzumutbar was. (er is blijkbaar een cultuurverschil tussen Duitsland en Nederland m.b.t. Unzumutbarkeit, ik heb geen synoniem in de Nederlandse taal kunnen vinden).
4) Ausbildungs- und Qualifizierungsoffensiven
Voor jeugdige werklozen, vooral in structureel zwakke gebieden worden deze Offensiven opgezet. Gefinancierd worden zij door regionale of lokale stichtingen.
5) Bridge-Systeem
Werklozen vanaf 55 jaar en ouder kunnen afstand doen van de begeleiding door het Arbeitsamt zonder dat zij financiële nadelen zullen hebben.
6) Zusammenführung von Arbeitslosen- und Sozialhilfe
In plaats van de huidige Sozialhilfe (bijstandsuitkering) zal voor valide personen (Erwerbsfähige) na het Arbeitslosengeld I een Arbeitslosengeld II worden ingevoerd. Het Arbeitslosengeld II geldt voor onbepaalde tijd.
Invaliden (Erwerbsunfähige) hebben recht op een Sozialgeld, dat qua hoogte zich aan de huidige Sozialhilfe zal oriënteren.
7) Beschäftigungsberatung
De Arbeitsämter moeten actief adviezen bij bedrijven uitbrengen hoe ontslagen kunnen worden vermeden.
8) Personal-Service-Agenturen (PSA)
Het Arbeitsamt moet o.a. de functie van een uitzendbureau voor werklozen verkrijgen om zodoende de wettelijke ontslagbescherming te neutraliseren. Werklozen ontvangen bij de PSA voor een half jaar een nettosalaris ter hoogte van de WW, daarna een eigen PSA tarief.
9) Ich-AG / Familien AG (AG is de afkorting voor Aktiengesellschaft = N.V.)
Met de b.g. AG´s moet zwartwerkers de weg in de legale zelfstandigheid worden gewezen. Over het jaarinkomen zal -beperkt voor een periode van 3 jaren- slechts 10% belasting worden geheven.
10) Mini-Jobs
De sociaalverzekeringsvrije grens zal verhoogd worden van 325 ¤ naar 500 ¤, echter alleen voor werkzaamheden in particuliere huishoudens.
11) Neuorganisation der Bundesanstalt für Arbeit
Onder dit kopje wordt een resultaatgerichte nieuwe structuur van de Bundesanstalt gedefinieerd.
12) Kompetenz-Center
De Landesarbeitsämter worden aanspreekpartner voor grote bedrijven en moeten zorg dragen voor transparantie in het kader van scholingen.
13) Job-Floater
Neemt een MKB bedrijf een werkloze voor onbepaalde tijd in dienst, verkrijgt het bedrijf een recht op een financieringspakket in de vorm van een lening.
14) Profis der Nation
Onder deze titel worden alle ondernemers, managers, leraren, wetenschappers, verenigingen, kunstenaars, vakbondsfunktionarissen maar ook pastoors en dominees opgeroepen bij de verwezenlijking van de b.g. doelstellingen te helpen. (Amen)
Aanmerking:
Al met al een meesterwerk wat het creëren van nieuwe begrippen betreft. Voor de rest: symtoombestrijding. De werkelijke problemen liggen elders. Maar het gaat nog te goed met Duitsland, als dat men bereid zou zijn ingrijpende veranderingen te accepteren ( conclusie van Dr. Schramm, docent aan de KUN in het kader van zijn lezing, alles bestens in Deutschland bij de Nederlands-Duitse Businessclub Kleve, d.d. maandag 02-09-2002).
### 11. "De tien geboden" van zakendoen in Duitsland
Het achtste gebod
Uw Duitse zakenpartner zal u niet serieus nemen indien u met een faillissements-procedure dreigt. Om uw dreiging te kunnen realiseren moet u namelijk in bezit zijn van een vonnis en mag de gedwongen executie van het vonnis geen resultaat hebben opgeleverd.
Let op! Wordt het faillissement doorgevoerd ontvangt u in de regel niet meer uitbetaald dan de andere crediteuren dit betekent statistisch gezien maar een gering percentage van uw vordering. Dit betekent ook dat u op tijd moet proberen uw vordering bij de debiteur te incasseren voordat andere crediteuren een gerechtlijke procedure opstarten en daardoor eerder aan hun geld komen.
Wordt vervolgd in de volgende Juridische Nieuwsbrief Duitsland. Op onze website zullen de tien geboden successievelijk worden samengevat. Meer informatie: Klik hier
12. ### Seminars en workshops over zakendoen in Duitsland
Ook dit najaar leveren medewerkers van ons kantoor een bijdrage aan de volgende seminars en workshops van de Nederlandse Duitse Businessacademie:
Seminars en workshops van de Nederlandse Duitse Businessacademie voor de maanden september en oktober 2002
24-09-2002 Zakendoen in Duitsland (juridische Helicopterview)
01-10-2002 Zakelijke Nederlands Duitse Cultuurverschillen
08-10-2002 Afzetkanalen in Duitsland
10-10-2002 Fiscaliteiten in Duitsland
15-10-2002 De Duitse voorheffingsregeling
17-10-2002 Arbeidsrecht in Duitsland
29-10-2002 Het oprichten van een bedrijf in Duitsland
30-10-2002 Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Gewerbesteuer
31-10-2002 Duitse contracten en algemene voorwaarden
Bovenstaande nieuwsbrief is een initiatief van Anwaltskanzlei Strick (http://www.strick.de) en verschijnt maandelijks.
Tot slot nog even het volgende.
# Weet u anderen die geïnteresseerd zijn in deze nieuwsbrief? Stuur hem gerust door!
# Overname of vermenigvuldiging van informatie uit deze nieuwsbrief is uitsluitend toegestaan met vermelding van bron en handhaving van de naar Anwaltskanzlei Strick leidende verwijzingen (http://www.strick.de) in deze informatie.
# Anwaltskanzlei Strick
De expertise van Anwaltskanzlei Strick heeft zich ontwikkeld op de gebieden waarin exporterende Nederlandse ondernemers advies wensen. Door de jarenlange ervaring met het Nederlandse bedrijfsleven, zijn wij in staat om juridische ondersteuning te verlenen op zeer uiteenlopend terrein:
Oprichten van vennootschappen / Bedrijfsoprichting http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#vennootschappen
Sluiten van contracten en overeenkomsten
http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#overeenkomsten
Arbeidsrecht
http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#arbeidsrecht
Bouwrecht
http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#bouwrecht
Incasso en Kredietmanagement
http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#incasso
Transport- en verkeersrecht
http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#transportrecht
Intellectueel eigendom en merkenrecht
http://www.strick.de/bekijken/nl/nlexpertise.cfm#merkenrecht
Met vriendelijke groeten,
Anwaltskanzlei Strick
Siemensstrasse 31
47533 Kleve
Duitsland
tel. 0049 2821 72220
fax. 0049 2821 722244
e-mail: kanzlei@strick.de
internet: http://www.strick.de