Spector Photo Group n.v. · Kwatrechtsteenweg 160 · 9230 Wetteren · Belgium ·
HRD 24107 · BTW BE 405 706 755
Spector Photo Group
resultaten eerste jaarhelft 2002
Courant resultaat* reeds positief vóór zomerpiek
* Strategische focus op direct-to-consumeractiviteiten maakt groep minder
onderhevig aan markteconomische schommelingen
* Financiële schulden met 4,8 miljoen EUR verder afgebouwd
* Postordertak blijft sterkhouder - Retail- en andere activiteiten
wachten op herstel van economie en consumentenvertrouwen
* Afsluiting verkoop groothandelslaboratoria aan Kodak en fusie met Photo
Hall zorgen voor uitzonderlijke kosten
Wetteren, 12 september 2002 - Spector Photo Group kon al vórig jaar voor het
eerst een positief operationeel resultaat (EBIT) voorleggen in het eerste
halfjaar - dus vóór het eigenlijke fotoseizoen. Dit jaar is de groep erin
geslaagd om het operationeel resultaat verder op te drijven en om ook het
courant* resultaat positief te draaien in de eerste jaarhelft. De
geconsolideerde omzet van Spector Photo Group nv komt voor de eerste zes
maanden van het jaar uit op 174.1 miljoen EUR, terwijl de operationele
kasstroom (EBITDA) 19,1 miljoen EUR bedraagt - goed voor 11% van de omzet
(tegenover 9,2% in dezelfde periode vorig jaar, en 6,4% in 2000. De
operationele resultaten (EBIT) komen met 4,4 miljoen EUR uit op 2,5% van de
omzet, tegenover 0,2% vorig jaar en -0,7% in 2000.
Strategische focus maakt Spector minder vatbaar voor marktschommelingen
Het positieve operationele en courante* resultaat van het eerste semester bevestigen nogmaals dat Spector Photo Group de juiste strategische keuze heeft gemaakt door vorig jaar de photofinishing-activiteiten in de structureel moeilijke groothandelsmarkt af te stoten. Het voorbije semester was dus de eerste halfjaarperiode waarin deze entiteiten niet meer op het groepsresultaat wogen. Hiermee heeft Spector Photo Group ook zijn onafhankelijkheid teruggewonnen van de grootwinkelketens, die voorheen in sterke mate de groepsomzet konden bepalen. De versterkte focus op de kerncompetenties maakt Spector Photo Group tevens minder vatbaar voor wisselende tendensen in de markt, en minder afhankelijk van één seizoen. In de verkleinde consolidatiekring is het relatief gewicht van de verkopen van handelsgoederen (niet-photofinishing) immers groter geworden. Toch blijft de zomer nog steeds de topperiode voor Spector Photo Group. Aangezien deze periode zich traditioneel situeert tussen begin juli en midden september, is deze piek nog niet verrekend in deze halfjaarcijfers.
Mail Order photofinishing-activiteiten blijven sterkhouder
De photofinishing-activiteiten waarbij de afgewerkte foto's via de post bij de eindconsument worden afgeleverd, blijven de sterkhouder van Spector Photo Group. Deze activiteiten leveren ongeveer 30% van de groepsomzet. Daar wordt een operationele marge van 9,8% op behaald. Op vergelijkbare basis is de omzet met 1,3% gestegen. Door een verbeterde kostenbeheersing kon de operationele winst met 12,5% stijgen - en dit ondanks de voorbije tariefverhoging voor verzendingskosten in een aantal belangrijke markten. Ook het aantal verwerkte films bleef op peil in de eerste jaarhelft.
Spector Photo Group voert dergelijke postorderactiviteiten in Frankrijk, Zwitserland, Scandinavië (Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland), en de Benelux - onder de merknamen Extra Film en Maxicolor. In de helft van deze landen kan Spector zijn uitgebreide expertise op dit terrein vertalen in de leidersplaats. Ook in de andere landen bekleedt Spector een stevige plaats binnen dit marktsegment, die in de eerste jaarhelft nog werd versterkt met de acquisitie van de Zweedse en Deense klantendatabank van Foto Knudsen.
Retail-omzet blijft op peil
De term "Retail" verwijst voor Spector Photo Group naar de
kleinhandelsactiviteiten van de winkelketens uit de groep, maar ook van
zelfstandige fotografen met wie de groep een partnership heeft afgesloten.
Binnen Spector Photo Group kunnen er drie Retail Business Units worden
onderscheiden: de Photo Hall groep (in Belux en het noordoosten van
Frankrijk), Föfoto (in Hongarije) en Spector (de partnerships met
zelfstandige fotografen in de Benelux).
De Retail-entiteiten haalden in de eerste zes maanden van het jaar een omzet
van 104,9 miljoen EUR. Deze stijging met 2,2% ten opzichte van de
vergelijkbare activiteiten is een behoorlijke prestatie, gezien de zwakke
economische omgeving en het nog steeds niet geheel herstelde
consumentenvertrouwen. Alle Retail-entiteiten hebben dan ook de nodige
inspanningen geleverd op het vlak van promotie en marketing om de omzet op
peil te houden. Deze inspanningen wogen echter door op het operationeel
resultaat. De operationele marge bedroeg in de eerste jaarhelft van dit jaar
2,1% ten opzichte van 2,6% het jaar ervoor. Vooral de productcategorieën
telecom en computer staan nog steeds onder druk. De categorie foto doet het
nog altijd heel goed, met de groeiende verkoop van digitale fotocamera's.
Ook de nieuwe home cinema-producten en DVD-spelers laten al mooie
groeicijfers zien. Globaal gezien, blijft het uitkijken naar een heropleving
van het consumentenvertrouwen waardoor de verkopen een extra stimulans
zouden krijgen.
Herpositionering andere activiteiten
De categorie "Andere activiteiten" omvat vier entiteiten. De
photofinishing-labs in België en Italië, en de Corporate organisatie hebben
als hoofdzakelijk ondersteunende entiteiten hun kosten onder controle kunnen
houden Tot slot is er de distributie van fotogebonden apparatuur,
handelsgoederen en materialen aan zelfstandige fotografen in Frankrijk. Door
de verkoop van de Franse photofinishing-labs in 2001, is een "natuurlijk
introductiekaartje" bij de Franse zelfstandige fotografen weggevallen. In de
eerste jaarhelft heeft deze situatie op zowel de omzet als het operationeel
resultaat gedrukt. Deze distributieactiviteiten dienen dus opnieuw
gepositioneerd te worden in de markt. Deze oefening werd al in het eerste
kwartaal ingezet, maar is nog steeds volop aan de gang.
Digitale fotoverwerking groeit
Spector Photo Group gaat onverdroten verder met de ontwikkeling van de
activiteiten met betrekking tot digitale fotoverwerking. Vanuit strategische
oogpunt heeft Spector Photo Group deze activiteiten geïntegreerd in de
bestaande commerciële organisaties, en ze dus niet in een afzonderlijke
divisie ondergebracht.
De omzet uit het digitaliseren van analoge opnamen op CD is in de eerste
jaarhelft met maar liefst 45% toegenomen tegenover dezelfde periode vorig
jaar. Het vertrouwde analoge fototoestel is dus voor vele consumenten
inderdaad - en terecht - de optimale manier om toegang te krijgen tot alle
voordelen van de digitale fotografie. In bepaalde entiteiten van de groep
werden in het voorbije halfjaar al méér dan 10% van de ingeleverde films
gedigitaliseerd en op CD geplaatst.
De strikt digitale gebruikers kunnen voor het afdrukken van hun digitale
opnamen op fotopapier terecht op de websites van de groep, of in de
Spector-winkels. Het aantal bestellingen voor on-line photofinishing lag 65%
hoger dan in het eerste semester 2001, terwijl de bijhorende omzet zelfs met
72,7% aandikte. Het gemiddeld aantal prints dat per on-line bestelling wordt
gevraagd, ligt nu op 28 - een heel bemoedigende score voor de toekomst (ter
vergelijking: de doorsnee analoge film bevat 24 opnamen).
De hierboven vermelde groeipercentages verwijzen nog steeds naar een kleine basis. De omzet uit analoge fotografie blijft met hoofd en schouders uitsteken boven die uit digitale fotografie. Toch wint de "digitale omzet" stap per stap aan gewicht. De entiteiten die in hoofdzaak actief zijn op het vlak van photofinishing haalden in de eerste jaarhelft gemiddeld 2% uit digitale fotoverwerkingsactiviteiten, met als absolute uitschieter de Zwitserse postorderorganisatie met maar liefst 6% van zijn omzet. Ook in grotere markten, zoals Scandinavië (3,5%), ligt deze score op het niveau van de besten binnen de Europese photofinishing-sector.
Eerstdaags zal Spector Photo Group ook in zijn Retail-entiteiten
gebruiksvriendelijke kiosken voor de "digitale gebruiker" uittesten. Al te
vaak blijven de nieuwe eigenaars van digitale fototoestellen immers op hun
honger zitten voor het kwalitatief en betaalbaar afdrukken van hun digitaal
opgenomen beelden. De digitale kiosken van Spector Photo Group bieden
hiervoor een oplossing die even eenvoudig is als het inleveren van een
analoog filmpje bij de fotograaf.
Schuldafbouw leidt tot positief courant* halfjaarresultaat
Spector Photo Group kon reeds in de eerste zes maanden van dit jaar zijn financiële schulden met 4,8 miljoen EUR afbouwen. Dat leverde alvast een vermindering van 29% aan interestlasten op. Daarnaast leverden de wisselkoersverschillen (hoofdzakelijk de Zweedse kroon ten opzichte van de euro) deze keer een gunstig resultaat van 0,7 miljoen EUR op. Globaal lagen de financiële resultaten 38,3% beter dan in de eerste jaarhelft 2001. Daardoor behaalde Spector Photo Group voor het eerst in vele jaren per eind juni al een positief courant resultaat van 1,1 miljoen EUR.
Schuldafbouw blijft voor Spector Photo Group ook de topprioriteit voor de
tweede jaarhelft. Volgens planning zal de onderneming dit jaar nog ongeveer
6 miljoen EUR schuld afbetalen, waardoor ook de balanssituatie verder zal
verbeteren.
Afsluiting van verkoop van groothandelslaboratoria aan Kodak en Photo
Hall-fusie veroorzaakten uitzonderlijke kosten
Het hierboven vermelde positieve resultaat nà financiële resultaten, wordt
echter belast door een uitzonderlijk resultaat van (8,1) miljoen EUR. Dit is
in hoofdzaak terug te brengen tot de definitieve afsluiting van de verkoop
van de groothandelslaboratoria aan Kodak (6,8 miljoen EUR). Anderzijds
bedroegen de kosten met betrekking tot de Photo Hall-fusie 0,775 miljoen
EUR. Dit bedrag ligt in lijn met de raming die in de verrichtingsnota van 12
juli 2002 werd vermeld. Als gevolg van de Photo Hall-fusie en de bijhorende
kapitaalverhoging is het aantal aandelen Spector Photo Group gestegen van 5
580 898 naar 6 761 253.
Vooruitzichten voor het gehele boekjaar 2002
Operationeel bekeken is Spector Photo Group aan een goed jaar bezig -
niettegenstaande de vertraging van de economie en het verzwakte
consumentenvertrouwen. Op basis van de voorlopige cijfers voor juli-augustus
gaat de groep ervan uit dat de ontwikkeling uit de eerste jaarhelft ook zal
doorgetrokken worden.
Gecontroleerde cijfersOmzet uit vergelijkbare activiteiten (managementcijfers)
in '000 EUR januari-juni januari-juni januari-juni 2002 2001 2000Omzet 174 110.5 249 479.1 344 660.4
Bedrijfsopbrengsten 179 978.5 261 681.9 365 815.2
Bedrijfsresultaat 4 416.2 586.4 -2 501.2 (EBIT)
als % van Omzet 2.5% 0.2% -0.7%Afschrijvingen goodwill 1 106.9 2 073.3 2 718.3
Afschrijvingen 13 557.7 20 298.3 21 942.2 & non-cash
kosten
Operationele cashflow 19 080.8 22 958.1 22 159.3 (1) (EBITDA)
als % van Omzet 11.0% 9.2% 6.4%Financieel resultaat -3 338.8 -5 414.9 -8 161.8
Courant resultaat (2) 1 077.4 -4 828.4 -10 663.1
Als % van Omzet 0.6% -1.9% -3.1%
Courant resultaat (2) 2 184.3 -2 755.1 -7 944.7 vóór Afschrijvingen
Goodwill
Courante Cashflow (3) 15 624.0 16 354.1 15 936.3Als % van Omzet 9.0% 6.6% 4.6%
Uitzonderlijk resultaat -8 149.9 -4 189.2 2 209.9
Resultaten voor -7 -9 -8 belasting (EBT) 072.5 017.7 453.3
als % van -4.1% -3.6% -2.5% Omzet
Geconsolideerd -7 330.2 -9 612.6 -10 964.2 resultaat voor
minderheden
Geconsolideerd -7 798.9 -10 494.3 -11 901.3 resultaat - aandeel
v.d. groep
Gegevens per aandeel -
in Euro
EBIT per aandeel 0.65 0.11 -0.52EBITDA per aandeel 2.82 4.11 4.62
Aantal gewone aandelen 6 761 253 5 580 898 4 797 852
(1) Operationele cashflow = Bedrijfsresultaat + afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen
(2) Courant Resultaat = Resultaat uit Gewone Bedrijfsuitoefening = Resultaat vóór Belastingen en vóór Uitzonderlijk Resultaat
(3) Courante cashflow = (1) + Financieel resultaat, maar exclusief financiële niet-kaskosten.
Resultaatsratio's
in % januari-juni januari-juni januari-juni 2002 2001 2000Operationele 11.0% 9.2% 6.4% cashflow (EBITDA) /
Omzet
Bedrijfsresultaat 2.5% 0.2% - 0.7% (EBIT) / Omzet
Financieel resultaat - - - / Omzet 1.9% 2.2% 2.4%Courant resultaat(2) 0.6% - - / Omzet 1.9% 3.1%
Verklaring van het college van commissarissen over de tussentijdse geconsolideerde toestand van Spector Photo Group NV per 30 juni 2002
Wij hebben een beperkt nazicht uitgevoerd van de tussentijdse
geconsolideerde toestand van Spector Photo Group per 30 juni 2002
overeenkomstig de aanbevelingen van het Instituut der Bedrijfsrevisoren in
dit verband.
Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en
bespreking van de financiële informatie die ons werd meegedeeld en was
bijgevolg minder uitgebreid dan een volledige controle die tot doel heeft
een verklaring te geven over de getrouwheid van het vermogen, de financiële
toestand en de geconsolideerde resultaten op het einde van het boekjaar.
Bij dit nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding
zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van deze tussentijdse
toestand.
PKF bedrijfsrevisoren Grant Thornton BVCV,
Commissaris, Commissaris,
vertegenwoordigd door : vertegenwoordigd door :
J. Van der Steen J. Lippens
Publicatie resultaten januari-september 2002: 30 oktober 2002