Beers Bedrijfsauto
Geavanceerde motortechnologie aan het werk:
Scania HPI nu op alle 12-liter motoren
---
11/09/2002
Vanaf september 2002 wordt de toepassing van
Scania's eigen hoge druk inspuitsysteem HPI op grote schaal toegepast
door alle in Europa geproduceerde 12-liter motoren hiermee uit te
rusten. Na de introductie van de twee turbocompoundversies (470 en 440
pk) van de 12-liter motor is er nu een nieuwe 420 pk versie
ontwikkeld, uitgerust met het HPI inspuitsysteem. Hiermee bevestigt
Scania haar kunnen nog eens in het grootste vermogenssegment van de
markt, t.w. 390-450 pk. De voordelen voor de gebruiker van de nieuwe
420 pk motor zijn nog betere prestaties, grotere souplesse, minder
schakelingen, bredere inzetbaarheid, snelle onderdelenvoorziening en
gemakkelijk uit te voeren onderhoud.
De 12-liter 420 pk motor is met 10.000 verkochte eenheden per jaar
Scania's meest verkochte motor. Door het succes van de
turbocompound-motoren (470 en 440 pk) komen hier nog eens bijna 4.500
motoren op jaarbasis bij, hetgeen de verwachtingen verre overtreft.
Dit betekent dat er met de introductie van Scania HPI op de 420 pk motoren op jaarbasis bijna 15.000 Scania motoren worden voorzien van het meest innovatieve inspuitsysteem op de markt. Het gebruik van in eigen huis ontwikkelde componenten verzekert een goede onderdelenvoorziening en serviceverlening via de Scania organisatie.
De nieuwe Scania 420 HPI motor (klik voor grotere foto) Nieuwe 420 pk
motor
De 420 pk versie met Scania HPI, bedoeld voor massaproductie, is
volledig nieuw. Weliswaar heeft deze motor geen
turbocompound-technologie, maar hij heeft wel het lage geluidsniveau
en de grote souplesse gemeen met de 12-liter turbocompound-versies. De
motor heeft een beter bruikbaar koppel dan z'n voorganger.
Het koppel van 2.100 Nm behoort tot de hoogste in deze klasse en zorgt voor een koppelvergroting van 100 Nm oftewel 5% aan de wielen vergeleken met zijn voorganger. Dit betekent dat zowel het prestatieniveau als de souplesse verder zijn toegenomen.
De klanten die de huidige 420 pk gewend zijn, kunnen bij de nieuwe
versie een toename van 11% van het koppel verkrijgen dankzij een
aangepaste achterasreductie in combinatie met laag profiel banden die
Scania hiervoor aanbeveelt. Dit leidt ertoe dat het toerental van de
motor op kruissnelheid onder de 1.500 blijft. En dat leidt weer tot
verbetering van de prestaties en de souplesse, maar zonder nadelige
gevolgen voor het brandstofverbruik.
Langere onderhoudsintervallen
Afhankelijk van de toepassing verlengt Scania de
olieverversingsinterval voor de nieuwe 420 motor met Scania HPI tot
120.000 km. De langste interval heeft met name betrekking op
internationaal vervoer met GVW's tot 40 ton op voornamelijk vlakke
wegen. Net als voorheen moet het filter tussentijds, nl. bij 60.000
km, worden vervangen. Voor alle andere Scania Euro 3 motoren blijft de
olieverversingsinterval vooralsnog op 60.000 km.
Scania's injectiesysteem HPI
Dit innovatieve hoge-druk inspuitsysteem is eind jaren '90 door Scania
en Cummins gezamenlijk ontwikkeld. Het wordt nu in de Verenigde Staten
geproduceerd in een gezamenlijke fabriek van de twee bedrijven. Het
systeem wordt op dit moment toegepast op de Signature- en
ISX-motorenseries van Cummins en op de 12-liter motorenrange van
Scania.
Scania HPI is een pompverstuiversysteem dat hydraulisch geregeld wordt
in plaats van elektromechanisch, zoals bij het PDE-systeem
(Pumpe-Düse-Elemente). Bij beide systemen wordt het inspuitmoment voor
elke cilinder afzonderlijk bepaald. Bij Scania HPI wordt het exacte
inspuitmoment echter bepaald door de toevoer van een aparte
hoeveelheid brandstof (de timingdosering).
Het Scania HPI zoals dit op de 6-cylinder motoren wordt toegepast,
bestaat uit twee van elkaar gescheiden systemen, de cilinders 1-2-3
omvatten de voorste rij en de cilinders 4-5-6 de achterste. Het
systeem maakt gebruik van verstuivers met een open nozzle die niet
alleen mechanisch worden bediend door de nokkenas van de motor, maar
ook hydraulisch door middel van de timingdosering. De belangrijkste
voordelen van Scania's HPI systeem zijn het robuuste ontwerp en de
ongevoeligheid voor brandstof van minder goede kwaliteit.
De motor presteert zelfs beter bij het gebruik van een laagzwavelige diesel met een lage dichtheid. Door het gekozen ontwerp worden steeds grote hoeveelheden hete brandstof teruggevoerd naar de brandstoftank. Hierdoor wordt de in de tank aanwezige brandstof opgewarmd, hetgeen met name een voordeel is bij lage omgevingstemperaturen.
Andere voordelen van Scania HPI zijn de eenvoud en de robuustheid van het systeem. Zowel de klepbediening als de brandstoftoevoer vinden plaats onder lage druk, terwijl de hoge inspuitdruk in de verstuiver zelf wordt gegenereerd. De componenten zijn gemakkelijk toegankelijk en stevig gemonteerd en bevinden zich aan de koude kant van de motor.
In eigen huis ontwikkeld
Op termijn zullen alle 12-liter motoren van Scania van het HPI systeem
zijn voorzien. Het systeem werd in januari 2001 voor het eerst
toegepast op de 470 pk turbocompound-motor en vervolgens, in september
2001, op de 440 pk versie van die motor die slechts 4 ECO-punten
noteert.
Voor Scania betekent dit alles een belangrijk strategisch voordeel:
een in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd inspuitsysteem dat op
grote schaal voor het gehele motorenprogramma kan worden toegepast.
Hetzelfde geldt voor het nieuwe motormanagementsysteem (zie
hieronder). Het feit dat Scania zelf over deskundigheid op deze twee
gebieden beschikt, zorgt ervoor dat er meer flexibiliteit in de
ontwerpfase is en dat de systemen sneller op de markt kunnen worden
gebracht. Het zorgt bovendien voor een verbetering van het
kennisniveau van dit soort geavanceerde systemen op de werkvloer van
de Scania aftersales serviceorganisatie.
Een ander belangrijk voordeel van het nieuwe inspuitsysteem voor de
afnemers van Scania's 12-liter motor is, dat de service dankzij de
mogelijkheid van One-Stop-Service gemakkelijker uit te voeren is. De
Scania organisatie verzorgt alle reparaties en onderhoudswerkzaamheden
evenals de levering van onderdelen.
Scania motormanagement
Motoren met Scania HPI hebben net als Scania's 16-liter V8 motoren een
in eigen huis ontwikkeld, betrouwbaar motormanagement-systeem met een
zeer krachtige en flexibele processor.
Traditionele motormanagement-systemen maken gebruik van een groot
aantal sensorsignalen om diagnoses te stellen. Deze signalen worden
verwerkt en geanalyseerd in de ECU (elektronische regeleenheid).
Dankzij de zeer krachtige processor van Scania's
motormanagementsysteem kunnen verschillende diagnostische controles
direct door de motormanagementsoftware worden uitgevoerd, zonder
sensoren. Daarnaast is de diagnose, die zowel onderweg als in de
werkplaats wordt uitgevoerd, in meer detail mogelijk.
De ECU is door Scania zelf ontworpen en sterker uitgevoerd dan
vroeger. Bij de 12-liter motoren wordt de eenheid in een stevige
aluminiumbehuizing aan de koude kant van de motor gemonteerd. Voor de
koeling kan worden volstaan met de luchtstroom door het
motorcompartiment. Via een CAN-bus communiceert de ECU met de centrale
regeleenheid in de cabine en andere systemen die op dezelfde bus zijn
aangesloten, zoals bedieningsmechanismen en sensoren en andere
on-board computersystemen.
Met het nieuwe motormanagement-systeem kan Scania beter inspelen op
bijzondere eisen voor speciale toepassingen. Scania zal dit nieuwe
systeem geleidelijk aan voor al haar motoren gaan toepassen.
Automatisch schakelen
Als alternatief voor handmatig schakelen is voor alle toepassingen
Scania's automatische schakelsysteem Opticruise leverbaar. Scania
Opticruise is een in eigen huis ontwikkeld schakelsysteem dat gebruik
maakt van Scania's standaard transmissiecomponenten. Het systeem
bevordert een ontspannen rijstijl en optimaliseert het
brandstofverbruik. Ook chauffeurs die niet eerder in een Scania hebben
gereden leren gemakkelijk hoe zij zo zuinig mogelijk kunnen rijden.
Om veiligheidsredenen is bij vrachtauto's met Opticruise het
traditionele koppelingspedaal behouden. Als de omstandigheden daartoe
aanleiding geven kan de chauffeur het automatische schakelproces op
elk moment onderbreken en overschakelen op de handmatige schakelmodus.
Dankzij de koppeling kan hij zeer nauwkeurig manoeuvreren,
bijvoorbeeld bij het aan- of afkoppelen van een oplegger of bij het
inparkeren, of wanneer de kans bestaat dat het voertuig op een gladde
of zachte ondergrond stil valt.
Het systeem is geïntegreerd met Scania's motormanagement-systeem, de
Scania Retarder en het remsysteem, waardoor een perfect samenspel
gewaarborgd is. Alle systemen kenmerken zich door goede ergonomische
eigenschappen en een intuïtieve bediening.
Uit onderhoudsoogpunt is het belangrijk om te weten dat het systeem
simpelweg wordt aangebracht op een standaard versnellingsbak van
Scania en dat er altijd volledige service-ondersteuning beschikbaar is
bij de dichtstbijzijnde Scania werkplaats, inclusief vakbekwame
technici en een snelle onderdelenlevering.
Scania Opticruise is, v.w.b. de 12 liter motoren, nu al leverbaar voor
de 470 motor en wordt vanaf november 2002 aangeboden als optie voor de
nieuwe 420 en 440 pk motoren.
Opticruise, dat leverbaar is voor alle Euro-3 motoren van Scania,
neemt momenteel bijna 20% van alle verkopen in Europa voor zijn
rekening. Hiermee is Opticruise het best verkochte en meest
succesvolle automatisch schakelende systeem op de markt. Sinds de
introductie in het begin van 1996 zijn er in totaal al meer dan 26.000
vrachtauto's en bussen van Scania met dit systeem geleverd.
Marktsegmenten
Het grootste segment van de markt voor zware vrachtauto's bestrijkt de
390-450 pk vermogensrange, dat uitsluitend uit zes-cilindermotoren
bestaat. In 2001 vielen maar liefst 45% van alle in Europa verkochte
vrachtauto's in dit segment, hetgeen overeenkomt met 100.000
voertuigen. Dit betekent dat vermogens van net iets boven de 400 pk nu
het meest gebruikelijk zijn voor lange-afstandsvervoer in Europa.
Scania's turbocompound-motoren hebben in hoog tempo meer dan 10% van
het segment van hoog-vermogen zes-cilindermotoren (meer dan 450 pk) in
Europa veroverd. Dit marktsegment is relatief nieuw en groeit snel ten
koste van de verkopen in het daaronder gelegen segment, dat ook
gegroeid is als gevolg van een tendens om motoren met een hoger
vermogen te gebruiken.
De vraag naar motoren met een hoger vermogen wordt voornamelijk
ingegeven door de noodzaak om zo hoog mogelijke gemiddelde snelheden
te realiseren, ondanks de congestie die zich vaak op de Europese wegen
voordoet.
In het prestigieuze V8 segment van de zware vrachtautomarkt
(tegenwoordig meer dan 450 pk), heeft Scania een dominante positie
ingenomen met een marktaandeel van 75% tegen 25% in 1992. Met een
volume van 12.000-15.000 eenheden op jaarbasis blijft het niveau van
dit segment constant, nl. 5% van de totale markt met een zeer trouwe
schare Scania klanten.