Beers Bedrijfsauto
Scania eXc - de ultieme lange-afstandsmachine
---
11/09/2002
Scania eXc - concept voor de ultralange afstanden (klik voor grotere
foto) Stel dat u weken achterelkaar onderweg zou zijn voor een
transport, waarbij u meestal in de cabine zou overnachten. En stel dat
er geen maximum voertuiglengte zou gelden. In wat voor soort cabine
zou u dan willen werken en leven, als u het voor het zeggen had?
Scania heeft voor de bedrijfsautotentoonstelling IAA 2002 op ware
grootte een conceptauto gebouwd met een verlengde cabine waarin de
chauffeur veel meer leefruimte heeft tijdens een uitzonderlijk lange
rit, bijvoorbeeld over één of meer continenten.
Maar extra ruimte betekent meer dan alleen comfort en gemak. Ook de
verkeersveiligheid neemt toe wanneer de chauffeur tijdens het rijden
en rusten over meer comfort beschikt. Ook de beveiligingsaspecten
moeten zorgvuldig afgewogen worden. De reacties van de
transportindustrie op de Scania eXc zullen voor Scania's onderzoekers
een belangrijke input vormen.
Een verbeterd wegennet tussen Europa en het Verre Oosten - dat
inmiddels het stadium van een utopie al lang gepasseerd is - zou
intercontinentaal wegvervoer over zeer lange afstanden mogelijk maken.
De chauffeurs, die twee weken of langer onderweg zullen zijn en meer
dan 12.000 km zullen rijden, zullen hoge eisen stellen aan het
comfort, de functionaliteit en de veiligheid van hun auto.
Ruim interieur met veel opbergmogelijkheden en wastafeltje (klik voor
grotere foto) De Scania eXc (verlengde cabine) met een nieuw
interieurconcept is ontwikkeld door Scania's afdeling styling en
voertuigergonomie op basis van tests waaraan de klanten hebben
deelgenomen. De chauffeurs sliepen minimaal 4 nachten per week in hun
vrachtauto. Met gebruikmaking van het bekende modulaire systeem hebben
Scania's styling- en ergonomiespecialisten een verlengde Topline
slaapcabine gebouwd (130 cm langer). De afstand van de bumper tot de
achterwand van de cabine is even groot als bij Scania's T slaapcabine.
De totale chassislengte is dus gelijk aan die van Scania's T 4x2
trekker.
Dankzij de extra lengte is een uitzonderlijk ruim en comfortabel
interieur ontstaan, dat uitstekend geschikt is voor trans- en
intercontinentaal vervoer dat meerdere weken duurt. Wanneer de maximum
voertuiglengte voor dit soort toepassingen zou worden gewijzigd,
zouden het comfort en de veiligheid aanmerkelijk toenemen.
"Vrachtautofabrikanten moeten opnieuw gaan nadenken over hoe een
cabine voor dit soort lange ritten ingericht en uitgerust moet zijn",
aldus Johan Lundén, projectleider en ergonoom. "Uit de contacten met
de klanten is gebleken dat er een groot verschil is tussen hoe de
chauffeurs nu in hun cabine leven en hoe zij onder ideale
omstandigheden zouden willen leven.
Bij het ontwerpen van de conceptauto zijn wij ervan uitgegaan dat er
slechts één chauffeur is, aangezien dit in de vrachtautowereld het
meest gebruikelijk is.
De huidige lengterestricties die relatief korte cabines noodzakelijk
maken vormen de grootste belemmering voor het verbeteren van het
comfort. De cabinelengte wordt niet alleen indirect beperkt door de
wettelijke voorschriften, maar ook door de manoeuvreerbaarheid van het
voertuig. In de nieuwe cabine kan de chauffeur, als hij niet rijdt,
beter uitrusten en zich beter ontspannen, waardoor de actieve
veiligheid zal toenemen."
Veel ruimte voor rusten en slapen Werken, leven en slapen aan boord
De bestuurdersplaats is gebaseerd op een standaard Scania R cabine met
een gebogen dashboard en alle bedieningsorganen binnen handbereik. De
chauffeur heeft gemakkelijk toegang tot de leefruimte dankzij de stoel
die weggeschoven kan worden en de stuurkolom die ver naar voren kan
worden geklapt. (De bijrijdersstoel is weggelaten zodat de bezoekers
tijdens de IAA gemakkelijker kunnen instappen).
Voor dit soort vervoer is satellietcommunicatie natuurlijk onmisbaar, inclusief positiebepaling, telematica en toegang tot het Internet. (Niet aangebracht op de conceptauto die op de IAA te zien is.)
Dankzij de extra ruimte beschikt de chauffeur over een gemakkelijk
toegankelijke "woonkamer" met een comfortabele stoel en een
wegklapbaar tafeltje. De totale interieurhoogte in dit gedeelte is 230
cm.
Wat betreft de verlichting zijn er naast de hoofdverlichting in het
plafond verschillende spotjes en andere lichtbronnen verspreid over de
cabine aangebracht. De leefruimte is voorzien van extra elektrische
aansluitingen (12 en 24 V). De zijramen achter de chauffeurs- en
bijrijdersdeur en een groot dakluik laten daglicht toe in de
leefruimte, maar om beveiligingsredenen is het aantal ramen beperkt
gebleven.
Er kan een generator worden aangebracht voor extra stroomvoorziening
en verwarming en ventilatie wanneer het voertuig geparkeerd staat. In
de hele cabine is extra isolatiemateriaal aangebracht om zowel kou als
warmte buiten te houden.
Wat betreft de huishoudelijke apparatuur is de cabine voorzien van een
magnetron, koelkastje, koffiezetapparaat en wastafel met gootsteen en
stromend water, plus laatjes voor ander keukenmateriaal.
Aan de achterwand van de cabine is boven het bed een uittrekbare
flat-screen TV gemonteerd die samen met het audiosysteem en de
DVD-speler voor entertainment zorgt, ongeacht waar de chauffeur zich
bevindt.
De "slaapkamer" bevindt zich aan de andere kant van het tafeltje. Het
hoofdbed bestaat uit een groot springverenmatras (90x200 cm) op
comfortabele zithoogte. Dit vaste bed kan tijdens het rijden gewoon op
zijn plaats blijven en hoeft na een pauze niet opgeklapt te worden.
Onder het matras bevinden zich twee grote laden waarin de chauffeur
persoonlijke bezittingen, kleren en beddengoed kan opbergen.
Daarnaast biedt het standaard Topline bed met een breedte van 90 cm
breed, dat zich op de normale plaats boven de voorruit bevindt, een
full-size "gastenverblijf".
In de opbergruimtes aan weerszijden van de cabine kan de chauffeur
gemakkelijk zijn bagage en andere zaken kwijt.
- Het kastje achter de chauffeur is bedoeld voor gereedschap
en afval en is zowel van binnen als van buitenaf toegankelijk.
- Verder naar achteren bevindt zich aan de chauffeurskant een grote
opbergruimte, die ook van buitenaf bereikbaar is. Deze opbergruimte
bevindt zich onder de comfortabele stoel in de cabine en is ook van
binnenuit bereikbaar.
- Een derde opbergruimte achter de bijrijdersdeur is van binnen
hermetisch afgesloten en uitsluitend van buitenaf bereikbaar.
Waardevolle zaken zoals geld, credit cards en belangrijke documenten
kunnen worden opgeborgen in een kluis die aan de cabine vastzit.
Bewegingsruimte
"Wat bij het ontwerpen van Scania eXc voorop stond was dat er een echt
grote cabine moest ontstaan op basis van Scania's modulaire concept.
De technische verfijningen zijn beperkt gebleven tot essentiële dingen
om zoveel mogelijk bewegingsruimte te creëren. Op basis van dit
cabineconcept zullen er ongetwijfeld talloze verbeteringen worden
bedacht en zullen fantasierijke truckers inspiratie opdoen om hun
eigen oplossingen te bedenken. Wij zijn zeer benieuwd naar de
reacties," aldus Johan Lundén.