Beers Bedrijfsauto
Fleet Management in Scania stijl
---
11/09/2002
Scania Fleet Management
· Positiebepaling en routeplanning
· Communicatie en berichtenverzending
· Kaarttoepassing
· Kantoorinterface via het Internet
Op de IAA 2002 introduceert Scania verschillende verfijningen van haar
fleet management producten. De apparatuur in de cabine bestaat uit een
hand-held computer die op de CAN-bus in het voertuig wordt
aangesloten. Deze kan worden uitgebreid met verschillende modules die
de communicatie onderweg tussen het kantoor en de voertuigen van het
wagenpark mogelijk maken. Dankzij een nieuw Internetportaal met een
nieuwe kaarttoepassing wordt het werk op kantoor er een stuk
gemakkelijker op. De nieuwe producten worden gefaseerd op de Europese
markten geïntroduceerd. Op de stand zijn ook voorbeelden te zien van
de integratie met systemen van derden, zoals gedas logiweb.
Scania's Fleet Management systeem is gebaseerd op een zeer flexibele, open systeemarchitectuur. Het voordeel hiervan is dat het systeem in de toekomst gemakkelijk kan worden uitgebreid, terwijl het ook met systemen van derden kan worden gecombineerd. Tussen de belangrijkste Europese vrachtautofabrikanten is inmiddels een overeenkomst gesloten over een standaard voor de voertuiggegevens die bij fleet management systemen worden gebruikt. Dit betekent onder meer dat Scania's systeem ook bij andere vrachtautomerken kan worden geïnstalleerd. Deze auto's kunnen vervolgens via het Scania Fleet Management portaal worden getraceerd en gevolgd, zoals hieronder wordt beschreven. Het systeem is nu uitgebreid met verschillende nieuwe modules die op vele manieren te combineren zijn, afhankelijk van de behoeften van het vervoersbedrijf. De belangrijkste modules zijn de volgende:
Module voor op kantoor
Fleet Management portaal met:
· interface voor contact met de chauffeur,
berichtenverzending ("messaging")
· fleet- en transportmanagementdiensten
· kaarttoepassing, inclusief tracking en tracing, positiebepaling en
Driving-zone functie (zie hieronder)
Modules aan boord van het voertuig
· Vehicle Data Communicator (VDC)
· Fleet Analysis Systeem 1 (FAS 1)
· Fleet Analysis Systeem 2 (FAS 2) met
- Scania Trip Analyser (uitneembare hand-held computer)
- Geïntegreerde mobiele telefoon (hands-free)
- Messaging (berichtenverzending)
- DriveTime
- Navigatie
Fleet Management portaal - de nieuwe interface voor op kantoor
De interface voor Scania's Fleet Management Systeem op kantoor is een
Internetportaal dat 24 uur per dag, overal ter wereld toegankelijk is.
De toegang tot het portaal is met een wachtwoord beveiligd, zodat
gebruikers alleen de voertuiggegevens van hun eigen bedrijf kunnen
bekijken.
Elk voertuig kan via deze interface op het Internet worden
gelokaliseerd (tracing). Er is ook een messaging-functie die het
mogelijk maakt om snel met alle voertuigen van het wagenpark te
communiceren. Vanaf november 2002 biedt Scania een kaartoptie aan
waarbij de voertuigen op de kaart kunnen worden getraceerd en de
gereden route kan worden getoond (tracking).
De kaart wordt geleverd met een zogenaamde DrivingZone-functie,
waarmee voor elk voertuig een bepaald werkgebied kan worden
afgebakend. Zodra een voertuig het gebied verlaat, wordt er een
waarschuwing verzonden naar een vooraf ingevoerd mobiel telefoonnummer
en wordt het voertuig op de kaart met extra nadruk aangegeven.
Op de kaart staan ook de werkplaatsen van Scania's service-netwerk
aangegeven. De schaal van de kaart voor West-Europa is 1:10.000, wat
overeenkomt met een detaillering op straatniveau. Voor Oost-Europa is
de schaal 1:250.000.
Via het portaal kunnen de voertuiggegevens van de CAN-bus op
verschillende manieren worden verwerkt, afhankelijk van de wensen van
de vervoerder. De gegevens kunnen op vele manieren gesorteerd en
gepresenteerd worden. Ook kan het systeem verschillende soorten
rapporten produceren.
De gebruikersinterface is heel eenvoudig en kan aan specifieke wensen
van de klant worden aangepast. Het Fleet Management Systeem is
leverbaar in 11 talen (Tsjechisch, Deens, Nederlands, Engels, Frans,
Duits, Italiaans, Pools, Portugees, Spaans en Zweeds).
Apparatuur in het voertuig
De basisstap wat betreft de apparatuur in het voertuig is de Vehicle
Data Communicator (VDC). VDC stuurt de gegevens van het voertuig naar
het portaal zonder dat de chauffeur hiervoor iets hoeft te doen. Het
systeem is voorzien van tracking en tracing, zodat het voertuig
getraceerd en gevolgd kan worden. De geselecteerde gegevens van de
CAN-bus kunnen op kantoor worden bekeken. VDC is primair bedoeld voor
grote wagenparken.
Er is ook een meer geavanceerd on-board communicatiesysteem leverbaar,
het Scania Fleet Analysis Systeem (FAS).
FAS 1 bestaat uit een hand-held computer (Cassiopeia E-125) die op de
CAN-bus is aangesloten en speciale software. Tijdens de rit kan de
chauffeur kiezen uit een groot aantal voertuigparameters die op het
scherm worden weergegeven. De doelstellingen voor het wagenpark kunnen
vooraf worden ingevoerd zodat de chauffeur zijn prestatie daarmee kan
vergelijken. De gegevens worden tijdens het rijden in de hand-held
computer opgeslagen en kunnen aansluitend op kantoor op een PC worden
overgezet met behulp van een docking station. Vervolgens kunnen alle
verkregen gegevens over het voertuig en de manier van rijden op vele
manieren worden geanalyseerd. Voor het FAS1 is geen VDC nodig.
FAS 2 is een uitgebreidere versie van FAS 1 met extra functionaliteit.
Het zorgt ervoor dat men op kantoor "real-time" toegang tot de
voertuiggegevens heeft. De in het voertuig geïnstalleerde apparatuur
omvat een interface voor de VDC en een handsfree te gebruiken mobiele
telefoon. De chauffeur beschikt nu over de volgende reeks extra
functies:
· Trip Analyser, software die op de hand-held computer in de
vrachtauto wordt geïnstalleerd voor de registratie van de
voertuiggegevens. Werkt op dezelfde manier als FAS 1. De
"logbestanden" zijn compatibel.
· De Messaging-functie maakt communicatie tussen voertuig en kantoor
mogelijk, b.v. voor het doorgeven van orders. De berichtenverzending
wordt vergemakkelijkt door een aantal voorgeprogrammeerde berichten,
die de kans op misverstanden verkleinen. De berichten zijn gebaseerd
op het SMS-systeem en worden via het GSM-net verzonden (sim-kaart
vereist).
· DriveTime houdt de gereden uren voor de chauffeur bij, inclusief
pauzes, stops, maaltijden, enz. De verschillende modi worden
geselecteerd op de touchscreen. DriveTime heeft een adviserende
functie en herinnert de chauffeur aan zijn rijtijden en werkschema. De
gegevens van de laatste vier weken worden automatisch in het
computergeheugen opgeslagen.
· MovingMap is routeplanner software die de belangrijkste wegen in een
bepaald gebied weergeeft. De chauffeur kan in- of uitzoomen,
afhankelijk van de gewenste mate van detail. De gewenste Europese
landenkaarten worden vóór de aflevering van het systeem geïnstalleerd.
· Phone is een handsfree telefoonsysteem dat in het voertuig
geïntegreerd is en via de hand-held computer wordt bediend. Het
systeem is voorzien van zowel een adressenboek als een telefoonboek
die de chauffeur via de touch screen eenvoudig kan oproepen. Er kunnen
SMS-berichten en e-mails worden verzonden.
· Het Alarm stuurt een waarschuwing naar het portaal zodra het
voertuigalarm (Scania VPS) afgaat. De positie van het voertuig wordt
automatisch als tekstbericht naar een vooraf ingevoerd mobiel
telefoonnummer verzonden en op de kaart op het Internetportaal
weergegeven. Het alarmsysteem zorgt voor extra beveiliging van de
chauffeur en het voertuig en sommige verzekeraars verlenen bij gebruik
van dit systeem een korting op de premies.
Voertuigparameters die via de CAN-bus kunnen worden geleverd
· Totale draaitijd (uren:minuten)
· Rijtijd, draaitijd PTO, draaitijd stationair (uren:minuten)
· Afstand (km)
· Rijsnelheid (km/uur) - actueel of gemiddeld
· Totaal brandstofverbruik (liter)
· Brandstofverbruik (liter/100 km) - actueel of gemiddeld
· Brandstofsnelheid (liter/uur) - actueel of gemiddeld
· Koelvloeistoftemperatuur (°C) - actueel of gemiddeld
· Oliedruk (bar) - actueel of gemiddeld (alleen op bepaalde motoren)
· Toerental (omw/min) - actueel of gemiddeld
· Turbodruk (bar) - actueel of gemiddeld
· Aantal keren remmen
· Aantal keren hard remmen. De gegevens kunnen ook in mijlen/gallons
worden weergegeven.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Joakim Ewers van
Scania Infotronics op tel +46 70 6980698, of per e-mail op
joakim.ewers@infotronics.scania.com