Beers Bedrijfsauto
Scania op de IAA 2002
Visies, concepten en realiteit
---
11/09/2002
Scania is dit jaar te vinden op stand C04 in hal nr. 17 op de
bedrijfsautotentoonstelling IAA in Hannover (Duitsland). Met een
vloeroppervlak van 3.335 m² is dit de grootste stand die Scania ooit
heeft gehad. Onderstaand volgt een overzicht van de belangrijkste
Scania producten die te zien zijn en het belangrijkste Scania nieuws:
· Gehele productreeks vertegenwoordigd met 8 vrachtauto's en
4 bussen/touringcars voor alle soorten toepassingen
· Wereldpremière: nieuwe 420 pk motor met hoog koppel in de krachtige
12-liter motorenfamilie
· Nieuwe, prestigieuze touringcar: Scania Irizar PB Gran Turismo
· Scania eXc: verlengde slaapcabine met nieuw interieurconcept
· Scania STAX: concept torpedomodel voor de toekomst
· 1.000.000 Scania vrachtauto's geproduceerd in de afgelopen 100 jaar
Vrachtauto's
De acht bakwagens en trekkers op de stand laten zien dat Scania met
haar unieke modulaire specificatiesysteem voor een breed scala van
vervoerstoepassingen een oplossing in huis heeft. De voertuigen op de
IAA variëren van het topmodel, een trekker met 580 pk V8 motor in een
speciale uitvoering, en krachtige voertuigen voor werk in de bouw tot
een 230 pk distributie-auto. Alle opties voor de aandrijflijn zijn
vertegenwoordigd, inclusief de nieuwe 420 pk 12-liter motor met zijn
hoge koppel. Tevens zijn er voorbeelden te zien van hoe het voertuig
af-fabriek kan worden geprepareerd voor het aanbrengen van de opbouw.
Bussen en touringcars
De bussen van Scania profiteren van alle onderzoeks- en
ontwikkelingswerkzaamheden die door Scania's Technisch Centrum in
Södertälje (Zweden) worden uitgevoerd. Waar mogelijk worden voor de
bussen en touringcars dezelfde ontwerpen en componenten als bij de
vrachtauto's gebruikt. Dit betekent dat service en onderhoud
gemakkelijker uit te voeren zijn en dat de onderdelen snel leverbaar
zijn, in lijn met Scania's modulaire concept.
Op de IAA staan twee exemplaren van de luxueuze touringcar Scania
Irizar PB Gran Turismo. Hiermee wordt het begin van de verkoop van dit
model in geheel Europa gemarkeerd. Deze touringcar onderscheidt zich
met zijn geavanceerde styling duidelijk van de concurrentie en is
standaard al zeer compleet uitgerust, met diverse innovaties; zowel in
het interieur als aan het exterieur. Ook kunnen bezoekers een nieuwe
Scania Irizar Century Classic touringcar en een Scania OmniLink bus
voor stad- en streekvervoer bekijken. Deze laatste is volledig van
aluminium gemaakt en wordt niet alleen in Zweden gebouwd (door
Scania's busbedrijf Omni Katrineholm AB), maar ook in Polen en
Rusland.
Conceptauto's: Voor de twee conceptauto's is een speciaal gedeelte van
de stand gereserveerd. Scania wil hiermee de belangstelling voor dit
soort auto's bij Europese vrachtautoprofessionals peilen. Er zijn
medewerkers van Scania's stylingafdeling aanwezig om uitleg te geven
en de reacties te noteren.
Scania eXc is de 9e full-size vrachtauto op de stand. Deze is voorzien
van een verlengde Topline cabine met een nieuw interieurconcept. Hij
is geconfigureerd als lange-afstandstrekker met een cabine die 1,3 m
langer is dan een standaard slaapcabine. De afstand van de bumper tot
de achterwand van de cabine is even groot als bij Scania's Torpedo
slaapcabine. Dankzij de extra lengte is een uitzonderlijk ruim en
comfortabel interieur ontstaan dat ideaal is voor trans- en
intercontinentaal vervoer dat meerdere weken kan duren. Het verruimen
van de maximum voertuiglengte voor dit type vervoer zou het comfort en
de veiligheid aanzienlijk doen toenemen.
Scania STAX - het concept Torpedomodel - is een model met een schaal
van 1:4. Scania heeft dit concept ontworpen om uit te vinden hoe
vervoerders over de toekomst van torpedomodellen denken. Spelen zij
alleen de rol van opvallende "imagodragers", of is er voor hen ook een
toekomst weggelegd als praktische transportoplossing die de chauffeur
een grote leefruimte en superieur comfort biedt?
Telematica: In een speciale studio op de stand worden verschillende
telematica en fleet management oplossingen gepresenteerd. Hiertoe
behoren onder meer de nieuwste versie van Scania's Fleet Management
Systeem met geïntegreerde communicatie en een kantoorinterface via het
Internet, een nieuwe kaarttoepassing en de integratie met de
logistieke systemen van gedas logiweb.
Jubileum: Scania viert dit jaar dat zij 100 jaar vrachtauto's
produceert en dit jubileum valt samen met de productie van de
1.000.000ste vrachtauto van Scania (Zie het aparte persbericht en het
supplement bij Scania World).
Vrachtauto's voor internationaal vervoer
Powerline topmodel - trekker voor internationaal vervoer
Scania R164 LA4x2NA 580 Topline
Cabine Topline slaapcabine met hoog dak (CR19T)
Motor 580 pk/427 kW, 16-liter V8 (DC16 01)
2.700 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS920R) met
Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Vooras 8,0 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R780)
Banden 385/65 R22.5 vóór, 315/80 R22.5 achter
Wielbasis 3700 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór,
luchtvering achter, brandstofcapaciteit: 900 liter
Toepassing Speciale uitvoering voor zwaar internationaal vervoer
Robuust laag bakwagenchassis met gestuurde naloopas voor
wissellaadbakken
Scania R124 LB6x2*4LB 470
Cabine Hoge slaapcabine (CR19)
Motor 470 pk/346 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DT12 02)
2.200 Nm bij 1.050-1.350 omw/min
brandstofinspuiting Scania HPI, Scania turbocompound
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900R) met
Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Vooras 7,1 ton
Achteras 19 ton, aangedreven as met enkele reductie (R780)
Banden 315/60 R22.5
Wielbasis 4900 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, luchtvering rondom,
brandstofcapaciteit 900 liter, hydraulisch gestuurde naloopas, laag
chassis voor maximaal laadvolume, af-fabriek geprepareerd voor montage
opbouw
Toepassing Veeleisende toepassingen met wissellaadbakken
Trekker met nieuwe 12-liter motor met hoog koppel
Scania R124 LA4x2NA 420 Topline
Cabine Topline slaapcabine met hoog dak (CR19T)
Motor 420 pk/309 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 03)
2.100 Nm bij 1.050-1.300 omw/min
brandstofinspuiting Scania HPI
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900R) met
Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Vooras 7,5 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R780)
Banden 315/80 R22.5
Wielbasis 3700 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór,
luchtvering achter, brandstofcapaciteit 1400 liter (2 aluminium 700
liter-tanks)
Toepassing Internationaal vervoer/lange-afstandsvervoer
6500 kg: lichtgewicht ADR-trekker voor maximaal laadvermogen
Scania P114 LA4x2NA 380
Cabine Lage slaapcabine (CP19)
Motor 380 pk/280 kW, 11-liter zes-cilinder in-lijn (DC11 04)
1.800 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12 versnellings range-splitterbak (GRS890R) met Scania
Retarder
Vooras 6,7 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R780)
Banden 295/80 R22.5
Wielbasis 3550 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór,
luchtvering achter, brandstofcapaciteit 300 liter, aluminium
luchtketels
Toepassing Internationaal vervoer met maximaal laadvermogen, b.v. als
tanker of met bulkoplegger
Voertuigen voor werk in de bouw en ander zwaar transport
Torpedotrekker met naafreductie voor zwaar transport
Scania T164 GA6x4NA 480
Cabine T slaapcabine (CT19)
Motor 480 pk/353 kW 16-liter V8 (DC16 02)
2.300 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900R) met
Scania Retarder
Vooras 7,5 ton
Achteras 21-tons tandembogie met naafreductie (RBP730+RP730)
Banden 385/65 R22.5 vóór, 315/80 R22.5 achter
Wielbasis 3900 mm
Chassis Bladvering vóór, luchtvering achter, brandstofcapaciteit 600
liter, verticale uitlaat
Toepassing Trekker voor zwaar transport
Kipper met hoog nuttig laadvermogen en nieuwe motor met hoog koppel
voor werk in de bouw
Scania R124 CB6x4HZ 420
Cabine Hoge slaapcabine met vlak dak (CR19L)
Motor 420 pk/309 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 03)
2.100 Nm bij 1.050-1.300 omw/min
brandstofinspuiting Scania HPI
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900) met het
automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Vooras 7,1 ton
Achteras 19-tons tandembogie met naafreductie (RBP730+RP730)
Banden 385/65 R22.5 vóór, 315/80 R22.5 achter
Wielbasis 3300 mm
Chassis Bladvering rondom, brandstofcapaciteit 300 liter, hoog chassis
voor maximale bodemvrijheid, af-fabriek geprepareerd voor kipperopbouw
Toepassing Veeleisend werk in de bouw op goede wegen en onverhard
terrein met maximaal nuttig laadvermogen
Vier-assige betonmixer met hoge bodemvrijheid
Scania R114 CB8x4HZ 380
Cabine Hoge korte cabine met passagiersbank (CR14)
Motor 380 pk/280 kW, 11-liter zes-cilinder in-lijn (DC11 04)
1.800 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12 versnellings range-splitterbak (GRS 890) met
koppelings-onafhankelijke pto (EK640)
Vooras 2x7,5 ton
Achteras 19-tons heavy-duty tandembogie met naafreductie
(RBP831+RP831)
Banden 315/80 R22.5
Wielbasis 4300 mm
Chassis Bladvering rondom, brandstofcapaciteit 300 liter, verticale
uitlaat, af-fabriek geprepareerd voor montage opbouw
Toepassing Betonmixer
Distributie-auto
King of the city
Scania P94 DB4x2NA 230
Cabine Lage korte cabine met passagiersbank (CP14)
Motor 230 pk/169 kW, 9-liter zes-cilinder in-lijn (DC9 01)
1.100 Nm bij 1.100-1.200 omw/min
Versnellingsbak 8 versnellingsbak (GR801)
Vooras 7,1 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R660)
Banden 295/80 R22.5
Wielbasis 5300 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór,
luchtvering achter, brandstofcapaciteit 300 liter, af-fabriek
geprepareerd voor montage laadklep
Toepassing Distributie
Touringcars
Drie-assige luxueuze touringcar met stijl en topcomfort
Scania Irizar PB 12,9 m, 6x2*4
Carrosserie Volledig stalen Irizar-structuur met onderste
delen van roestvrij staal
Chassis Scania K124 6x2*4 420
Motor 420 pk/309 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 01)
2.000 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 8-versnellingsbak (GR801R) met Scania Retarder en het
automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC),
hydraulisch gestuurde derde as
Afmetingen Lengte 12920 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3860 mm
Stoelen 53 + gids/reisleider + chauffeur
Kenmerken Dubbel glas, klimaatregeling, Xenon koplampen, Frenzel
kitchenette, watertoilet, VDO navigatiesysteem, achteruitrijcamera,
DVD-speler, Scania Fleet Analysis Systeem
Zeer compleet uitgeruste, twee-assige touringcar
Scania Irizar PB 12 m, 4x2
Carrosserie Volledig stalen Irizar-structuur met onderste
delen van roestvrij staall
Chassis Scania K124 4x2 420
Motor 420 pk/309 kW 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 01)
2.000 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 8-versnellingsbak (GR801R) met Scania Retarder en het
automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC)
Afmetingen Lengte 12000 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3860 mm
Stoelen 44 + gids/reisleider + chauffeur
Kenmerken Dubbel glas, klimaatregeling, Xenon koplampen, Frenzel
kitchenette, watertoilet, VDO navigatiesysteem, DVD-speler, Scania
Fleet Analysis Systeem
Twee-assige luxueuze touringcar
Scania Irizar Century Classic 12 m, 4x2
Carrosserie Volledig stalen Irizar-structuur met onderste
delen van roestvrij staal
Chassis Scania K114 4x2 380
Motor 380 pk/280 kW 11-liter zes-cilinder in-lijn (DC11 04)
1.800 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 7-versnellingsbak.(GR801R) met Scania Retarder en het
schakelsysteem Scania Comfort Shift
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC)
Afmetingen Lengte 12000 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3670 mm
Stoelen 49 + gids/reisleider + chauffeur
Kenmerken Nieuwe versie van de Century met dubbel glas,
klimaatregeling, Xenon koplampen, Frenzel kitchenette, watertoilet en
Videobus audio-/videosysteem
From Russia with love: stijlvolle bus met lage instap, volledig van
aluminium
Scania OmniLink 4x2
Carrosserie Scania OmniLink, waarvan de structuur en
belangrijkste carrosseriepanelen volledig van aluminium zijn gemaakt;
wordt gebouwd in Zweden, Polen en Rusland
Chassis Scania L94 4x2 230
Motor 230 pk/169 kW 9-liter zes-cilinder in-lijn (DC9 01), Euro-3
1.100 Nm bij 1.100-1.200 omw/min
Versnellingsbak ZF automaat met 4 versnellingen
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC)
Afmetingen Lengte 11985 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3227 mm
Stoelen 38 + chauffeur
Kenmerken Instap via één trede, lage vloer vanaf de voorkant tot de
middendeur, alle stoelen in het achterste deel naar voren gericht,
dubbel glas, klimaatregeling, Webasto-kachel, vloerverwarming bij de
voordeur
Toepassing Voor stads- en streekvervoer waarbij passagiers snel moeten
kunnen in- en uitstappen, gespecificeerd voor St. Petersburg, Rusland