Nederlands Extreme Blue-project onderzoekt personalisatie en profiling IBM biedt getalenteerde stagiairs unieke uitdaging
Amsterdam, 3 september 2002 - Deze zomer werken vijf Nederlandse stagiairs samen om IBM meer inzicht te geven in de problemen van gepersonaliseerde applicaties en websites. Het project, dat Extreme Profiling is gedoopt, maakt deel uit van het omvangrijke, internationale Extreme Blue-initiatief. Hiermee wil IBM getalenteerde studenten extra kansen bieden.
Extreme Blue biedt teams van getalenteerde studenten een uitdagend,
kortlopend en innovatief technologieproject. De studenten werken bij
IBM-laboratoria over de hele wereld en kunnen gebruikmaken van de kennis en
expertise die IBM-medewerkers aandragen. De projecten zullen naar
verwachting tastbare resultaten opleveren, die hun weg vinden naar nieuwe
oplossingen, patent-aanvragen, business-opportunities of
productontwikkelingen.
Het Nederlandse team bestaat uit vijf studenten: twee vrouwen en drie
mannen. Zo omvat Extreme Profiling twee IT-studenten die meer uit bestaande
systemen proberen te halen dan ooit tevoren, gebruik makend van de nieuwste
technologie. Daarnaast onderzoeken een studente psychologie en een user
interface-ontwerpster uit welke elementen een profiel opgebouwd zou kunnen
worden, of en hoe de eigenaar onderdelen van zijn profiel wil gebruiken om
bijvoorbeeld navigatie en informatie te personaliseren, hoe gebruikers hun
profielen willen beheren, en hoe de privacy gewaarborgd kan worden. Het
doel is een interface die altijd perfect aansluit op de manier van denken
en werken van de gebruiker. Als vijfde lid van het team is een
bedrijfskunde-student aangetrokken, die marketingaspecten onderzoekt en de
bedrijfskundige kansen in kaart probeert te brengen als gevolg van dit
project.
In Extreme Blue zijn de Europese projecten ondergebracht in Duitsland,
Israël, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Frankrijk en Nederland.
Extreme Profiling, het Nederlandse project, richt zich op de ultieme
personalisatie; inhoud en navigatie van websites, applicaties en services
die precies doen wat elke individuele gebruiker wil. De technologie die
hiervoor nodig is, staat in de kinderschoenen en het is de uitdaging van de
studenten om deze maximaal aan te wenden. Ook het gebruik ervan vormt een
struikelblok, onder meer door conflicten op het gebied van privacy. De
Extreme Profiling-teamleden onderzoeken daarom hoe gebruikersprofielen en
gegevens op een gebruiksvriendelijke manier kunnen worden afgeleid en
bijgehouden. Het project benadert het probleem zowel vanuit de
technologische mogelijkheden als vanuit de gebruiker: psychologische
aspecten en vormgeving van de interface staan centraal.
Op donderdag 12 september worden de resultaten bekend gemaakt van het IBM-project Extreme Profiling, waaraan vijf studenten hebben meegewerkt. Dit Nederlandse project richt zich op de ultieme personalisatie; inhoud en navigatie van websites, applicaties en services die precies doen wat elke individuele gebruiker wil.
De Extreme Profiling-teamleden hebben onderzocht hoe gebruikersprofielen en gegevens op een gebruiksvriendelijke manier kunnen worden afgeleid en bijgehouden. Het project benadert het probleem zowel vanuit de technologische mogelijkheden als vanuit de gebruiker: psychologische aspecten en vormgeving van de interface staan centraal.
Mocht u interesse hebben in de resultaten en/of onderzoeksmethoden van Extreme Profiling, dan heeft u de mogelijkheid om van gedachten te wisselen met:
- Nelleke van Wouwen, studente psychologie aan de Universiteit Leiden, - Rutger Buizen, student economische studies aan de Erasmus Universiteit - Djeevan Schiferli, projectleider van Extreme Profiling /Consultant Knowledge & Content Management
De interviews kunnen telefonisch worden afgenomen. Ik hoor graag of u hiervoor interesse heeft.
Met vriendelijke groet,
Tara van Oyen
Brodeur Worldwide
Overschiestraat 55
1062 HN Amsterdam
Tel: 020 346 20 00
Fax: 020 669 72 65
internet: http://www.brodeurnl.com
Ingezonden persbericht