Montzenlijn kan beter worden benut voor goederenvervoer
Uitkomst onderzoek:
Het spoortraject van Antwerpen naar Mönchengladbach via de Montzenlijn
is de belangrijkste route voor het goederenvervoer tussen de haven van
Antwerpen en het Roergebied. Zodra de huidige renovatie van het
Geuldalviaduct bij Moresnet gereed is en als een aantal andere
technische maatregelen gerealiseerd worden, is de huidige
capaciteitsreserve op deze lijn waarschijnlijk voldoende om de
groeiende goederenstroom op middellange termijn te kunnen afwikkelen.
Dat blijkt uit een quick scan, die Gedeputeerde Staten hebben laten
uitvoeren naar de mogelijkheden van de Montzenlijn.
Tot de problemen die nog opgelost moeten worden, horen de
elektrificatie van de spoorlijn tussen Montzen en de Belgisch-Duitse
grens bij Gemmenich en de aanleg van een ongelijkvloerse kruising
nodig omdat het treinverkeer in België links rijdt en in Duitsland
rechts.
Het onderzoek is in opdracht van de Provincie Limburg uitgevoerd door
de Ingenieurgruppe IVV. Het ingenieursbureau heeft bij het uitvoeren
van het onderzoek een aantal gegevens moeten inschatten omdat enkele
kwantitatieve gegevens niet beschikbaar waren. Het bureau kon ook de
kosten van de noodzakelijke aanpassingen aan de lijn niet inschatten,
dit vanwege het ontbreken van gegevens, o.a. van de Duitse en de
Belgische spoorwegen.
GS hebben het onderzoek toegestuurd aan de Vaste Commissie voor
Verkeer en Waterstaat.
11-9-2002 12:48