Grote Markt 2
Postbus 511
2003 PB Haarlem
Tel. 023-511 3000
11 september 2002
drs. Bert van den Ham
023-5113076/06-53327962
023-5113441
aham@haarlem.nl
108/2002
Gemeente Haarlem, sector Concernstaf
Persbericht
Datum
Informatie bij
Telefoon
Fax
Nummer
Begroting gemeente Haarlem 2003 gepresenteerd
Ook nieuwe investeringen, naast bezuinigingen
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem presenteert hun eerste begroting in de nieuwe samenstelling. Deze begroting 2003 komt tot stand onder moeilijke financiële omstandigheden. Desondanks hecht het college belang aan het scheppen van ruimte voor nieuwe uitgaven van ¤ 1,1 miljoen in 2003 én ¤ 1 miljoen in 2004. Daarmee kan het college een accent leggen op uitvoering, zoals dat in het coalitieprogramma is verwoord. Dat deze ruimte voor nieuwe uitgaven tegelijk leidt tot de noodzaak meer te bezuinigen is een bewuste keuze. Het college wil zich richten op dingen doen en afmaken, onder andere op het gebied van onderhoud, veiligheid, zorg en cultuur. Het is een evenwichtig pakket nieuwe maatregelen dat tegemoet komt aan de wensen en prioriteiten zoals die zijn geformuleerd in het coalitieprogramma.
Beleidsbrief
Deze begroting bevat de eerste invulling van nieuw beleid. Op 17 oktober presenteert het college in een beleidsbrief een nadere uitwerking van het coalitieprogramma. Daarin staan de voorstellen voor uitvoering en de voorstellen hoe deze te betalen. De begroting 2003 en de beleidsbrief zijn de eerste twee stappen op weg naar de invulling van de bezuiniging van ¤ 10 miljoen in de periode 2003 - 2006.
Tegenvallers voor 2003
Belangrijkste tegenvaller (¤ 1,5 miljoen) voor het college bij het opstellen van de begroting was het effect van de rijksbezuinigingen op het gemeentefonds. Verder viel de stijging van de uitgaven voor personeel en materieel hoger uit dan in de kadernota verwacht en zorgt het uitstel van de fusie van de Archiefdienst ervoor dat de bijdrage van het rijk daarin later wordt ontvangen. Opgeteld bij het tekort dat reeds in de kadernota was opgenomen van ¤ 2,0 miljoen betekende dit een negatieve startsituatie van ¤ 4,5 miljoen.
Oplossingen voor 2003
Het college heeft kritisch gekeken naar de uitgavenstijgingen voor 2003 en een aantal daarvan, zoals die bij telefonie, geschrapt. Verder bleken aanvullende maatregelen nodig. Die zijn gevonden door het verlagen of opheffen van diverse reserves voor een bedrag van in totaal ¤ 2,6 miljoen, het beperken van de stijging van het budget voor de WVG (van ¤ 1 miljoen tot ¤ 0,5 miljoen), lagere rentekosten van ¤ 0,5 miljoen, het voor inflatie aanpassen van de OZB met 3% in plaats van 2% (opbrengst ¤ 0,3 miljoen) en tenslotte het vergroten van de differentiatie van de OZB. Dit laatste betekent een extra opbrengst van ¤ 0,8 miljoen (+13,2%). Daarvan komt ¤ 0,4 miljoen ten goede van de algemene middelen, de rest wordt gereserveerd voor verbetering mobiliteit Waarderpolder, zoals een oeververbinding.
Ruimte voor nieuwe uitgaven
De financiële oplossingen bieden uiteindelijk een begrotingsruimte voor 2003 van ¤1,1 miljoen. Het college heeft bij het invullen daarvan tevens het jaar 2004 betrokken, om de continuïteit van beleid te kunnen waarborgen. De bedragen voor 2004 komen boven op de bedragen voor 2003 en alle bedragen zijn structureel. De nieuwe uitgaven zijn in te delen langs vier sporen: veiligheid & handhaving, zorg & cultuur, onderhoud &mobiliteit en overig.
Veiligheid en handhaving 2003 2004
- verbeteren vergunningverlening en handhaving milieu 60
- verbeteren vergunningverlening en handhaving bouwen 90
- versterking rampenbestrijding 100 150
Zorg en cultuur
- uitbreiding opvang dak- en thuislozen en realiseren
gebruikersruimte 100 150
- onderzoek naar één loket in Haarlem-Noord 25
(via inhuizing bij een bestaande voorziening)
- uitvoeren voorstellen uit rapport De kunst en de baat 50
- verhoging subsidie aan het Patronaat 45
- structurele financiering van pension Spaarnezicht 100
Onderhoud en mobiliteit
- onderhoud sportvelden (investering van ¤ 0,75 miljoen) 100 50
- onderhoud openbare ruimte (wegen, bruggen, pleinen etc.) 200 200
- onderhoud gemeentelijk bezit
(kantoren, sport/cultuuraccommodaties etc) 50 50
- onderhoud scholen
(investering van 2 x ¤ 1 miljoen, lasten vanaf 2004) 120
- kleine fietsvoorzieningen 50 50
- aanleg fietspad Korte Verspronckweg
(investering van ¤ 0,5 miljoen) 55
Overige uitgaven
- verhoging subsidie voor opvang zwerfdieren 50
- versterking toeristisch product Haarlem 50
- versterking gemeentelijke afdeling ICT 75 75
- stimulering particulier opdrachtgeverschap bouwen (eenmalig 2003) 50 -50
- versterking ondersteuning gemeentebestuur 70
Tussenrapportage 2002
Tijdens de behandeling van de begroting heeft het college ook de tweede bestuursrapportage over 2002 besproken. Daarin worden de realisatiecijfers over het eerste halfjaar van 2002 op een rij gezet en wordt een prognose gemaakt voor het hele jaar 2002. Deze prognose wijkt niet af ten opzichte van de eerste rapportage; het college blijft een tekort voor het hele jaar van ¤1,8 miljoen verwachten. Bij het beoordelen van de realisatiecijfers is het college zeer terughoudend geweest in het toekennen van extra geld voor tegenvallers. Gelet op de financiële situatie verwacht het college van de organisatie een uiterste inspanning om extra kosten te vermijden. Dit geldt evenzeer voor gesubsidieerde instellingen.
Gemeentelijke belastingen en tarieven
Het college stelt voor de tarieven aan te passen aan de inflatie van 3%. Voor de onroerend zaakbelasting geldt daarbij dat op grond van de wettelijk toegestane tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen, het college voorstelt om het tarief voor niet-woningen extra te laten stijgen, en wel in totaal met 13,2% (5% naar de algemene middelen en 5% voor verbetering mobiliteit Waarderpolder). Voor de afvalstoffenheffing bedraagt de stijging 8,3%, dit is enerzijds het gevolg van reguliere kostenstijgingen en anderzijds van het inzetten van meer mensen voor het inzamelen. Voorheen werden deze "weggehaald" bij het vegen, waardoor er minder geveegd kon worden. Het rioolrecht stijgt met 7,7%, vooral het gevolg van het doen van investeringen in de riolering.
Verdere procedure
Op 4 oktober worden de gedrukte begrotingsstukken aan de raadsleden verzonden. Dit jaar zullen er geen commissievergaderingen over de begroting worden gehouden. De behandeling door de gemeenteraad vindt plaats op 4, 6, 7 en 8 november.