Gemeente Hoogeveen

11 september 2002


* Uitkomsten omnibus in nieuw politiebeleid *
* Informatieavond over bouw aan Industrieweg *
* Presidium raad houdt vergadering *

* Hoorzittingen commissie voor bezwaarschriften *
* Werk aan straat en riool Haarweg-west *
* Inzameling kleding *

* Oud papier *

* Trouwen op het internet *

* Weg vrij voor woonzorg Pesse *

* Nieuwe gemeentegids *

* www.verkeer.drenthe.nl *

* Helder communiceren over werken aan de weg in Drenthe *
* Verkeer & slecht weer *

* Actie tegen zwerfafval *

* De kantonnier: oren en ogen van waterstaat *
+ Onherroepelijk bestemmingsplan WoonZorgComplex Pesse *
+ Koopzondagen 2003 *

+ Parkeerverbod vrachtauto's Buitenvaart I *
+ Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de

Ruimtelijke Ordening *

+ Ingekomen bouwaanvragen, bouwmeldingen en sloopaanvragen *
+ Verleende bouw- en sloopvergunningen *

Uitkomsten omnibus in nieuw politiebeleid

De veiligheid op straat, in het uitgaansleven en in het verkeer. Aan die punten zou de politie meer aandacht moeten besteden, volgens het college van burgemeester en wethouders (B&W) van Hoogeveen. Het advies is gebaseerd op de uitkomsten van het laatste omnibusonderzoek. De politie heeft in haar voorlopige plannen voor 2003 het advies overgenomen.

Bewoners van Hoogeveen gaven in het omnibusonderzoek aan zich zelden of nooit onveilig te voelen. Toch zegt 18 procent van de ondervraagden zelf onveiligheid te hebben ervaren in 2001. Overlast door jongeren wordt het meest genoemd als oorzaak. Veiligheid kreeg in het omnibusonderzoek dit jaar extra aandacht.

Collegeprogramma

Het college heeft eveneens aandachtspunten uit het collegeprogramma aangekaart bij de politie voor 2003. Ook hierbij gaat het om handhaven van regels in openbare ruimten, op industrieterreinen en in het uitgaansleven.

Daarnaast wil het college verdergaan met de vernieuwing van Krakeel en starten met de vernieuwing van Schoonvelde-oost en Nieuwlande. Deze opknapbeurten hebben betrekking op het verbeteren van de openbare ruimte maar ook van de sociale structuren. Voldoende beschikbaarheid van de wijk- en dorpsagent is daarbij belangrijk.

Prioriteiten politie 2003

De politie heeft de gemeente gevraagd een bijdrage te leveren aan te maken beleidsplannen voor 2003 voor de wijkeenheden Hoogeveen-Oost en Hoogeveen-West. Hierin komt te staan wat de plannen zijn en welke prioriteiten gelden met het oog op de capaciteit. In de concept-versie van de beleidsplannen komen de aandachtspunten van B&W terug. Donderdag 12 september staan de beleidsplannen op de agenda van de raadscommissie Bestuur.

Speerpunten politie

De aandachtspunten van de gemeente zijn een aanvulling op de punten die de politie zelf al hoog op de agenda heeft staan, ook voor komend jaar. Het gaat dan om jeugdzorg/criminaliteit, verkeersveiligheid, geweld in het publieke domein/huiselijk geweld, zedenzorg/zedencriminaliteit, milieu en integratie van buurt- en wijkzorg.

Commissie vergadert

De commissie Bestuur vergadert morgen, donderdag 12 september, in de

begint om 19.30 uur. De agenda ziet er als volgt uit:

Informatieavond bouwplannen aan Industrieweg

Volgende week dinsdag, 17 september, is er een informatie-avond in het raadhuis over een voorlopig plan voor de bouw van appartementen en kantoorruimte aan de Industrieweg. Het gaat om het gedeelte tussen de Pesserstraat en de Voltastraat. Omwonenden en andere belangstellenden zijn van harte welkom op de bijeenkomst. De aanvang is 19.30 uur.

Presidium raad houdt vergadering

Het presidium van de raad houdt 16 september een vergadering in de B&W-kamer van het gemeentehuis. De vergadering, die openbaar is, begint om 16.00 uur. De agenda vermeldt onder meer:
* Schema vergaderingen raad en commissies 2003.
* Behandeling begroting 2003 door de raad op 31 oktober en 14 november 2002.

* Terugblik op commissievergaderingen.

* Agendavoorstel raadsvergadering van 26 september 2002.
* Taakomschrijving college.

* Het bewaken van toezeggingen.

* Informatie raadsleden over afspraken managementteam.
* Cursussen.

* Werkbezoeken.

* Hoorzittingen.

De bij de agenda behorende stukken liggen tot de vergadering ter inzage bij de griffier en kunnen op verzoek per e-mail worden toegezonden. Zij worden ook zoveel mogelijk bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur.

Hoorzittingen commissie voor bezwaarschriften

De bezwaarschriftencommissie houdt woensdag 18 september hoorzittingen in commissiekamer 2 in het gemeentehuis. De zittingen zijn openbaar. De agenda vermeldt:

14.45 uur

* Bezwaarschrift van W.J. van Zwol-Van der Meent tegen de afwijzing van een een verzoek voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken bij de woning aan de Prieswijk 91 te Elim.

15.15 uur

* Bezwaarschrift van R. Stevens namens de Keuringsdienst van Waren tegen het verlenen van een vergunning voor Nieuwe Weme Supermarkt te 's Hertogenbosch tot het uitoefenen van het slijtersbedrijf in de inrichting, gevestigd in het perceel Griendtsveenseweg 20A te Hoogeveen.

15.45 uur

* Bezwaarschrift van D. Kat tegen de aanschrijving tot het verwijderen van de stacaravan van het perceel aan de Geeserraai 12 te Nieuweroord.

Werk aan straat en riool Haarweg-west

Aannemer Lareco is deze week begonnen met graafwerkzaamheden voor het leggen van een nieuwe riolering aan de Haarweg-west. Tegelijkertijd legt de WMD een waterleiding aan en wordt - als dat enigszins kan - de oude AC-leiding verwijderd.

Hinder voor de aanwonenden en het verkeer begint maandag 25 september. Dan wordt de Haarweg opgebroken en opnieuw bestraat. Dat karwei duurt volgende de planning tot en met 29 november. De bewoners van de Haarweg zijn wel bereikbaar, maar doorgaand verkeer is niet mogelijk. De gemeente geeft een omleidingsroute aan.

Inzameling kleding

De Stichting Kleding-Ophaal voor Algemeen Medisch Onderzoek zamelt kleding in op dinsdag 17 en woensdag 18 september. Er zijn witte plastic zakken bezorgd. Daarop staat de ophaaldag. Gebruikte kleding, gordijnen, beddengoed, schoeisel en andere textiel kan in de plastic zak aan de stoeprand gezet worden.Vanaf 9.00 uur worden de zakken opgehaald.

Oud papier

Dinsdag 17 september

* Juliana van Stolbergschool. Het oud papier wordt opgehaald tussen van 18.30 uur en 21.30 uur.

Donderdag 19 september

* Basisscholen 't Rastholt en De Regenboog. Het oud papier kan worden gebracht naar de containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen.

* Basisschool De Krullevaar. Het oud papier kan worden gebracht naar de containers achter de school in de Rietgans.

Deze week kunt u via het internet twee huwelijken bijwonen.

vrijdag 13 september

* 13.00 uur. Harold Jaap Meijer en Hendrika Aaltina Oldwening.
* 15.15 uur. Remmert van der Plaat en Corlinda Adriana van Kranenburg.

Om de trouwerijen te zien typt u: www.hoogeveen.nl en klik op het Collecten

Deze week gaan vrijwilligers langs de deuren voor het Prinses Beatrix Fonds. Volgende week wordt gecollecteerd voor het de Nierstichting Nederland

Weg vrij voor woonzorg Pesse

De weg is vrij voor de bouw van een woonzorgcomplex aan de zuidkant van Pesse. In juni verleenden Gedeputeerde Staten van de Provincie Drenthe al goedkeuring aan de benodigde wijziging van het bestemmingsplan.

De termijn om in beroep te gaan tegen dit besluit is inmiddels verstreken. Er is door niemand gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Nu heeft woningstichting Actium de handen vrij om een aanvraag bij de gemeente te doen voor een bouwvergunning.

"Ik ben uitermate gelukkig dat er nu, na bijna vier jaar doorlopen van procedures, gebouwd kan gaan worden," reageert wethouder Leistra. "De periode waarop het gebouw betrokken kan gaan worden is nu te overzien. Dan kan er eindelijk eens weer wat doorstroming in de woningen in Pesse ontstaan. Met hopelijk straks ook voor de jeugd een plek om te wonen. Pesse heeft er lang genoeg op moeten wachten. De gemeente bekijkt trouwens momenteel of er meer mogelijkheden zijn voor uitbreiding van het dorp."

Het nieuwe bestemmingsplan ligt ter inzage. Zie daarvoor de Mededelingen in dit Torentje.

Nieuwe gemeentegids

Vanaf vrijdag wordt de nieuwe gemeentegids huis aan huis verspreid in de hele gemeente. De verspreiding gaat tot eind september duren. De gids is nog kleurrijker geworden dan vorig jaar. Zo zijn alle foto's en veel advertenties in kleur gedrukt.

Nieuw in de gids is informatie over het volledig vernieuwde museum De 5000 Morgen. Ook nieuw is de vermelding van de openbaar-vervoerlijnen van de stadsdiensten, in de plattegrond van Hoogeveen. Alleen... de lijnen zijn al weer 'ingehaald' door de actualiteit. De busjes van MTI rijden inmiddels andere routes (een dienstregeling is o.a. verkrijgbaar bij het voorlichtingscentrum in het raadhuis).

Hoogeveen zal 2002 altijd herinneren als het jaar van dé Koninginnedag. U treft dan ook op de voorzijde van de gemeentegids en ook binnenin diverse foto's aan van het koninklijk bezoek.

In de gids staat veel gemeentelijke informatie, bijvoorbeeld de namen en adressen van alle raadsleden. Daarnaast ziet u de gegevens van andere maatschappelijke instellingen en clubs. Advertenties van winkels en bedrijven completeren het geheel. De gids is een co-productie van uitgever City & Tourist Promotions te Waalwijk en de gemeente.

Ook op internet

De talloze adresgegevens (huisartsen, sportverenigingen, enzovoort) zijn ook op internet te vinden via www.hoogeveen.nl/gemeentegids.

Nee/Nee-sticker

Alleen mensen die een Nee/Nee-sticker op de brievenbus hebben, krijgen geen gemeentegids in de bus. Zij kunnen desgewenst een exemplaar afhalen in het voorlichtingscentrum in het raadhuis.

Mocht u fouten tegenkomen of onderdelen missen, dan kunt u dit doorgeven aan de gemeente. Achter in de gids is hiervoor een speciale bon te vinden. Voor andere vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met het voorlichtingscentrum in het raadhuis, telefoon 291256, e-mail gemeente@hoogeveen.nl
. Ook als u op 1 oktober nog geen gids ontvangen heeft, kunt u het voorlichtingscentrum benaderen.

www.verkeer.drenthe.nl

Dit voorjaar openden de wegbeheerders in Drenthe gezamenlijk een website om de weggebruikers te informeren over wegwerkzaamheden in Drenthe. Na een eerste groep nieuwsgierigen heeft de site inmiddels een heel aantal regelmatige bezoekers. Weggebruikers die tijdig op de hoogte willen zijn van geplande werkzaamheden aan de weg.

Een nieuwe laag asfalt wordt gelegd. De weg kan er weer jaren tegen.

De site biedt een overzicht van alle actuele en toekomstige wegwerkzaamheden op de kaart van Drenthe. Daarbij kan de gebruiker inzoomen tot op wijkniveau. Door te klikken op het driehoekige waarschuwingsbord voor werk aan de weg en vervolgens op het gekleurde wegvak, krijgt de bezoeker informatie over de aard van de werkzaamheden, de verwachte start- en einddatum, eventuele omleidingen of andere verkeershinder.

Eén centraal punt

De website wordt meer dan alleen een informatiebron. Binnenkort is het mogelijk om per e-mail te reageren. Op die manier komen alle vragen en meldingen over bijvoorbeeld wegwerkzaamheden automatisch bij de juiste wegbeheerder terecht. Een weggebruiker in Drenthe hoeft dus niet meer uit te zoeken of de gemeente, de provincie of het rijk verantwoordelijk is voor een bepaalde weg. Zij kunnen hun vraag of verhaal op één centraal punt kwijt en worden door de juiste persoon terugbericht.

Helder communiceren over werken aan de weg in Drenthe

U zult ze de afgelopen zomer zeker zijn tegengekomen op de rijkswegen in Drenthe: de gele omleidingsborden. En dan wist u het wel: vertraging, want hier wordt aan de weg gewerkt! Soms viel het mee en een andere keer stond u misschien een tijdje in de file. Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland probeert werkzaamheden aan de weg zoveel mogelijk in de rustige periodes te plannen; in de zomer dus. De website www.verkeer.drenthe.nl liet de afgelopen maanden dan ook een flinke lijst met geplande wegwerken zien! In onze provincie zijn in de zomermaanden (en worden momenteel nog!) werkzaamheden uitgevoerd op bijna alle rijkswegen: De A28 ,de A37, de N33 en de N34.

Een bekend beeld de afgelopen zomer. Wegwerkzaamheden, die soms tot lichte vertraging en soms tot files leidt.

Sneller klaar

Wegwerkzaamheden. Vooral in de zomer wordt u er als weggebruiker vaker mee geconfronteerd. Logisch, want vanwege het weer plant Rijkswaterstaat de meeste werkzaamheden in de zomermaanden. Zo lang het niet vriest kan er aan de weg worden gewerkt, is de stelregel. Bovendien is het in de vakantieperiode veel minder druk op de wegen en is er dus minder kans op file.

Nieuw

Sinds dit jaar heeft Rijkswaterstaat op landelijk niveau een aantal nieuwe middelen ingevoerd om zijn communicatie met u als weggebruiker over wegwerkzaamheden te verbeteren. Alle geplande werkzaamheden worden ver van te voren landelijk aangemeld bij het Traffic Information Centre (TIC), waarna bekeken wordt hoe groot de gevolgen zullen zijn en voor wie. Op grond daarvan wordt een communicatieplan opgesteld. Het plan voorziet erin tijdig met belanghebbenden contact op te nemen en overleg te plegen. Goed voorbeeld in Drenthe betrof het werk aan de A28 in juni van dit jaar bij Staphorst en Zuidwolde. Daar werd het industrieterrein Rogat tijdelijk onbereikbaar via de afslag De Wijk. Al in maart is toen een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd voor de bedrijven. In overleg is toen een aantal maatregelen getroffen en zijn omleidingsroutes vastgesteld.

Advertenties

Via persberichten en advertenties in regionale kranten heeft Rijkswaterstaat alle andere belanghebbenden op de hoogte gebracht. Nieuw is bijvoorbeeld dat er nu altijd een kaartje van de plaats en de omgeving wordt getoond, zodat u direct ziet waar het werk aan de weg plaats vindt en waar de omleidingsroutes langs lopen. Onder iedere advertentie wordt verwezen naar de website www.verkeer.drenthe.nl voor de meest actuele informatie.

Veilig en snel

De zomer loopt op zijn einde. Het zal niet lang meer duren of we krijgen weer te maken met de eerste nachtvorst. Dat betekent voor de werkers aan de weg dat de klus geklaard moet zijn. In september en oktober wordt er in Drenthe nog wel gewerkt aan de weg, bijvoorbeeld aan de A28 tussen Beilen en Assen en op de N33 op het gedeelte Rolde - Assen Zuid. Maar daarna liggen er weer vele kilometers nieuw asfalt waarop u zich als weggebruiker veilig en snel kunt verplaatsen. Dan bent u voor de komende maanden verschoond van die vervelende gele omleidingsborden. Tot het voorjaar van 2003

Verkeer & slecht weer

Slecht weer betekent extra goed opletten in het verkeer. Het zicht is vaak slecht en daarom moet je je ogen goed de kost geven. Naast een slechter zicht is het ook nog eens zo dat juist bij slecht weer meer mensen de auto pakken. Het is dus drukker op de weg. Nog een reden dus om extra alert te zijn. Omdat het najaar weer in de startblokken staat, volgt hieronder een aantal tips.

Zien en gezien worden

Bij nat weer is het vooral slecht zicht waar je als weggebruiker de meeste hinder van ondervindt. Bij regen en hagel trek je als fietser al gauw je capuchon verder over je hoofd. Je kunt niet goed om je heen kijken en niet vroeg genoeg reageren op naderend gevaar. Voor de automobilist geldt eigenlijk hetzelfde. Ruitenwissers die heen en weer zwaaien, het ijskrabben beperken tot een kijkgaatje; het kan levensgevaarlijk zijn. Zorg er dus voor dat je goed zicht hebt, maar vooral ook dat je zelf gezien wordt. Draag dus opvallende (regen)kleding op de fiets en zorg dat de verlichting in orde is. Gebruik in de auto de juiste lampen op het juiste moment.

Techniek

Bij 95 procent van de ongevallen speelt snelheid een rol. Als het regent of hagelt, neemt de remweg van de auto toe. Daarbij komt dat veel mensen bij water op de weg een gezonde angst hebben om te remmen waardoor de remweg extra lang wordt. Door verbeterde techniek in auto's wanen sommigen zich ook veiliger. Uit onderzoek blijkt dat weggebruikers zich juist door die technische verbeteringen van hun voertuigen roekelozer gaan gedragen. Zorg er daarom voor dat je bij slecht weer je snelheid aanpast en voldoende afstand houdt van je mede weggebruiker.

Actie tegen zwerfafval

Hondenpoep staat nog steeds met stip op één, maar zwerfafval is onbetwist een goede tweede in de top tien van ergernissen. Voor de Stichting Nederland Schoon reden om samen met overheden actie te ondernemen tegen de duizenden tonnen zwerfafval die jaarlijks langs de wegen worden gedropt.

Zwerfafval is niet alleen iedereen een doorn in het oog. Het klakkeloos uit de auto gooien van afval brengt ook nog eens medeweggebruikers in gevaar. Alleen al het opruimen van alle rommel langs de rijkswegen kost Rijkswaterstaat jaarlijks een slordige 2600 per kilometer. Dat is toch eigenlijk weggegooid belastingsgeld.

Enkele maanden geleden zijn onder meer in Drenthe borden geplaatst bij vervuilde plekken langs snelwegen, op- en afritten en parkeerplaatsen. U kent ze vast wel, de borden met teksten als: dit bekertje zwerft nog 90 jaar rond. In september zal de politie extra controleren en bij overtreding meteen een bekeuring uitschrijven.

De afgelopen maanden is op een aantal plekken regelmatig de hoeveelheid zwerfafval gemeten. De eerste harde cijfers over de resultaten lijken op succes te wijzen. Op vrijwel alle meetpunten is sprake van een daling van het aantal kilo's zwerfafval. Met name in Drenthe nam de hoeveelheid afval af.

Wilt u meer weten over de Stichting Nederland Schoon en haar campagnes tegen zwerfafval, surf dan naar www.nederlandschoon.nl.

De kantonnier: oren en ogen van waterstaat

Iedereen ziet ze regelmatig in hun felgekleurde auto's langs de weg. Bij de provincie Drenthe heten ze kantonniers, wie kent de term nog. Bij Rijkswaterstaat heten ze al 'inspecteur'. Misschien treffen we over tien of twintig jaar dit beroep in de Dikke van Dale aan als 'roadmanager'. Hun dagelijkse werkzaamheden zijn in de loop der tijd in ieder geval flink veranderd.

De kantonnier inspecteert wegen (en ook kanalen), rapporteert en begeleidt aannemers die aan de weg werken. Drenthe telt twintig kantonniers voor de 450 kilometer provinciale weg, 150 kilometer kanaal en ook vele kilometers fietspad. Voor de rijkswegen in Drenthe heeft Rijkswaterstaat zes inspecteurs in dienst en ook bij de gemeenten zijn veel ambtenaren elke dag bij de weg.

Wegbeheerder

Het werk van de kantonnier is in de loop van de jaren veranderd. Vroeger waren het vooral de klusjesmannen van de weg. Reparaties, bermen maaien, de reflectoren in de paaltjes schoonmaken enzovoorts. Vandaag de dag is de kantonnier meer een wegbeheerder. De fiets, de bezem en de schop zijn ingeruild voor een auto, een kantoortje en een computer. Reparaties aan de weg, het maaien van bermen, zout strooien bij gladheid, het gebeurt tegenwoordig allemaal door particuliere bedrijven.

Toezicht

Toch heeft de kantonnier hier nog steeds een belangrijke rol. Hij begeleidt de aannemer en de wegwerkers, maakt afspraken en houdt toezicht op het werk. Waar het gaat om afzettingen, omleidingen en veiligheid voor wegwerkers en het verkeer is de kantonnier de deskundige bij uitstek. Hij kent de Arbowet en andere regels op z'n duimpje. Ook daar let hij op dat de regels worden nageleefd. De kantonnier kan zelfs het werk stilleggen als dat om veiligheidsredenen nodig is.

Afgebakend

Een kanton is een afgebakend gebied. Een kantonnier is dus verantwoordelijk voor een stuk weg of meerdere wegen. De afdeling Wegen en Kanalen van de provincie heeft vier steunpunten in Drenthe: Rogat, Assen, Borger en Schoonebeek. Daar hebben de kantonniers een werkplaats, een opslagplaats en een kantoor.

In de opslagplaatsen ligt ook het zout voor de gladheidbestrijding. Hij houdt de situatie in de gaten en stuurt strooiploegen op pad als dat nodig is. Kantonniers zijn bij toerbeurt 24 uur per dag oproepbaar. Dat is niet alleen nodig voor de gladheidbestrijding, maar ook voor verkeersongelukken. De kantonnier zorgt ervoor dat de weg er zo snel mogelijk weer opgeruimd en veilig bij ligt.

Regelneef

De kantonnier is al lang niet meer de klusjesman, zoals ouderen hem misschien nog kennen. Hij is de 'manager van de road', de ogen en oren van de waterstaat en de regelneef, die meehelpt het verkeer veilig en soepel te laten verlopen.

De gemeente Hoogeveen heeft kapvergunningen verstrekt aan:
* A.H.M. Breider, Schuttevaer 79 te Hoogeveen, voor een berk.
* fam Koopman, Siberie 26, Stuifzand voor 2 essen.
* E. Schillemans, Kapteynlaan 29, Hoogeveen voor 5 berken.

van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Onherroepelijk bestemmingsplan WoonZorgComplex Pesse

Tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe van 11 juni 2002, kenmerk 6.1/2002001786, inzake goedkeuring van het bestemmingsplan WoonZorgComplex Pesse is geen beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State ingesteld. Het bestemmingsplan "WoonZorgComplex Pesse" is hiermee onherroepelijk.

Het plangebied betreft de locatie aan de zuidzijde van het dorp Pesse en ligt ten oosten van de Dorpsstraat en ten zuiden van de openbare basisschool De Posthoorn.

Het bestemmingsplan voorziet in de realisering van een woonzorgcomplex met 30 seniorenwoningen.

Het bestemmingsplan ligt met ingang van 12 september 2002 voor een ieder op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Koopzondagen 2003

Op grond van artikel 96 van onze Algemene plaatselijke verordening mogen winkels maximaal acht zondagen per kalenderjaar de deuren voor het publiek openen. Graag willen wij de acht data voor het kalenderjaar 2003 vastleggen. Wij stellen ondernemers in de gelegenheid om tot 15 oktober 2002 hun voorkeuren voor acht data van koopzondagen in 2003 schriftelijk of per e-mail (e.a.dam@hoogeveen.nl) aan ons door te geven. Deze data kunnen ook zijn feestdagen die gelijkstaan aan een zondag zoals tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en tweede kerstdag. Na 15 oktober 2002 zullen wij de binnengekomen reacties meenemen in een voorstel tot vaststelling van de koopzondagdata voor 2003.

Wij vernemen graag van de ondernemingen gevestigd aan de Griendtsveenweg en Groenewegenstraat of gezamenlijke zondagopenstelling met winkels in het centrumgebied of met winkels in het buitengebied de voorkeur heeft. In het centrumgebied vallen winkels aan en binnen de ring Industrieweg - Kanaalweg - Het Haagje - Schutstraat - Griendtsveenweg - Rembrandtstraat - Van Limburg Stirumstraat.

Ter informatie geven wij u hierbij de vastgestelde data van koopzondagen voor 2002, zowel voor het centrumgebied als voor het buitengebied. Winkels gelegen in het centrumgebied mogen in 2002 de deuren openen voor het publiek op 10 maart, 1 april (2e Paasdag), 14 april, 28 april, 9 mei (Hemelvaartsdag), 20 mei (2e Pinksterdag), 15 december en 26 december (2e kerstdag). Winkels gelegen in het buitengebied mogen in 2002 de deuren openen voor het publiek op 10 maart, 1 april (2e Paasdag), 9 mei (Hemelvaartsdag), 20 mei (2e Pinksterdag), 13 oktober, 10 november, 8 december en 15 december.

Voor nadere informatie over de inspraakprocedure tot vaststelling van de data van koopzondagen kunt u contact opnemen met mevrouw Dam (tel. 291 244).

Parkeerverbod vrachtauto's Buitenvaart I

besloten om

op een gedeelte van het bedrijventerrein Buitenvaart I te Hollandscheveld een algemeen parkeerverbod en voor het gehele terrein een parkeerverbod voor vrachtauto's in te stellen.

(tel. 291646).

Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van een vrijstellingsbepaling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen Wolfsbos en Stadscentrum vrijstelling te verlenen aan:

* R.M.Bomhof, voor het verbouwen van de woning aan de Koekoekslaan 45 te Hoogeveen;

* Woonconcept Projectontwikkeling B.V. bouwen van een appartementengebouw met commerciële ruimten.

De bouwplannen liggen met ingang van 12 september 2002 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kan een ieder, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk zijn bedenkingen naar voren brengen tegen het verlenen van de vrijstellingen van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.

Ruimtelijke Ordening vrijstellingen te verlenen van de geldende bestemmingsplannen Stadscentrum, Trasselt en Landelijk Gebied III

ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* K. Doorten, voor het bouwen van een tuinhuisje Hoogeveenseweg 2 te Tiendeveen;

* A.J. van den Wollenberg voor het uitbreiden van een woning aan De Strekel 3 te Hoogeveen;

* H. Meppelink, een wijziging van het bouwplan voor het uitbreiden van de aanbouw bij een woning waarvoor reeds een bouwvergunning is verleend.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 12 september 2002 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zijn/haar zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan Landelijk Gebied ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* F.B.Seinen, voor het bouwen van een woning en garage ter vervanging van bestaande woning aan het Hollandscheveldse Opgaande 38 te Hollandscheveld.

De bouwaanvraag ligt met ingang van 12 september 2002 gedurende vier

Ingekomen bouwaanvragen, bouwmeldingen en sloopaanvragen

Bouwaanvragen:

* Drentse-Overijsselse Coöperatie Kaas, bouwen van een poederfabriek, Mr Cramerweg, Buitenvaart II (noordelijk blok)
* Hindriksen J.G.B., uitbreiden van een woning, Het Lage Holt 33
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), bouwen van een urnenmuur, Boerdijk (begraafplaats), Nieuwlande

* Gelen F.H., bouwen van een garage/schuur, Kraaiheidestraat 22, Hollandscheveld

* Lottum van J.W., uitbreiden van een woning, Hoogeveenseweg 50, Pesse

* Nijmeijer J., bouwen van een hobbykas, Molenweg 37A, Tiendeveen
* Motz S.H., bouwen van een serre, Langewijk 16, Elim
Bouwmeldingen:

* Vries de K., plaatsen van een dakkapel op de woning, De Tippe 5, Fluitenberg

* Hut W., bouwen van een bijkeuken, De Drift 9
* Koster H., bouwen van een schuurtje, Albert Steenbergenstraat 16
* Ballast R.M., bouwen van een tuinhuisje, Parelgras 5
* Hooge F., bouwen van een tuinhuisje, De Bolster 2, Hollandscheveld
Sloopaanvragen:

* Middel W.P.H.J., gedeeltelijk slopen van asbesthoudend dak, Schutwijk 100, Elim

Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24.

Verleende bouw- en sloopvergunningen

Bouwvergunningen:

* Bouwbedrijf Fieko, gedeeltelijk veranderen en vernieuwen van de aanbouw van een woning, Rieghoogtendijk 82, Hollandscheveld
* BouwCenter Bakker, verbouwen van een bedrijfshal tot winkelpand, Kanaalweg 2

* Weide van der A., uitbreiden van een woning, Bennerwijk 115, Elim
* Wolthers N.T., uitbreiden van een woning, Dravik 14
Sloopvergunningen:

* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), slopen van een kantine en semi-permanentgedeelte kleedgebouw, buitenberging en kaartverkoop, Molenweg 4, Tiendeveen

* Proper D.W., slopen van dakbeschotplaten, De Marke 45, Pesse
* Middel W.P.H.J., gedeeltelijk slopen van asbesthoudend dak, Schutwijk 100, Elim

Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen.