Burgerbelangen vraagt OM Maastricht oordeel over dood door schuld
BREDA, 20020911 -- Naar aanleiding van de berichtgeving in De Limburger dat een vijftienjarige jongen uit Maastricht zaterdag jl. in de goederenlift van een supermarkt in het Carrécomplex aan de Tongerseweg doodgedrukt door een gekantelde container, vraagt de Aktiegroep Burgerbelangen aan de hoofdofficier mr. J. Van Eck of hij ook van oordeel is dat hier sprake is van dood door schuld.
Hoofdofficier van Justitie
Arrondissementsparket Maastricht
Postbus 1987
6201 BZ Maastricht
AANTEKENEN
Ref. HJZ - OM.AM/Edah
Onderwerp: oordeel inzake dood door schuld van een 15-jarige scholier
Breda, 11 september 2002
Zeer geachte heer Van Eck,
Als woordvoerder van de Aktiegroep Burgerbelangen, een groep die zich tot stelt misstanden in de Nederlandse samenleving te bestrijden, wend ik mij tot U met het volgende:
Hierbij vestig ik Uw aandacht op de onderstaande berichtgeving in het Limburgs Dagblad van maandag 9 september jl.:
Maastricht - Een vijftienjarige jongen uit Maastricht is zaterdagmorgen in de goederenlift van een supermarkt in het Carrécomplex aan de Tongerseweg doodgedrukt door een gekantelde container. Hij was samen met een zestienjarige jongen uit Riemst bezig de container met de lift, een soort open kooi, naar beneden te brengen. De container kwam in aanraking met een drempel op de begane grond en kantelde, waardoor de jongen uit Maastricht klem kwam te zitten. Doordat de container tegen de deur klemde, ging die niet meer open. Toen de brandweer na ruim een kwartier de weg voor het ambulancepersoneel had vrijgemaakt, bleek de jongen al te zijn overleden. De jongen uit Riemst bleef ongedeerd, maar verkeert in shock. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Maastricht. (Einde berichtgeving)
Ter zake wend ik mij tot U met de vraag of naar Uw mening hier sprake is van dood door schuld?
Naar aanleiding van het voorafgaande, heb ik mij dinsdag jl. telefonisch in verbinding gesteld met de bedrijfsleider van het desbetreffende Edah-filiaal aan de Tongerseweg te Maastricht. Op mijn vraag of het slachtoffer een scholier was, kreeg ik een bevestigend antwoord. Voor verdere informatie werd ondergetekende doorverwezen naar de Laurus-Directie 's-Hertogenbosch. In een telefoongesprek met het hoofd P.R. van het Laurens-supermarktketen, mevrouw X. Dijkema, heeft ondergetekende op verzoek haar toegezegd een afschrift van deze brief aan de voorzitter van het Hoofdbestuur, dhr. J.G. Bruijniks , (per e-mail) te doen toekomen.
Ter ondersteuning van mijn aan U gevraagd oordeel, vestig ik Uw indringende aandacht op de afgifte van veiligheidssignalen voor liften. Ter zake citeer ik uit het vakblad " Liftinstituut Mededeling 272 " september 2001 van het Liftinstituut te Amsterdam, met betrekking tot aanpassing van veiligheidseisen van liften:
Nieuwe aanpak veiligheidskeuringen
Het Liftinstituut voert in nauw overleg met onderhoudsfirma's een nieuwe planwijze voor de periodieke liftkeuringen in. Alle lifteigenaren in Nederland zijn hierover in augustus (2001) geïnformeerd door een brief van het Liftinstituut. Vele duizenden eigenaren van één of meerdere installaties reageerden gelukkig vrijwel uitsluitend positief op de voorgestelde werkwijze. Het Liftinstituut bewaakt daarbij de geldigheidsduur van het afgegeven certificaat voor een liftinstallatie en neemt, voor het moment dat dit dreigt te verlopen, het initiatief om een nieuwe keuring in te plannen.
Een inspecteur krijgt de keuring toegewezen in zijn agenda en vervolgens worden eigenaar en onderhoudsfirma van deze voorgenomen keuring op de hoogte gebracht. In de driehoek liftinstallatie - liftinspecteur en onderhoudsmonteur is in veel gevallen de liftinstallatie namelijk de minst kritische factor (veel installaties zijn immers vrijwel permanent beschikbaar voor een keuring), terwijl juist die liftinstallatie vroeger de basis vormde voor de planning. In de voorziene capaciteitplanning wordt globaal een inventarisatie gemaakt van het aantal keuringen dat met een bepaalde onderhoudsfirma in een gedefinieerde regio per periode moet worden uitgevoerd.
Vervolgens roosteren het Liftinstituut en de onderhoudsfirma in overleg gezamenlijk de benodigde capaciteit in. De inspecteur van het Liftinstituut en de toegewezen monteur van de liftfirma maken kort voor de ingeroosterde dagen een selectie uit de uit te voeren keuringen, waarbij een tijdige uitvoering van de keuring vanzelfsprekend het belangrijkste criterium is. Als klanten in hun reactie op onze mailing van augustus jl. hebben aangegeven dat zij prijsstellen op maatwerkoplossingen, nemen wij zo snel mogelijk contact met hen op en geven wij graag gehoor aan hun specifieke wensen. (Einde citaten) auteur, assistent manager operations van het Liftinstituut te Amsterdam, ing. J.C.G. Jooren.
Met nog meer nadruk vestig ik Uw aandacht op de onderstaande berichtgeving in het Limburgs Dagblad van dinsdag 10 september jl.:
Al eerder doden in goederenlift
Maastricht - De jongen die afgelopen zaterdag bij een Edah in Maastricht door een container tegen het plafond van een lift is doodgedrukt, is niet de eerste die in Limburg een dergelijk ongeval overkomt. In 1998 is er in Roermond ook een jongen in een lift vermorzeld. In beide gevallen stonden de slachtoffers in een lift uit de jaren zestig, die geen kooideur maar alleen een schachtdeur heeft. Hierdoor kan een container aan een etage blijven haken en al kantelend het slachtoffer dooddrukken.
,,De meeste liften worden pas vervangen als ze niet meer werken,'' vertelt J. van Lindenberg van het Liftinstituut in Amsterdam. Het Liftinstituut keurt liften en adviseert liftgebruikers en beheerders. ,,We waarschuwen altijd dat beheerders liften zonder kooideuren beter kunnen vervangen door nieuwe liften, die wel voorzien zijn van een kooideur,'' zegt Van Lindenberg. Toen de jongen in Roermond oudpapier ophaalde bij de ABN-Amro en werd doodgedrukt, was dit advies al in van kracht. Volgens Van Lindenberg zijn er Europese aanbevelingen die deze situaties kunnen voorkomen. Hierin staat dat deuren in de liftkooi nodig zijn. Die aanbevelingen kunnen echter niet dwingend opgelegd worden.
In Nederland zijn er sinds 1960 dertien mensen vermorzeld door een kantelende container in de lift. Toch vervangen niet alle beheerders hun liften. In Limburg zijn er 915 van deze ouderwetse liften. Ze kunnen gebruikt worden als ze aan de veiligheidseisen voldoen. Ook is het de bedoeling dat een lift op correcte wijze wordt gebruikt. ,,In liften waarin zowel personen als goederen worden vervoerd, plakken wij altijd een groene sticker. Hierop staat dat de gebruiker niet achter, maar naast een container moet staan. Helaas worden die stickers er meestal na twee weken door gebruikers afgehaald.'' (Einde berichtgeving)
Gezien de betrokkenheid van jeugdigen in deze zaak, zal het U niet verbazen dat ik een afschrift van deze brief ook onder de aandacht breng van de directeur van de Raad voor Kinderbescherming vestiging Directie-Zuid, mr. J.B.E.M. van Gent.
Ter zake zal ik mij tevens ook wenden tot de verantwoordelijke bewindspersoon, de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Geus en hem met klem verzoeken het daarheen te leiden de naleving van de veiligheidseisen ter zake te bevorderen.
Afsluitend, verwijs ik ter zake naar de brieven aan mijn aktiegroep van resp. de toenmalige minister van Justitie, de huidige minister van Staat, mr. F. Korthals Altes, aan mijn aktiegroep d.d. 26 mei 1986 met het kenmerk: Staats- en Strafrecht Nr. 633/286 (Zie bijlage: 1), alsook van de toenmalige WVS-minister, Mw. H. d' Ancona, d.d. 4 maart 1992 met het kenmerk: 922022 BB, en de daarbij behorende bijlage: het knipsel: 'Actiegroep Burgerbelangen op de bres - ' Gevecht tegen het onrecht ' in de Provinciale Zeeuwse Courant d.d. 18 februari 1992. (Zie bijlage 2)
Een afschrift van deze brief stuur ik U per e-mail, alsook aan de directeur Raad voor de Kinderbescherming vestiging Directie-Zuid, mr. J.B.E.M. van Gent, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mr. A.J. de Geus - Voorzitter van de Hoofddirectie Laurus-Nederland, dhr. J.G. Bruijniks, Redactie van het vakblad " Liftinstituut Mededeling " van het Liftinstituut te Amsterdam t.a.v. ing. J.H. van Lindenberg en de voorzitters en leden van de Vaste Kamercie. voor Justitie- en Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Met bijzondere belangstelling Uw oordeel tegemoet ziend, teken ik met vriendelijke groet en hoogachting,
bijlage: 2
Tom Dinnesen
woordvoerder van de
Aktiegroep Burgerbelangen
Tel 06 - 148 93 251
E-mail: bbelang@xs4all.nl
Postbus 4683 4803 ER Breda
Ingezonden persbericht