Centrum voor Kennis Communicatie (BR>
Tweedaagse cursus
Modern klachtenmanagement
11 & 18 september 2002, het Triavium te Nijmegen
---
* Een klacht is een kans: een nieuwe klant werven is vijf maal zo
duur als een bestaande koesteren. Het afhandelen van een klacht
kan als herstel van service tegenover de bestaande klant beschouwd
worden en is dus zeer lonend.
* De afhandeling van klachten moet echter wel gestroomlijnd worden.
Dit is mogelijk door middel van klachtenmanagement.
Klachtenmanagement zorgt voor een eenduidige gestructureerde
klachtenafhandeling en klantenbehandeling en voorkomt ad hoc
klachtenafhandelingen met verschillend serviceniveaus.
* Uitkomst eerste klachtenonderzoek in Nederland: Veel medewerkers
zijn niet getraind in klachtenafhandeling, worden gehinderd door
onduidelijke afspraken en bureaucratie en weten soms zelfs te
weinig van de eigen producten en diensten om klachten op een
adequate wijze af te handelen.
* Tijdens deze cursus krijgt de deelnemer de technieken,
instrumenten en vaardigheden aangereikt om zelf binnen de eigen
organisatie een systeem voor klachtenmanagement te ontwikkelen en
te implementeren.
Uw docent:
Drs. H.G. Pol
Excence Consulting &
Auteur van 'Effectief Klachtenmanagement'
---
Een klacht is een kans
Het gegeven is bekend: een nieuwe klant werven is vijf maal zo duur
als een bestaande koesteren. Ook het feit dat een klant, die
ontevreden is over een product, niet snel meer terugkomt en maar
liefst 22 anderen over deze negatieve ervaring inlicht, mag als bekend
ondersteld worden. De conclusie zou dus getrokken mogen worden dat een
klacht eerder beschouwd mag worden als een kans dan een bedreiging.
De praktijk leert echter dat het Nederlandse bedrijfsleven hier geen
lering uit heeft getrokken. Zo presenteerde TMI onlangs de uitkomst
van het eerste klachtenonderzoek in Nederland. Uit het onderzoek komen
enkele interessante gegevens naar voren: zo prefereren zes van de tien
klagers persoonlijk contact en 93 procent van de klagers verwacht
binnen een week een oplossing voor een telefonische klacht tegenover
53 procent voor een schriftelijke klacht.
Serviceherstel is geen kostenpost, maar een investering
In hetzelfde onderzoek is ook gekeken naar hoe medewerkers de
klachtenafhandeling van het eigen bedrijf ervaren. De resultaten
hiervan zijn zowel opmerkelijk als zorgwekkend. Niet alleen worden de
medewerkers bij de klachtenafhandeling belemmerd door bureaucratie en
een tekort aan bevoegdheden, ook blijken zij nog eens gebrekkig
getraind te zijn in het omgaan met klachten en is het zelfs zo dat 30
procent te weinig weet van de eigen producten en diensten om klachten
op een adequate wijze af te handelen. En dit terwijl 75% van diezelfde
medewerkers aangeeft dat de toekomst van de eigen organisatie afhangt
van tevreden klanten.
Hier ligt dus een taak, die door het management van een bedrijf
opgepakt dient te worden. De afhandeling van klachten dient
systematisch en gestructureerd geïntegreerd te worden in de
bedrijfsorganisatie. Via klachtenmanagement kan het hele bedrijf ervan
doordrongen worden dat een klacht in meerdere opzichten een kans is om
de kwaliteit en klantgerichtheid van het bedrijf te vergroten. Als
klachten correct afgehandeld worden, vergroot dat de tevredenheid van
de klanten en kan het klanten voor het leven opleveren. Bovendien kan
het positieve mond tot mond reclame opleveren. Een gestructureerde
klachtenafhandeling levert verder een schat aan marktinformatie op en
kan daarmee de kosten van duur marktonderzoek besparen. Tot slot
blijkt de klant een perfecte benchmark voor een organisatie. Uit de
signalen van ontevredenheid kan exact worden afgeleid waar het
functioneren van de organisatie verbeterd kan worden.
Praktijkgericht en interactief
Vanuit deze optiek heeft het Centrum voor Kennis Communicatie een
cursus 'Modern Klachtenmanagement' ontwikkeld. De cursus heeft een
praktijkgerichte opzet en biedt deelnemers de gelegenheid tot
interactie met de docent en elkaar. Uw docent is Drs. Harald G. Pol,
werkzaam bij Excence Consulting te Amersfoort en auteur van het boek
'Effectief klachtenmanagement (als instrument voor verbetering van
kwaliteit en klantgerichtheid)' (Samsom 1999). Alle deelnemers van de
cursus ontvangen dit op het onderwerp toegesneden boekwerk.
Tijdens de cursus krijgt de deelnemer de technieken, instrumenten en
vaardigheden aangereikt om zelf binnen de eigen organisatie een
systeem voor klachtenmanagement te ontwikkelen en te implementeren.
Als eerste vereiste voor een goed werkend klachtenmanagement geldt de
erkenning op managementniveau dat klachtenmanagement uitermate
geschikt is als instrument voor verbetering van kwaliteit en
klantgerichtheid. Als dat besef er is dan is het zaak om alle
medewerkers van ditzelfde besef te doordringen. Daarom wordt er
tijdens de cursus de nodige aandacht besteed aan de begeleiding, het
overtuigen en de communicatie met medewerkers op het gebied van
klachtenafhandeling. De inzet van een rollenspel tijdens de cursus,
waarbij de cursisten als leidinggevende acteurs moeten aansturen, die
de rol van klagende klant en aan te sturen medewerker op zich nemen,
voegt nog eens een extra praktische dimensie aan de cursus toe.
Tijdens de cursus komen aan bod:
* klachtenerkenning en klachtenherkenning
* het klantgesprek
* organisatie van klachtenmanagement
* praktijkgerichte cases en opdrachten
* communicatie inzake klachtenmanagement
* actief luisteren naar signalen van de klant
* doorvoeren van verbeteringen
* realistische klant-medewerker-leidinggevende interactietraining
* de verbetercyclus: zes stappen om van klacht een kans te maken
* klachtenafhandeling persoonlijk en geautomatiseerd (software en
Customer Relationship Management (CRM)-systemen).
Doelgroep
De cursus is bestemd voor managers die verantwoordelijk zijn voor de
afhandeling van klachten. Dit kunnen lijnmanagers zijn van frontoffice
afdelingen, maar ook managers in een staffunctie gericht op kwaliteit
en klantgerichtheid. De cursus is dus met name interessant voor:
* Customer care managers
* Kwaliteitsmanagers
* Klachtencoördinators
* Projectleiders
* P&O managers
* PR- en marketingmanagers
* Alle leidinggevenden die in hun functie met klachtenmanagement te
maken hebben
---
Programma dag 1
9.00 Ontvangst deelnemers
9.30 Opening, kennismaking en uitleg programma
* Welke ervaringen en vragen hebben de deelnemers?
* Wat zijn de leerdoelen van het programma?
* Welke opzet en werkwijze wordt gehanteerd?
9.45 Inleiding kwaliteit en klantgerichtheid
* Waarom zijn kwaliteit en klantgerichtheid belangrijk?
* Wat verstaan we onder kwaliteit en klantgerichtheid?
De belemmeringen van klantgerichtheid
* Wat belemmert organisaties en individuen om continu klantgericht
te zijn?
11.15 Het belang van klachtenmanagement
* Klachtenmanagement als marketinginstrument
* Klachtenmanagement als kwaliteitsinstrument
Herkenning van klachten
* Naar een heldere, eenduidige definitie van een klacht
* Welke klantsignalen vallen onder de definitie
12.45 Lunchpauze
14.00 Praktijkcase
Organisatie van klachtenmanagement
* Doelstelling van klachtenmanagement
* Structuur (taken en verantwoordelijkheden)
* Cultuur
* Stijl van leidinggeven
* Vaardigheden
* Processen en procedures
* Systemen
15.30 Koffie-/theepauze
15.45 Vervolg praktijkcase
17.15 Sandwichbreak
18.00 De Verbetercyclus
In zes stappen van klacht naar verbetervoorstel:
* Stap 1: Verzamelen van informatie
* Stap 2: Registreren
* Stap 3: Ordenen
* Stap 4: Beoordelen
* Stap 5: Vaststellen en analyseren oorzaken
* Stap 6: Verbeteren
19.15 Einde dag 1
---
Programma dag 2
9.00 Ontvangst
9.15 Inleiding communicatie rond klachtenmanagement
Het gesprek met de klant
* Verschillende typen klagers
* Do's en don'ts in een gesprekssituatie met een externe klant
10.30 Praktijksimulatie "Help, een klagende klant."
Met hulp van acteurs wordt een tweetal praktijksimulaties van klagende
klanten nagespeeld. De deelnemers mogen het gesprek met de klant
regisseren
12.15 Klachtenafhandeling via Internet
* Wat kan wel en wat kan niet via internet?
* De voor- en nadelen van klachtenmanagement via internet
12.45 Lunchpauze
14.00 "Hoe vertel ik het mijn collega?"
* Interne communicatie en klantgerichtheid
* Do's en don'ts in een gesprekssituatie met een interne klant of
collega
15.30 Koffie-/theepauze
15.45 Samen werken aan klachtenmanagement
* De klant-leverancier-keten
* Naar een concreet, toepasbaar stappenplan voor klachtenmanagement
binnen de eigen organisatie
16.45 Afsluiting en evaluatie van de cursus
17.15 Einde cursus en uitnodiging voor een borrel
---
Over de docent
Harald Pol (1964) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit
Groningen. Na zijn studie werkte hij ruim tien jaar als
organisatie-adviseur, commercieel manager en projectmanager voor
meerdere dienstverlenende organisaties. Harald Pol was in 1997
betrokken bij de oprichting van Quest Onderzoek en Advies, een
onderzoeksbureau gespecialiseerd in klanten- en
medewerkerstevredenheidsonderzoek. Vanaf 2000 is hij werkzaam voor
Excence Consulting, een marketing- en organisatie-adviesbureau dat
zich voornamelijk richt op de ontwikkeling en implementatie van
kwaliteits- en klantgerichtheidsprogramma's. In de afgelopen jaren
heeft Excence vele bedrijven geholpen bij het verbeteren van de
kwaliteit en klantgerichtheid van dienstverlening, o.a. door de
invoering van effectief klachtenmanagement. Harald Pol is auteur van
het boek "Effectief klachtenmanagement als instrument voor verbetering
van kwaliteit en klantgerichtheid" (Samsom 1999) en tal van
publicaties op het gebied van kwaliteit en klantgerichtheid. Iedere
deelnemer ontvangt dit boek
Datum en plaats
11 & 18 september 2002, het Triavium te Nijmegen
Aanmelden
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons een bewijs
van inschrijving en een routebeschrijving. Heeft u vijf werkdagen voor
aanvang van de cursus nog niets van ons ontvangen neemt u dan even
contact met ons op (040 - 212 94 99)
Kosten
De kosten voor deelname aan deze cursus bedragen EUR. 1295,-(excl.
BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en
uitgebreide cursusdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Indien u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega deel laten
nemen, mits deze in het bezit is van uw inschrijving.
Indien u uw inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met
de volgende regelingen. U kunt tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus annuleren. Annulering dient
per aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken
voor de datum van plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus, berekenen
wij u EUR. 50,- exclusief BTW aan administratiekosten. Bij latere
annulering bent u echter het volledige cursusgeld verschuldigd. De
documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.