Gemeente Nuth


Begroting 2003 gemeente Nuth

Het college van burgemeester en wethouders wil de gemeente Nuth nadrukkelijker positioneren. Hierbij staat het behoud en de verbetering van het woon- en leefklimaat centraal. De meerjarenbegroting 2003-2006 vormt de balans tussen het behouden en het verbeteren van het goede van Nuth en de uitgaven die daarvoor structureel nodig zijn. Uitgangspunt bij het samenstellen van de begroting was onder andere het in evenwicht brengen van de inkomsten en de uitgaven van de gemeente Nuth. De Provincie heeft de gemeente Nuth in het afgelopen begrotingsjaar op de vingers getikt, omdat het huishoudboekje van de gemeente niet in evenwicht was. De gemeente Nuth kwam hierdoor onder preventief toezicht van de Provincie te staan. Een belangrijk uitgangspunt bij het samenstellen van de begroting was dan ook om dit huishoudboekje voor de komende jaren sluitend te krijgen. Een gezonde begroting vormt immers een basisvoorwaarde voor een zelfstandige gemeente Nuth.

Beheren en ontwikkelen met visie
De gemeente Nuth wil een gemeente zijn die op een goede manier de belangen van haar burgers behartigt. Dit doe je door de burgers duidelijk te laten zien wat er met de inkomsten en uitgaven gebeurt. We willen vooral werken aan een leefbare gemeente met een economisch goed draaiend hart. Om de economische belangen binnen het karakter van deze gemeente te versterken, moet je vooruit kijken. Immers regeren is vooruitzien. Dit vereist een pro-actieve houding. Met deze houding wil de gemeente de belangen van de burgers veiligstellen. Gaan voor de kansen en de ogen niet sluiten voor de risicos. Daarbij maakt de gemeente heldere keuzes. De begroting gaat uit van een gezonde mix tussen het behouden en verbeteren van het goede en het eigene van elke kern. En daarnaast willen we ook nadrukkelijker gaan voor de kansen die bij ons passen.

Waardevolle keuzes
Hoe ziet het beleid er in de praktijk uit. Speerpunten uit dit nieuwe beleid zijn:

* Het bewust omgaan met aan en verkoop van stukken grond met andere woorden een actieve grondpolitiek om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken.

* Een actief economisch acquisitiebeleid gericht op het aantrekken van die bedrijven die passen bij het gewenste profiel van Nuth.
* Een actief relatiebeheer gericht op behoud en ontwikkeling van de bestaande bedrijvigheid in onze gemeente.

* Een actief planontwikkelingsbeleid op geselecteerde locaties.
Willen wij het onderhouds- en voorzieningenniveau in de diverse kernen op een hoger peil brengen dan zullen wij dit ook moeten doorberekenen aan onze burgers. Om het huishoudboekje van de gemeente Nuth sluitend te krijgen zal de onroerende zaakbelasting aanzienlijk stijgen. Het OZB-tarief van woningen zal stijgen van 3,87 naar 4,97 per eenheid. Afhankelijk van de waarde van de eigen woning betekent dit een stijging van de gemeentelijke lasten van ongeveer 16%. Indien wij het OZB-tarief voor 2003 vergelijken met de tarieven van omliggende gemeenten, dan is deze stijging te verantwoorden.

Tijdpad begroting
De begroting wordt op 10 september aan de gemeenteraad aangeboden. Op 16 september vindt de technische bespreking in de commissie Financiën plaats. Op 7 oktober geven de fracties schriftelijk de algemene beschouwing. Op 1 november zal het college daarop schriftelijk antwoorden en zo nodig aanvullende voorstellen doen. Tijdens de raadsvergadering van 12 november volgt dan de behandeling in tweede termijn en de vaststelling van de meerjarenbegroting.