VSNU-persbericht
Datum: 5 september 2002
Opleidingen onder druk, maar kwaliteit in orde.
Kwaliteit universitaire opleidingen Informatica is redelijk
goed tot goed, voedende rol komt minder uit de verf.
Op donderdag 5 september zal tijdens het ICT-Kenniscongres in
het Nederlandscongerscentrum in Den Haag het visitatierapport
van de Nederlandse universitaire opleidingen (Technische)
Informatica aangeboden worden door de voorzitter van de
visitatiecommissie, de heer Prof. Dr. Gregor Engels aan de
voorzitter van de VSNU, mr. Ed d'Hondt.
De visitatiecommissie heeft geconstateerd dat de kwaliteit van
de opleidingen in het algemeen redelijk goed tot goed is. Dit
ondanks het feit dat de opleidingen de afgelopen jaren onder
aanzienlijke druk hebben gestaan. Voorbeelden van deze druk
zijn de steeds grotere aantallen studenten die op de
opleidingen afkomen terwijl de financiering daarbij
achterblijft, de snelle ontwikkelingen in het vakgebied die
regelmatige aanpassing van de inhoud van het curriculum nodig
maken, en de concurrentiekracht van de markt waardoor soms
vacatures in de wetenschappelijke staf te lang openstaan.
Tegelijkertijd heeft het vakgebied zich weten te ontwikkelen
tot een relatief zelfstandig vakgebied binnen de
universiteiten en het wordt tijd dat de Informatica binnen de
universiteit een grotere zelfstandigheid toekomt. Op die wijze
zal de discipline beter in staat zijn om haar belangrijke,
'voedende' rol ten opzichte van verwante disciplines als
Kunstmatige Intelligentie en Informatiekunde optimaal te
vervullen.
Het beeld dat studenten hebben die aan de opleiding beginnen,
komt vaak niet overeen met de werkelijkheid. . Zo bevat de
opleiding bv. een aanzienlijke component wiskunde.
Deze situatie drukt het rendement van de opleidingen. De
uitval zou minder kunnen worden als bijvoorbeeld op het VWO de
leerlingen al in aanraking zouden komen met Informatica als
volwaardig vak. Wellicht zouden er dan minder studenten kiezen
voor de opleiding (Technische) Informatica, maar de studenten
die wel instromen, zullen naar verwachting een hoger rendement
opleveren.
De commissie roept de opleidingen op om bij de inhoud van het
vak vooral ook aandacht te besteden aan evolutie van bestaande
complexe systemen en niet uitsluitend aan de creatie van
nieuwe systemen. De praktijk van alledag leert nl. dat
aspecten als aanpassing, onderhoud en beveiliging relatief
vaker voorkomen dan de introductie van geheel nieuwe zaken.
Tenslotte meent de commissie dat verschillende opleidingen de
komende jaren meer werk moeten maken van de interne
kwaliteitszorg.
VSNU