10-9-2002
Honda Accord in hoger, sportiever segment
Op 10 september onthult Honda de Europese versie van haar volledig
nieuwe Accord, waarmee sterk wordt ingezet in het hogere segment van
de sportsedan.
Naast opvallende vormgeving, krachtige DOHC i-VTEC motorisering en een
stugger, communicatiever onderstel wordt de nieuweling gekenmerkt door
een ruimer interieur, verbeterde veiligheidsvoorzieningen, meer
raffinement, een voortreffelijke afwerkingskwaliteit en een gunstig
brandstofverbruik.
Er is keuze uit twee motoren. De 155 pk (114 kW) sterke tweelitermotor
levert een maximumkoppel van 190 Nm bij 4500 tpm en is leverbaar in
combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een
vijftraps automatische transmissie met sequentiële sportschakeling. De
2,4-liter krachtbron is goed voor een motorvermogen van 190 pk (140
kW) bij 6800 tpm en een koppel van 220 Nm bij 4500 tpm. Laatstgenoemde
motor is eveneens leverbaar in combinatie met dezelfde vijftraps
automatische transmissie als ook met een handgeschakelde
zesversnellingsbak. Beide motoren voldoen aan de EU2005 norm.
Opvallend design
In een marktsegment dat bekend staat om behoudend vormgegeven modellen
geeft de Accord met een opvallend en stijlvol design direct blijk van
individualiteit. De harmonieuze proporties worden mede bepaald door
het sterk gebogen ruitoppervlak en de recht aflopende achterzijde voor
betere aërodynamische eigenschappen. De gunstige stroomlijn resulteert
in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26, waarmee deze nieuwe Honda
zich in het D-segment met de allerbeste kan meten. Hoewel de wielbasis
van de nieuwe Accord onveranderd is gebleven, is de auto qua
afmetingen gegroeid, waardoor ook de interieurruimte is toegenomen.
Omvangrijke uitrusting
Op de uitgebreide lijst van uitrustingsdetails staan onder meer
(afhankelijk van uitrustingsniveau) ruitenwissers met regensensor, een
nieuw dvd satellietnavigatiesysteem met touch screen bediening en
airconditioning met gescheiden klimaatregeling voor bestuurder en
voorpassagier. Standaard is een radio/ cd combinatie en naast voor- en
zij-airbags ook zogenaamde gordijnairbags voor een betere bescherming
in geval van een aanrijding in de flank.
Onder de aërodynamische carrosserie gaat een onderstel schuil dat in
Europa werd ontwikkeld en dat een hoge koersvastheid biedt. Hiervoor
wordt gebruik gemaakt van Hondas beproefde voor- en
achterwielophanging met dubbele draagarmen en vijfpunts
achterasconstructie die op belangrijke punten wijzigingen hebben
ondergaan.
De effectiviteit van het onderstel wordt nog vergroot door de hogere
dynamische stijfheid van de carrosserie. De modellen met 2,4-liter
krachtbron zijn bovendien uitgerust met een
stabiliteitscontrolesysteem (Vehicle Stability Assist), terwijl alle
modellen standaard zijn voorzien van ABS, EBD en remassistent.
De Accord-sedan die in Europa op de markt komt, wordt in Japan geproduceerd en komt in grote mate overeen met de versie die in het thuisland wordt verkocht. In Amerika wordt een afwijkend model van de Accord-sedan gebouwd, met andere afmetingen en uitrustingsdetails die specifiek zijn afgestemd op de Amerikaanse markt.
Verkoopstart in 2003
De Europese Accord maakt eind september zijn publieksdebuut op de
autotentoonstelling van Parijs. Met de verkoop van het nieuwe model
wordt begin 2003 gestart. Later dat jaar zal de Accord leverbaar
worden met Hondas nieuwe dieselmotor, die volledig in eigen beheer
werd ontwikkeld. Met deze langverwachte primeur wil Honda nieuwe
maatstaven zetten in de dieselmarkt.