10-9-2002
Ford Focus RS doet legende herleven
De Ford Focus RS is de ultieme Focus voor normaal weggebruik. Hij
wordt in een beperkte oplage gebouwd, beschikt over enorme prestaties
en is de pionier voor een hele nieuwe reeks high-performance
Fordmodellen.
Met deze Focus worden de fameuze letters RS weer nieuw leven
ingeblazen: voor de enthousiasten die naar de terugkeer hebben
verlangd, biedt de Focus RS álles wat bij een heuse RS past, zoals een
enorm rijplezier, exact rijgedrag en verrukkelijke prestaties, zegt
Martin Leach, President en CEO van Ford of Europe.
Opgezet als een pure rijdersauto, biedt de nieuwe Ford Focus RS
verbluffende prestaties, met een harmonieuze balans tussen puur
vermogen, flitsende acceleratie, vertrouwenwekkende wegligging,
precies stuurgedrag, indrukwekkend remvermogen, een agressief maar
toch beschaafd uiterlijk en een zinvol-sportief, ergonomisch uiterst
doordacht interieur. De Ford Focus RS biedt álles wat de kenners van
een volbloed RS mogen verwachten.
Een nauwere, maar uiteraard volstrekt legale verwant van Colin McRaes
World Rally Championship Focus dan de Focus RS bestaat niet. Hoewel
uiteraard zeer verwant aan alle standaard Fords Focus, inclusief de
sportief al zo imposante ST 170, vormt de Focus RS een klasse apart.
Niettemin zijn talloze onderdelen en aspecten van de RS rechtstreeks
afgeleid van de WRC-Focus. Meer dan zeventig procent van alle
toegepaste onderdelen zijn niet terug te vinden in andere versies van
de Focus.
* De Focus RS is in hoge mate geïnspireerd door de WRC-Focus.
* De Focus RS biedt een uitgebalanceerd geheel van pure prestaties,
nauwkeurig weggedrag, hoge mate van veiligheid en praktische
dagelijkse gebruiksmogelijkheden.
* De Focus RS accelereert in 6,7 seconden naar de 100 km/h en heeft
een topsnelheid van 230 km/h en kan naar de 160 km/h accelereren
en weer volledig tot stilstand komen binnen 19,6 sec.
* De Duratec RS 2,0-liter levert 65 procent meer vermogen dan het
standaardmodel, ofwel 215 pk (158 kW) en 310 Nm, mede dankzij een
geavanceerd turbosysteem.
* Ruime chassis-aanpassingen en een speciaal ontwikkeld
Quaife-differentieel garanderen optimale tractie, ook al heeft de
RS alleen voorwielaandrijving.
* Uit de rallysport beroemde merknamen prijken op onderdelen in de
RS en versterken de band met de WRC-Focus, als Sparco, Garrett,
O.Z., Brembo en Sachs racing.
* Het uiterlijk is van de WRC-Focus afgeleid, het interieur ademt
sportiviteit, maar is praktisch en uitermate comfortabel.
* De productie is gelimiteerd op dertig exemplaren per dag.
De snelste Focus voor dagelijks gebruik heeft een tweeliter Duratec RS
turbomotor, die is afgeleid van de 130 pk (96 kW) sterke viercilinder
Duratec van de standaard-Focus. De Duratec RS levert een gehomologeerd
topvermogen van 215 pk (158 kW) bij 5.500 omw/min, een toename van 65
procent. Het maximumvermogen is nog sterker gestegen, met meer dan
zeventig procent, en bedraagt 310 Nm bij 3.500 omw/min.
De indrukwekkende cijferlijst van de Focus RS omvat:
* Acceleratie met staande start: de Focus RS sprint van 0-100 km/h
in 6,7 sec.
* Tussensprint: de Focus RS accelereert in de 4e versnelling van
50-100 km/h in 8,2 sec.
* Topsnelheid: bedraagt 232 km/h.
* Remvermogen: de Focus RS genereert een remkracht van meer dan 1,0
g komt vanaf een snelheid van 100 km/h tot stilstand binnen 36
meter (van 160 km/h binnen 93 m).
* Wegligging: de Focus RS bereikt een gestage zijdelingse
acceleratie van 0,94 g tijdens tests, beter dan menige befaamde
sportwagen.
Ondanks deze weergaloze prestaties verbruikt de Focus RS gemiddeld
niet meer dan 10,1 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot
gecertificeerd is op 237 gram/km.
Geschikt voor dagelijks gebruik
Ondanks de prestatiegerichtheid en het agressieve uiterlijk de RS
heeft de wielbasis, de forse wielen en de wijde spoorbreedte van
de WRC-Focus in asfalt-configuratie biedt de Focus RS een
superieur rijcomfort en de praktische bruikbaarheid van iedere
Focus, inclusief een beschaafd en uiterst handelbaar gedrag in
druk (stads)verkeer. Dat de Focus RS niettemin terstond zijn
maximale en zo indrukwekkende prestaties paraat heeft, vormt de
hoofdmoot van de charme van een RS.
De Focus RS heeft na de initiële ontwikkelingsfase, op sterke
aandrang van zijn initiator, de huidige president en CEO van Ford
of Europe, Martin Leach, hetzelfde rigoureuze testprogramma
ondergaan als waaraan alle normale Ford autos voor serieproductie
worden onderworpen. Pas in de loop van dit langdurige en zeer
intensieve testprogramma kreeg de Focus RS de alledagkwaliteiten
die hem zo krachtig onderscheidt van puur sportieve eigenschappen
van een professionele race- of rallywagen.
De Focus RS wordt dan ook gezamenlijk met andere Focusmodellen
geassembleerd in de Fordfabriek de Saarlouis, hetgeen mogelijk is
dankzij het daar recentelijk geadopteerde uiterst flexibele
fabricageprocédé. De Duratec RS-motor wordt gebouwd in de
motorenfabriek te Bridgend in Wales. In beide Fordfabrieken zijn
de speciale technische faciliteiten die voor de RS vereist zijn in
de fabriek geïntegreerd. De productie van de Focus RS is beperkt
tot dertig exemplaren per dag en de Focus RS is met ingang van
heden, voor de prijs van 41.995,-bij de Ford dealers te bestellen.
Legende herleeft
Dankzij de uitzonderlijke prestaties, zijn exclusiviteit én zijn
dagelijkse inzetbaarheid is de Ford Focus RS de ideale auto om het
fameuze RS-logo nieuw leven in te blazen, dat al sedert de Escort
RS 1600 uit 1969 furore heeft gemaakt. Meer dan twintig
beroemdheden droegen in de jaren zeventig, tachtig en begin
negentig het RS-logo, zoals de Sierra RS Cosworth, de Ford RS2000
en de Escort RS Cosworth. De Focus RS is dan ook de eersteling van
een nieuwe generatie bijzondere Fordproducten, die in de komende
jaren in het voetspoor zullen treden van al deze legendarische
sportieve Ford-automobielen.
Zon 70 procent van alle componenten van een standaard Focus zijn
gemodificeerd, versterkt, of geheel opnieuw ontworpen om ondanks
de aanzienlijk verhoogde prestaties van de RS minimaal dezelfde
robuustheid, kwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen.
Vooral de voorwielophanging is sterk gemodificeerd, met nieuwe en
sterkere lagers om de dikkere aandrijfassen te geleiden die de 310
NM trekkracht naar de aangedreven voorwielen brengen. Hoewel de
225/40 ZR 18 banden een grotere rolradius hebben (325 i.p.v. 280
mm) is de grondspeling gelijk gebleven. De 18-inch O.Z. Racing
wielen zijn uit een lichte aluminiumlegering vervaardigd en komen
qua design overeen met de magnesiumwielen van de WRC-Focus. Ze
zijn acht inch breed en de Michelin Pilot Sport banden zijn
speciaal voor de RS ontwikkeld.
De Brembo-remmen (met vóór een diameter van 325 millimeter,
inwendig geventileerd, achter 280 millimeter, massief) geven de
Focus RS een stopvermogen dat de 1,0 g overschrijdt, hetgeen mede
mogelijk wordt gemaakt door de aanpassingen aan de
achterwielophanging en de remvrachtverdeling. Vanaf een snelheid
van 100 km/h staat de RS binnen de 36 meter stil. Vanaf 160 km/h
bedraagt de remafstand nog slechts 93 m, ofwel binnen de 4,1 sec.
Door de open OZ-wielen zijn de Brembo remklauwen erg goed
zichtbaar.
Dankzij de enorme grip van de Focus RS zal het uiteraard standaard
ABS-systeem slechts in uiterste gevallen in hoeven te grijpen.
Toegepast is de laatste generatie ABS en speciaal aangepaste
software.
Speciale grip-garantie; Quaife
Om dezelfde indrukwekkende grip bij het accelereren te handhaven
is een speciaal voor de RS ontwikkeld Quaife-differentieel
gemonteerd. In tegenstelling tot een traditioneel
beperkt-slipdifferentieel met platen, maakt het (uit de racerij
afkomstige) Quaife-differentieel gebruik van wormwielen om een
naadloze en soepele distributie van het aandrijfkoppel tussen de
aangedreven wielen mogelijk te maken, al naar gelang de
beschikbare tractie. Het voorkomt totaal blokkeren en garandeert
ook bij de heftigste gaspedaalbewegingen een kaarsrechte
acceleratie. Op een nat wegdek kunnen de aangedreven wielen wel
doorslaan, maar het Quaife-differentieel zorgt ervoor dat de Focus
RS niet van zijn koers afwijkt.
Met een standaard differentieel moet je eerst tractie verliezen,
om die te kunnen herwinnen, legt Mike Kilpin, chef ontwikkeling
Focus RS uit. De veel verfijndere Quaife-techniek, die speciaal
voor de RS is aangepast, geeft de bestuurder een groot voordeel
waar het gaat om het vermogen aan de weg te houden en mogelijk
onderstuur te beperken. Traditionele sperdifferentieels
veroorzaken meer onderstuur en versterken reacties in het stuur en
de neiging tot schaatsen. Bij de RS wordt het aandrijfkoppel
bovendien in de eerste, tweede en achteruit versnellingen
elektronisch beperkt om het mechaniek te sparen, de bestuurder het
leven te veraangenamen zonder dat hij zich door een officiële
tractiecontrole gefrustreerd hoeft te voelen.
Alleen via de voorwielen
Dit alles om ondanks de montage van de imposante Duratec RS-motor
toch aandrijving via alleen de voorwielen mogelijk te maken. 215
pk (158 kW), via alleen die voorwielen aan de weg te brengen is
een prestatie die ongeloofwaardig overkomt en een unicum vormt
voor de Focus RS. Aan dat vermogen dragen een zeer snel reagerende
Garrett turbolader bij, die een lucht/ water interkoeler heeft,
terwijl de zuigers van onderen door oliesproeiers worden gekoeld.
Meer dan 65 procent bedraagt de vermogenswinst ten opzichte van de
gewone tweeliter Duratec van de Focusfamilie. De turbo zorgt ook
voor een opwaardering van het maximumkoppel met liefst 70 procent
naar 310 Nm bij 3.500 omw/min.
Ziet de Focus RS er van buiten als een geciviliseerde
tweelingbroer van de WRC-Focus uit, het interieur ademt een
absolute sportieve functionaliteit uit. Met slechts de kleuren
zwart, blauw en zilver evenaart echter de distinctie de
sportiviteit, terwijl het comfort op een niveau staat dat aan
alles behalve het woord sportief doet denken.
Sparco en toch praktisch
De stoelen lijken rechtstreeks uit de rallysport afkomstig, zijn
van het bekende merk Sparco (komen daar ook rond voor uit), maar
zijn bekleed met een schitterend zwart leder. Voorzien van fraaie
blauwlederen strepen en Alcantara inzetstukken die extra
ondersteuning leveren. Het geheel is met de hand gestikt en een
kunstwerk op zichzelf. Ook de nog altijd 40/60 omklapbare
achterbank is voorzien van Sparco designkenmerken en handhaaft de
beladingmogelijkheden volledig.
Het exclusieve instrumentenpaneel biedt voor de kenner enkele
belangrijke aanvullingen op het standaardinstrumentarium:
+ Een turbodrukmeter, direct links naast de snelheidsmeter op
de plaats van de watertemperatuurmeter, die is vervangen door
een controlelampje.
+ Een schakelindicator, ook al ontleend aan de WRC-Focus, die
is gemonteerd in de toerenteller en de bestuurder visueel
aanspoort tot opschakelen.
Het stuurwiel, uitgevoerd in zwart en blauw leer met ingestikte
positie-indicatorstreep, is speciaal voor de Ford Focus RS
vervaardigd. De binnenbekleding van de RS is uitgevoerd in
Midnight Black, met blauwlederen inzetstukken.
De Focus RS wordt door enthousiastelingen gebouwd voor
enthousiastelingen en verenigt alle opwindende elementen van een
echte rallywagen in een op de bestuurder georiënteerde auto die
voor normaal weggebruik geschikt is. Ik heb beloofd dat de Focus
RS niet op de markt zou komen voordat hij hélemaal in orde was.
Dat moment is nu aangebroken en ik hoop dat, wanneer zij de
vrolijk stemmende prestaties van deze auto ervaren, liefhebbers
van snelle autos over heel Europa er waardering voor zullen
opbrengen dat wij niet overhaast hebben gehandeld bij het
produceren van de auto die de hervatting van het RS-tijdperk
markeert, besluit Martin Leach.