Persbericht

Vervallen rijksbijdrage brengt invoering CVV Drechtsteden in gevaar

Eind 2001 heeft het Drechtstedenbestuur besloten om met ingang van 2003 een systeem van collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) in te voeren in Alblasserdam, Heerjansdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht als onderdeel van de experimentele periode van het Rijk. Nu blijkt echter dat het Rijk deze periode vervroegd evalueert en afsluit, waardoor de rijksbijdrage (suppletie) vervalt. Systemen die na juli 2002 starten, ontvangen niet langer een rijksbijdrage, waarmee het CVV Drechtsteden buiten de boot valt. Voor het CVV kunnen geen reguliere openbaar vervoerbudgetten worden gebruikt, omdat deze zijn vastgelegd in de stads- en streekconcessies tot en met 2006.

In een brief aan minister de Boer van Verkeer en Waterstaat spreken de Drechtsteden hun ongenoegen uit over het afsluiten van de experimentele periode. De evaluatie van het Rijk is positief over de functie van het CVV. Het intrekken van de rijksbijdrage werd daarom niet verwacht. De Drechtsteden hebben de minister om een reactie gevraagd en laten weten dat het moeilijk is om een betrouwbare partner te zijn voor betrokken consumenten- en gehandicaptenorganisaties wanneer de beleidskaders steeds veranderen.

De huidige inschatting is dat extra rijksbijdragen er niet inzitten, gezien de aangekondigde bezuinigingen van het kabinet. Daarnaast kan niet worden gewacht op de ontwikkelingen in Den Haag, omdat een aantal lokale contracten voor Wvg-vervoer per 1 januari 2003 afloopt. Het alternatief dat de Drechtsteden rest, is het opstarten van het CVV als een gesloten systeem, voor personen die vallen onder de Wvg. De invoering hiervan wordt verwacht per 1 juli 2003, omdat een nieuwe aanbestedingsprocedure moet worden opgestart. In een later stadium kan het CVV wellicht worden opengesteld voor alle overige reizigers.

Het collectief vraagafhankelijk vervoer is ontstaan als vervoerssysteem voor onder andere personen die vallen onder de Wet voorziening gehandicapten (Wvg). In de Drechtsteden is vervolgens de optie uitgewerkt om het CVV voor iedereen toegankelijk te maken als aanvulling op het al bestaande openbaar vervoer. Het CVV is niet lijngebonden en kan dus flexibeler omgaan met bijvoorbeeld de spitsuren en werkzaamheden aan de weg.

Dordrecht, 10 september 2002