Persbericht
Vervallen rijksbijdrage brengt invoering CVV Drechtsteden in gevaar
Eind 2001 heeft het Drechtstedenbestuur besloten om met ingang van
2003 een systeem van collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) in te
voeren in Alblasserdam, Heerjansdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht,
Papendrecht en Zwijndrecht als onderdeel van de experimentele periode
van het Rijk. Nu blijkt echter dat het Rijk deze periode vervroegd
evalueert en afsluit, waardoor de rijksbijdrage (suppletie) vervalt.
Systemen die na juli 2002 starten, ontvangen niet langer een
rijksbijdrage, waarmee het CVV Drechtsteden buiten de boot valt. Voor
het CVV kunnen geen reguliere openbaar vervoerbudgetten worden
gebruikt, omdat deze zijn vastgelegd in de stads- en streekconcessies
tot en met 2006.
In een brief aan minister de Boer van Verkeer en Waterstaat spreken de
Drechtsteden hun ongenoegen uit over het afsluiten van de
experimentele periode. De evaluatie van het Rijk is positief over de
functie van het CVV. Het intrekken van de rijksbijdrage werd daarom
niet verwacht. De Drechtsteden hebben de minister om een reactie
gevraagd en laten weten dat het moeilijk is om een betrouwbare partner
te zijn voor betrokken consumenten- en gehandicaptenorganisaties
wanneer de beleidskaders steeds veranderen.
De huidige inschatting is dat extra rijksbijdragen er niet inzitten,
gezien de aangekondigde bezuinigingen van het kabinet. Daarnaast kan
niet worden gewacht op de ontwikkelingen in Den Haag, omdat een aantal
lokale contracten voor Wvg-vervoer per 1 januari 2003 afloopt. Het
alternatief dat de Drechtsteden rest, is het opstarten van het CVV als
een gesloten systeem, voor personen die vallen onder de Wvg. De
invoering hiervan wordt verwacht per 1 juli 2003, omdat een nieuwe
aanbestedingsprocedure moet worden opgestart. In een later stadium kan
het CVV wellicht worden opengesteld voor alle overige reizigers.
Het collectief vraagafhankelijk vervoer is ontstaan als
vervoerssysteem voor onder andere personen die vallen onder de Wet
voorziening gehandicapten (Wvg). In de Drechtsteden is vervolgens de
optie uitgewerkt om het CVV voor iedereen toegankelijk te maken als
aanvulling op het al bestaande openbaar vervoer. Het CVV is niet
lijngebonden en kan dus flexibeler omgaan met bijvoorbeeld de
spitsuren en werkzaamheden aan de weg.
Dordrecht, 10 september 2002