Biologisch vlees steeds populairder
De totale consumptieve bestedingen aan vlees en vleeswaren in 2001
bedroegen 4.790 miljoen. Dit houdt in dat er per hoofd van de
Nederlandse bevolking gemiddeld 300 aan vlees en vleeswaren is
besteed. Biologisch vlees mag zich verheugen in een nog steeds
toenemende populariteit. Ongeveer 9% van alle huishoudens heeft in
2001 wel eens varkensvlees met een EKO-keurmerk gekocht en 4%
EKO-rundvlees. De verwachting is dat het marktaandeel van EKO-vlees
kan groeien tot tussen 5 en 10% van de gehele markt. Dit blijkt uit
het rapport Branches in Detail Slagerijen van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD).
In de loop der jaren zijn de consumptieve bestedingen aan rundvlees-
en varkensvleesproducten en aan vleeswaren en conserven in volume
gedaald, terwijl de prijzen wel toenamen. De bestedingen bij ander
vlees (onder meer paardenvlees, lams- en schapenvlees) en bij kip en
kalkoen zijn daarentegen in volume gestegen. Ook kiest de consument
steeds vaker voor biologisch vlees.
In totaal is het verbruik van vlees per hoofd van de Nederlandse
bevolking in 2001 sterk gedaald naar een gemiddelde van 86,1 kilo.
Steeds meer consumenten geven de voorkeur aan gemaksvoedsel, zoals
kant-en-klaarmaaltijden en snacks. Daarnaast besteedt de Nederlander
meer geld aan het eten buiten de deur. Hierdoor neemt het aandeel in
het totale vleesverbruik van de horeca toe en ook het aandeel van het
vleesverbruik van bedrijfskantines groeit. Dit alles gaat ten koste
van de bestedingen aan vlees bij slagerijen en supermarkten.
Op vier van de vijf marktsegmenten hebben de supermarkten het grootste marktaandeel, zijnde 70% of meer; alleen bij rundvlees is dit enigszins lager (63%). Bij het marktsegment ander vlees is het marktaandeel van de slagerijen met een kleine 40% verreweg het grootste. De consument is eerder geneigd om speciale vleessoorten bij de slagerij te kopen. Het marktaandeel van de slagerijen varieert van 18% bij het pluimveevlees tot circa 40% bij ander vlees.
De slagerbranche telde in 2000 3.370 ondernemingen met in totaal 3.568
winkels. Het aantal winkels daalde harder (-7%) dan het aantal
ondernemingen (-1%). De slagerijen realiseerden in 2000 een
gezamenlijke omzet van 1.368 miljoen exclusief BTW. Dit is 5% meer dan
in 1999. Volgens voorlopige cijfers is ook in 2001 de omzet met 4,9%
gestegen.
Branches in Detail Slagerijen
Meer informatie over het rapport Branches in Detail Slagerijen kunt u
vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van 7,50 per
exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en
administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn:
tel. 0800 023 02 05 (gratis) of per fax 070 338 57 11.