Vendex KBB NV

P E R S B E R I C H Ti

Amsterdam, 10 september 2002

Vendex KBB behaalt bevredigend halfjaarresultaat in stagnerende markt

· Omzet voortgezette activiteiten groeit 10%
· Aanzienlijke winststijging door verkoop ondernemingen · Resultaat HEMA, Doe-Het-Zelf en Consumentenelektronica sterk omhoog · Fashion blijft goed presteren
· de Bijenkorf voelt economische tegenwind
· Revitaliseringslast V&D zet operationeel bedrijfsresultaat onder druk · Afwaardering van vastgoedbelangen in Brazilië

Koninklijke Vendex KBB N.V. behaalde in de eerste helft van het boekjaar 2002/03 (per 31 juli) een nettowinst van 148 miljoen euro (vorig jaar 33 miljoen euro). Deze winst is grotendeels ontstaan door de verkoop van zes concernondernemingen per 31 juli jl., waarop een belastingvrije winst werd behaald van circa 145 miljoen euro. Deze winst is opgenomen in het resultaat van de niet-voortgezette activiteiten.

De nettowinst per aandeel (na preferent dividend, voor afschrijving goodwill) bedroeg 1,65 euro tegenover 0,35 euro vorig jaar. Het interim-dividend per (certificaat van) gewoon aandeel is vastgesteld op 0,18 euro (vorig jaar 0,15 euro). Dit is circa eenderde van het totale dividend over het voorgaande boekjaar. Dit dividend zal geheel in contanten worden uitgekeerd.

Operationeel bedrijfsresultaat voortgezette activiteiten Het operationele bedrijfsresultaat van de voortgezette activiteiten voor afschrijving goodwill (24 miljoen euro versus 64 miljoen euro vorig jaar) werd in hoge mate beïnvloed door de (eenmalige) last van 48 miljoen euro voor de revitalisering van V&D.

Van de zes business-units behaalden vier bevredigende tot uitstekende resultaten. Het resultaat van HEMA en Doe-Het-Zelf steeg aanzienlijk en ook Consumentenelektronica liet een stijging zien. Het resultaat van Fashion bleef nagenoeg op het hoge niveau van vorig jaar. De Bijenkorf, die voor haar jaarresultaat vooral afhankelijk is van het tweede halfjaar, boekte over de eerste zes maanden een klein verlies. V&D, waarvoor het tweede halfjaar eveneens zwaar weegt, boekte een groter verlies dan in de eerste helft van vorig jaar. Zoals eerder aangekondigd nam V&D bovendien een aanzienlijke last voor het gezondmaken van de voorraadposities en reorganisaties. Marktontwikkelingen
Sinds begin dit jaar zijn de conjuncturele omstandigheden in Nederland sterk gewijzigd. De ramingen voor de economische groei zijn enkele keren naar beneden bijgesteld. De inflatie is opgelopen en de werkloosheid neemt toe. Het consumentenvertrouwen - een belangrijke graadmeter voor de koopbereidheid - neemt al zes maanden achtereen sterk af en bereikte in juli een dieptepunt. De koopbereidheid van de consument ligt volgens het CBS thans op het niveau van midden jaren tachtig. Dit is terug te zien in de consumptieve bestedingen, die van maand op maand kleinere groeipercentages laten zien. In de Nederlandse non-fooddetailhandel liep het omzetvolume in de eerste zes kalendermaanden met circa 1% terug (CBS). Ook in de andere voor het concern relevante landen daalden consumentenvertrouwen en koopbereidheid, zij het minder sterk dan in Nederland. Uitzondering is Duitsland waar de omzetontwikkeling in de non-fooddetailhandel zorgwekkend is.

Omzetontwikkeling
Het snel verslechterende economische klimaat had gaandeweg het afgelopen halfjaar een negatieve invloed op het omzetverloop. Het effect was het sterkst bij de Bijenkorf en Fashion, waar de omzetgroei in het tweede kwartaal aanzienlijk afnam. HEMA en Consumentenelektronica deden het in het tweede kwartaal daarentegen iets beter dan in de eerste drie maanden van het boekjaar. Per saldo steeg de halfjaaromzet bij vijf van de zes busines-units. Zonder de omzet van de verkochte of beëindigde activiteiten, maar inclusief de geacquireerde Belgische doe-het-zelfketen Brico, die vanaf 1 april is geconsolideerd, groeide de omzet van de voortgezette activiteiten met ruim 10% tot meer dan 2 miljard euro. Zonder Brico bedroeg de stijging bijna 3%.

GANG VAN ZAKEN PER BUSINESS-UNIT

HEMA
HEMA was in het eerste halfjaar zeer succesvol. Bij een 4,8% hogere omzet nam het operationele bedrijfsresultaat met 33% toe tot 16 miljoen euro. Ook de Belgische activiteiten leverden hieraan een bijdrage. In België steeg de omzet zowel in het eerste als in het tweede kwartaal fors, mede door expansie. In het tweede halfjaar zal het aantal filialen in België verder toenemen. Tegelijkertijd breidt HEMA zijn activiteiten uit naar Duitsland. Begin oktober gaat de eerste winkel open in Neuss. In december volgt de tweede vestiging in het Rhein Ruhr Zentrum te Müllheim en in maart 2003 staat de opening gepland van het grootste type HEMA (1.700 m2) in het centrum van Essen.

V&D
Vroom & Dreesmann boekte een 3,6% lagere halfjaaromzet van 396 miljoen euro. De omzetdaling was in het tweede kwartaal iets minder sterk dan in het eerste kwartaal. V&D is bezig met een fundamentele wijziging van de merchandisingstrategie. Onderdeel daarvan is een structurele verlaging van de voorraden. Sinds mei wordt hieraan op grote schaal gewerkt. Voor het gehele project (opschonen voorraadpositie, nieuwe afwaarderingsmethodiek en organisatorische aanpassingen op het hoofdkantoor) is 48 miljoen euro ten laste van het resultaat over het lopende jaar gebracht. Hiervan is reeds 13 miljoen euro aangewend.

Het operationele verlies (zonder de eenmalige revitaliseringslast) liep in het eerste halfjaar op tot 7,3 miljoen euro (vorig jaar 2,9 miljoen euro). V&D is voor het jaarresultaat vooral afhankelijk van het tweede halfjaar. Vorig jaar werd in die periode een positief bedrijfsresultaat behaald van 26,5 miljoen euro. De toename van het verlies in het eerste halfjaar is geheel toe te schrijven aan de daling van de omzet; het winkelbeeld werd gedomineerd door afprijzingen en oude voorraden. In de loop van volgend boekjaar zal het aanbod in alle vestigingen zijn geactualiseerd. De compleet gerenoveerde vestiging te Enschede, die op 9 oktober officieel wordt heropend, is de eerste van de nieuwe generatie V&D-warenhuizen, waarin presentatie en inrichting zijn uitgevoerd volgens het nieuwe concept. Met de gezondmaking van de voorraadpositie ligt V&D goed op schema. Vanaf september wordt de verkoop van de overvoorraden ondersteund met speciale acties in alle zeventig warenhuizen. Drie warenhuizen zijn inmiddels als budget-store ingericht.

de Bijenkorf
De Bijenkorf boekte een 7,5% hogere halfjaaromzet van 173 miljoen euro, hetgeen geheel is toe te schrijven aan expansie (drie modefilialen, geopend in september vorig jaar). Het groeitempo nam de afgelopen maanden sterk af (+11% in het eerste kwartaal, + 3,8% in het tweede kwartaal). Als aanbieder van vele internationale topmerken voelt de Bijenkorf als geen ander de conjuncturele omslag. Extra verkoopinspanningen en scherpere aanbiedingen in de belangrijkste productgroepen hebben marge gekost. Als gevolg hiervan is het operationele bedrijfsresultaat afgenomen van 2,9 miljoen euro positief tot 3,8 miljoen euro negatief. Ook voor de Bijenkorf geldt dat het jaarresultaat vooral in het tweede halfjaar wordt gerealiseerd (winst tweede helft vorig jaar: 23,2 miljoen euro). Eind augustus opende de Bijenkorf in Enschede zijn elfde warenhuis, een zogenoemde 'compact-store' met een oppervlakte van circa 7.000 m2.

Doe-Het-Zelf
De business-unit Doe-Het-Zelf is sinds de acquisitie van de Belgische doe-het-zelfketen Brico internationaal actief. Omzet en resultaat van Brico zijn vanaf 1 april in de concerncijfers opgenomen, hetgeen tot aanzienlijke stijgingspercentages leidt. De halfjaaromzet steeg met ruim 44% tot 540 miljoen euro, terwijl het operationele bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill met bijna 55% toenam tot 47,5 miljoen euro. Doe-Het-Zelf is zowel qua omzet als resultaat de grootste business-unit van het concern geworden. Ook zonder de effecten van de overname van Brico bleef Doe-Het-Zelf goed presteren. De bestaande activiteiten (Praxis en Formido) lieten ondanks een vertraging van de marktgroei in het tweede kwartaal over het eerste halfjaar een omzetgroei zien van 6,6%. Het halfjaarresultaat (vóór afschrijving goodwill) nam met 16% toe.

Consumentenelektronica
De halfjaaromzet van Consumentelektronica nam 1% toe tot 265 miljoen euro. Na een teruggang in het eerste kwartaal liet deze business-unit in het tweede kwartaal een omzetverbetering zien. Naast de goede gang van zaken bij Dixons, Dynabyte en It's heeft het omzetherstel bij Modern Electronics een belangrijke rol gespeeld. Dit is onder meer het gevolg van de integratie van de back-office van Modern Electronics in die van It's aan het begin van het jaar. Het resultaat van Modern Electronics kwam lager uit dan vorig jaar. Het operationele bedrijfsresultaat van Consumentenelektronica steeg per saldo tot 6,1 miljoen euro, mede dankzij de eenmalige effecten van de afwikkeling van het distributiecontract met Dutchtone.

Fashion
De halfjaaromzet van Fashion nam bijna 7% toe tot 232 miljoen euro. In het tweede kwartaal vlakte de omzetgroei af. Het operationele bedrijfsresultaat van Fashion bleef nagenoeg onveranderd op het hoge niveau van vorig jaar: 22,7 miljoen euro. Hunkemöller, die een aanzienlijke omzetverbetering in Nederland, België en Duitsland realiseerde en zich ook in de nieuwe landen Denemarken en Frankrijk volgens plan ontwikkelt, behaalde een hoger resultaat. Ook Claudia Sträter liet een verdere verbetering zien. Bij M&S Mode kwam het resultaat lager uit, met name doordat de omzet in Nederland en België in het tweede kwartaal achterbleef bij de uitzonderlijk goede verkopen in de vergelijkbare periode van vorig jaar. In Frankrijk bleef M&S Mode onveranderd goed presteren. In oktober worden de eerste twee testwinkels in Noord-Spanje geopend.

Bedrijfsresultaat
Inclusief Overige activiteiten / Holding (waaronder Schaap & Citroen en AudioSonic) en na afschrijving goodwill (3 miljoen euro) bedroeg het totale operationele bedrijfsresultaat van de voortgezette activiteiten 21 miljoen euro. Inclusief het resultaat van niet-voortgezette activiteiten (waarin 145 miljoen euro belastingvrije boekwinst op de verkoop van zes concernondernemingen) en het onroerend-goedresultaat kwam het totale bedrijfsresultaat uit op 188 miljoen euro, tegenover 72 miljoen euro vorig jaar.

Financieringslasten
De financieringslasten namen toe tot 28 miljoen euro, als gevolg van de acquisitie van Brico, herfinanciering van bestaande schuld tegen een hogere rentemarge en de vorig boekjaar ingekochte eigen aandelen.

Waardeveranderingen
Het resultaat van Waardeverandering bedroeg 12 miljoen euro negatief tegenover 6 miljoen euro positief vorig jaar. Het bedrag van dit jaar betreft voornamelijk een afwaardering op de vastgoedbelangen in Brazilië in verband met de sterk gewijzigde marktomstandigheden in dat land. De Braziliaanse vastgoedbelangen staan nu voor 16 miljoen euro in de boeken.

Belastingen
De belastingdruk over het eerste halfjaar was nihil. Aangezien het resultaat voor belastingen nagenoeg geheel bestaat uit de belastingvrije boekwinst op de verkoop van zes concernonder-nemingen aan CVC is over het eerste halfjaar geen vennootschapsbelasting verschuldigd.

Vooruitzichten
De conjuncturele situatie in de voor het concern relevante landen is in de eerste helft van het lopende jaar verder verslechterd. De economische vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. Tegen deze achtergrond kan geen betrouwbare uitspraak worden gedaan over de te verwachten ontwikkeling van de consumptieve bestedingen. Zoals bekend wordt het resultaat van een non-foodretailer als Vendex KBB voor een belangrijk deel gerealiseerd in de tweede helft van het jaar. Ondanks het onzekere economische klimaat wordt verwacht dat het merendeel van de formules de in het algemeen bevredigende gang van zaken in het tweede halfjaar zal continueren. GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING

(x miljoen euro, tenzij anders vermeld) 2002/03 2001/02 2001/02
1e halfjaar 1e halfjaar 2e halfjaar


Netto-omzet voortgezette activiteiten 2.058 1.867 2.167 Netto-omzet niet-voortgezette activiteiten 349 427 497

Netto-omzet 2.407 2.294 2.664

Operationeel bedrijfsresultaat
voortgezette activiteiten voor afschrijving goodwill 24 64 140 Afschrijving goodwill - 3 - -
Resultaat onroerend goed 2 5 9
Niet-voortgezette activiteiten 165 3 - 120

Bedrijfsresultaat totaal 188 72 29

Financiële baten en lasten - 28 - 25 - 26
Waardeveranderingen - 12 6 0

Resultaat voor belastingen 148 53 3

Belastingen 0 - 20 25
Resultaat niet-geconsolideerde deelnemingen 0 0 0
Netto buitengewone lasten - - - 48

Nettowinst 148 33 - 20

Nettowinst per aandeel voor afschrijving goodwill (x euro) * 1,65 0,35 Nettowinst per aandeel (x euro) 1,62 0,35
Interim-dividend (x euro) 0,18 0,15


* De per balansdatum uitstaande opties op certificaten van gewone aandelen hadden geen materieel verwateringseffect op de nettowinst per gewoon aandeel
NETTO-OMZET EN OPERATIONEEL BEDRIJFSRESULTAAT VOORTGEZETTE ACTIVITEITEN

(x miljoen euro) Netto-omzet Operationeel
bedrijfsresultaat

2002/03 2001/02 2002/03 2001/02
Warenhuizen
HEMA 438 418 16,0 12,0
V&D 396 411 - 7,3 - 2,9
Revitaliseringslasten V&D - 47,9
de Bijenkorf 173 161 - 3,8 2,9

Speciaalzaken
Doe-Het-Zelf 540 374 47,5 30,7
Consumentenelektronica 265 263 6,1 4,6
Fashion 232 217 22,7 22,8

Overige activiteiten / holding 14 23 - 9,4 - 5,8
Totaal voor afschrijving goodwill 2.058 1.867 23,9 64,3

GECONSOLIDEERDE BALANS (voor winstverdeling)

(x miljoen euro) 31 juli 2002 31 juli 2001 31 jan. 2002

Vaste activa
Immateriële vaste activa 174 - 20
Materiële vaste activa 1.091 1.181 1.135
Financiële vaste activa 42 48 53


1.307 1.229 1.208


Vlottende activa 960 1.020 949
Kortlopende schulden - 588 - 496 - 550

Operationeel werkkapitaal 372 524 399


1.679 1.753 1.607

Gefinancierd met:
Netto rentedragende schuld * 773 917 828
Voorzieningen 384 344 383
Eigen vermogen 522 492 396


* Incl. achtergestelde lening en liquide middelen 1.679 1.753 1.607
KASSTROOMOVERZICHT 2002/03 2001/02
(x miljoen euro) 1e halfjaar 1e halfjaar

Bedrijfsresultaat excl. onroerend goed 21 64
Afschrijvingen 71 59
Mutatie operationeel werkkapitaal - 52 - 82
Overige mutaties uit bedrijfsoperaties 11 - 15

Kasstroom uit bedrijfsoperaties 51 26
Financiële baten en lasten / betaalde winstbelasting - 33 - 33

Kasstroom uit operationele activiteiten 18 - 7

Netto-(des)investeringen vaste activa - 92 - 84 Netto-(des)investeringen deelnemingen 168 - 12

Kasstroom uit investeringsactiviteiten 76 - 96

Kasstroom uit financieringsactiviteiten - 111 - 33

Saldo kasstromen - 17 - 136

MUTATIE-OVERZICHT EIGEN VERMOGEN 2002/03 2002/02
(x miljoen euro) 1e halfjaar 1e halfjaar

Beginstand 1 februari 396 478

Nettowinst 148 33
Betaald dividend - 19 - 16
Inkoop aandelen - 3 -
Overige mutaties - - 3

Eindstand 31 juli 522 492
OVERIGE GEGEVENS (voortgezette activiteiten; 1e halfjaar) 2002/03 2001/02 1e halfjaar 1e halfjaar

Gemiddeld aantal uitstaande gewone aandelen (x mln.) 91,4 92,3 Netto-rentedragende schuld / EBITDAR * (rent adjusted; op 12 maands basis) 3,2x 3,5x EBITDAR * / financiële baten & lasten (rent adjusted; op 12 maands basis) 4,6x 4,4x Gearing (netto-rentedragende schuld / eigen vermogen) 148% 186% Operationele marge (operationeel bedrijfsresultaat / netto-omzet) 1,0% 3,4%


* Excl. revitaliseringslast V&D

31 juli 2002 31 jan. 2002 31 juli 2001

Aantal vestigingen 1.643 1.537 1.525
Gemiddeld aantal medewerkers (FTE's) 28.600 26.800 27.100

FINANCIËLE AGENDA

Ex-dividenddatum interim-dividend 11 september 2002 Betaalbaarstelling interim-dividend 16 september 2002 Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2002/03 13 november 2002 Publicatie omzetcijfers 4e kwartaal 2002/03 19 februari 2003 Publicatie jaarcijfers 2002/03 8 april 2003
Algemene Vergadering van Aandeelhouders 14 mei 2003 Publicatie omzetcijfers 1e kwartaal 2003/04 14 mei 2003 Publicatie omzetcijfers 2e kwartaal 2003/04 13 augustus 2003 Publicatie halfjaarcijfers 2003/04 9 september 2003 Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2003/04 12 november 2003

SPECIFIEKE TOELICHTING
In verband met de verkoop van zes concernondernemingen aan CVC Capital Partners per 31 juli 2002 en de sluiting van Dixtone in mei van dit jaar zijn de vergelijkende cijfers voor Consumentenelektronica en Fashion aangepast. De systematiek van aanpassing is dezelfde als eerder gehanteerd voor Kreymborg, Kien, Amici en FAO Schwarz. Samenvattend: · Doe-het-Zelf: Praxis, Formido en Brico (vanaf 1 april 2002). De Franse, Spaanse en Portugese activiteiten van Brico zijn niet meegeconsolideerd, vooruitlopend op de formele overdracht aan Leroy Merlin. · Consumentenelektronica (voorheen Hard Goods): Dixons, Dynabyte, It's, Modern Electronics en Prijstopper. · Fashion: M&S Mode, Hunkemöller, Claudia Sträter en America Today. · Overige activiteiten: Schaap & Citroen en AudioSonic. · Niet voortgezette activiteiten:

- Dixtone (beëindigd mei 2002)

- Kijkshop België (beëindigd voorjaar 2002)

- FAO Schwarz (verkocht januari 2002)

- Aan CVC verkochte bedrijven (per 31 juli 2002): Prénatal en Scapino (voorheen Fashion), Hans Anders Optiekgroep, Siebel Juweliersgroep, Kijkshop en Perry Sport (voorheen Hard Goods).
N.B. De omzetcijfers over het eerste halfjaar wijken licht af van de voorlopige cijfers zoals gepubliceerd in het persbericht van 14 augustus jl. De omzet is per saldo 10 miljoen euro hoger dan destijds gerapporteerd.

De halfjaarcijfers zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.