7-9-2002; Grand Prix pers service ter attentie van (motor)sportredactie
Betreft wegrace Grand Prix 2e Trainingsdag = startopstellingen GP Portugal circuit Estoril
NATTE TRAINING DOORBREEKT OPMARS VAN ROB FILART (25e NQ)
VOORVORK PROBLEMEN WERPEN HARUCHIKA AOKI (15E) TERUG NAAR 4E STARTRIJ
NQ stond er op de kwalificatielijst van de 250cc klasse bij de naam van startnummer 30, Rob Filart. NQ van Not Qualified. De teleurstelling was groot, zowel bij de 28-jarige Filart uit Manderveen, die de vrijgekomen plaats van Jarno Janssen innam tijdens de Grand Prix van Portugal, als ook in het DeGraaf Grand Prix Team. Hier doet Rob niets aan , meldde chef monteur Hans Spaan, die zelf méér dan 100 GP-starts maakte. Domme pech tijdens de 1e training en een verregende 2e vrije training maakten dat Rob veel te kort echte kilometers heeft kunnen maken op een baan waar alle concurrenten aan het begin van dit seizoen al drie dagen hadden getest. Ook bij teammaat Haruchika Aoki liep het niet naar wens. Een onwillige voorvork wierp de Japanner van de 10e plaats terug naar de 15e plaats.
De tweede vrije training op zaterdagmorgen was nat. En ook dat was weer een hele andere ervaring , opent Rob Filart. Ik kreeg een kwartier voor het einde van de training een pitbord voorgehouden om op slicks over te stappen, maar zag dat te laat. Ik was zo geconcentreerd bezig dat ik pas 5 minuten later het bord zag. Toen ik daarna binnen kwam was het te laat om op de opdrogende baan nog op slicks weg te gaan. Dus stond ik er die training zogezegd ook nog naast . Maar iedere training boekte ik zeker 1,5 seconde winst. Jammer dat ik in de eerste training op vrijdag een klein inschattingsfoutje maakte waardoor we de verkeerde kant uit gingen. s Middags ging het meteen al veel beter. Maar toen was het zaterdagmorgen nat. Balen, want ik had dat uur training echt nodig om de baan echt goed te leren kennen en de afstelling van de machine beter te krijgen om een tijd binnen de kwalificatie te rijden. Als ik alle trainingen echt goed had kunnen benutten had ik er zeker bij gestaan. Balen, maar ja. Ik heb een enorm groot stuk ervaring opgedaan, dat pakken ze je niet meer af. Maar daar was ik niet voor naar Estoril afgereisd. Ik miste de ervaring om hier in zo n korte tijd een start af te kunnen dwingen, en als de toppers dan ook nog eens het ronderecord aan flarden rijden en de kwalificatietijd scherper stellen, dan sta je er naast. Zonde& , fronst Filart teleurgesteld de wenkbrauwen. Teammanager Martin van Genderen stak Rob een hart onder de riem: Rob had het verdiend om morgen te starten. Hij miste net die ene droge training om alles op de rit te kunnen krijgen. Maar op een nieuwe baan, waar de concurrenten al 3 hele testdagen, nee niet 3 uur, maar 3 hele testdagen hebben afgewerkt, was het een moeilijk opgave .
Haruchika Aoki weet waar de voorvorkproblemen vandaan komen, en verwacht voor de race van zondag alles op orde te hebben. We hebben vanmorgen de sett8ing van de voorvork latyen veranderen en daar is waarschijnlijk iets misgegaan. De motor stuiterde verschrikkelijk en ik kon mijn tijd niet verbeteren. Daarmee kelderde ik een paar plaatsen terug. We weten wat de remedie is en dat geeft me moed voor de race van morgen , meldt Aoki.
Circuit gegevens Estoril
Lengte: 4,182 km
Pole Position: links
Breedte: 14m
Aantal rechter: negen
Linker bochten: vier
Langste rechte eind: 986 meter
Geconstrueerd: 1972
Laatste modificatie: 1999
Startopstellingen - Trainingstijden 250cc:
1. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.41,708; 2. Marco Melandri, I, Aprilia 1.42,097; 3. Fonsi Nieto, E, Aprilia 1.42,325; 4. Roberto Rolfo, I, Honda 1.42,,430; 5. Franco Battaini, I, Aprilia 1.42,430; 6. Toni Elias, E, Aprilia 1.42,451; 7. Emilio Alzamora, E, Honda 1.42,652; 8. Naoki Matsudo, J, Yamaha 1.42,652; 9. Randy de Puniet, F, Aprilia 1.43,259; 10. Alex Debon, E, Aprilia 1.43,272; 15. Haruchika AOKI JPN 1.43,829 DeGraaf Grand Prix Team Honda; (Niet gekwalificeerd Rob Filart, NL, 1.49,680 DeGraaf Grand Prix Team Honda. (kwalificatie limiet 1.48,827)
Startopstellingen - Trainingstijden MotoGP:
1. Carlos Checa, E, Yamaha 1.39,793; 2. Daijiro Katoh, J, Honda 1.39,868; 3. Valentino Rossi, I, Honda 1.39,984; 4. Alex Barros, Bra, Honda 2t 1.40,112; 5. Jeremy McWilliams, GB, Proton 1.40,308; 7. Loris Capirossi, I, Honda 1.40,509; 8. Tohru Ukawa, J, Honda 1.40,509; 9. Sete Gibernau, E, Suzuki 1.40,747; 10. Jurgen vd GOORBERGH NED 1.40,771 Kanemoto Racing Honda;
Startopstellingen - Trainingstijden 125cc:
1. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.46,664; 2. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.46,872; 3. Youichi Ui, J, Derbi 1.47,113; 4. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.47,113; 5. Mika Kallio, F, Honda 1.47,320; 6. Simone Sanna, I, Aprilia 1.467,373; Niet gekwalificeerd door regen: Max Sabbatani, I en Joao Pinto, Filippe Costa en Pedro Monteuro (P-wildcards).