Gezamenlijke ontwikkeling bevoorradingsplan binnenstad
De gemeente Utrecht, verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek
Nederland (TLN) en de Kamer van Koophandel Utrecht (KvK Utrecht) gaan
samen een Bevoorradingsplan voor de binnenstad van Utrecht
ontwikkelen. Partijen hebben daartoe vandaag een intentieverklaring
ondertekend. Het Bevoorradingsplan heeft tot doel op korte termijn
problemen van de bevoorrading van bedrijven in het stadscentrum op te
lossen en de overlast zoveel mogelijk te beperken. Ook het Platform
Binnenstad Utrecht (PBU) heeft de intentieverklaring ondertekend en
ondersteunt namens ondernemers in het centrum de totstandkoming van
het plan.
De binnenstad van Utrecht is de laatste jaren aantrekkelijker en
leefbaarder gemaakt, onder andere door het instellen van een
voetgangersgebied en door de binnenstad voor autoverkeer te
compartimenteren. Hierdoor, en door de openstelling van de HOV-busbaan
door de binnenstad, is de bevoorrading van ondernemingen in het
centrum lastiger geworden. Daarnaast veroorzaakt de bevoorrading van
de binnenstad soms ook overlast. Zowel de vervoerders/leveranciers als
bewoners, ondernemers en bezoekers hebben behoefte aan duidelijke
richtlijnen voor het bevoorradingsverkeer van, naar en in de
binnenstad. Het Bevoorradingsplan Binnenstad Utrecht zal hierin
voorzien.
In het bevoorradingsplan zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:
- laad- en losfaciliteiten,
- routes van, naar en in de binnenstad,
- de tijden dat vrachtverkeer het voetgangersgebied in mag
(venstertijden), en
- de rol van stadsdistributiecentra (centra waar vervoerders goederen
voor en uit de binnenstad afleveren en ophalen waarna het
distributiecentrum het transport naar of uit de binnenstad verzorgt).
In de vandaag ondertekende intentieverklaring zijn de randvoorwaarden
en uitgangspunten opgenomen die bij het opstellen van het
Bevoorradingsplan worden gehanteerd. Het streven is het
bevoorradingsplan begin 2003 voor behandeling in de gemeenteraad te
kunnen aanbieden.
Utrecht, 6 september 2002