Ecomel
Gebruiker biologische zuivel doorsnee Nederlander - 6 september 2002
Persbericht: Limmen, 6 september 2002
Gebruiker biologische zuivel doorsnee Nederlander
De groene koe onderzoekt imago biologische zuivel
Het imago van de gebruiker van biologische zuivel verschuift.
Biologische zuivel is voor een steeds bredere doelgroep interessant.
De biologische consument is bewust bezig met z'n gezondheid en vindt
het belangrijk dat de productie van biologische zuivel verantwoord
plaatsvindt. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het
biologische zuivelmerk De groene koe van Campina naar het imago van
biologische zuivel.
Om een zuiver beeld te krijgen van het imago werden 1342 Nederlanders
ondervraagd. Bijna 40% van hen gebruikt wel eens biologische zuivel,
waarvan 14% wekelijks. De gemiddelde gebruiker is volgens hen tussen
de 30 en de 50 jaar. Uit een analyse van de feitelijke gebruiker
blijkt dat 50-plussers meer dan gemiddeld biologische zuivel kopen.
Zij leven reeds bewuster wat ook de trend is bij de overige
leeftijdsgroepen. Dat steeds meer Nederlanders kiezen voor biologische
zuivel blijkt ook uit gegevens van De groene koe. De marktleider in
biologische zuivel zette vorig jaar 10% meer af dan het jaar daarvoor.
Jongeren vallen minder dan gemiddeld voor biologische zuivel. De
biologische zuivelgebruiker is gemiddeld opgeleid, gezondheidsbewust,
maatschappelijk betrokken, modern, koopt kwaliteitsbewust en is goed
op de hoogte van wat er in de wereld te koop is. Opvallend detail bij
de gezonde levensstijl is dat de biologische gebruiker vaker kiest
voor yoghurt of fruit als ontbijt dan koffie of thee.
Sporters
Verder blijkt uit het onderzoek van De groene koe dat mensen die aan
sport doen vaker biologische zuivel gebruiken (43%), dan respondenten
die amper sporten (34%). Dat behoorlijke verschil bestaat niet tussen
rokers en niet-rokers. Zij nemen evenveel biologische zuivel tot zich.
Verschil
Bijna eenderde (31%) van de Nederlanders vindt dat biologische zuivel
zich onderscheidt van reguliere zuivel, doordat het gezonder is en
geen kunstmatige toevoegingen kent. Daarna volgen milieuvriendelijk
(23%), diervriendelijk (12,5%), puur natuur (12%), een betere smaak
(6%). De iets hogere aankoopprijs is geen probleem.Twaalf procent van
de gebruikers vindt dat smaak een belangrijk verschil vormt, terwijl
niet-gebruikers de betere smaak vrijwel niet noemen.
Voor meer informatie zie achtergrondartikel.