Partij van de Arbeid

Den Haag, 5 september 2002

Vragen van het lid Timmermans (PvdA) aan de minister van Defensie over het dodelijk ongeval met een bergingstank in Bugojno (Bosnië)

1.

Is de Commissie van Onderzoek van de Koninklijke Landmacht, die onderzoek heeft verricht naar het dodelijk ongeluk met een bergingstank in Bugojno, tot de conclusie gekomen dat het ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd was als de chauffeur van de tank niet onder pantser had gezeten, waar hij onvoldoende zicht had op de militairen die zich in de buurt van de tank bevonden?

2.

Heeft een chauffeur van een andere tank, bij een soortgelijke oefening een week eerder, geweigerd onder pantser te gaan juist omdat hij bevreesd was anders onvoldoende zicht te hebben, waardoor hij militairen zou kunnen overrijden? Zo ja, waarom is hiermee een week later geen rekening gehouden door degene die het commando had over de oefening?

3.

Is men ook tot de conclusie gekomen dat de kans op een ongeval beduidend kleiner zou zijn geweest als het personeel de procedure vóór uitzending regelmatig zou hebben geoefend en als de juiste uitrusting zou zijn gebruikt?

4.

Had de verantwoordelijke commandant nooit eerder zelf deze procedure geoefend, zodat er helemaal niemand bij de riskante onderneming betrokken was die er eerder ervaring mee had opgedaan?

5.

Deelt u de mening dat uit het onderzoek blijkt dat in dit geval militairen zijn uitgezonden zonder dat zij vóór uitzending (in voldoende mate) waren opgeleid voor de in Bosnië uit te voeren taken? Zo ja, is er dan sprake van ernstig plichtsverzuim door diegenen die verantwoordelijk zijn voor de uitzending, hetzij binnen de Landmacht of binnen de Defensiestaf? Is er sprake van nalatigheid?

6.

Zo ja, bent u dan van plan disciplinaire maatregelen te nemen tegen de betrokken militairen? Kunt u de Kamer over deze maatregelen informeren?

7.

Kunt u de verzekering geven dat geen Nederlandse militairen worden uitgezonden die onvoldoende geoeffend zijn voor de taken die zij op zich moeten nemen? Bent u bereid een intern controlemechanisme in te stellen waardoor in de toekomst fouten van deze aard niet meer kunnen voorkomen?