ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS
Beeldcultuurproject van start met eerste publicatie
Cultuurfonds neemt initiatief met beeldcultuurproject
Amsterdam, 3 september. Bij Uitgeverij 010 verschijnt 6 september het eerste deel in de zesdelige reeks Beeldcultuur in Nederland, een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds. 'Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van fotografen in Nederland' is geschreven door Mirelle Thijsen. Met de serie Beeldcultuur in Nederland wil het Prins Bernhard Cultuurfonds meer aandacht vragen voor het werk van specialisten in beeld, zoals fotografen, illustratoren, grafisch vormgevers, filmers, documentairemakers en, niet te vergeten, art-directors, in het bijzonder die in de reclame.
Het werk van al deze professionele specialisten toont de continue
veranderingen in de Nederlandse samenleving. Zo krijgen we een beeld
van de relaties tussen mensen en dieren, kinderen en volwassenen, baas
en personeel, politicus en volk, mannen en vrouwen en mensen en
dingen. Deze zes relaties vormen de insteek voor de zes delen van het
project. De serie staat onder redactie van Bram Kempers en Adi
Martis.
'Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van fotografen in
Nederland' toont hoe fotografen in samenwerking met grafisch
vormgevers en schrijvers de esthetiek van de wederopbouw hebben
vastgelegd. De publicatie is voor de helft gesubsidieerd door de
Mondriaan Stichting.
In Museum Boijmans van Beuningen is in het kader van de
fotomanifestiatie 'Fotodocs' van 6 september tot en met 3 november de
tentoonstelling 'De bloeiperiode van het Nederlandse bedrijfsfotoboek'
te zien. De tentoonstelling is samengesteld door dezelfde Mirelle
Thijsen.
Titel: Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van
fotografen in Nederland
Auteur: Mirelle Thijsen
Aantal pagina's: 288
Prijs: 39,50 euro
ISBN: 906450461X
Uitgever: 010
Tentoonstelling: De bloeiperiode van het Nederlandse bedrijfsfotoboek.
Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam. Van 6 september tot en met 3
november