Wanneer maakt Durant eindelijk werk van GEN? (06/09/02)
Minister-president de Donnéa trok gisteren aan de alarmbel omdat de federale overheid geen werk maakt van het "Gewestelijk Expresnet" (GEN) rond Brussel. Dat verwondert de N-VA niet. Het is al langer duidelijk dat minister Durant, nochtans afkomstig van het Brusselse, van het GEN geen prioriteit wil maken.
En dat is vreemd want Brussel heeft een voorstadsnet per spoor
dringend nodig. Uit studies die al lang bekend zijn, is immers
gebleken dat een groot deel van de pendelaars binnen een straal van 30
km rond Brussel voor hun moeizame verplaatsingen naar de hoofdstad
voornamelijk de auto gebruiken. Zij vormen het doelpubliek bij uitstek
van het GEN. Als zij overstappen op het openbaar vervoer gaat de
verkeersleefbaarheid in het Brusselse er flink op vooruit. Maar zij
zullen dat maar doen als hun verplaatsing per trein sneller en
frequenter kan.
Minister Durant weet dat, maar onderneemt niets. De NMBS vindt
hooghartig dat zij de enige is die verstand heeft van zo'n
voorstadsnet. "Geef het in onze handen en het zal zo in orde zijn",
zei Schouppe in februari van dit jaar. Maar ook de NMBS zit stil. Wie
op een zaterdag vanuit Kortenberg of Zellik naar Brussel wil, heeft
veel tijd en moed nodig: de stoptrein rijdt er maar alle twee uur. En
dat in de rand van de Europese hoofdstad! In de week is het met een
uurdienst overigens niet veel beter. Als de federale regering en de
NMBS het echt menen met het GEN dan kunnen ze nu al - in afwachting
van de nodige infrastructuurwerken en de levering van aangepast
materieel - op weekdagen op sommige voorstadslijnen naar Brussel om
het half uur een stoptrein laten rijden.
Een snelle uitbouw van het GEN is de lakmoesproef voor de stelling dat
een federaal spoorbeleid beter is dan geregionaliseerde spoorwegen. De
N-VA maakt zich geen illusies. Het immobilisme op dit vlak is enorm.
Perfect volgens de Belgische logica hebben de Franstalige partijen
andere prioriteiten dan het GEN en dus komt het er niet. Is dat
misschien omdat het Brussels voorstadsnet door heel wat Vlaamse
gemeenten loopt, een gevolg van de onmiskenbare geografische realiteit
dat Brussel nog steeds in Vlaanderen ligt?
Durant moet voor de N-VA snel tot daden overgaan. Ze moet uitpakken
met een plan voor een gefaseerde verhoging van het aantal
voorstadstreinen naar Brussel en... het ook uitvoeren! Ze moet binnen
de kortste keren het noodzakelijke materieel bestellen en kunnen
garanderen dat het effectief ook in 2005 zal rijden. Lukt dat niet,
dan moet Vlaanderen het heft maar in eigen handen nemen. Vlaams
minister Stevaert heeft dan meteen de gelegenheid om zijn pleidooi
voor een regionalisering van de NMBS in de praktijk om te zetten. En
dat mag snel gaan voor de N-VA. Want naast Brussel heeft ook Antwerpen
dringend een voorstadsnet nodig. Als we ook daar zo lang moeten
wachten als in Brussel, zal het verkeersinfarct in de havenstad zeker
een feit zijn.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, kamerlid, fractievoorzitter
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be
---