Ruim ¤400.000 voor bestrijding onderwijsachterstanden
B & W van Nieuwegein heeft nieuwe plannen ontwikkeld om de
onderwijsachterstanden in de stad tegen te gaan. In het zogenaamd
beleidskader GOA (Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid) van Nieuwegein
worden vier speerpunten genoemd. In de periode 2002 tot en met 2006 moet
daar alle aandacht naar uit gaan. De vier speerpunten zijn voor -en
vroegschoolse educatie (VVE), ondersteuning van de schoolloopbaan, het
bestrijden van voortijdige schooluitval en beheersing van de Nederlandse
taal. Nieuw is bijvoorbeeld dat in Nieuwegein een peuterspeelzaal met een
speciaal basisprogramma zal starten. Voor dit schooljaar is ruim ¤ 400.000
beschikbaar. Een groot deel hiervan ontvangt de gemeente van het Rijk. De
gemeente Nieuwegein investeert zelf ook fors, door een aanvullend budget
beschikbaar te stellen van ¤ 59.000.
De bedoeling van het Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid is het
verbeteren van de prestaties van leerlingen in achterstandsituaties. Scholen
ondernemen zelf ook al de nodige activiteiten om elk kind in de gelegenheid
te stellen het op school zo goed mogelijk te doen. In aanvulling hierop
organiseert de gemeente Nieuwegein samen met scholen en andere organisaties
activiteiten die erop gericht zijn het risico op achterstand op school te
verminderen.
* Een voorbeeld van voor- en vroegschoolse educatie is de nieuwe
peuterspeelzaal de Kikker. De Kikker is gehuisvest in basisschool de Beatrix
en staat open voor alle peuters in de wijk Wijkersloot/Jutphaas. Deze
peuterspeelzaal biedt een basisprogramma aan van extra taalprogramma´s dat
voortgezet wordt in de onderbouwklassen van de 3 basisscholen in de wijk. Er
wordt ook extra aandacht gegeven aan het aanleren van sociale vaardigheden.
Het basisprogramma is bedoeld om ervoor te zorgen dat de peuters een goede
start maken op de basisschool. Bij dit project wordt samengewerkt door een
aantal partijen zoals de 3 betrokken basisscholen de Klimop, de Schakel en
de Beatrix, Kind & Co, de Stichting Welzijn Nieuwegein en Vitras, de
thuiszorgorganisatie.
* Een voorbeeld van de ondersteuning van de schoolloopbaan is het project
huiswerkbegeleiding van Asunbola. Binnen dit project worden Marokkaanse en
Somalische leerlingen extra begeleid doordat ze aanvullende
huiswerkbegeleiding krijgen en bovendien kunnen praten met een persoonlijke
coach bij wie ze met eventuele problemen terecht kunnen. Het unieke van dit
project is dat de coaches succesvolle voorbeelden zijn van Marokkaanse
jongeren die goed terecht zijn gekomen in de Nederlandse maatschappij.
* Een voorbeeld van beheersing van de Nederlandse taal is het project
Neveninstromers. Voor kinderen, die op de basisschoolleeftijd naar school
moeten zonder dat ze de Nederlandse taal machtig zijn, is er de gelegenheid
voor speciale individuele taallessen. Door deze extra ondersteuning kunnen
de leerlingen zo snel mogelijk meedoen met het normale onderwijs.
Totaal zullen in het komende schooljaar 13 GOA-activiteiten starten. Het
college wil een speciale projectleider aanstellen voor de komende vier jaar,
om alle activiteiten goed te begeleiden en op elkaar af te stemmen.
De voorstellen zijn gemaakt in overleg met de betrokken scholen en
instellingen. In verschillende fases in de voorbereiding zijn de
schoolbesturen, vertegenwoordigers van de instellingen en het Overlegorgaan
Lokaal Onderwijsbeleid (OLO) betrokken geweest. In het voorjaar van 2004 zal
een uitgebreide evaluatie plaatsvinden.
De gemeenteraad moet voor 1 november een besluit hebben genomen over het
onderwijs achterstandenbeleid. Een deel van de activiteiten nu al kan
starten uit tijdelijke middelen.
Invoerdatum 6-9-2002