Gemeente Deventer

SlimRijden

Proefproject tussen Apeldoorn en Deventer

SAMEN ZORGEN VOOR MINDER FILE OP DE A1

Met de leus 'SlimRijden files vermijden' loopt sinds 4 september een bijzondere proef van Rijkswaterstaat, politie en justitie op de A1, vanaf het knooppunt Beekbergen tot Deventer- Oost. Het doel is de files te verkorten en misschien zelfs te voorkomen. Dus: kortere files, snellere reistijd. Rijkswaterstaat wil dit bereiken door de weggebruikers op momenten dat het druk wordt, met een aangepaste snelheid te laten rijden, zodat zij allemaal beter kunnen doorrijden. Iedereen kan dan rustig in- en uitvoegen. Het voordeel voor de weggebruiker: sneller ter plaatse, comfortabeler en rustiger rijden, veiliger rijden. Bovendien is het beter voor het milieu door minder uitlaatgassen. De proef duurt tot eind april 2003. Bij succes is landelijke invoering mogelijk.

Files vermijden door 'SlimRijden'

Wanneer verkeersdeelnemers met 120 km/u over de autosnelweg rijden (personenauto's en motorrijders, want vrachtrijders en bussen mogen maar 80 km/u) schuift het verkeer bij grote drukte als een harmonica in elkaar. Snel in- en uitvoegen, optrekken en afremmen, van rijstrook wisselen en 'flessenhals-persen' (zoals op de IJsselbrug bij Deventer) leidt ertoe dat het verkeer zich opeenhoopt en niet gelijkmatig doorrijdt. Wanneer alle weggebruikers met gelijke snelheid zouden rijden, stroomt het verkeer beter door. Dan ontstaat er minder gauw een file en lost die eerder op. Rijkswaterstaat toont daarom een maximumsnelheid boven de weg. Zodra de weggebruikers 100 of 80 km/u (met rode rand) boven de weg ziet verschijnen, weten zij dat ze door slim te rijden files helpen vermijden.

Hoe weet de weggebruiker de juiste snelheid?

Op de autosnelweg geldt een maximumsnelheid van 120 km/u. Wanneer de verkeersdrukte zo groot wordt, dat een opstopping en file kan ontstaan, flitst 100 km/u mét rode rand boven de weg aan. Houdt de automobilist zich aan die snelheid, dan rijden zoveel mogelijk voertuigen zo lang mogelijk door. Bij aanhoudende drukte wordt de aangegeven snelheid verlaagd van 100 tot 80 km/u, eveneens rood omcirkeld. De rode rand benadrukt, dat het echt gaat om een maximumsnelheid. Een snelheid die in het belang is van alle weggebruikers. Camera's boven de weg registreren de trajectsnelheid van ieder passerend voertuig.

Filesignalering nog zonder rode rand

De weggebruikers zijn al jaren bekend met de oplichtende borden boven de weg (de 'matrixborden'), die een lagere snelheid aangeven bij bijvoorbeeld een file, een ongeval, wegwerkzaamheden, dichte mist of gladheid. Die borden hebben geen rode rand. In principe is er echter geen enkel verschil. Beide snelheidsaanduidingen, met of zonder rode rand, wijzen op maximumsnelheden. De weggebruiker mag gewoonweg niet harder rijden dan de snelheid die de matrixborden aangeven.

Te snel rijden behoort tot de top tien van ergernissen op de weg. Wie te hard rijdt, irriteert dus ook nog eens de medeweggebruikers. Ook een goede reden om de aangegeven snelheid als maximum aan te houden.

Filesignalering nooit overbodig

Veel weggebruikers zullen het wel eens meegemaakt hebben: de filesignalering op de matrixborden gaat aan met een snelheidsaanduiding van 70 km/u, maar er is geen file te bekennen. Die komt pas verderop. Toch kunt u die snelheid beter niet overtreden, want het systeem gaat uit van de maximum veiligheid voor alle weggebruikers. Er zitten ook mensen tussen die meer tijd nodig hebben zich in een situatie in te leven. Voor een aantal mensen is 100 km/u ook al behoorlijk hard. Bovendien rijden vrachtwagens, autobussen en auto's met een aanhanger ongeveer 80 km/u. Verder is het belangrijk de aanduiding van 70 km/u te zien als een 'voorwaarschuwing' voor het feit dat er verderop een file kan staan of iets anders aan de hand kan zijn. Bovendien komt het in die situaties vaak voor dat de weggebruiker kan blijven 'doorrollen' wanneer hij de 70 of 50 km/u aanhoudt. Daarom bent u het beste af door wat langzamer te rijden, maar uiteindelijk gezond en wel op de bestemming aan te komen.

Informatie over 'SlimRijden'

Het proefproject 'SlimRijden' wordt alleen een succes als iedereen meedoet. Iedereen zal dan ook het resultaat in de praktijk zien: kortere files, snellere reistijd. Rijkswaterstaat doet er alles aan om het project op grote schaal bekend te maken bij de weggebruikers. Langs het traject op de A1 zijn grote borden 'SlimRijden files vermijden' geplaatst. Een ander bord attendeert op de snelheidscontrole met camera's. Op de internetsite www.slimrijden.nl kunt u onder meer een animatie bekijken. Bij tankstations, in wegrestaurants en in gemeentehuizen ligt een folder klaar. Deze folder kunt u in Deventer gratis afhalen in het Gemeentelijk Informatiecentrum, Burseplein 20.

Met vragen kunt u het gratis telefoonnummer 0800-WEGINFO (0800-9344636) bellen (maandag tot en met vrijdag van 9 tot 21.30 uur en zaterdag van 9 tot 13 uur; buiten deze uren draait een informatiebandje).