Klik hier voor de overzichtspagina
Brief van de ANWB, mede namens Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties, Fietsersbond en Reizigersvereniging ROVER
Aan: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
T.a.v. de heer R.H. de Boer
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Datum: 2 september 2002
Betreft: Voorgenomen tariefsverhoging Nederlandse Spoorwegen
Geachte heer De Boer,
De consumentenorganisaties ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten
Raad (CG-Raad), Consumentenbond, Coördinatieorgaan Samenwerkende
Ouderenorganisaties (CSO), Fietsersbond, reizigersvereniging ROVER
vragen uw aandacht voor het volgende.
Op 29 augustus jongstleden hebben de Nederlandse Spoorwegen bekend
gemaakt de tarieven in 2003 in twee stappen te verhogen met in totaal
9,05%.
We verzoeken u dringend:
a) Van de Nederlandse Spoorwegen nakoming te vorderen van de
bepalingen inzake prijsregulering onderdeel uitmakend van de Derde
Verlengingingsovereenkomst Overgangscontract II Staat-NSR van 1 juli
2002 kortheidshalve 'het Overgangscontract' - c.q. slechts een
prijsverhoging toe te staan van maximaal 4,25% conform artikel 22 lid
2 juncto lid 3 van het Overgangscontract.
Toelichting
De limieten die in dit contract zijn opgenomen zijn bedoeld om
treinreizigers die aangewezen zijn op de trein, te beschermen tegen
onredelijke prijsverhogingen (artikel 22 lid 1 Overgangscontract)
Nu treinreizigers in de praktijk eerst op 1 januari 2003 met een eerste prijsverhoging krijgen te maken en in juli 2003 met een tweede prijsverhoging, overstijgt de som van deze verhogingen de limiet die is vastgelegd in artikel 22 lid 3 Overgangscontract. Het onderdeel van de administratieve¹ prijsverhoging dat cosmetisch op 2002 wordt geboekt is bovendien strijdig met de afspraken die zijn gemaakt binnen het door u ingestelde LOCOV, zoals onder meer vastgelegd in de brief van 24 augustus 2001 (LOCOV 2001/086), zie bijlage 1
b) Van de Nederlandse Spoorwegen nakoming te vorderen van de bepalingen inzake groei in de spits (artikel 11 Overgangscontract) waarbij voor NSR in 2003 een prestatieverplichting van 4% groei is vastgelegd (artikel 11 lid 4 Overgangscontract).
Toelichting
Het realiseren van een groei heeft grote maatschappelijke waarde in
het kader van het verbeteren van de bereikbaarheid. De Nederlandse
Spoorwegen onderkennen zelf dat de prijsverhoging in combinatie met
de huidige matige kwaliteit van het treinvervoer tot vermindering van
het aantal reizigers zal leiden. Ook vervoerseconomen voorzien deze
trend. Hiermee handelt de NS willens en wetens in strijd met artikel
11 lid 4 van het Overgangscontract.
c) De doorberekende gebruikersheffing die Railinfrabeheer in 2003 aan
NS doorberekent, op te schorten dan wel te matigen. Hiermee kan de
voorgenomen verhoging van de tarieven voor een belangrijk deel
uitblijven.
Toelichting
Absoluut en procentueel zorgt de gebrekkige infrastructuur voor een
groot aandeel van de storingen waarmee NS heeft te kampen en waaruit
de vertragingen voortkomen voor de treinreizigers.
Omdat Railinfrabeheer niet de kwaliteit levert die ze hoort te leveren (het zonder hinder beschikbaar stellen van het spoor volgens de van tevoren bekende dienstregeling) is het niet meer dan redelijk dat het bedrag dat wordt doorberekend aan NS voor gebruik van het spoor, niet te verhogen in 2003; subsidiair te matigen voor 2003.
Nu de voorgenomen tariefsverhoging is gestoeld op de verhoogde
gebruiksvergoeding (twee maal 1,4%) kan door bijstelling van deze
infraheffing, de prijswijziging direct worden beïnvloed en worden
beperkt.
In het officiële LOCOV-advies over de voorgenomen tariefswijziging van
22 augustus 2002 (zie bijlage 2) hebben we uiteengezet waarom
de voorgenomen tariefsverhoging ongepast is. Nogmaals wijzen we u met
klem op de maatschappelijk ongewenste gevolgen indien een deel van de
passagiers voor een andere vervoersmodaliteit kiest.
Gaarne ontvangen van we van u een spoedige reactie. Wij zijn uiteraard bereid een mondelinge toelichting te geven op onze bezwaren. Wij hebben een afschrift van deze brief gezonden aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer.
Met vriendelijke groet,
Mr. G.H.N.L. van Woerkom
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Mede namens:
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad
Consumentenbond
Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties
Fietsersbond
Reizigersvereniging ROVER
2 september 2002
---
Terug naar ROVER activiteiten archief