Campina Melkunie

Eco is niet beter, maar anders
Campina geeft eco de aandacht die het verdient Gebruiker biologische zuivel doorsnee Nederlander

Campina geeft eco de aandacht die het verdient De Nederlandse markt voor biologische zuivel is piepklein: zo?n 50 miljoen kilo van de in totaal
1,2 miljard kilo melk, kaas en desserts die de Nederlandse consument jaarlijks verorbert, is van biologische oorsprong. Ecomel, de business unit van Campina Nederland voor biologische zuivelproducten, is marktleider. In het productiebedrijf in het Noord-Hollandse Limmen verwerkt de onderneming 37 miljoen kilo melk, afkomstig van 120 biologische melkveehouders.
Het Ecomel-assortiment, te zien op www.ecomel.nl, bestaat uit zo?n 55 consumptiezuivelproducten, 20 kaasproducten en een tiental boterproducten. De biologische zuivelproducten worden onder de merknaam De groene koe afgezet in de supermarkt. In de natuurvoedingswinkels, na de supermarkt het belangrijkste afzetkanaal voor biologische zuivelproducten, is Zuiver Zuivel het belangrijkste merk van Ecomel. Daarnaast produceert Ecomel voor enkele supermarkten biologische zuivel onder private label.
Campina heeft nog maar een korte historie in biologische zuivel. In 1990 waren Campina en de toen nog zelfstandige biologische melkfabriek in Limmen betrokken bij een project om de afzet van bio-zuivel via supermarkten te starten. Maar de supermarkt en de consument waren nog niet rijp voor biologische zuivel. De afzet van biologische zuivelproducten kwam in 1996 in een
stroomversnelling door de introductie van De groene koe in kartonnen verpakking in het
supermarktkanaal. In 1999 werd Ecomel een business unit van Campina. Ecomel-directeur Jan Zomerdijk: "We zijn onderdeel geworden van een zuivelgigant die er bewust voor kiest om activiteiten te ontplooien in de biologische zuivelmarkt."

Consument vindt eco gezonder en lekkerder Ecomel zet zich met haar productenpakket nadrukkelijk niet af tegen gangbare zuivel. Het motto is dat ?biologische zuivel niet beter is, maar anders?. Uit de top drie van aankoopargumenten komt naar voren dat de consument biologische producten vooral als gezonder en lekkerder ervaart dan gangbare zuivel. Milieuargumenten zijn het op twee-na-belangrijkste koopargument.
In de beleving van de consument staat biologisch vooral voor ?gezond?. Hiermee is biologische consumptiezuivel het summum voor de zuivelkopende consument. Met een prijsverschil van 25 tot 30 procent bovenop gangbare melk is biologische consumptiezuivel beter bereikbaar voor een gezin dan biologische kaas, die 30 tot 40 procent duurder is dan kaas van gangbare melk. Marketing manager Crombags: ?Bovendien is het bij biologische kaas lastiger te communiceren dat het om een biologisch product gaat. Wij zien kaas daarom niet als grote groeier in het biologisch assortiment.?
Ecomel positioneert haar producten in de top van de markt, ook wat betreft smaak. Al zegt zuivelkenner Zomerdijk: ?Mijn gevoel zegt dat het tussen de oren zit: biologisch proef je niet."

Eco moet zich blijven onderscheiden
Maar toch: gedreven door economische
hoogconjunctuur en een aantal Europese
voedselschandalen kent de afzet van biologische zuivel in Nederland sinds halverwege de jaren negentig dubbele groeicijfers. In 1995 zette Ecomel nog negen miljoen kilo biologische melk af, in 1998 was dit al 22 miljoen kilo, in 2002 meer dan 35 miljoen kilo. Eco heeft in zuivel een marktaandeel van drie procent. Vijf procent in 2005 acht Zomerdijk haalbaar.
De biologische landbouw zal zich in ieder geval voldoende moeten blijven onderscheiden van de reguliere landbouw die steeds ?groener? wordt. Dat betekent wellicht extra of strengere normen voor biologische veehouders. Alleen dan heeft de consument een meerprijs over voor een biologisch product. ?Want er is niks mis met de kwaliteit van gangbare zuivel?, stelt Zomerdijk. ?Dat vind ik en dat vindt de consument. Daarmee blijft het prijsverschil voor een liter halfvolle melk die hetzelfde smaakt, toch een barrière.?

100 procent bezig met eco
Wie klein is, moet slim zijn. Zomerdijk wil met Ecomel de gemiddelde marktgroei verslaan en zeker ook marktleider blijven. De groene koe en Zuiver Zuivel zullen hun positie als A-merk verder moeten uitbouwen. Ecomels marketingbudget is redelijk beperkt. Hoewel, omgerekend naar het aantal verkochte liters melk is de investering in reclame voor bio-zuivel hoger dan voor gangbare zuivel. Op de verpakkingen van De groene koe prijkt nu ook het Campina-merk. ?Een hele bewuste keuze?, vertelt marketing manager Crombags, ?de consument in de supermarkt is op zoek naar producten met een betrouwbare afzender". Hier kan De groene koe profiteren van Campina als afzendermerk. De klant in de natuurvoedingswinkel kiest juist bewust voor kleinschaligheid, en kleinschalige aanbieders. Op de verpakkingen van Zuiver Zuivel ontbreekt dus het Campina-merklogo. Het hanteren van Campina als afzendermerk voor De groene koe heeft een positief effect gehad. Het merk is gegroeid.?
In de strijd om marktaandeel vindt Zomerdijk het essentieel dat Campina Nederland al haar biologische activiteiten gebundeld heeft in Ecomel. Alleen zo opereert de nichemarktspeler op een volwaardige manier onder de vleugels van een omvangrijke moeder. ?Met de business unit Ecomel waarborg je als Campina dat het biologische product de aandacht krijgt die het verdient. In onze unit zijn mensen 100 procent van hun tijd met biologische zuivel bezig. Dat is wat anders dan een bio-stroom verwerken met de massa mee.?

Gebruiker biologische zuivel doorsnee Nederlander Het imago van de gebruiker van biologische zuivel verschuift. Biologische zuivel is voor een steeds bredere doelgroep interessant. De biologische consument is bewust bezig met z?n gezondheid en vindt het belangrijk dat de productie van biologische zuivel verantwoord plaatsvindt. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het biologische zuivelmerk De groene koe van Campina naar het imago van biologische zuivel (september 2002).

Om een zuiver beeld te krijgen van het imago, werden 1.342 Nederlanders ondervraagd. Bijna 40 procent van hen gebruikt wel eens biologische zuivel, waarvan 14 procent wekelijks. De gemiddelde gebruiker is volgens hen tussen de 30 en de 50 jaar. Uit een analyse van de feitelijke gebruiker blijkt dat 50-plussers meer dan gemiddeld biologische zuivel kopen. Zij leven reeds bewuster wat ook de trend is bij de overige
leeftijdsgroepen.
Dat steeds meer Nederlanders kiezen voor biologische zuivel, blijkt ook uit gegevens van De groene koe. De marktleider in biologische zuivel zette in 2001 tien procent meer af dan het jaar daarvoor.
Jongeren vallen minder dan gemiddeld voor biologische zuivel. De biologische zuivelgebruiker is gemiddeld opgeleid, gezondheidsbewust, maatschappelijk betrokken, modern, koopt kwaliteitsbewust en is goed op de hoogte van wat er in de wereld te koop is. Opvallend detail bij de gezonde levensstijl is dat de biologische gebruiker vaker kiest voor yoghurt of fruit als ontbijt dan koffie of thee.

Sporters
Verder blijkt uit het onderzoek van De groene koe dat mensen die aan sport doen, vaker biologische zuivel gebruiken (43 procent) dan respondenten die amper sporten (34 procent).
Dat behoorlijke verschil bestaat niet tussen rokers en niet-rokers. Zij nemen evenveel biologische zuivel tot zich.

Verschil
Bijna eenderde (31 procent) van de Nederlanders vindt dat biologische zuivel zich onderscheidt van reguliere zuivel, doordat het gezonder is en geen kunstmatige toevoegingen kent. Daarna volgen milieuvriendelijk (23 procent), diervriendelijk (12,5 procent), puur natuur (12 procent), een betere smaak (zes procent). De iets hogere aankoopprijs is geen probleem. 12 procent van de gebruikers vindt dat smaak een belangrijk verschil vormt, terwijl niet-gebruikers de betere smaak vrijwel niet noemen.