Zoetermeer, 5 september 2002
Aan de redactie
Transport en Logistiek Nederland bepleit scherpe controle op naleving GMP-regeling
Transport en Logistiek Nederland heeft in een brief aan het Productschap Diervoeder (PDV) voor scherpe controle gepleit op de naleving van de GMP-regeling. De brief is een reactie op een door het PDV gestarte discussie naar aanleiding van de MPA-affaire, waarbij het verboden groeihormoon MPA in diervoeder werd aangetroffen. De GMP-regeling onderwerpt gecertificeerde transporteurs aan strenge regels voor het vervoer van diervoeders en grondstoffen daarvoor.
Volgens de vervoerders werkt een gebrekkige controle in de hand dat sommige vervoerders en verladers nalatig kunnen worden. Dit vergroot niet alleen de kans op nieuwe affaires. Het leidt ook tot oneerlijke concurrentie, omdat niet-gecertificeerde bedrijven goedkoper kunnen werken dan de ondernemers die wel hun nek uitsteken voor betrouwbaar diervoedervervoer.
De brief aan het Productschap is mede gebaseerd op de uitkomsten van een enquête die Transport en Logistiek Nederland eerder dit jaar onder 271 GMP-gecertificeerde leden hield. Bij vervoerders leeft op dit moment het idee dat er onvoldoende controle is. Bijna een kwart van de ondervraagden gaf aan nog nooit te zijn gecontroleerd. Van de gecontroleerde bedrijven is slechts 3% gecontroleerd door de KDD, de Keuringsdienst Diervoedersector van het Productschap. Overigens geeft 81% van de vervoerders aan dat zij de controle als nauwkeurig tot zeer nauwkeurig ervaren.
Ook is vervoerders gevraagd of zij collega's kennen die transporten verrichten zonder GMP-certificaat. Op deze vraag antwoordt 49% ja. In Limburg en Zeeland is dit zelfs 71%. Dit is opmerkelijk, omdat de GMP-regeling voorschrijft dat veevoederproducenten het vervoer uitsluitend mogen uitbesteden aan gecertificeerde vervoerders.
De GMP-regeling deelt producten in categorieën in die zijn verbonden met een bepaald reinigingsregime voor de vrachtauto. Niet-ingedeelde producten mogen in beginsel niet worden vervoerd. Een deel van de ondervraagde vervoerders geeft aan de bestaande systematiek voor productindeling omslachtig, tijdrovend en kostbaar te vinden.
De GMP-regeling is sinds 1 januari 2001 van kracht voor vervoerders. Via deze regeling nemen zij indirect deel aan het kwaliteitssysteem IKB (Integrale Ketenbeheersing), dat de kwaliteit waarborgt van voedingsmiddelen. Voor de overige schakels in de veevoedersector, zoals handel en productie, gelden afzonderlijke GMP-regelingen.
Bel voor meer informatie met de afdeling PRV, Clarisse Buma, 079-3636115 of met Bart Boon, 079-3636223. De brief aan het Productschap is op aanvraag beschikbaar.
Clarisse van Haersma Buma
Persvoorlichter en woordvoerder
Afdeling Public Relations en Voorlichting
Transport en Logistiek Nederland
Plein van de Verenigde Naties 15,
Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer
Telefoon 079-3636115, Fax 079-3636259
06-51806340
E-mail: cbuma@tln.nl, internet www.tln.nl
DISCLAIMER:
Dit e-mailbericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n).
Wilt u direct contact met ons opnemen indien deze e-mail bij vergissing bij u terecht is gekomen?
Wij verzoeken u in dat geval de e-mail te vernietigen, de inhoud ervan niet te gebruiken
en niet onder derden te verspreiden, omdat het bericht vertrouwelijke informatie kan bevatten,
beschermd door een beroepsgeheim.
This e-mail message is intended exclusively for the addressee(s).
If the email was sent to you by mistake, would you please call us immediately?
In that case we also request you to destroy the e-mail and to neither use the contents nor disclose them to third parties,
because the message can contain confidential information which may be protected by professional secrecy.