INDEX: Mobiliteit en milieu
Vandaag, vrijdag 6 september, verschijnt het zevende nummer van INDEX in 2002. In dit nummer staat het thema mobiliteit en milieu centraal. De volgende onderwerpen komen in deze INDEX aan bod.
Snelle mannen
Mannen leggen de meeste kilometers af op de Nederlandse wegen. Ook brengen zij de meeste tijd door in het verkeer en verplaatsen zij zich sneller dan vrouwen met de auto, de bromfiets en de fiets. Echte kilometervreters zijn mannen van 35 tot 55 jaar. Per dag leggen zij in de auto, lopend, fietsend, brommend of snorrend gemiddeld bijna 50 kilometer af.
Strippen voor een schoon milieu
In 2001 zijn 323 duizend Nederlandse voertuigwrakken, voornamelijk personenauto's, met een gezamenlijk gewicht van ongeveer 307 duizend ton voor sloop aangeboden bij autosloopbedrijven.
Voertuigen gaan steeds langer mee. Vijf jaar geleden werden personenauto's vanaf het dertiende jaar voor sloop aangeboden, bedrijfsauto's reeds vanaf het tiende, elfde levensjaar. In 2001 worden zowel personenauto's als bedrijfsauto's vanaf hun veertiende levensjaar in grote aantallen gedemonteerd.
Wegverkeer steeds schoner
De steeds strenger wordende uitlaatgasnormen voor het op de markt brengen van nieuwe motorvoertuigen werpen hun vruchten af. De uitstoot van koolmonoxide en vluchtige organische stoffen is ondanks een forse toename van het aantal voertuigkilometers in de periode 1990-2001 bijna gehalveerd. De uitworp van stikstofoxiden is in die periode met veertig procent afgenomen.
Fileprofielen
In totaal stonden in 2000 ruim 30 duizend files op de Nederlandse wegen met een totale lengte van 103,3 duizend kilometer. Het aantal files is met drie procent toegenomen vergeleken met 1999. De ochtend- en avondspits zijn goed voor zeventig procent van de files. Een op de negen files komt door een verkeersongeval, een op de twintig files door wegwerkzaamheden. Het langst zijn de files op maandag en dinsdag. Op deze dagen zijn de files ook weer relatief snel opgelost. De maandag- en dinsdagfiles kosten de automobilist per keer gemiddeld twintig minuten. Minder lang maar hardnekkiger zijn de files op vrijdag en in de weekends.
Seniorenpatronen
Mensen van 55 jaar of ouder gaan minder vaak de deur uit dan jongeren. Als zij op reis gaan, om wat voor reden dan ook, zijn zij minder lang onderweg en mijden zij de spitsdrukte.
Minder alcoholovertreders
De afgelopen tien jaar overtrad één op de twintig à vijfentwintig automobilisten de alcohollimiet tijdens de weekendnachten. Begin jaren zeventig ging het nog om vijftien procent. Zorgelijk is de sterke toename van het aandeel jonge mannen onder de overtreders, van 3,1 procent overtreders in 1991 tot 4,6 procent overtreders in 2000. Deze groep vormt het grootste risico voor de verkeersveiligheid, zo blijkt ook uit ongevallencijfers. Jonge mannen zijn ruim vijfmaal oververtegenwoordigd bij de ernstige slachtoffers van ongevallen waarbij alcohol is geconstateerd. Cijfers zijn afkomstig van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV).
De 24-uurs economie de maat genomen
Buiten de standaard werktijden werken in ons land nog steeds maar weinig mensen. Op zaterdagmorgen werkt 15 procent, op zaterdagmiddag 11 procent en op de zondag 4 procent. Op de avonden werkt gemiddeld 7 procent en in de nacht is dit gemiddeld 1 tot 2 procent. Van een omvangrijke 24-uurs economie is in ons land nog lang geen sprake. Cijfers komen uit de TNO Arbeidssituatie survey 2000.
Conjunctuurbericht
In het blad is verder het Conjunctuurbericht opgenomen met daarin de meest recente cijfers over de Nederlandse economie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persdienst van het CBS. Tel. (070) 337 58 16 Fax (070) 337 59 71 E-mail: persdienst@cbs.nl
PB02-183
6 september 2002
10.30 uur
Centraal Bureau voor de Statistiek
Het CBS
is een dienst van
het Ministerie van
Economische Zaken
Mededeling