Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate uitvoering

Actueel / Verzamelcirculaire 4 september 2002, Intercom/2002/64627

Verzamelinformatie m.b.t. Bestuurlijk Overleg, SIGIS, gesubsidieerde arbeid, aanbesteding reïntegratie, bijstandwet

Aan de colleges van Burgemeester en Wethouders
i.a.a.
Directeuren Sociale Dienst
Hoofden Sociale Zaken

Langs deze weg informeer ik u over een aantal nieuwe ontwikkelingen op het beleidsterrein van SZW. Een aantal daarvan hangt samen met het Strategisch Akkoord en de gevolgen daarvan die u als gemeente zult ondervinden. Ik ben van plan in het vervolg informatie zoveel als mogelijk in deze vorm van verzamelcirculaires bij u te bezorgen.

Inhoud

1. Gesubsidieerde arbeid
Gemeenten doen er verstandig aan met ingang van heden niet-bezette en nog vrijkomende Wiw- en ID-banen niet in te vullen. Op de budgetten voor deze banen wordt namelijk bezuinigd. Bovendien vinden er bezuinigingen plaats door geleidelijke afschaffing van enkele belastingfaciliteiten op grond van de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premieheffing (WVA).
2. Gemeentelijk inkomensondersteuningsbeleid Er zal voor 2003 geen afzonderlijk wetsvoorstel met betrekking tot inkomensondersteuning voor langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief en het afschaffen van categoriale regelingen van gemeenten worden ingediend bij het Parlement. De voornemens op dit punt zullen worden meegenomen in het totaalpakket van maatregelen die dienen ter implementatie van het Strategisch Akkoord, dat voor 2004 is voorzien. Dit betekent dat er per 2003 geen wijzigingen voor gemeenten optreden.
3. SIGIS
Er wordt geen nieuw Model verantwoordingsverslag voor 2003 doorgevoerd, omdat dit in 2004 voor een groot deel door nieuwe ontwikkelingen zal worden achterhaald.

4. Aanbesteden reïntegratie-activiteiten
De bijgevoegde circulaire (B&GA/GAB/2002/56606) beoogt gemeenten voor 20% vrije ruimte te geven om in te spelen op bijzondere omstandigheden waarin de reguliere aanbestedingsprocedure niet aan de orde is.

5. CWI-informatiecampagne inzake arbeidsdeelname allochtonen Tot december loopt in de vier grote steden een campagne die allochtonen ertoe moet bewegen zich bij het CWI te melden als werkzoekende. De campagne is gericht op Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen.
Cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen echter door het CWI niet geholpen worden. Gemeenten wordt verzocht om cliënten te helpen die zich naar aanleiding van de campagne bij hen melden.
6. Tegoeden WO-II en uitkeringen aan voormalige dwangarbeiders in het kader van de Abw
Uitkeringen door banken, verzekeringsinstellingen en de effectenhandel, gedaan aan Joodse vervogingsslachtoffers of hun rechtverkrijgenden, en uitkeringen gedaan uit Duitse of Oostenrijkse compensatiefondsen aan voormalige dwangarbeiders, mogen buiten beschouwing worden gelaten bij de middelentoets in het kader van de Abw.

7. Privacykader Abw
De bijgevoegde circulaire Privacykader Algemene bijstandswet (B&GA/AB/02/59337) vervangt de huidige circulaire Privacykader Abw (BZ/UB/98/10989). Deze vervanging is noodzakelijk omdat de algemene privacywetgeving per 1 september 2001 is gewijzigd en omdat de uitvoering van de Abw wijzigingen heeft ondervonden door de inwerkingtreding van de wet SUWI per 1 januari 2002.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)

1. Gesubsidieerde arbeid


Het Strategisch Akkoord heeft ingrijpende consequenties voor het instrument gesubsidieerde arbeid. Daarom doen gemeenten er verstandig aan met ingang van heden niet-bezette Wiw- en ID-banen niet in te vullen. Op de budgetten voor deze banen wordt namelijk bezuinigd. Bovendien vinden er bezuinigingen plaats door geleidelijke afschaffing van enkele belastingfaciliteiten op grond van de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premieheffing (SPAK/VLW). Met de maatregelen in 2003 is het overgrote deel gerealiseerd van de uiteindelijk voor 2006 bepaalde bezuiniging van 680 mln op het gemeentelijke reïntegratiebudget.
Onderstaande gedragslijn wordt u aangeboden om u in de gelegenheid te stellen tijdig op de gevolgen van het Strategisch Akkoord in te spelen. Achtereenvolgens ga ik in op de wijze waarop de bezuinigingen technisch gerealiseerd worden voor de ID-banen en voor de Wiw en licht ik de wijziging met betrekking tot de SPAK/VLW toe.


1.1 ID-banen


Versterking doelstelling reïntegratie
Vanaf 2004 worden de middelen ID-banen toegevoegd aan het vrij besteedbare reïntegratie-budget FWI. De doelstelling in de vorige kabinetsperiode was het creëren van werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt voor langdurig werklozen, verbeteren van het niveau van de publieke dienstverlening en uitstroom naar reguliere arbeid (reïntegratie).
Gebleken is dat de huidige vorm van gesubsidieerde arbeid te weinig prikkels voor werkgevers en werknemers heeft opgeleverd om uitstroom naar regulier werk te bewerkstelligen. Tijdens deze kabinetsperiode ligt hierop veel sterker de nadruk.

Beleid wordt in sterke mate gedecentraliseerd en gedereguleerd Door toevoeging van de ID-middelen aan het ongedifferentieerde reïntegratiebudget FWI kunnen gemeenten vanaf 2004 eigen keuzes maken (lokaal maatwerk) over de wijze waarop de reïntegratiemiddelen worden ingezet. Voor het jaar 2003 wordt de regelvrijheid voor gemeenten alvast vergroot t.o.v. de huidige situatie: het budget ID-banen 2003 wordt niet meer taakstellend beschikbaar gesteld (d.w.z. aantal ID-banen en prijs per ID-baan), maar als ongedifferentieerd ID-budget. Eventuele onderuitputting op ID-banen in 2003 mogen gemeenten inzetten voor andere reïntegratie-trajecten.
In 2003 bestaat er ten aanzien van de ID-banen een overgangssituatie. Het Besluit ID-banen en de bijbehorende Regeling uitvoering en financiering zullen worden aangepast. Vooruitlopend op toevoeging van het ID-budget aan het FWI (in 2004) verdwijnen in de ID-wet- en regelgeving die voorschriften die een belemmering vormen om ID-banen als reïntegratieinstrument te gebruiken. Te denken valt hierbij aan voorschriften als:

* hoogte vergoeding aan werkgever 1e jaar
* vast dienstverband

* onderuitputting en spaartegoeden ID mogen ook voor andere reïntegratie-trajecten conform het S&A budget WIW worden ingezet

Het kabinet zal bij deze omslag als principe blijven hanteren dat werk boven inkomen gaat en dat werk nog steeds de beste weg is om actief in de samenleving te participeren. Gesubsidieerde arbeid blijft daarom overigens nog steeds mogelijk indien regulier werk niet lukt. Naar verwachting van het Kabinet hoeven de bezuinigingen niet te leiden tot gedwongen ontslagen. Ook actief gemeentelijk reïntegratiebeleid kan helpen dit te voorkomen.

Budget en aantal banen
Het volume ID-banen was voor 2003 begroot op 60.000, het aantal bezette banen ultimo 2002 wordt nu geraamd op 53.500. Per ultimo 2003 wordt nu uitgegaan van een budget voor 45.500 banen. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

* gemeenten stoppen met het realiseren van de (6.500) onbezet gebleven ID-banen

* gemeenten herbezetten leeg te vallen ID-banen niet
* gemeenten bewerkstelligen een (natuurlijke) uitstroom van 15% jaarlijks

Dit alles tot het niveau van 45.500 banen.

Budgettering ID
De grondslag voor het budget 2003 is de feitelijke bezetting op de peildatum 30 juni 2002. Als u besluit vrijgekomen ID-banen vanaf heden niet meer te bezetten en nog openstaande ID-banen niet te vullen, is gemiddeld een uitstroom van 1 op 10 personen voldoende om ultimo 2003 op 45.500 bezette ID-banen uit te komen.
Omdat de realisatie per 30 juni 2002 niet tijdig bekend is, zal er in eerste instantie een voorlopig budget worden toegekend.

Ik adviseer u daarom nogmaals dringend om onmiddellijk te stoppen met vullen en herbezetten van ID-banen. Anders loopt u het risico op financiële problemen in 2003.

Spaartegoeden bij gemeenten
Ondanks bovengenoemde budgetteringssystematiek is het mogelijk dat het vastgestelde bedrag per ID-werknemer in sommige gevallen niet toereikend blijkt te zijn. Gemeenten moeten het overige in dat geval financieren vanuit hun eigen spaartegoeden.
Cumulatief zouden de gemeenten in 2002 ongeveer 84 mln aan spaartegoeden kunnen hebben opgebouwd.

Gesubsidieerde arbeid blijft mogelijk
Het huidige niveau van maatschappelijke dienstverlening wordt voor 2003 door het kabinet via het budget mogelijk gemaakt op een niveau van 45.500 banen.
Echter vanaf 2004 is de keuze aan gemeenten, omdat de inzet van ID-banen dan volledig aan de gemeenten wordt overgelaten. De gemeente krijgt een centrale rol bij de verdeling van de ID-banen over de sectoren. Te denken valt aan het omzetten van ID-banen naar reguliere banen, maar ook het vragen van een extra individuele bijdrage werkgever voor ID'-er aan individuele werkgevers. Van de gemeente in zijn rol als werkgever van ID'-ers wordt een actieve houding t.a.v. doorstroom naar reguliere banen en regulier maken van ID-functies verwacht.
Onder de huidige omstandigheden kunnen gemeenten daar nu al op inzetten. Ook werknemers hebben belang bij de grotere nadruk op uitstroom naar regulier werk.


1.2 Wiw-dienstbetrekkingen


Het Rijk verstrekt aan gemeenten twee geldstromen ten behoeve van de Wiw-dienstbetrekkingen. Een zgn. vast budget en een bij het Rijk te declareren deel. Het vast budget blijft t.o.v. 2002 ongewijzigd. Het basisbedrag dat gemeenten per dienstbetrekking kunnen declareren bij het rijk wordt circa gehalveerd. Om dit te compenseren worden de normbedragen binnen het vast budget verhoogd. Dit betekent dat een groter deel van de kosten van een dienstbetrekking ten laste komt van het vast budget. Daardoor kunnen er bij een gelijkblijvend vast budget minder dienstbetrekkingen worden gerealiseerd.
De gemeente heeft dus zelf belang bij uitstroom uit de dienstbetrekkingen. De omvang van de bezuiniging is zodanig dat de gemiddelde gemeente in 2003 - ten opzichte van het geraamde aantal Wiw-banen per ultimo 2002 - 20-30% uitstroom moet realiseren (en die niet opnieuw moet bezetten) om te voorkomen dat er een tekort op het vast budget ontstaat. Door reeds vanaf nu extra inspanningen op uitstroom te richten kan met een lager percentage worden volstaan en kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De uitstroom in de afgelopen jaren bedroeg telkens circa 30%. Als meer uitstroom wordt gerealiseerd dan kan de gemeente het resterend vast budget (conform huidige regelgeving) toevoegen aan het scholings- & activeringsbudget van het volgende jaar.

Ultimo 2001 waren bij gemeenten 31.000 personen op een Wiw-dienstbetrekking werkzaam (bron: Wiw-statistiek Research voor Beleid). Met het vast budget voor 2003 en de gewijzigde verhouding tussen normbedragen en te declareren basisbedragen kunnen in 2003 circa 27.000 dienstbetrekkingen worden gerealiseerd (gemiddelde stand, bij ongewijzigde samenstelling).

Beperken meeneemregeling
In verband met de bezuinigingen voor het jaar 2003 wordt de zogenaamde meeneemregeling eenmalig beperkt. Deze regeling bepaalt dat gemeenten een deel van het scholings-en activeringsbudget dat niet is uitgegeven in een bepaald jaar, kunnen toevoegen aan het budget van het volgende jaar.
Het doorschuiven van budget van 2002 naar 2003 wordt beperkt tot maximaal 10% van het in 2002 toegekende budget. Dit is een beperking ten opzichte van het percentage van 50% dat gehanteerd werd voor de overgang van 2001 naar 2002. Door deze inperking zal bij gemeenten met een relatief grote onderbenutting geld teruggevorderd worden via de jaarrekening over 2002.
Deze maatregel voorkomt dat er in grotere mate op het totale scholings- en activeringsbudget 2003 moet worden bezuinigd, hetgeen ook ten koste zou gaan van gemeenten die het scholings- en activeringsbudget wel volledig benutten.
De meeneemregeling maakt het ook mogelijk dat gemeenten budget van een volgend jaar benutten in het lopende jaar. Hiervoor blijft het bestaande percentage van 50% van het toegekende budget gehandhaafd.


1.3 VLW/SPAK


Vanaf 1 januari 2003 kunnen werkgevers geen Afdrachtvermindering langdurig werklozen (VLW) meer aanvragen voor langdurig werklozen die voor het eerst toetreden tot de arbeidsmarkt. De instroom in de VLW wordt anders gezegd stopgezet. Doordat de VLW voor 4 jaar voor een (voorheen langdurig werkloze) werknemer kan worden aangevraagd, loopt de VLW per 31 december 2006 dus af.
De specifieke afdrachtkorting lage lonen (SPAK) wordt eveneens afgeschaft, waarbij de zgn. jongeren-SPAK in een keer wordt afgeschaft en de SPAK voor volwassenen stapsgewijs in vier jaar. Voor 2003 betekent dit dat werkgevers geen SPAK krijgen voor werknemers jonger dan 23 jaar. Het bedrag voor werknemers van 23 jaar en ouder bedraagt dan nog 1629. Voor 2004 is dit 1104 en voor 2005 552. Per 1 januari
2006 is de SPAK volledig afgebouwd.



1.4 Toekomstige activiteiten SZW voor belang van gemeenten

Voor 1 oktober 2002 ontvangt u als gemeente een aparte brief van SZW met daarin de budgettoekenning ID.

Wijziging Besluit ID-banen
Voor 1 januari 2003 zal zowel het Besluit In- en doorstroombanen als ook de Regeling Uitvoering Financiering In- en Doorstroombanen aangepast worden. Deze zullen resp.in het Staatsblad en de Staatscourant. worden gepubliceerd.

Toekenning WIW-subsidies en aanpassing regelgeving Gemeenten ontvangen zoals gebruikelijk voor 1 oktober de toekenning voor de Wiw-subsidies
2003. Gelijktijdig wordt de Regeling uitvoering en financiering Wiw aangepast.

Graag attendeer ik u op de gemeentebijeenkomsten op 31 oktober, 13 november en 27 november 2002 waarvoor u uitgenodigd wordt om met ons van gedachten te wisselen over de uitwerking van het Strategisch Akkoord en de toekomst van de gesubsidieerde arbeid.


2. Gemeentelijk inkomensondersteuningsbeleid

Er zal voor 2003 geen afzonderlijk wetsvoorstel met betrekking tot inkomensondersteuning voor langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief en het afschaffen van categoriale regelingen van gemeenten worden ingediend bij het Parlement. De voornemens op dit punt zullen worden meegenomen in het totaalpakket van maatregelen die dienen ter implementatie van het Strategisch Akkoord, dat voor 2004 is voorzien. Dit betekent dat er per 2003 geen wijzigingen voor gemeenten optreden.


3. SIGIS

In oktober 2001 is het project Structurering en integratie Gemeentelijke informatiestromen SZW (SIGIS) van start gegaan. Dit project is opgezet met als doel dat het ministerie van SZW in de toekomst over actuele en goede informatie beschikt op het gebied van Werk, Inkomen en Zorg voor zover dit uitgevoerd wordt door gemeenten. Maar ook de vermindering van de administratieve lastendruk bij gemeenten, door vermindering en structurering van gegevensuitvraag, is een beoogd resultaat van SIGIS.

Om deze doelen te bereiken, was onder meer een integraal Model Verslag over de uitvoering Werk, Inkomen en Zorg 2003 ontwikkeld. Dit verslag brengt naast een administratieve lastenverlichting ook een aantal veranderingen met zich mee. In een invoeringsfase betekenen veranderingen gewoonlijk ook extra werk. Per 1 januari 2004 staat een groot aantal veranderingen in de gemeentelijke sociale zekerheid op stapel. Het ministerie van SZW heeft daarom besloten de huidige situatie te bestendigen en geen nieuw Model verantwoordingsverslag voor 2003 door te voeren, omdat dit in 2004 voor een groot deel door nieuwe ontwikkelingen zal worden achterhaald.
Concreet betekent dit, dat er voor 2003 geen harmonisatie van de uitvoeringsverslagen van de verschillende wettelijke regelingen zal komen. In tegenstelling tot wat eerder is gecommuniceerd, zal de aspectenmethode in 2003 niet verplicht worden gesteld. Het Model verantwoordingsverslag 2002 zal voor een groot deel de basis vormen voor 2003. Wel zal het verantwoordingsverslag 2003 aangepast worden op wijzigingen in wet -en regelgeving. Omdat voor de komende jaren vooralsnog geen ingrijpende veranderingen voor de WSW worden verwacht, zal deze wet voor het verantwoordingsjaar 2003 voor het eerst een model-verantwoordingsverslag worden opgesteld.
Administratieve lastenverlichting voor gemeenten blijft hoog op de agenda staan bij SZW. De met SIGIS ingezette lijn zal daarom in 2003 worden gecontinueerd en versterkt. Hierover zult u op een later tijdstip nader worden geïnformeerd.


4. Aanbesteden reïntegratieactivtiteiten

De bijgevoegde circulaire (B&GA/GAB/2002/56606) beoogt gemeenten voor 20% vrije ruimte te geven om in te spelen op bijzondere omstandigheden waarin de reguliere aanbestedingsprocedure niet mogelijk is.


5. Communicatiecampagne allochtone groepen

Inleiding
Om aan de toename van de arbeidsparticipatie van allochtone groepen een bijdrage te leveren wordt door de Centrale organisatie Werk en Inkomen (CWI) van september tot en met november een communicatiecampagne uitgevoerd gericht op de vier grootste allochtone groepen (Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen) in de vier grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht). Het ministerie van SZW en de CWI doen op gemeenten een beroep om medewerking te verlenen aan de opvang van cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt die zich in het kader van deze campagne aanmelden bij het CWI. Dit verzoek is met name gericht aan de vier grote gemeenten, maar het is uiteraard ook mogelijk is dat werkzoekenden zich in uw gemeente aanmelden.

Achtergrond
De komende jaren is het economisch gezien absoluut noodzakelijk en sociaal gezien zeer gewenst om het effectieve arbeidsaanbod van groepen die nu nog een lage arbeidsparticipatie kennen te vergroten. Wordt gekeken naar de groep etnische minderheden dan blijkt hier een belangrijke opgave te liggen. Het verschil tussen de arbeidsparticipatie van etnische minderheden en van autochtonen is immers aanzienlijk; respectievelijk 51 en 67 procent in 2001. Indien de vergrijzing en ontgroening van onze samenleving, de relatief sterke groei van de allochtone bevolking en de belangrijke rol van arbeid bij integratie in ogenschouw worden genomen dan wordt het belang van een toename in de arbeidsparticipatie van etnische minderheden onderstreept.

Campagne
In de campagne zullen op regionale- en satellietzenders en op radiofrequenties reclamespots worden uitgezonden om de doelgroep te stimuleren gebruik te maken van de dienstverlening van het CWI, die in het kader van het MKB-minderhedenconvenant voor etnische minderheden is ontwikkeld. De allochtone werkzoekenden kunnen voor het maken van een afspraak contact opnemen met het CWI door een gratis landelijk telefoonnummer te bellen, waar zij indien nodig in de eigen taal te woord worden gestaan.
In aansluiting op de communicatiecampagne vinden tevens voorlichtingsbijeenkomsten plaats voor elke doelgroep. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd door de landelijke inspraakorganen1 in samenwerking met de plaatselijke minderhedenorganisaties en de CWI's.

Inlichtingen
Voor vragen over de communicatiecampagne kunt u terecht bij Saskia Goedbloed, landelijk communicatie-adviseur CWI, tel 079 3601580.


6. Tegoeden WO-II en uitkeringen aan voormalige dwangarbeiders in het kader van de Abw

6.1 Tegoeden Tweede Wereldoorlog

In 2000 heeft het Kabinet gelden beschikbaar gesteld als erkenning van achteraf geconstateerde tekortkomingen in het rechtsherstel na de Tweede Wereldoorlog en in het overheidshandelen terzake. Een deel van deze gelden komt ten goede aan de Joodse en Indische gemeenschappen en aan de Roma en Sinti. Een ander deel is aan de vervolgingsslachtoffers zelf uitgekeerd. Besloten is dat deze uitkeringen bij de middelentoets in de Algemene bijstandswet (Abw) niet in aanmerking worden genomen. Hiertoe is per 1 juli 2001 artikel 43, tweede lid, onderdeel r, Abw toegevoegd.
In navolging van de overheid zijn ook het bankwezen, de verzekeringssector en de effectenhandel overgegaan tot uitkeringen aan Joodse vervolgingsslachtoffers of hun rechtverkrijgenden. Een deel van deze gelden komt ten goede aan de Joodse gemeenschap; een ander deel wordt aan de Joodse vervolgingsslachtoffers of hun rechtsverkrijgenden zelf uitgekeerd. De uitkeringen zijn te onderscheiden in:
* een individuele uitkering die niet is gekoppeld aan individueel bepaalbare claims die afgeleid zijn van geroofde goederen en geld. Hierbij worden dezelfde criteria gevolgd zoals die bij de door de overheid ter beschikking gestelde gelden.

* individuele uitkeringen op grond van individueel bepaalbare claims van aanwezige tegoeden bij het bankwezen, de verzekeringssector en de effectenhandel die als gevolg van de Tweede Wereldoorlog nooit aan de rechtmatige eigenaren zijn uitbetaald.

Omdat uit de Memorie van Toelichting bij artikel 43, tweede lid, onderdeel r, Abw gelezen kan worden dat alleen de door de overheid verstrekte individuele uitkeringen bij de middelentoets van de Abw buiten beschouwing worden gelaten, wil ik u er op wijzen dat ook de individuele uitkeringen die het bankwezen, de verzekeringssector en de effectenhandel verstrekken onder de werking van dit artikel vallen. Deze uitkeringen kunnen derhalve bij deze toets buiten beschouwing worden gelaten.
De stichtingen Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa, Individuele Bankaanspraken Sjoa en Individuele Effectenaanspraken, allen gevestigd te Den Haag, zijn belast met de beoordeling en uitvoering van de claims.

6.2 Uitkeringen aan voormalige dwangarbeiders

In 2000 hebben de Duitse en de Oostenrijkse overheid met het bedrijfsleven van die landen elk een compensatiefonds ingesteld voor schadeloosstelling aan slachtoffers van het nationaal-socialistische bewind, het Duitse fonds "Herinnering, Verantwoordelijkheid en Toekomst" en het Oostenrijkse fonds "Verzoening, Vrede en Samenwerking".
Ter erkenning van het ondergane leed worden uit deze fondsen uitkeringen gedaan aan voormalige dwangarbeiders uit de Tweede Wereldoorlog. Afhankelijk van de omstandigheden waaronder de dwangarbeid werd verricht ontvangen de voormalige dwangarbeiders een eenmalige uitkering van maximaal ongeveer 7.700,--. Tot dezelfde hoogte voorziet het Duitse compensatiefonds ook in eenmalige uitkeringen aan andere slachtoffers die ernstige lichamelijke of geestelijke schade hebben geleden door toedoen van het nationaal-socialistische bewind.
Vooruitlopend op de instelling van de bovengenoemde compensatiefondsen hebben twee Duitse bedrijven, het "Volkswagen AG- Humanitair Fonds" en het "Siemens Humanitair Hulp Fonds", op humanitaire gronden rechtstreeks een eenmalige uitkering van maximaal ongeveer 5.100,-- uitbetaald aan personen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in die bedrijven dwangarbeid hebben verricht.

Gelet op de aard en hoogte van alle bovengenoemde uitkeringen ben ik van mening dat deze op grond van artikel 43, tweede lid, onderdeel k, Abw bij de middelentoets van de Abw buiten beschouwing kunnen worden gelaten. Het behoort echter tot uw bevoegdheid en verantwoordelijkheid te beoordelen of het vrijlaten van deze uitkeringen in het individuele geval uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord is.

De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) is in het kader van het Duitse compensatiefonds belast met de uitvoering van de schadeloosstellingen aan voormalige dwangarbeiders die niet uit Oost-Europese landen afkomstig zijn. Voor de afwikkeling van de aanvragen van de Nederlandse voormalige dwangarbeiders heeft de IOM het "Project Duitse Compensatie Dwangarbeid" te Apeldoorn in het leven geroepen.
In het kader van het Oostenrijkse compensatiefonds fungeert het "Project Oostenrijkse Compensatie Dwangarbeid" te Apeldoorn als eerste aanspreekpunt voor de Nederlandse betrokkenen en uitkeringsgerechtigden.


7. Privacykader Abw

Zie bijlage.


1 SIO (Stichting Surinaams Inspraakorgaan), OCAN (Overlegorgaan Caribische Nederlanders), IOT (Stichting Inspraakorgaan Turken in Nederland) en SMT (Stichting Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs).

___________ -Submit

Home Links Sitemap E-mail
actueel

nieuws
SZW-gids juli/augustus 2002

Extra:
Prinsjesdagstukken 2001
Agenda voor de toekomst
Steunpunt Suwi Gemeenten
Wvg
Vragen Servicelijn
Publiekssite SZW
Info voor voorlichters
Gemeentebijeenkomsten