Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
Actueel / Verzamelcirculaire 4 september 2002, Intercom/2002/64627
Verzamelinformatie m.b.t. Bestuurlijk Overleg, SIGIS, gesubsidieerde
arbeid, aanbesteding reïntegratie, bijstandwet
Aan de colleges van Burgemeester en Wethouders
i.a.a.
Directeuren Sociale Dienst
Hoofden Sociale Zaken
Langs deze weg informeer ik u over een aantal nieuwe ontwikkelingen op
het beleidsterrein van SZW. Een aantal daarvan hangt samen met het
Strategisch Akkoord en de gevolgen daarvan die u als gemeente zult
ondervinden. Ik ben van plan in het vervolg informatie zoveel als
mogelijk in deze vorm van verzamelcirculaires bij u te bezorgen.
Inhoud
1. Gesubsidieerde arbeid
Gemeenten doen er verstandig aan met ingang van heden niet-bezette
en nog vrijkomende Wiw- en ID-banen niet in te vullen. Op de
budgetten voor deze banen wordt namelijk bezuinigd. Bovendien
vinden er bezuinigingen plaats door geleidelijke afschaffing van
enkele belastingfaciliteiten op grond van de Wet vermindering
afdracht loonbelasting en premieheffing (WVA).
2. Gemeentelijk inkomensondersteuningsbeleid
Er zal voor 2003 geen afzonderlijk wetsvoorstel met betrekking tot
inkomensondersteuning voor langdurige minima zonder
arbeidsmarktperspectief en het afschaffen van categoriale
regelingen van gemeenten worden ingediend bij het Parlement. De
voornemens op dit punt zullen worden meegenomen in het
totaalpakket van maatregelen die dienen ter implementatie van het
Strategisch Akkoord, dat voor 2004 is voorzien. Dit betekent dat
er per 2003 geen wijzigingen voor gemeenten optreden.
3. SIGIS
Er wordt geen nieuw Model verantwoordingsverslag voor 2003
doorgevoerd, omdat dit in 2004 voor een groot deel door nieuwe
ontwikkelingen zal worden achterhaald.
4. Aanbesteden reïntegratie-activiteiten
De bijgevoegde circulaire (B&GA/GAB/2002/56606) beoogt gemeenten
voor 20% vrije ruimte te geven om in te spelen op bijzondere
omstandigheden waarin de reguliere aanbestedingsprocedure niet aan
de orde is.
5. CWI-informatiecampagne inzake arbeidsdeelname allochtonen
Tot december loopt in de vier grote steden een campagne die
allochtonen ertoe moet bewegen zich bij het CWI te melden als
werkzoekende. De campagne is gericht op Turken, Marokkanen,
Surinamers en Antillianen.
Cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen echter door
het CWI niet geholpen worden. Gemeenten wordt verzocht om cliënten
te helpen die zich naar aanleiding van de campagne bij hen melden.
6. Tegoeden WO-II en uitkeringen aan voormalige dwangarbeiders in het
kader van de Abw
Uitkeringen door banken, verzekeringsinstellingen en de
effectenhandel, gedaan aan Joodse vervogingsslachtoffers of hun
rechtverkrijgenden, en uitkeringen gedaan uit Duitse of
Oostenrijkse compensatiefondsen aan voormalige dwangarbeiders,
mogen buiten beschouwing worden gelaten bij de middelentoets in
het kader van de Abw.
7. Privacykader Abw
De bijgevoegde circulaire Privacykader Algemene bijstandswet
(B&GA/AB/02/59337) vervangt de huidige circulaire Privacykader Abw
(BZ/UB/98/10989). Deze vervanging is noodzakelijk omdat de
algemene privacywetgeving per 1 september 2001 is gewijzigd en
omdat de uitvoering van de Abw wijzigingen heeft ondervonden door
de inwerkingtreding van de wet SUWI per 1 januari 2002.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
1. Gesubsidieerde arbeid
Het Strategisch Akkoord heeft ingrijpende consequenties voor het
instrument gesubsidieerde arbeid. Daarom doen gemeenten er verstandig
aan met ingang van heden niet-bezette Wiw- en ID-banen niet in te
vullen. Op de budgetten voor deze banen wordt namelijk bezuinigd.
Bovendien vinden er bezuinigingen plaats door geleidelijke afschaffing
van enkele belastingfaciliteiten op grond van de Wet vermindering
afdracht loonbelasting en premieheffing (SPAK/VLW). Met de maatregelen
in 2003 is het overgrote deel gerealiseerd van de uiteindelijk voor
2006 bepaalde bezuiniging van 680 mln op het gemeentelijke
reïntegratiebudget.
Onderstaande gedragslijn wordt u aangeboden om u in de gelegenheid te
stellen tijdig op de gevolgen van het Strategisch Akkoord in te
spelen. Achtereenvolgens ga ik in op de wijze waarop de bezuinigingen
technisch gerealiseerd worden voor de ID-banen en voor de Wiw en licht
ik de wijziging met betrekking tot de SPAK/VLW toe.
1.1 ID-banen
Versterking doelstelling reïntegratie
Vanaf 2004 worden de middelen ID-banen toegevoegd aan het vrij
besteedbare reïntegratie-budget FWI. De doelstelling in de vorige
kabinetsperiode was het creëren van werkgelegenheid aan de onderkant
van de arbeidsmarkt voor langdurig werklozen, verbeteren van het
niveau van de publieke dienstverlening en uitstroom naar reguliere
arbeid (reïntegratie).
Gebleken is dat de huidige vorm van gesubsidieerde arbeid te weinig
prikkels voor werkgevers en werknemers heeft opgeleverd om uitstroom
naar regulier werk te bewerkstelligen. Tijdens deze kabinetsperiode
ligt hierop veel sterker de nadruk.
Beleid wordt in sterke mate gedecentraliseerd en gedereguleerd
Door toevoeging van de ID-middelen aan het ongedifferentieerde
reïntegratiebudget FWI kunnen gemeenten vanaf 2004 eigen keuzes maken
(lokaal maatwerk) over de wijze waarop de reïntegratiemiddelen worden
ingezet. Voor het jaar 2003 wordt de regelvrijheid voor gemeenten
alvast vergroot t.o.v. de huidige situatie: het budget ID-banen 2003
wordt niet meer taakstellend beschikbaar gesteld (d.w.z. aantal
ID-banen en prijs per ID-baan), maar als ongedifferentieerd ID-budget.
Eventuele onderuitputting op ID-banen in 2003 mogen gemeenten inzetten
voor andere reïntegratie-trajecten.
In 2003 bestaat er ten aanzien van de ID-banen een overgangssituatie.
Het Besluit ID-banen en de bijbehorende Regeling uitvoering en
financiering zullen worden aangepast. Vooruitlopend op toevoeging van
het ID-budget aan het FWI (in 2004) verdwijnen in de ID-wet- en
regelgeving die voorschriften die een belemmering vormen om ID-banen
als reïntegratieinstrument te gebruiken. Te denken valt hierbij aan
voorschriften als:
* hoogte vergoeding aan werkgever 1e jaar
* vast dienstverband
* onderuitputting en spaartegoeden ID mogen ook voor andere
reïntegratie-trajecten conform het S&A budget WIW worden ingezet
Het kabinet zal bij deze omslag als principe blijven hanteren dat werk
boven inkomen gaat en dat werk nog steeds de beste weg is om actief in
de samenleving te participeren. Gesubsidieerde arbeid blijft daarom
overigens nog steeds mogelijk indien regulier werk niet lukt. Naar
verwachting van het Kabinet hoeven de bezuinigingen niet te leiden tot
gedwongen ontslagen. Ook actief gemeentelijk reïntegratiebeleid kan
helpen dit te voorkomen.
Budget en aantal banen
Het volume ID-banen was voor 2003 begroot op 60.000, het aantal
bezette banen ultimo 2002 wordt nu geraamd op 53.500. Per ultimo 2003
wordt nu uitgegaan van een budget voor 45.500 banen. Hierbij zijn de
volgende uitgangspunten gehanteerd:
* gemeenten stoppen met het realiseren van de (6.500) onbezet
gebleven ID-banen
* gemeenten herbezetten leeg te vallen ID-banen niet
* gemeenten bewerkstelligen een (natuurlijke) uitstroom van 15%
jaarlijks
Dit alles tot het niveau van 45.500 banen.
Budgettering ID
De grondslag voor het budget 2003 is de feitelijke bezetting op de
peildatum 30 juni 2002. Als u besluit vrijgekomen ID-banen vanaf heden
niet meer te bezetten en nog openstaande ID-banen niet te vullen, is
gemiddeld een uitstroom van 1 op 10 personen voldoende om ultimo 2003
op 45.500 bezette ID-banen uit te komen.
Omdat de realisatie per 30 juni 2002 niet tijdig bekend is, zal er in
eerste instantie een voorlopig budget worden toegekend.
Ik adviseer u daarom nogmaals dringend om onmiddellijk te stoppen met
vullen en herbezetten van ID-banen. Anders loopt u het risico op
financiële problemen in 2003.
Spaartegoeden bij gemeenten
Ondanks bovengenoemde budgetteringssystematiek is het mogelijk dat het
vastgestelde bedrag per ID-werknemer in sommige gevallen niet
toereikend blijkt te zijn. Gemeenten moeten het overige in dat geval
financieren vanuit hun eigen spaartegoeden.
Cumulatief zouden de gemeenten in 2002 ongeveer 84 mln aan
spaartegoeden kunnen hebben opgebouwd.
Gesubsidieerde arbeid blijft mogelijk
Het huidige niveau van maatschappelijke dienstverlening wordt voor
2003 door het kabinet via het budget mogelijk gemaakt op een niveau
van 45.500 banen.
Echter vanaf 2004 is de keuze aan gemeenten, omdat de inzet van
ID-banen dan volledig aan de gemeenten wordt overgelaten. De gemeente
krijgt een centrale rol bij de verdeling van de ID-banen over de
sectoren. Te denken valt aan het omzetten van ID-banen naar reguliere
banen, maar ook het vragen van een extra individuele bijdrage
werkgever voor ID'-er aan individuele werkgevers. Van de gemeente in
zijn rol als werkgever van ID'-ers wordt een actieve houding t.a.v.
doorstroom naar reguliere banen en regulier maken van ID-functies
verwacht.
Onder de huidige omstandigheden kunnen gemeenten daar nu al op
inzetten. Ook werknemers hebben belang bij de grotere nadruk op
uitstroom naar regulier werk.
1.2 Wiw-dienstbetrekkingen
Het Rijk verstrekt aan gemeenten twee geldstromen ten behoeve van de
Wiw-dienstbetrekkingen. Een zgn. vast budget en een bij het Rijk te
declareren deel. Het vast budget blijft t.o.v. 2002 ongewijzigd. Het
basisbedrag dat gemeenten per dienstbetrekking kunnen declareren bij
het rijk wordt circa gehalveerd. Om dit te compenseren worden de
normbedragen binnen het vast budget verhoogd. Dit betekent dat een
groter deel van de kosten van een dienstbetrekking ten laste komt van
het vast budget. Daardoor kunnen er bij een gelijkblijvend vast budget
minder dienstbetrekkingen worden gerealiseerd.
De gemeente heeft dus zelf belang bij uitstroom uit de
dienstbetrekkingen. De omvang van de bezuiniging is zodanig dat de
gemiddelde gemeente in 2003 - ten opzichte van het geraamde aantal
Wiw-banen per ultimo 2002 - 20-30% uitstroom moet realiseren (en die
niet opnieuw moet bezetten) om te voorkomen dat er een tekort op het
vast budget ontstaat. Door reeds vanaf nu extra inspanningen op
uitstroom te richten kan met een lager percentage worden volstaan en
kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De uitstroom in de
afgelopen jaren bedroeg telkens circa 30%. Als meer uitstroom wordt
gerealiseerd dan kan de gemeente het resterend vast budget (conform
huidige regelgeving) toevoegen aan het scholings- & activeringsbudget
van het volgende jaar.
Ultimo 2001 waren bij gemeenten 31.000 personen op een
Wiw-dienstbetrekking werkzaam (bron: Wiw-statistiek Research voor
Beleid). Met het vast budget voor 2003 en de gewijzigde verhouding
tussen normbedragen en te declareren basisbedragen kunnen in 2003
circa 27.000 dienstbetrekkingen worden gerealiseerd (gemiddelde stand,
bij ongewijzigde samenstelling).
Beperken meeneemregeling
In verband met de bezuinigingen voor het jaar 2003 wordt de zogenaamde
meeneemregeling eenmalig beperkt. Deze regeling bepaalt dat gemeenten
een deel van het scholings-en activeringsbudget dat niet is uitgegeven
in een bepaald jaar, kunnen toevoegen aan het budget van het volgende
jaar.
Het doorschuiven van budget van 2002 naar 2003 wordt beperkt tot
maximaal 10% van het in 2002 toegekende budget. Dit is een beperking
ten opzichte van het percentage van 50% dat gehanteerd werd voor de
overgang van 2001 naar 2002. Door deze inperking zal bij gemeenten met
een relatief grote onderbenutting geld teruggevorderd worden via de
jaarrekening over 2002.
Deze maatregel voorkomt dat er in grotere mate op het totale
scholings- en activeringsbudget 2003 moet worden bezuinigd, hetgeen
ook ten koste zou gaan van gemeenten die het scholings- en
activeringsbudget wel volledig benutten.
De meeneemregeling maakt het ook mogelijk dat gemeenten budget van een
volgend jaar benutten in het lopende jaar. Hiervoor blijft het
bestaande percentage van 50% van het toegekende budget gehandhaafd.
1.3 VLW/SPAK
Vanaf 1 januari 2003 kunnen werkgevers geen Afdrachtvermindering
langdurig werklozen (VLW) meer aanvragen voor langdurig werklozen die
voor het eerst toetreden tot de arbeidsmarkt. De instroom in de VLW
wordt anders gezegd stopgezet. Doordat de VLW voor 4 jaar voor een
(voorheen langdurig werkloze) werknemer kan worden aangevraagd, loopt
de VLW per 31 december 2006 dus af.
De specifieke afdrachtkorting lage lonen (SPAK) wordt eveneens
afgeschaft, waarbij de zgn. jongeren-SPAK in een keer wordt afgeschaft
en de SPAK voor volwassenen stapsgewijs in vier jaar. Voor 2003
betekent dit dat werkgevers geen SPAK krijgen voor werknemers jonger
dan 23 jaar. Het bedrag voor werknemers van 23 jaar en ouder bedraagt
dan nog 1629. Voor 2004 is dit 1104 en voor 2005 552. Per 1 januari
2006 is de SPAK volledig afgebouwd.
1.4 Toekomstige activiteiten SZW voor belang van gemeenten
Voor 1 oktober 2002 ontvangt u als gemeente een aparte brief van SZW
met daarin de budgettoekenning ID.
Wijziging Besluit ID-banen
Voor 1 januari 2003 zal zowel het Besluit In- en doorstroombanen als
ook de Regeling Uitvoering Financiering In- en Doorstroombanen
aangepast worden. Deze zullen resp.in het Staatsblad en de
Staatscourant. worden gepubliceerd.
Toekenning WIW-subsidies en aanpassing regelgeving Gemeenten ontvangen
zoals gebruikelijk voor 1 oktober de toekenning voor de Wiw-subsidies
2003. Gelijktijdig wordt de Regeling uitvoering en financiering Wiw
aangepast.
Graag attendeer ik u op de gemeentebijeenkomsten op 31 oktober, 13
november en 27 november 2002 waarvoor u uitgenodigd wordt om met ons
van gedachten te wisselen over de uitwerking van het Strategisch
Akkoord en de toekomst van de gesubsidieerde arbeid.
2. Gemeentelijk inkomensondersteuningsbeleid
Er zal voor 2003 geen afzonderlijk wetsvoorstel met betrekking tot
inkomensondersteuning voor langdurige minima zonder
arbeidsmarktperspectief en het afschaffen van categoriale regelingen
van gemeenten worden ingediend bij het Parlement. De voornemens op dit
punt zullen worden meegenomen in het totaalpakket van maatregelen die
dienen ter implementatie van het Strategisch Akkoord, dat voor 2004 is
voorzien. Dit betekent dat er per 2003 geen wijzigingen voor gemeenten
optreden.
3. SIGIS
In oktober 2001 is het project Structurering en integratie
Gemeentelijke informatiestromen SZW (SIGIS) van start gegaan. Dit
project is opgezet met als doel dat het ministerie van SZW in de
toekomst over actuele en goede informatie beschikt op het gebied van
Werk, Inkomen en Zorg voor zover dit uitgevoerd wordt door gemeenten.
Maar ook de vermindering van de administratieve lastendruk bij
gemeenten, door vermindering en structurering van gegevensuitvraag, is
een beoogd resultaat van SIGIS.
Om deze doelen te bereiken, was onder meer een integraal Model Verslag
over de uitvoering Werk, Inkomen en Zorg 2003 ontwikkeld. Dit verslag
brengt naast een administratieve lastenverlichting ook een aantal
veranderingen met zich mee. In een invoeringsfase betekenen
veranderingen gewoonlijk ook extra werk. Per 1 januari 2004 staat een
groot aantal veranderingen in de gemeentelijke sociale zekerheid op
stapel. Het ministerie van SZW heeft daarom besloten de huidige
situatie te bestendigen en geen nieuw Model verantwoordingsverslag
voor 2003 door te voeren, omdat dit in 2004 voor een groot deel door
nieuwe ontwikkelingen zal worden achterhaald.
Concreet betekent dit, dat er voor 2003 geen harmonisatie van de
uitvoeringsverslagen van de verschillende wettelijke regelingen zal
komen. In tegenstelling tot wat eerder is gecommuniceerd, zal de
aspectenmethode in 2003 niet verplicht worden gesteld. Het Model
verantwoordingsverslag 2002 zal voor een groot deel de basis vormen
voor 2003. Wel zal het verantwoordingsverslag 2003 aangepast worden op
wijzigingen in wet -en regelgeving. Omdat voor de komende jaren
vooralsnog geen ingrijpende veranderingen voor de WSW worden verwacht,
zal deze wet voor het verantwoordingsjaar 2003 voor het eerst een
model-verantwoordingsverslag worden opgesteld.
Administratieve lastenverlichting voor gemeenten blijft hoog op de
agenda staan bij SZW. De met SIGIS ingezette lijn zal daarom in 2003
worden gecontinueerd en versterkt. Hierover zult u op een later
tijdstip nader worden geïnformeerd.
4. Aanbesteden reïntegratieactivtiteiten
De bijgevoegde circulaire (B&GA/GAB/2002/56606) beoogt gemeenten voor
20% vrije ruimte te geven om in te spelen op bijzondere omstandigheden
waarin de reguliere aanbestedingsprocedure niet mogelijk is.
5. Communicatiecampagne allochtone groepen
Inleiding
Om aan de toename van de arbeidsparticipatie van allochtone groepen
een bijdrage te leveren wordt door de Centrale organisatie Werk en
Inkomen (CWI) van september tot en met november een
communicatiecampagne uitgevoerd gericht op de vier grootste allochtone
groepen (Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen) in de vier
grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht).
Het ministerie van SZW en de CWI doen op gemeenten een beroep om
medewerking te verlenen aan de opvang van cliënten met een afstand tot
de arbeidsmarkt die zich in het kader van deze campagne aanmelden bij
het CWI. Dit verzoek is met name gericht aan de vier grote gemeenten,
maar het is uiteraard ook mogelijk is dat werkzoekenden zich in uw
gemeente aanmelden.
Achtergrond
De komende jaren is het economisch gezien absoluut noodzakelijk en
sociaal gezien zeer gewenst om het effectieve arbeidsaanbod van
groepen die nu nog een lage arbeidsparticipatie kennen te vergroten.
Wordt gekeken naar de groep etnische minderheden dan blijkt hier een
belangrijke opgave te liggen. Het verschil tussen de
arbeidsparticipatie van etnische minderheden en van autochtonen is
immers aanzienlijk; respectievelijk 51 en 67 procent in 2001. Indien
de vergrijzing en ontgroening van onze samenleving, de relatief sterke
groei van de allochtone bevolking en de belangrijke rol van arbeid bij
integratie in ogenschouw worden genomen dan wordt het belang van een
toename in de arbeidsparticipatie van etnische minderheden
onderstreept.
Campagne
In de campagne zullen op regionale- en satellietzenders en op
radiofrequenties reclamespots worden uitgezonden om de doelgroep te
stimuleren gebruik te maken van de dienstverlening van het CWI, die in
het kader van het MKB-minderhedenconvenant voor etnische minderheden
is ontwikkeld. De allochtone werkzoekenden kunnen voor het maken van
een afspraak contact opnemen met het CWI door een gratis landelijk
telefoonnummer te bellen, waar zij indien nodig in de eigen taal te
woord worden gestaan.
In aansluiting op de communicatiecampagne vinden tevens
voorlichtingsbijeenkomsten plaats voor elke doelgroep. De
voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd door de landelijke
inspraakorganen1 in samenwerking met de plaatselijke
minderhedenorganisaties en de CWI's.
Inlichtingen
Voor vragen over de communicatiecampagne kunt u terecht bij Saskia
Goedbloed, landelijk communicatie-adviseur CWI, tel 079 3601580.
6. Tegoeden WO-II en uitkeringen aan voormalige dwangarbeiders in het
kader van de Abw
6.1 Tegoeden Tweede Wereldoorlog
In 2000 heeft het Kabinet gelden beschikbaar gesteld als erkenning van
achteraf geconstateerde tekortkomingen in het rechtsherstel na de
Tweede Wereldoorlog en in het overheidshandelen terzake. Een deel van
deze gelden komt ten goede aan de Joodse en Indische gemeenschappen en
aan de Roma en Sinti. Een ander deel is aan de vervolgingsslachtoffers
zelf uitgekeerd. Besloten is dat deze uitkeringen bij de middelentoets
in de Algemene bijstandswet (Abw) niet in aanmerking worden genomen.
Hiertoe is per 1 juli 2001 artikel 43, tweede lid, onderdeel r, Abw
toegevoegd.
In navolging van de overheid zijn ook het bankwezen, de
verzekeringssector en de effectenhandel overgegaan tot uitkeringen aan
Joodse vervolgingsslachtoffers of hun rechtverkrijgenden. Een deel van
deze gelden komt ten goede aan de Joodse gemeenschap; een ander deel
wordt aan de Joodse vervolgingsslachtoffers of hun rechtsverkrijgenden
zelf uitgekeerd. De uitkeringen zijn te onderscheiden in:
* een individuele uitkering die niet is gekoppeld aan individueel
bepaalbare claims die afgeleid zijn van geroofde goederen en geld.
Hierbij worden dezelfde criteria gevolgd zoals die bij de door de
overheid ter beschikking gestelde gelden.
* individuele uitkeringen op grond van individueel bepaalbare claims
van aanwezige tegoeden bij het bankwezen, de verzekeringssector en
de effectenhandel die als gevolg van de Tweede Wereldoorlog nooit
aan de rechtmatige eigenaren zijn uitbetaald.
Omdat uit de Memorie van Toelichting bij artikel 43, tweede lid,
onderdeel r, Abw gelezen kan worden dat alleen de door de overheid
verstrekte individuele uitkeringen bij de middelentoets van de Abw
buiten beschouwing worden gelaten, wil ik u er op wijzen dat ook de
individuele uitkeringen die het bankwezen, de verzekeringssector en de
effectenhandel verstrekken onder de werking van dit artikel vallen.
Deze uitkeringen kunnen derhalve bij deze toets buiten beschouwing
worden gelaten.
De stichtingen Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa, Individuele
Bankaanspraken Sjoa en Individuele Effectenaanspraken, allen gevestigd
te Den Haag, zijn belast met de beoordeling en uitvoering van de
claims.
6.2 Uitkeringen aan voormalige dwangarbeiders
In 2000 hebben de Duitse en de Oostenrijkse overheid met het
bedrijfsleven van die landen elk een compensatiefonds ingesteld voor
schadeloosstelling aan slachtoffers van het nationaal-socialistische
bewind, het Duitse fonds "Herinnering, Verantwoordelijkheid en
Toekomst" en het Oostenrijkse fonds "Verzoening, Vrede en
Samenwerking".
Ter erkenning van het ondergane leed worden uit deze fondsen
uitkeringen gedaan aan voormalige dwangarbeiders uit de Tweede
Wereldoorlog. Afhankelijk van de omstandigheden waaronder de
dwangarbeid werd verricht ontvangen de voormalige dwangarbeiders een
eenmalige uitkering van maximaal ongeveer 7.700,--.
Tot dezelfde hoogte voorziet het Duitse compensatiefonds ook in
eenmalige uitkeringen aan andere slachtoffers die ernstige
lichamelijke of geestelijke schade hebben geleden door toedoen van het
nationaal-socialistische bewind.
Vooruitlopend op de instelling van de bovengenoemde compensatiefondsen
hebben twee Duitse bedrijven, het "Volkswagen AG- Humanitair Fonds" en
het "Siemens Humanitair Hulp Fonds", op humanitaire gronden
rechtstreeks een eenmalige uitkering van maximaal ongeveer 5.100,--
uitbetaald aan personen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in die
bedrijven dwangarbeid hebben verricht.
Gelet op de aard en hoogte van alle bovengenoemde uitkeringen ben ik
van mening dat deze op grond van artikel 43, tweede lid, onderdeel k,
Abw bij de middelentoets van de Abw buiten beschouwing kunnen worden
gelaten. Het behoort echter tot uw bevoegdheid en verantwoordelijkheid
te beoordelen of het vrijlaten van deze uitkeringen in het individuele
geval uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord is.
De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) is in het kader van
het Duitse compensatiefonds belast met de uitvoering van de
schadeloosstellingen aan voormalige dwangarbeiders die niet uit
Oost-Europese landen afkomstig zijn. Voor de afwikkeling van de
aanvragen van de Nederlandse voormalige dwangarbeiders heeft de IOM
het "Project Duitse Compensatie Dwangarbeid" te Apeldoorn in het leven
geroepen.
In het kader van het Oostenrijkse compensatiefonds fungeert het
"Project Oostenrijkse Compensatie Dwangarbeid" te Apeldoorn als eerste
aanspreekpunt voor de Nederlandse betrokkenen en
uitkeringsgerechtigden.
7. Privacykader Abw
Zie bijlage.
1 SIO (Stichting Surinaams Inspraakorgaan), OCAN (Overlegorgaan
Caribische Nederlanders), IOT (Stichting Inspraakorgaan Turken in
Nederland) en SMT (Stichting Samenwerkingsverband van Marokkanen en
Tunesiërs).
___________ -Submit
Home Links Sitemap E-mail
actueel
nieuws
SZW-gids juli/augustus 2002
Extra:
Prinsjesdagstukken 2001
Agenda voor de toekomst
Steunpunt Suwi Gemeenten
Wvg
Vragen Servicelijn
Publiekssite SZW
Info voor voorlichters
Gemeentebijeenkomsten