PERSBERICHT Halfjaarresultaten 2002 Ter Beke
Ter Beke bevestigt omzet- en winstgroei voor 2002
1. Krachtlijnen 1ste semester 2002
* Kerncijfers :
o bruto-omzet stijgt met 2,6 % tot 89,2 miljoen ¤
o courant nettoresultaat stijgt tot 2,1 miljoen ¤
o resultaat na belastingen bedraagt 1,5 miljoen ¤
o courante netto cashflow bedraagt 6,8 miljoen ¤
* genormaliseerde grondstofprijzen en marges
* sterke groei van bereide pastagerechten in al onze Europese markten
* herstel van vleeswarenomzet in de loop van het 1ste semester
2 . Geconsolideerde kerncijfers 1ste semester *
De bereide pastagerechten kenden opnieuw een sterke groei en vertegenwoordigen momenteel 63% van het verkochte volume (58% in 2001).
30/06/02 30/06/01 D %
1.000 ¤
Bruto omzet 89.179 +2,6 %
Netto omzet 85.070 86.887 + 3,0 %
Bedrijfsresultaat 4.123 82.556 --
Financieel resultaat (incl. goodwill - 1.974 - 418 -- afschrijving)
2.149 - 2.095 -- Resultaat uit de gewone
bedrijfsuitoefening 11 - 2.513 --Uitzonderlijk resultaat 2.160 1.576 --
Resultaat vóór belastingen 1.568 - 937 --
Resultaat na belastingen 2.156 - 1.034 --
Courant nettoresultaat** 6.799 - 2.011 157,5 %
Courante netto cashflow** 2.482
* niet gecontroleerd door de commissaris
** courant = resultaat en cashflow exclusief uitzonderlijke resultaten en afschrijvingen goodwill
3.
4. Toelichting
1. Omzet groeit
De omzet stijgt met 2,6 % t.o.v. de eerste helft van 2001 tot 89,2 miljoen EUR.
In de divisie bereide pastagerechten draagt voornamelijk de sterke groei van de lasagneverkopen, in al onze Europese markten, bij tot de versterking van Ter Beke's Europees marktleiderschap in deze categorie. Ter Beke verkoopt zijn bereide gerechten, naast de Benelux, ook in vele andere Europese landen zoals Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Ierland, Duitsland, Engeland, e.a.
De verkopen van vleeswaren realiseert Ter Beke hoofdzakelijk in de
traditionele thuismarkten België en Nederland. De
marktinvesteringen die verricht worden in het voorverpakte
vleeswarengamma onder het merk L'Ardennaise beginnen hun vruchten
af te werpen. De vleeswarenverkopen daalden in het eerste semester
nog lichtjes in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.
Vanaf het tweede kwartaal diende zich een groeiherstel aan dat in
de zomermaanden bestendigd werd. Hierdoor verwachten we dat de
vleeswarendivisie het totale jaar 2002 minstens op het niveau van
2001 zal kunnen afsluiten.
2. Bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat verbetert met ongeveer 4,5 miljoen EUR wat
het effect is van verschillende positieve ontwikkelingen. De marge
gerealiseerd op de omzetgroei en een strikte kostencontrole
vertegenwoordigen hierin ongeveer 1,5 miljoen EUR. Het resterende
verschil wordt verklaard door het verlies van 3 miljoen EUR dat de
groep in 2001 geleden had tengevolge van de toenmalige
grondstoffencrisis (zie het persbericht van 17 september 2001).
3. Financiële en Uitzonderlijke resultaten
De verbetering van het financiële resultaat blijft beperkt tot 0,1
miljoen EUR omwille van de financiering van het omvangrijke
investeringsprogramma ten belope van ongeveer 12 miljoen EUR dat
Ter Beke in 2002 uitvoert.
Het eerste semester van 2002 heeft geen belangrijke uitzonderlijke
resultaten.
4. Courant nettoresultaat en cashflow
Ter Beke realiseert een courant nettoresultaat van 2,1 miljoen EUR over
de eerste jaarhelft wat een toename van 4,1 miljoen EUR is in
vergelijking met vorig jaar en de courante netto cashflow verbetert met
4,3 miljoen EUR tov. 2001.
5. Vooruitzichten
Op basis van de resultaten van het eerste semester en van de huidige
trends bevestigt Ter Beke de positieve vooruitzichten voor 2002. Door
de blijvend sterke groei van de bereide gerechten en door het
omzetherstel van de vleeswaren verwachten wij voor het volledige jaar
2002 een bruto omzet van meer dan 180 miljoen EUR (173 miljoen EUR in
2001), een courant nettoresultaat van minstens 4 miljoen EUR en een
courante netto cashflow van minstens 14 miljoen EUR (respectievelijk
4,4 en 15,4 EUR per aandeel).
Waarschoot, 5 september 2002
Luc De Bruyckere Marc Hofman
Gedelegeerd bestuurder CFO
Indien u vragen voor verdere informatie heeft kan u contact opnemen met Luc
De Bruyckere (telefoon: +32 9 370 13 00; e-mail :luc.debruyckere@terbeke.be)
of met Marc Hofman (telefoon: +32 9 370 13 16; e-mail : m.hofman@terbeke.be)
U kan dit persbericht ook consulteren in de Investor Relations module van
onze website (www.terbeke.com).
Ter Beke in een notendop
Ter Beke
* is een Belgische verse voedingsgroep met 5 vestigingen in Vlaanderen
(3) en Wallonië (2)
* verwacht voor 2002 een omzet van meer dan 180 miljoen EUR, een courant
nettoresultaat van minstens 4 miljoen EUR en een courante netto
cashflow van meer dan 14 miljoen EUR
* is producent van verse bereide (pasta)gerechten en fijne vleeswaren
voor de Europese markt
* is marktleider in verse lasagne in Europa
* voert de merknamen Come a Casa, L'Ardennaise, Pronto, Vamos, Daniël
Coopman en Les Nutons
* is klantgedreven en ontwikkelt en vernieuwt producten aan een hoog
ritme
* telt meer dan 900 medewerkers die hun professionele competenties ten
dienste van de klant stellen en alle kansen krijgen om hun talenten te
ontwikkelen