Ingezonden persbericht

Nordstrom kiest Blue Martini voor CRM in de winkel

Blue Martini Software biedt eenvoudige tools voor uitgebreide interactie met klant

Amsterdam, 5 september 2002 - Nordstrom, de toonaangevende Amerikaanse keten van modespeciaalzaken, gaat Blue Martini Software gebruiken voor customer relationship management-activiteiten (CRM) in haar 137 winkels. In totaal zullen 20.000 verkopers de oplossingen gebruiken om informatie over klanten, hun voorkeuren en hun aankopen te beheren. De verkopers van Nordstrom hebben door nieuwe Point-of-Sale-apparatuur en Blue Martini Clienteling-oplossingen real-time toegang tot klantgegevens. Communicatie met de klant vindt plaats op basis van regels en scenario's die vastgelegd worden in het onlangs gelanceerde Blue Martini Relationship Marketing.

Tot nu toe gebruiken de medewerkers van Nordstrom pen en papier voor het achterhalen van klantinformatie, zoals merkvoorkeuren, confectiematen, het laatste winkelbezoek en voorkeuren voor de manier waarop contact wordt opgenomen. Zo laten verkopers pro-actief aan klanten met interesse in een bepaald schoenmerk weten wanneer de nieuwe collectie van dat merk binnenkomt. De in-store CRM-oplossing Blue Martini Clienteling automatiseert dit soort processen volledig. Zo worden verkopers in de winkel er automatisch op gewezen dat de voorkeur van een bepaalde klant aansluit bij nieuw binnengekomen collecties en winkelpromoties. Ook worden verkopers automatisch ingelicht wanneer de op maat gemaakte kleding van klanten klaar is om af te halen.

"Blue Martini Relationship Marketing en Clienteling zijn visionaire technologieën die een grote rol zullen spelen om processen die onze verkoopmedewerkers nu nog dagelijks handmatig uitvoeren aanzienlijk te vereenvoudigen en te automatiseren", aldus Jan Walsh, Vice-President Business Information & Technology bij Nordstrom Stores. "Met deze efficiënte tools zullen onze verkopers de service aan onze klanten nog verder kunnen verbeteren."

"Tot voor kort was er geen effectieve CRM-oplossing voor het belangrijkste interactiekanaal in de detailhandel: de winkel", aldus Monte Zweben, bestuursvoorzitter en CEO van Blue Martini Software. "Blue Martini Software biedt als eerste een CRM-oplossing speciaal afgestemd op de retailsector, waarmee bedrijven als Nordstrom door hoogwaardige, gepersonaliseerde klantinteracties zich ook in de winkel zelf kunnen onderscheiden."

Over Nordstrom, Inc.
Nordstrom, Inc. is één van de grootste moderetailers in de Verenigde Staten met 137 winkels in 26 staten. Het bedrijf begon in 1901 in Seattle als een schoenenwinkel. Naast de activiteiten in de Verenigde Staten is Nordstrom in Europa actief met 23 Faconnable-boutieks. Verder is het bedrijf actief op het internet en als postorderbedrijf. Meer informatie is beschikbaar op www.nordstrom.com

Blue Martini Software
Blue Martini Software levert multichannel CRM-applicaties waarmee bedrijven informatie over klanten en partners kunnen verzamelen en deze optimaal kunnen gebruiken voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten. Dit bevordert de interactie tijdens klantcontacten via diverse communicatiekanalen, waaronder websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in retail, productie en consumentengoederen. Blue Martini Software werkt voor onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.