BedrijfsautoRAI

05-09-2002

Bedrijfswagens van Citroën: uitbreiding van het aanbod, doelgerichte en slimme noviteiten

Gedurende het jaar 2002 introduceert Citroën opvallend veel noviteiten op het gebied van de lichte en zware bedrijfswagens. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe Jumper geïntroduceerd, alsmede bifuel benzine/LPG- en benzine/CNG-versies van de Saxo en Berlingo. Ook van de geheel nieuwe C3 volgt een bedrijfswagenversie en tijdens de Mondial de lAutomobile 2002 wordt de sterk vernieuwde Berlingo gepresenteerd.

Al deze noviteiten tonen het grote elan dat al enige jaren kenmerkend is voor Citroën, zowel in de personenauto- als in de bedrijfswagensector. Citroën beschikt nu over een uitgebreide, moderne en complete bedrijfswagenlijn waarmee het uitstekend aan de zeer uiteenlopende wensen van de zakelijke klant tegemoet komt. De serie bestaat uit de Citroën Berlingo en Jumpy en de nieuwe Jumper. Hun laadvermogen loopt van 600 tot 1800 kg en hun laadvolume van 2,7 tot 14 m3. Tot deze lijn behoren tevens de bedrijfswagenuitvoeringen van de Saxo, C3 en Xsara en de combi-uitvoeringen van de Jumpy en Jumper. Citroën onderhoudt tevens uitstekende relaties met vele carrosseriebouwers, waardoor het zich op een groot aantal specifieke markten kan begeven zoals die van de koelwagens, ambulances, campers, personenbussen, dubbele cabines, kippers en pick-ups. Naast deze uitgebreide productenlijn beschikt Citroën over een wijd verbreid servicenetwerk, dat is toegespitst op de meest uiteenlopende wensen van zijn klanten.

Xsara Break Service
De bedrijfswagenuitvoering van de Xsara is leverbaar als vijfdeurs berline, coupé en break. Hij is buitengewoon praktisch ingedeeld en verenigt de rijprestaties, het comfort en de extras van de personenautouitvoering met een groot laadvolume: 1.214 liter voor de berline en coupé, 1.535 liter voor de break. Er is keuze uit een
1.4i-benzinemotor met 55 kW/75 pk en twee dieselmotoren, de 1.9D met 51 kW/71 pk en de 2.0 HDi met 66 kW/90 pk. Zijn rijprestaties en comfort zijn vergelijkbaar met die van een echte personenauto. De Xsara Break Service heeft een laadlengte van 1,48 m ( 1,66 m bij de break-versie) en een laadvermogen tussen 520 en 540 kg. Zo kan hij zelfs de meest veeleisende gebruiker tevreden stellen.

Lichte bedrijfswagens

De nieuwe Berlingo: een luxe, robuust design met een functionele binnenruimte en de dynamische kwaliteiten van een berline Citroën presenteert op de Mondial 2002 de nieuwe Berlingo. Dit zeer succesvolle model is geheel vernieuwd teneinde nog beter aan de behoeften van de klant te kunnen voldoen. Op dit moment heeft Citroën wereldwijd al bijna 800.000 Berlingo's verkocht. Met de Berlingo toont Citroën dat een bedrijfswagen functionele eigenschappen tot op het hoogste niveau (groot laadvolume en laadvermogen, stevigheid, zuinigheid) kan combineren met een aantrekkelijk, gebruikersvriendelijk ontwerp. De Berlingo is daarmee vergelijkbaar met een personenauto. De Berlingo is compact, goed wendbaar en uiterst praktisch door een of twee zijschuifdeur(en). De bestuurder zit net zo comfortabel als in een berline en er zijn veel extra's mogelijk waardoor het interieur vergelijkbaar is met dat van een personenauto. Met zijn airbags, ABS en airconditioning, zijn uitstekende audio-installatie en vele opbergruimten komt hij tegemoet aan de comfortwensen van zijn dagelijkse gebruikers.

Een luxe, robuust design dat getuigt van professionele dynamiek Met zijn bijzonder expressieve voorzijde, die het ruime volume en het spannende design tot één geheel maakt, heeft de nieuwe Berlingo een uitgesproken eigen karakter dat kracht en stevigheid uitstraalt.


* De koplampen zijn vervangen door nieuwe, moderne, groot formaat lampen met vlakke reflectoren van policarbonaat
* De nieuwe motorkap neemt een meer horizontale positie in (het voorste deel is 40 mm verhoogd) en heeft ribben die de auto een robuuste uitstraling geven

* De volumineuze kunststof voorbumper loopt tot ver in de voorspatborden door en draagt bij aan de bescherming van de auto
* De nieuw ontworpen voorschermen zijn aanzienlijk in omvang toegenomen en versterken het stoere karakter van de Berlingo. Ze passen goed bij de vernieuwde voorzijde en vormen één geheel met de motorkap en de koplampen

* De nieuwe, grote grille benadrukt de karakteristieke lijnen van de motorkap. Door zijn grote chevrons in het midden, wordt onmiddellijk duidelijk dat de Berlingo een echte Citroën is.
* Brede zij-stootstrippen beschermen de auto tegen kleine beschadigingen

Naast deze belangrijke veranderingen in het design van de auto, is er opnieuw nagedacht over de inrichting van het interieur.

Dashboard en bediening van functies vernieuwd
Het dashboard is volledig vernieuwd waardoor een maximale hoeveelheid bergruimte is ontstaan en de binnenruimte functioneler en comfortabeler is geworden. Het stuurwiel heeft dezelfde afmetingen als dat van de Xsara, waardoor het goed in de hand ligt en het stuurgemak is vergroot. De nieuwe Berlingo is leverbaar met een radio die kan worden bediend vanaf het stuur (hendels rechts achter het stuur) en die een display heeft in het bovendeel van de centrale console.


* In het bovendeel van het dashboard zijn twee vlakke, open bergruimten aangebracht. Links van het instrumentenpaneel is een vak waarin diverse spullen, zoals de mobiele telefoon, kunnen worden bewaard

* Het onderste dashboardkastje is een brede, diepe, open opbergruimte. Bij de versies met airconditioning is dit dashboardkastje voorzien van een klep

* In de console tussen de voorstoelen zitten drie bekerhouders voor 33 cl-blikjes en een groot open opbergvak waarin allerlei spullen bewaard kunnen worden. In één van de bekerhouders past een losse asbak

Al deze nieuwe opbergruimten komen naast de reeds bestaande bergruimten zoals de opbergvakken in de portieren en de opbergnetten aan het plafond. Afhankelijk van de uitvoering is de Berlingo leverbaar met een 12V-aansluiting die is gemonteerd aan de passagierszijde, vlakbij de versnellingspook. De variabele, toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging is standaard op alle Berlingo's.

Verhoogde veiligheid
De nieuwe Berlingo is zeer comfortabel en vertoont nog steeds hetzelfde uitstekende, vertrouwde weggedrag. Alle versies kunnen worden uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD). Het aantal veiligheidsvoorzieningen is toegenomen waardoor de nieuwe Berlingo nog veiliger is geworden. Om de veiligheid van de inzittenden te verhogen, is de carrosserie versterkt zodat hij bij botsproeven aan de hoogste Europese criteria voldoet. De constructie van de voorzijde is ingrijpend gewijzigd en de profilering van de voorschermen is opnieuw ontworpen, waardoor hij beter bestand is tegen aanrijdingen. De voorportieren, die bij een aanrijding van opzij de grootste klap moeten opvangen, zijn versterkt waardoor de inzittenden maximaal worden beschermd. Ook de verhoogde zitpositie is in zo'n geval een voordeel.

De nieuwe Berlingo kan daarnaast worden uitgerust met:
* voorstoelen die af fabriek zijn voorzien van gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers

* front- en eventueel zijairbags voor de bestuurders- en passagiersplaats

* een snelheidsregelaar

Nieuwe functies dankzij de multiplextechnologie De nieuwe Berlingo bezit, net zoals de andere recent uitgebrachte modellen, over multiplex-bedrading. Dankzij deze technologie heeft de bestuurder de beschikking over meer functies die met name het gebruiksgemak bevorderen:


* controle van de functies (alle controlelampjes branden 10 seconden) en automatische vergrendeling van de portieren bij een snelheid boven de 10 km/h op uitvoeringen met centrale deurvergrendeling

* een radio met een geluidsniveau dat zich aanpast aan de snelheid van de auto,

* geleidelijk aan- en uitgaan van de binnenverlichting
* snelheidsafhankelijke aansturing van de voor- en achterruitenwissers

* achterruitenwissers die automatisch inschakelen als de auto in zijn achteruit wordt gezet

* de mogelijkheid om de verlichting één minuut na het uitzetten van het contact te laten doven

De Berlingo is leverbaar met de volgende benzinemotoren: een
1.1i-motor met 44 kW/60 pk, een 1.4i LPG- of CNG-uitvoering met respectievelijk 53 kW/72 pk en 55 kW/75 pk. Er zijn ook twee dieseluitvoeringen: de 1.9 D met 51 kW/71 pk en de 2.0 HDi met 66 kW/90 pk.

De Berlingo heeft een lengte van 4,14 meter en een laadlengte van 1,70 meter die tot 2,10 meter kan worden vergroot door de multifunctionele passagiersstoel neer te klappen. Deze heeft niet alleen een neerklapbare rugleuning die kan worden veranderd in een horizontaal werkvlak, maar onder zijn zitting zit ook nog een onopvallende bergruimte met een inhoud van 100 liter. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Berlingo een laadvermogen van 475 tot 800 kg en een laadvolume dat oploopt tot 3 m3.

Jumpy: bedrijfswagen voor professionals
De Jumpy - sinds september 1995 op de markt - heeft eind 2001 een aanzienlijke uitbreiding van het uitrustingsniveau gekregen. Net zoals de Berlingo, heeft het interieur wijzigingen ondergaan en is het uitrustingsniveau nu vergelijkbaar met dat van een personenauto. De Jumpy voldoet zo aan de hogere verwachtingen van de zakelijke gebruiker die wenst rond te rijden in een luxueuze auto. De Jumpy is een veelzijdige auto die geschikt is voor zowel zakelijk als privé-gebruik. In de bestelwagen-, de plancher cabine- en de combi-uitvoering is de Citroën Jumpy verkrijgbaar met een 2.0i 16V-benzinemotor met 100 kW/138 pk. Er is keuze uit drie dieselmotoren: de 1.9 D met 51 kW/71 pk, de 2.0 HDi met 69 kW/95 pk en de 2.0 HDi met 80 kW/110 pk.

De bestelwagens hebben een laadvermogen van 815 tot 900 kg en een laadvolume dat ligt tussen de 3,95 en 4 m3. De combi's met acht zitplaatsen hebben, afhankelijk van de versie, een kofferruimte met een inhoud die varieert van 0,6 tot 3,95 m3 en een laadvermogen dat ligt tussen de 654 en 769 kg.

De modellenlijn van de Jumpy is aantrekkelijk en voordelig, comfortabel en praktisch, en staat aan de oorsprong van een nieuw concept in de wereld van het zakelijk vervoer. De Jumpy lijkt nu meer op de luxe personenwagen van nu dan op de klassieke bedrijfswagen van vroeger. De Jumpy bezit veel extra's: stuurbekrachtiging, een zijschuifdeur, een onderhoudsindicator en een airbag. Als optie kan de Jumpy worden uitgerust met ABS, airconditioning, een audiosysteem en veel andere comfort- en veiligheidsvoorzieningen.

Nieuwe Jumper: tijd ver vooruit
Al zeven jaar is de Citroën Jumper een groot succes. De nieuwe Jumper, die in februari 2002 op de markt kwam, behoorde direct al tot de top van de middelzware bedrijfswagens. In deze nieuwe Jumper, die dezelfde goede eigenschappen heeft als zijn voorganger, zitten de nieuwste snufjes van Citroën verwerkt. De vele nieuwe extra's zullen de tevredenheid van de gebruiker nog verder vergroten.

De nieuwe opbouw van de modellenlijn voldoet uitstekend aan de uiteenlopende eisen van de verschillende bedrijfsdisciplines. Er zijn al dan niet gesloten bestelwagens, combi's voor personenvervoer, pick-ups, plancher cabines en chassis cabines.

De nieuwe Jumper heeft een moderne vormgeving. Het interieur is gewijzigd; de geheel vernieuwde bestuurdersplaats is ergonomisch ontworpen waardoor hij beantwoordt aan de verwachtingen van de meest veeleisende zakelijke klant.

De nieuwe Jumper is ontwikkeld rond drie laadvolumes die de commerciële benaming 29, 33 en 35 hebben gekregen en die staan voor respectievelijk 2,9, 3,3 en 3,5 ton. Er zijn vier wielbases beschikbaar (van 2,85 tot 4,05 meter) en zeven carrosserievarianten die verkregen worden door de combinatie van de verschillende wielbases met de vier mogelijke dakhoogtes (2,15 tot 2,87 meter). Afhankelijk van de combinatie varieert het laadvolume van 7,5 tot 14 m3. De inwendige hoogte varieert van 1,56 tot 2,28 meter en de inwendige lengte ligt tussen de 2,51 meter en de 3,71 meter.

Er zijn twee geheel nieuwe motoren: een 2.2 HDi-diesel met 74 kW/100 pk en een bifuel 2.0i-benzine/LPG-motor met 70 kW/95 pk. Als benzinemotoren zijn verder beschikbaar: een 2.0i met 80 kW/110 pk en een 2.0i CNG-variant met 70 kW/95 pk. In diesel een 2.0 HDi-motor met 64 kW/85 pk en een 2.8 HDi met 93,5 kW/127 pk. Deze laatste kan worden geleverd met een auto-adaptieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening.

Het uitrustingsniveau van de Jumper is gestegen en er zijn veel opties mogelijk die uitzonderlijk zijn voor dit segment:


* een elektronische parkeerhulp

* een inhaalsignaleringssysteem dat de bestuurder akoestisch en met een knipperlicht waarschuwt

* een camera waarmee de chauffeur bij het achteruitrijden op een display de manoeuvres kan volgen

* een stoel met variabele demping.

De nieuwe Jumper heeft een uitstekend weggedrag. Er is een ruime keuze aan opties op het gebied van veiligheid zoals Anti-Slip Regulation (ASR), een airbag op de passagiersplaats en zijairbags bij de combi's.

Elektrisch aangedreven auto's

Elektrische Saxo en Berlingo
Citroën heeft sinds 1989 met de C15, C25 en AX al veel ervaring opgedaan met elektrisch aangedreven auto's en is nu in staat modellen te introduceren die zijn afgestemd op de vraag.

Met de elektrische Saxo richt Citroën zich op de personenauto- en lichte bestelwagenmarkt en met de elektrische Berlingo op het bedrijfswagensegment. Dit type voertuig, waarvan algemeen bekend is dat het de ongewenste milieueffecten reduceert die aan het automobielgebruik kleven, schaart zich in de modellenlijn naast de modellen met verbrandingsmotoren. Elektrische auto's hebben geen enkele CO2-emissie en zijn volkomen geluidloos.

De Saxo heeft een motor die een maximaal vermogen levert van 20 kW/28 pk tussen 1.600 en 5.500 tpm en een koppel van 127 Nm tussen 0 en
1.600 tpm. Een topsnelheid van 91 km/h en een actieradius van bijna 80 kilometer zijn onder normale omstandigheden haalbaar. Opladen gebeurt via een 16 A-voeding (220V). Met een nuttig laadvermogen van 300 kg (315 kg bij een vijfdeursuitvoering) en laadvolume van 318 liter (950 liter bij de bedrijfswagenuitvoering), biedt de auto onverwachte mogelijkheden.

In de Berlingo zit een elektromotor met een vermogen van 28 kW/39 pk tussen de 1.600 en 5.500 tpm en een koppel van 180 Nm tussen de 0 en
1.600 tpm. Een topsnelheid van 95 km/h en actieradius van 95 kilometer zijn onder normale omstandigheden haalbaar. In deze uitvoering heeft de Berlingo, net als bij de uitvoering met brandstofmotoren, een laadvermogen van 500 kg en een laadvolume van 3 m3.

Alternatieve energie

CNG: uitbreiding van de modellenreeks
De Jumper 2.0i kan worden uitgevoerd met een bifuel motor die zowel op aardgas als op benzine loopt. Eind dit jaar zal het aanbod worden uitgebreid met een 1.4i CNG-variant voor de Saxo en Berlingo. De bifuel benzine/CNG-motor heeft twee grote voordelen. Enerzijds is hij milieuvriendelijk en anderzijds heeft hij lage exploitatiekosten, wat een besparing oplevert voor de gemeentelijke diensten en ondernemingen met gespecialiseerde wagenparken (stadsvervoer, gebruik op vliegvelden enz.). Aardgas bevat verhoudingsgewijs minder koolstofatomen dan benzine, wat resulteert in een sterk gereduceerde CO2-uitstoot. Bovendien komen bij de verbranding van CNG geen zwavel, lood of roetdeeltjes vrij.

Normaliter rijdt deze CNG-Jumper op aardgas. Als het gas opraakt, schakelt hij automatisch over op benzine. De CNG-tanks hebben een totale inhoud van 160 liter. De extra actieradius tengevolge van deze CNG-voorraad is 270 km (bij een half beladen auto onder genormaliseerde omstandigheden). Het gas wordt met behulp van vier bijzondere injectoren direct in de cilinderkop gespoten. Door deze sequentiële multipoint inspuiting is het brandstofverbruik geoptimaliseerd zonder dat dit afbreuk doet aan de goede prestaties en uitstekende rijeigenschappen. De drie langwerpige tanks zijn nu ingebouwd onder de vloer (en niet meer in de laadruimte). Dit biedt twee grote voordelen: ten eerste is het laadvolume nu net zo groot als dat van de benzineversie en het zwaartepunt van de Jumper is verlaagd, waardoor het weggedrag is verbeterd.

LPG: een nieuwe fabrieksoptie
Citroën komt met een nieuwe fabrieksoptie, LPG, die als eerste verkrijgbaar is op de Saxo 1.4i, Berlingo 1.4i en Jumper 2.0i. De klant krijgt met deze LPG-uitvoeringen antwoord op zijn vraag naar auto's die én voordelig zijn in het gebruik én milieuvriendelijk. De nieuwe LPG-uitvoering van de 1.4i- en 2.0i-motor hebben een sequentieel multipoint injectiesysteem waarbij de brandstof als gas, cilinder voor cilinder, wordt geïnjecteerd. Met deze technologie wordt de brandstof nauwkeurig gedoseerd, is de verbranding volledig, zijn de goede rijeigenschappen van de auto gewaarborgd en wordt voldaan aan de emissie-eisen volgens de Euro3-norm. De vermogens en koppels van deze motoren benaderen die van de benzinemotoren. De 1.4i LPG-motor ontwikkelt een vermogen van 53 kW/72 pk bij 5.500 tpm en een koppel van 113 Nm bij 3.400 tpm. De 2.0i LPG-motor van de Jumper heeft een vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.000 tpm en een koppel van 168 Nm bij 3.400 tpm. Bovendien behouden de Saxo en Berlingo hun grote koffer- en laadruimte (ongeveer 1 m3 voor de Saxo en 3 m3 voor de Berlingo) dankzij een geïntegreerde ronde gastank met een inhoud van 36 liter die in de ruimte van het reservewiel past.

Modificaties
Citroën heeft goede relaties met vele erkende carrosseriebouwers en ombouwbedrijven. Deze krijgen van Citroën complete bedrijfswagens of delen ervan aangeleverd waaraan zij aanpassingen doen of bepaalde voorzieningen of extra's aanbrengen. Deze aanpassingen kunnen eventueel op speciale bestelling worden uitgevoerd. Bij alle modificaties staat voorop dat de auto zijn hoge kwaliteit moet behouden. De carrosseriebouwers en andere ombouwbedrijven zijn erkend door Citroën zodat de uiteindelijke klant er zeker van is dat de kwaliteit van het product blijft voldoen aan de kwaliteitsnormen van Citroën. Citroën richt zich op verschillende grote bedrijfstakken en is in staat aan de meeste wensen van haar klanten te voldoen.

Bouw en publieke diensten
Veel modificaties zijn afgestemd op het gebruik in de bouw en bij publieke diensten. Ze kunnen tot in detail worden aangepast aan de behoefte. De voornaamste modificaties zijn: een dubbele cabine (tot 9 zitplaatsen), inrichtingen met een extra, inklapbare achterbank, een open laadbak, kippers, kopschotten en pick-ups.

Groot volume
Het gaat hier om modificaties die het nuttig volume van de auto aanmerkelijk of zelfs sterk doen toenemen. Er zijn diverse configuraties mogelijk: verlenging, verhoging, dakaanpassingen, deuraanpassingen enz. Zo kan bij de Jumper de inhoud zelfs tot 22 m3 worden vergroot.

Geïsoleerde en gekoelde wagens
Op chassis cabine- of plancher cabine-uitvoeringen kunnen vriesunits en koelcellen worden gemonteerd. De beschikbare volumes lopen van 1,7 m3 op de C15 tot 9 m3 op de Jumper.

Goederen- en dienstensector
Er zijn veel configuraties mogelijk die geschikt zijn voor gebruik in de goederen- en dienstensector. In de goederensector wordt de auto primair gebruikt om orders uit te leveren en bij versmarkten te bezorgen. De auto moet daarom goed toegankelijk zijn via de zijdeuren of achterklep. Het gaat hier bijvoorbeeld om slagers of bakkers. Ook de inrichting van de binnenruimte kan worden aangepast. Een andere categorie is die van de begrafenisauto's. Verder kunnen veel auto's van binnen ingericht worden voor specifieke doelen en beroepsgroepen (loodgieters, servicemonteurs, autotransport, gesloten bestelwagens enz.).

Medische sector
De voertuigen die medische assistentie verlenen zijn zeer divers. Te denken valt aan ambulances, maar ook aan hulpvoertuigen voor bijvoorbeeld de brandweer.

Personenvervoer
Binnen deze categorie onderscheiden we twee grote doelgroepen. Allereerst de minder validen. Bij dit type vervoer moet de laadruimte van de auto worden aangepast. Daarnaast kennen we het personenvervoer. De auto kan geschikt gemaakt worden voor het vervoer tot 20 passagiers, de chauffeur daarbij inbegrepen.

Dierentransport
Het gaat hier voornamelijk om auto's die geschikt zijn voor het vervoer van paarden. Er zijn diverse inrichtingsopties mogelijk.

Diverse aanpassingen
Veel speciale aanpassingen kunnen worden aangebracht op een standaardauto uit de modellenlijn. Te denken valt aan:

de chassis-cabine

de vierwielaandrijving

de bedrijfswagenuitvoeringen van de personenautos

het aanbrengen van een automatisch werkende koppeling

systemen waarbij gas geven en remmen vanaf het stuur plaatsvinden

specifieke aanpassingen voor minder valide bestuurders

onderstelaanpassingen voor bedrijfswagens

Campers
Diverse Jumpy- en Jumperversies dienen als basis voor campers. Er zijn vele mogelijkheden en het uitrustingsniveau kan naar wens worden gekozen zodat goed aan de uiteenlopende behoeften van de klant kan worden voldaan.