BedrijfsautoRAI
05-09-2002
Bedrijfswagens van Citroën: uitbreiding van het aanbod, doelgerichte
en slimme noviteiten
Gedurende het jaar 2002 introduceert Citroën opvallend veel noviteiten
op het gebied van de lichte en zware bedrijfswagens. Zo is
bijvoorbeeld de nieuwe Jumper geïntroduceerd, alsmede bifuel
benzine/LPG- en benzine/CNG-versies van de Saxo en Berlingo. Ook van
de geheel nieuwe C3 volgt een bedrijfswagenversie en tijdens de
Mondial de lAutomobile 2002 wordt de sterk vernieuwde Berlingo
gepresenteerd.
Al deze noviteiten tonen het grote elan dat al enige jaren kenmerkend
is voor Citroën, zowel in de personenauto- als in de
bedrijfswagensector. Citroën beschikt nu over een uitgebreide, moderne
en complete bedrijfswagenlijn waarmee het uitstekend aan de zeer
uiteenlopende wensen van de zakelijke klant tegemoet komt. De serie
bestaat uit de Citroën Berlingo en Jumpy en de nieuwe Jumper. Hun
laadvermogen loopt van 600 tot 1800 kg en hun laadvolume van 2,7 tot
14 m3. Tot deze lijn behoren tevens de bedrijfswagenuitvoeringen van
de Saxo, C3 en Xsara en de combi-uitvoeringen van de Jumpy en Jumper.
Citroën onderhoudt tevens uitstekende relaties met vele
carrosseriebouwers, waardoor het zich op een groot aantal specifieke
markten kan begeven zoals die van de koelwagens, ambulances, campers,
personenbussen, dubbele cabines, kippers en pick-ups. Naast deze
uitgebreide productenlijn beschikt Citroën over een wijd verbreid
servicenetwerk, dat is toegespitst op de meest uiteenlopende wensen
van zijn klanten.
Xsara Break Service
De bedrijfswagenuitvoering van de Xsara is leverbaar als vijfdeurs
berline, coupé en break. Hij is buitengewoon praktisch ingedeeld en
verenigt de rijprestaties, het comfort en de extras van de
personenautouitvoering met een groot laadvolume: 1.214 liter voor de
berline en coupé, 1.535 liter voor de break. Er is keuze uit een
1.4i-benzinemotor met 55 kW/75 pk en twee dieselmotoren, de 1.9D met
51 kW/71 pk en de 2.0 HDi met 66 kW/90 pk. Zijn rijprestaties en
comfort zijn vergelijkbaar met die van een echte personenauto. De
Xsara Break Service heeft een laadlengte van 1,48 m ( 1,66 m bij de
break-versie) en een laadvermogen tussen 520 en 540 kg. Zo kan hij
zelfs de meest veeleisende gebruiker tevreden stellen.
Lichte bedrijfswagens
De nieuwe Berlingo: een luxe, robuust design met een functionele
binnenruimte en de dynamische kwaliteiten van een berline
Citroën presenteert op de Mondial 2002 de nieuwe Berlingo. Dit zeer
succesvolle model is geheel vernieuwd teneinde nog beter aan de
behoeften van de klant te kunnen voldoen. Op dit moment heeft Citroën
wereldwijd al bijna 800.000 Berlingo's verkocht. Met de Berlingo toont
Citroën dat een bedrijfswagen functionele eigenschappen tot op het
hoogste niveau (groot laadvolume en laadvermogen, stevigheid,
zuinigheid) kan combineren met een aantrekkelijk,
gebruikersvriendelijk ontwerp. De Berlingo is daarmee vergelijkbaar
met een personenauto. De Berlingo is compact, goed wendbaar en uiterst
praktisch door een of twee zijschuifdeur(en). De bestuurder zit net zo
comfortabel als in een berline en er zijn veel extra's mogelijk
waardoor het interieur vergelijkbaar is met dat van een personenauto.
Met zijn airbags, ABS en airconditioning, zijn uitstekende
audio-installatie en vele opbergruimten komt hij tegemoet aan de
comfortwensen van zijn dagelijkse gebruikers.
Een luxe, robuust design dat getuigt van professionele dynamiek
Met zijn bijzonder expressieve voorzijde, die het ruime volume en het
spannende design tot één geheel maakt, heeft de nieuwe Berlingo een
uitgesproken eigen karakter dat kracht en stevigheid uitstraalt.
* De koplampen zijn vervangen door nieuwe, moderne, groot formaat
lampen met vlakke reflectoren van policarbonaat
* De nieuwe motorkap neemt een meer horizontale positie in (het
voorste deel is 40 mm verhoogd) en heeft ribben die de auto een
robuuste uitstraling geven
* De volumineuze kunststof voorbumper loopt tot ver in de
voorspatborden door en draagt bij aan de bescherming van de auto
* De nieuw ontworpen voorschermen zijn aanzienlijk in omvang
toegenomen en versterken het stoere karakter van de Berlingo. Ze
passen goed bij de vernieuwde voorzijde en vormen één geheel met
de motorkap en de koplampen
* De nieuwe, grote grille benadrukt de karakteristieke lijnen van de
motorkap. Door zijn grote chevrons in het midden, wordt
onmiddellijk duidelijk dat de Berlingo een echte Citroën is.
* Brede zij-stootstrippen beschermen de auto tegen kleine
beschadigingen
Naast deze belangrijke veranderingen in het design van de auto, is er
opnieuw nagedacht over de inrichting van het interieur.
Dashboard en bediening van functies vernieuwd
Het dashboard is volledig vernieuwd waardoor een maximale hoeveelheid
bergruimte is ontstaan en de binnenruimte functioneler en
comfortabeler is geworden. Het stuurwiel heeft dezelfde afmetingen als
dat van de Xsara, waardoor het goed in de hand ligt en het stuurgemak
is vergroot. De nieuwe Berlingo is leverbaar met een radio die kan
worden bediend vanaf het stuur (hendels rechts achter het stuur) en
die een display heeft in het bovendeel van de centrale console.
* In het bovendeel van het dashboard zijn twee vlakke, open
bergruimten aangebracht. Links van het instrumentenpaneel is een
vak waarin diverse spullen, zoals de mobiele telefoon, kunnen
worden bewaard
* Het onderste dashboardkastje is een brede, diepe, open
opbergruimte. Bij de versies met airconditioning is dit
dashboardkastje voorzien van een klep
* In de console tussen de voorstoelen zitten drie bekerhouders voor
33 cl-blikjes en een groot open opbergvak waarin allerlei spullen
bewaard kunnen worden. In één van de bekerhouders past een losse
asbak
Al deze nieuwe opbergruimten komen naast de reeds bestaande
bergruimten zoals de opbergvakken in de portieren en de opbergnetten
aan het plafond. Afhankelijk van de uitvoering is de Berlingo
leverbaar met een 12V-aansluiting die is gemonteerd aan de
passagierszijde, vlakbij de versnellingspook. De variabele,
toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging is standaard op alle
Berlingo's.
Verhoogde veiligheid
De nieuwe Berlingo is zeer comfortabel en vertoont nog steeds
hetzelfde uitstekende, vertrouwde weggedrag. Alle versies kunnen
worden uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD).
Het aantal veiligheidsvoorzieningen is toegenomen waardoor de nieuwe
Berlingo nog veiliger is geworden. Om de veiligheid van de inzittenden
te verhogen, is de carrosserie versterkt zodat hij bij botsproeven aan
de hoogste Europese criteria voldoet. De constructie van de voorzijde
is ingrijpend gewijzigd en de profilering van de voorschermen is
opnieuw ontworpen, waardoor hij beter bestand is tegen aanrijdingen.
De voorportieren, die bij een aanrijding van opzij de grootste klap
moeten opvangen, zijn versterkt waardoor de inzittenden maximaal
worden beschermd. Ook de verhoogde zitpositie is in zo'n geval een
voordeel.
De nieuwe Berlingo kan daarnaast worden uitgerust met:
* voorstoelen die af fabriek zijn voorzien van gordelspanners en
gordelkrachtbegrenzers
* front- en eventueel zijairbags voor de bestuurders- en
passagiersplaats
* een snelheidsregelaar
Nieuwe functies dankzij de multiplextechnologie
De nieuwe Berlingo bezit, net zoals de andere recent uitgebrachte
modellen, over multiplex-bedrading. Dankzij deze technologie heeft de
bestuurder de beschikking over meer functies die met name het
gebruiksgemak bevorderen:
* controle van de functies (alle controlelampjes branden 10
seconden) en automatische vergrendeling van de portieren bij een
snelheid boven de 10 km/h op uitvoeringen met centrale
deurvergrendeling
* een radio met een geluidsniveau dat zich aanpast aan de snelheid
van de auto,
* geleidelijk aan- en uitgaan van de binnenverlichting
* snelheidsafhankelijke aansturing van de voor- en
achterruitenwissers
* achterruitenwissers die automatisch inschakelen als de auto in
zijn achteruit wordt gezet
* de mogelijkheid om de verlichting één minuut na het uitzetten van
het contact te laten doven
De Berlingo is leverbaar met de volgende benzinemotoren: een
1.1i-motor met 44 kW/60 pk, een 1.4i LPG- of CNG-uitvoering met
respectievelijk 53 kW/72 pk en 55 kW/75 pk. Er zijn ook twee
dieseluitvoeringen: de 1.9 D met 51 kW/71 pk en de 2.0 HDi met 66
kW/90 pk.
De Berlingo heeft een lengte van 4,14 meter en een laadlengte van 1,70
meter die tot 2,10 meter kan worden vergroot door de multifunctionele
passagiersstoel neer te klappen. Deze heeft niet alleen een
neerklapbare rugleuning die kan worden veranderd in een horizontaal
werkvlak, maar onder zijn zitting zit ook nog een onopvallende
bergruimte met een inhoud van 100 liter. Afhankelijk van de uitvoering
heeft de Berlingo een laadvermogen van 475 tot 800 kg en een
laadvolume dat oploopt tot 3 m3.
Jumpy: bedrijfswagen voor professionals
De Jumpy - sinds september 1995 op de markt - heeft eind 2001 een
aanzienlijke uitbreiding van het uitrustingsniveau gekregen. Net zoals
de Berlingo, heeft het interieur wijzigingen ondergaan en is het
uitrustingsniveau nu vergelijkbaar met dat van een personenauto. De
Jumpy voldoet zo aan de hogere verwachtingen van de zakelijke
gebruiker die wenst rond te rijden in een luxueuze auto. De Jumpy is
een veelzijdige auto die geschikt is voor zowel zakelijk als
privé-gebruik. In de bestelwagen-, de plancher cabine- en de
combi-uitvoering is de Citroën Jumpy verkrijgbaar met een 2.0i
16V-benzinemotor met 100 kW/138 pk. Er is keuze uit drie
dieselmotoren: de 1.9 D met 51 kW/71 pk, de 2.0 HDi met 69 kW/95 pk en
de 2.0 HDi met 80 kW/110 pk.
De bestelwagens hebben een laadvermogen van 815 tot 900 kg en een
laadvolume dat ligt tussen de 3,95 en 4 m3. De combi's met acht
zitplaatsen hebben, afhankelijk van de versie, een kofferruimte met
een inhoud die varieert van 0,6 tot 3,95 m3 en een laadvermogen dat
ligt tussen de 654 en 769 kg.
De modellenlijn van de Jumpy is aantrekkelijk en voordelig,
comfortabel en praktisch, en staat aan de oorsprong van een nieuw
concept in de wereld van het zakelijk vervoer. De Jumpy lijkt nu meer
op de luxe personenwagen van nu dan op de klassieke bedrijfswagen van
vroeger. De Jumpy bezit veel extra's: stuurbekrachtiging, een
zijschuifdeur, een onderhoudsindicator en een airbag. Als optie kan de
Jumpy worden uitgerust met ABS, airconditioning, een audiosysteem en
veel andere comfort- en veiligheidsvoorzieningen.
Nieuwe Jumper: tijd ver vooruit
Al zeven jaar is de Citroën Jumper een groot succes. De nieuwe Jumper,
die in februari 2002 op de markt kwam, behoorde direct al tot de top
van de middelzware bedrijfswagens. In deze nieuwe Jumper, die dezelfde
goede eigenschappen heeft als zijn voorganger, zitten de nieuwste
snufjes van Citroën verwerkt. De vele nieuwe extra's zullen de
tevredenheid van de gebruiker nog verder vergroten.
De nieuwe opbouw van de modellenlijn voldoet uitstekend aan de
uiteenlopende eisen van de verschillende bedrijfsdisciplines. Er zijn
al dan niet gesloten bestelwagens, combi's voor personenvervoer,
pick-ups, plancher cabines en chassis cabines.
De nieuwe Jumper heeft een moderne vormgeving. Het interieur is
gewijzigd; de geheel vernieuwde bestuurdersplaats is ergonomisch
ontworpen waardoor hij beantwoordt aan de verwachtingen van de meest
veeleisende zakelijke klant.
De nieuwe Jumper is ontwikkeld rond drie laadvolumes die de
commerciële benaming 29, 33 en 35 hebben gekregen en die staan voor
respectievelijk 2,9, 3,3 en 3,5 ton. Er zijn vier wielbases
beschikbaar (van 2,85 tot 4,05 meter) en zeven carrosserievarianten
die verkregen worden door de combinatie van de verschillende wielbases
met de vier mogelijke dakhoogtes (2,15 tot 2,87 meter). Afhankelijk
van de combinatie varieert het laadvolume van 7,5 tot 14 m3. De
inwendige hoogte varieert van 1,56 tot 2,28 meter en de inwendige
lengte ligt tussen de 2,51 meter en de 3,71 meter.
Er zijn twee geheel nieuwe motoren: een 2.2 HDi-diesel met 74 kW/100
pk en een bifuel 2.0i-benzine/LPG-motor met 70 kW/95 pk. Als
benzinemotoren zijn verder beschikbaar: een 2.0i met 80 kW/110 pk en
een 2.0i CNG-variant met 70 kW/95 pk. In diesel een 2.0 HDi-motor met
64 kW/85 pk en een 2.8 HDi met 93,5 kW/127 pk. Deze laatste kan worden
geleverd met een auto-adaptieve automatische versnellingsbak met
sequentiële bediening.
Het uitrustingsniveau van de Jumper is gestegen en er zijn veel opties
mogelijk die uitzonderlijk zijn voor dit segment:
* een elektronische parkeerhulp
* een inhaalsignaleringssysteem dat de bestuurder akoestisch en met
een knipperlicht waarschuwt
* een camera waarmee de chauffeur bij het achteruitrijden op een
display de manoeuvres kan volgen
* een stoel met variabele demping.
De nieuwe Jumper heeft een uitstekend weggedrag. Er is een ruime keuze
aan opties op het gebied van veiligheid zoals Anti-Slip Regulation
(ASR), een airbag op de passagiersplaats en zijairbags bij de combi's.
Elektrisch aangedreven auto's
Elektrische Saxo en Berlingo
Citroën heeft sinds 1989 met de C15, C25 en AX al veel ervaring
opgedaan met elektrisch aangedreven auto's en is nu in staat modellen
te introduceren die zijn afgestemd op de vraag.
Met de elektrische Saxo richt Citroën zich op de personenauto- en lichte bestelwagenmarkt en met de elektrische Berlingo op het bedrijfswagensegment. Dit type voertuig, waarvan algemeen bekend is dat het de ongewenste milieueffecten reduceert die aan het automobielgebruik kleven, schaart zich in de modellenlijn naast de modellen met verbrandingsmotoren. Elektrische auto's hebben geen enkele CO2-emissie en zijn volkomen geluidloos.
De Saxo heeft een motor die een maximaal vermogen levert van 20 kW/28
pk tussen 1.600 en 5.500 tpm en een koppel van 127 Nm tussen 0 en
1.600 tpm. Een topsnelheid van 91 km/h en een actieradius van bijna 80
kilometer zijn onder normale omstandigheden haalbaar. Opladen gebeurt
via een 16 A-voeding (220V). Met een nuttig laadvermogen van 300 kg
(315 kg bij een vijfdeursuitvoering) en laadvolume van 318 liter (950
liter bij de bedrijfswagenuitvoering), biedt de auto onverwachte
mogelijkheden.
In de Berlingo zit een elektromotor met een vermogen van 28 kW/39 pk
tussen de 1.600 en 5.500 tpm en een koppel van 180 Nm tussen de 0 en
1.600 tpm. Een topsnelheid van 95 km/h en actieradius van 95 kilometer
zijn onder normale omstandigheden haalbaar. In deze uitvoering heeft
de Berlingo, net als bij de uitvoering met brandstofmotoren, een
laadvermogen van 500 kg en een laadvolume van 3 m3.
Alternatieve energie
CNG: uitbreiding van de modellenreeks
De Jumper 2.0i kan worden uitgevoerd met een bifuel motor die zowel op
aardgas als op benzine loopt. Eind dit jaar zal het aanbod worden
uitgebreid met een 1.4i CNG-variant voor de Saxo en Berlingo. De
bifuel benzine/CNG-motor heeft twee grote voordelen. Enerzijds is hij
milieuvriendelijk en anderzijds heeft hij lage exploitatiekosten, wat
een besparing oplevert voor de gemeentelijke diensten en ondernemingen
met gespecialiseerde wagenparken (stadsvervoer, gebruik op vliegvelden
enz.). Aardgas bevat verhoudingsgewijs minder koolstofatomen dan
benzine, wat resulteert in een sterk gereduceerde CO2-uitstoot.
Bovendien komen bij de verbranding van CNG geen zwavel, lood of
roetdeeltjes vrij.
Normaliter rijdt deze CNG-Jumper op aardgas. Als het gas opraakt,
schakelt hij automatisch over op benzine. De CNG-tanks hebben een
totale inhoud van 160 liter. De extra actieradius tengevolge van deze
CNG-voorraad is 270 km (bij een half beladen auto onder
genormaliseerde omstandigheden). Het gas wordt met behulp van vier
bijzondere injectoren direct in de cilinderkop gespoten. Door deze
sequentiële multipoint inspuiting is het brandstofverbruik
geoptimaliseerd zonder dat dit afbreuk doet aan de goede prestaties en
uitstekende rijeigenschappen. De drie langwerpige tanks zijn nu
ingebouwd onder de vloer (en niet meer in de laadruimte). Dit biedt
twee grote voordelen: ten eerste is het laadvolume nu net zo groot als
dat van de benzineversie en het zwaartepunt van de Jumper is verlaagd,
waardoor het weggedrag is verbeterd.
LPG: een nieuwe fabrieksoptie
Citroën komt met een nieuwe fabrieksoptie, LPG, die als eerste
verkrijgbaar is op de Saxo 1.4i, Berlingo 1.4i en Jumper 2.0i. De
klant krijgt met deze LPG-uitvoeringen antwoord op zijn vraag naar
auto's die én voordelig zijn in het gebruik én milieuvriendelijk. De
nieuwe LPG-uitvoering van de 1.4i- en 2.0i-motor hebben een
sequentieel multipoint injectiesysteem waarbij de brandstof als gas,
cilinder voor cilinder, wordt geïnjecteerd. Met deze technologie wordt
de brandstof nauwkeurig gedoseerd, is de verbranding volledig, zijn de
goede rijeigenschappen van de auto gewaarborgd en wordt voldaan aan de
emissie-eisen volgens de Euro3-norm. De vermogens en koppels van deze
motoren benaderen die van de benzinemotoren. De 1.4i LPG-motor
ontwikkelt een vermogen van 53 kW/72 pk bij 5.500 tpm en een koppel
van 113 Nm bij 3.400 tpm. De 2.0i LPG-motor van de Jumper heeft een
vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.000 tpm en een koppel van 168 Nm bij
3.400 tpm. Bovendien behouden de Saxo en Berlingo hun grote koffer- en
laadruimte (ongeveer 1 m3 voor de Saxo en 3 m3 voor de Berlingo)
dankzij een geïntegreerde ronde gastank met een inhoud van 36 liter
die in de ruimte van het reservewiel past.
Modificaties
Citroën heeft goede relaties met vele erkende carrosseriebouwers en
ombouwbedrijven. Deze krijgen van Citroën complete bedrijfswagens of
delen ervan aangeleverd waaraan zij aanpassingen doen of bepaalde
voorzieningen of extra's aanbrengen. Deze aanpassingen kunnen
eventueel op speciale bestelling worden uitgevoerd. Bij alle
modificaties staat voorop dat de auto zijn hoge kwaliteit moet
behouden. De carrosseriebouwers en andere ombouwbedrijven zijn erkend
door Citroën zodat de uiteindelijke klant er zeker van is dat de
kwaliteit van het product blijft voldoen aan de kwaliteitsnormen van
Citroën. Citroën richt zich op verschillende grote bedrijfstakken en
is in staat aan de meeste wensen van haar klanten te voldoen.
Bouw en publieke diensten
Veel modificaties zijn afgestemd op het gebruik in de bouw en bij
publieke diensten. Ze kunnen tot in detail worden aangepast aan de
behoefte. De voornaamste modificaties zijn: een dubbele cabine (tot 9
zitplaatsen), inrichtingen met een extra, inklapbare achterbank, een
open laadbak, kippers, kopschotten en pick-ups.
Groot volume
Het gaat hier om modificaties die het nuttig volume van de auto
aanmerkelijk of zelfs sterk doen toenemen. Er zijn diverse
configuraties mogelijk: verlenging, verhoging, dakaanpassingen,
deuraanpassingen enz. Zo kan bij de Jumper de inhoud zelfs tot 22 m3
worden vergroot.
Geïsoleerde en gekoelde wagens
Op chassis cabine- of plancher cabine-uitvoeringen kunnen vriesunits
en koelcellen worden gemonteerd. De beschikbare volumes lopen van 1,7
m3 op de C15 tot 9 m3 op de Jumper.
Goederen- en dienstensector
Er zijn veel configuraties mogelijk die geschikt zijn voor gebruik in
de goederen- en dienstensector. In de goederensector wordt de auto
primair gebruikt om orders uit te leveren en bij versmarkten te
bezorgen. De auto moet daarom goed toegankelijk zijn via de zijdeuren
of achterklep. Het gaat hier bijvoorbeeld om slagers of bakkers. Ook
de inrichting van de binnenruimte kan worden aangepast. Een andere
categorie is die van de begrafenisauto's. Verder kunnen veel auto's
van binnen ingericht worden voor specifieke doelen en beroepsgroepen
(loodgieters, servicemonteurs, autotransport, gesloten bestelwagens
enz.).
Medische sector
De voertuigen die medische assistentie verlenen zijn zeer divers. Te
denken valt aan ambulances, maar ook aan hulpvoertuigen voor
bijvoorbeeld de brandweer.
Personenvervoer
Binnen deze categorie onderscheiden we twee grote doelgroepen.
Allereerst de minder validen. Bij dit type vervoer moet de laadruimte
van de auto worden aangepast. Daarnaast kennen we het personenvervoer.
De auto kan geschikt gemaakt worden voor het vervoer tot 20
passagiers, de chauffeur daarbij inbegrepen.
Dierentransport
Het gaat hier voornamelijk om auto's die geschikt zijn voor het
vervoer van paarden. Er zijn diverse inrichtingsopties mogelijk.
Diverse aanpassingen
Veel speciale aanpassingen kunnen worden aangebracht op een
standaardauto uit de modellenlijn. Te denken valt aan:
de chassis-cabine
de vierwielaandrijving
de bedrijfswagenuitvoeringen van de personenautos
het aanbrengen van een automatisch werkende koppeling
systemen waarbij gas geven en remmen vanaf het stuur plaatsvinden
specifieke aanpassingen voor minder valide bestuurders
onderstelaanpassingen voor bedrijfswagens
Campers
Diverse Jumpy- en Jumperversies dienen als basis voor campers. Er zijn
vele mogelijkheden en het uitrustingsniveau kan naar wens worden
gekozen zodat goed aan de uiteenlopende behoeften van de klant kan
worden voldaan.